Wróć do bloga

Analityka internetowa – jak się za to zabrać i zostać rycerzem Google Analytics?

Redakcja

Dawno, dawno temu w odległej analityce… a może nie tak odległej? Świat Star Wars miał Akademię Jedi, nasz ma Akademię Google. Przekonaj się, że analityka internetowa nie leży gdzieś w odległej galaktyce, a zyski z jej stosowania masz w zasięgu ręki. Może nie jesteś urodzonym analitykiem, ale zawsze możesz nim zostać. Tylko od czego zacząć? Zobacz, jak to było w przypadku młodego, ale już doświadczonego Rycerza Google Analytics, który chętnie udzieli Ci kilku rad.

Jest to pierwszy artykuł z serii: ,,Dawno, dawno temu w odległej analityce…”

 

„Z roku na rok świadomość wśród przedsiębiorców w zakresie prowadzenia biznesu w sieci rośnie. Obecnie w znaczącej większości, bo aż 9 na 10 z nich zdaje sobie sprawę z konieczności analizowania zachowań użytkownika i weryfikowania procesów sprzedażowych” .
Piotr Sobieszczak – Chief Marketing Officer Analyzeo

Analityka internetowa od momentu swojego pojawienia zaczęła odgrywać znaczącą rolę w prowadzeniu biznesu online. Dzięki możliwości poznania zachowań użytkowników na stronie, ich przyzwyczajeń i oczekiwań, firmy zyskały możliwość rozwoju oraz zwiększenia swoich przychodów. Nie można jednak zacząć procesu analitycznego bez wiedzy o tym, dlaczego chce się ją stosować, jak się do tego przygotować i za pomocą jakiego narzędzia.

 

Dlaczego analityka internetowa jest ważna dla biznesu?

Do czego analityka jest nam potrzebna? Po co mamy poświęcać dodatkowy czas na nowe działania i jeszcze za to płacić? Przecież do tej pory szło nam całkiem nieźle. Cóż, w obecnych czasach, jeśli nie stosujesz analityki internetowej równie dobrze możesz zakończyć działalność. Avinash Kaushik (Analytic Evangelist dla Google) napisał kiedyś na swoim blogu: „obecnie nadążanie za rozwojem sieci jest jak zmiana opon w rowerze jadącym 30 km/h, a kiedy Ci się to udaje rower i tak zmienia się w samochód i jedzie jeszcze szybciej”. Z takiego porównania wynika konieczność ciągłego dostosowywania swojej strategii online do pojawiających się nowych rozwiązań.

„No tak, ale co to ma wspólnego ze mną i moją firmą?” Więcej niż Ci się wydaje. Analityka umożliwia zbieranie danych ilościowych i jakościowych o użytkownikach, a następnie dostosowywanie witryny i oferty do ich oczekiwań. Przekłada się to na realizację celów biznesowych i osiąganie korzystnych wyników. Dzięki analityce internetowej jesteś w stanie gromadzić dokładne dane ze stron internetowych, a także aplikacji. Zależy Ci przecież, żeby wiedzieć jak zachowują się Twoi klienci na stronie, co kupują, jak często Cię odwiedzają, co możesz poprawić, aby zwiększyć liczbę konwersji. Na te pytania, i jeszcze wiele innych odpowie analityka internetowa.

 

Jak się do tego przygotować?

Kolejne pytanie, które można napotkać na ścieżce analitycznej brzmi: jak mam się zabrać za zbieranie danych? Szczerze? Sam nie miałem o tym pojęcia. Wszedłem w świat analityki internetowej nie mając żadnych podstaw, nie wiedząc, z czym to się je. Z czasem jednak nabrałem większej pewności, zarówno dzięki pomocy współpracowników, jak i dostępnym materiałom oraz narzędziom. Przedstawię w kilku krótkich krokach ścieżkę do opanowania podstaw analityki internetowej.

Krok 1

Utwórz konto Gmail. Da Ci to dostęp do wielu narzędzi i witryn Google, które będą pomocne na drodze do celu.

Krok 2

Wejdź na tę stronę: https://analyticsacademy.withgoogle.com/. Świat Star Wars miał Akademię Jedi, nasz ma Akademię Google. Pod tym linkiem znajdują się 4 kursy, które sprawią, że opanujesz podstawową wiedzę i narzędzia potrzebne, aby skutecznie rozpocząć wdrożenia analityczne na swoich stronach. Każdy z kursów podzielony został na działy, obejmujące określoną ilość lekcji. Twoimi bliskimi przyjaciółmi staną się Justin Cutroni, Krista Seiden oraz Fontaine Foxworth – instruktorzy pracujący dla Google. Kursy zawierają podstawy analityki internetowej, programów Google Analytics i Google Tag Manager (dostępne w języku polskim), a także 2 kursy dodatkowe (w języku angielskim): Zasady Platformy Google Analytics oraz Analityka Ecommerce: od danych do decyzji. Lekcje dostępne są w formacie wideo, ale posiadają również wersję tekstową.

Krok 3

Zajrzyj tu: https://www.google.com/partners/about/join.html. Pod tym linkiem znajduje się witryna Google Partners, na której m.in. możesz zdobyć certyfikat Analytics i AdWords. Testy zawarte na stronie obejmują podstawowe zagadnienia z Google Analytics oraz podstawowe i zaawansowane zagadnienia z programu AdWords. Polecam jednak rozpoczęcie przygody od Akademii Google. Najpierw nauczmy się chodzić, później przyjdzie czas na bieg.

 

Za pomocą jakiego narzędzia?

Ze względu na fakt, że odpowiedź na poprzednie pytanie obejmowała w głównej mierze analitykę internetową oferowaną przez Google, dlatego też najlepiej zacząć przygodę od Google Analytics. Przede wszystkim jest to narzędzie bezpłatne, łatwe w użyciu i oferujące wiele możliwości młodym analitykom (https://www.google.pl/analytics/). 

Na stronę logujemy się za pomocą adresu Gmail lub zarejestrowanego adresu firmowego. Po zalogowaniu lub zarejestrowaniu należy utworzyć konto. Otrzymamy wówczas unikalny identyfikator (UA-XXXXXXX-XX) i kod śledzący, który należy wkleić na każdą stronę naszego serwisu (po znaczniku <head>), którą chcemy śledzić.

Istnieje również możliwość posłużenia się Google Tag Managerem, aby śledzić strony. Logujemy się wtedy analogicznie na stronie https://www.google.com/intl/pl/tagmanager/, tworzymy kontener itd. Wracając jednak do Google Analytics, gdy już będziemy zalogowani będziemy musieli utworzyć nowego konto, usługę i widok (przygotuje Cię do tego Akademia Google). Po lewej stronie znajduje się pasek Menu, z którego będziemy sterowali naszym krążownikiem Google Analytics mając dostęp do raportów i wszelkich ustawień. To za ich pomocą będziesz w stanie analizować dane i wyciągać wnioski dotyczące zachowań użytkowników, Twojej witryny, realizacji celów oraz przychodów. W zakładce Administracja znajdziemy dostęp do każdego konta, usługi i widoku, jaki w przyszłości utworzymy.

 

Zostań rycerzem Google Analytics!

Pamiętaj, droga do stania się dobrym analitykiem jest długa, ale do przejścia. Możesz napotkać na niej przeciwności i czasami zastanawiać się po co to robisz? Jednak w ostateczności korzystanie z rozwiązań z zakresu analityki internetowej przyniesie Ci zyski w postaci wielu doświadczeń, umiejętności, a także satysfakcji finansowej. Dzięki opanowaniu podstaw będziesz mógł wykorzystać drzemiący w analityce internetowej potencjał dla korzyści Twoich i Twojej firmy, a w konsekwencji sprzedawać więcej. Pozytywne podejście to połowa sukcesu. ,,Cierpliwości. Użyj mocy. Myśl”.

Do dzieła!

 

Wróć do bloga

Zobacz także:


Witamy na mostku krążownika Google Analytics

W poprzednim artykule poruszyłem wagę analityki internetowej i jej rolę w dzisiejszym świecie napędzanym przez biznes. Przedstawiłem także wstępną ścieżkę rozwoju, na którą mogą wejść przyszli rycerze Google Analytics. Zaczynając od Akademii Google, a koń…

Dziękujemy za wysłanie wiadomości.

Skontaktuj się z nami

Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak podanie numeru telefonu i adresu e-mail jest niezbędne do udzielenia odpowiedzi. Przysługuje mi prawo dostępu do treści moich danych osobowych oraz ich poprawiania. Dane będą wykorzystane w celu udzielenia odpowiedzi, a w przypadku wyrażenia zgody również w celu marketingowym.


Kto jest administratorem Twoich danych?
Administratorem Twoich danych jest Bluerank sp. z o.o., kliknij i dowiedz się więcej m.in. po co nam Twoje dane i jakie masz prawa..

Nasze akta rejestrowe prowadzi Sąd Rejonowy dla Łodzi-Śródmieścia w Łodzi, XX Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy 100 000 zł, NIP 727-272-57-03.

Jak możesz się z nami skontaktować?
listownie: ul. ul. Łąkowa 29, 90-554 Łódź,
e-mailem na adres: kontakt@bluerank.pl

Jakie masz prawa?

  1. dostępu do Twoich danych,
  2. ich poprawiania,
  3. żądania ich usunięcia,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. przenoszenia Twoich danych.

Co zrobić gdy uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi?
Możesz wnieść skargę do organu nadzorczego. W Polsce jest to Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych http://www.giodo.gov.pl/

Po co nam Twoje dane, czyli w jakim celu je przetwarzanym?

  1. w celu udzielenia odpowiedzi na zapytanie oferty Bluerank
  2. w celu korespondencji związanej ze złożonym zapytaniem
  3. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Bluerank sp. z o.o. oraz innych wydarzeń organizowanych przez Bluerank sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na Twój adres e-mail lub numer telefonu,
  4. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o.

Czy musisz podawać nam swoje dane?
Jest to dobrowolne. Bez ich podania nie będziemy mogli jednak skontaktować się z Tobą w celu udzielenia Ci odpowiedzi i nie będziemy mogli przesłać Ci oferty

Na jakiej podstawie prawnej przetwarzamy Twoje dane?

  1. Art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli tego rozporządzenia.
  2. Jeżeli wyrazisz zgodę na otrzymywanie komunikatów marketingowych również na Twój adres e-mail i numer telefonu, to podstawą prawną będzie także art. 10 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz art. 172 ustawy Prawo telekomunikacyjne.

Komu przekażemy Twoje dane?

  1. Dostawcom usług związanych z przygotowaniem oferty
  2. Kurierom oraz poczcie.
  3. Operatorom płatności dostępnych na naszej stronie.
  4. Podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) portalu stronie internetowej bluerank.pl oraz danych osobowych dla nas.
  5. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o. w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Prowly.com sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na mój adres e-mail lub numer telefonu. Wówczas administratorem Twoich danych będzie Prowly.com sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, przy ul. Antoniego Józefa Madalińskiego 71 lok. 1, 02-549 Warszawa, (KRS: 0000462787), której akta prowadzi Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy: 15 500 zł, NIP: 5213649218

Jak długo będziemy przetwarzać Twoje dane?
Przez czas:

  1. przygotowywania odpowiedzi na zapytanie ofertowe oraz czas niezbędny do przedawnienia roszczeń związanych z przygotowaniem oferty;
  2. prowadzenia działań marketingowych przez nas albo do czasu odwołania zgody na wysyłanie wiadomości na Twój adres e-mail oraz numer telefonu. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Czy Twoje dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy?
Tak.

Do jakich państw?
Do Stanów Zjednoczonych. Masz prawo otrzymania kopii Twoich danych, które zostaną tam przekazane.
Na jakiej podstawie przekażemy dane?
Decyzji Wykonawczej Komisji Europejskiej z dnia 12.07.2016 r. wprowadzającej Tarczę Prywatności (tzw. Privacy Shield). Dane będą przekazywane tylko do podmiotów certyfikowanych w ramach tej decyzji.

Zwiń

 

Interesuje Cię nasza oferta?
Daj znać, czego potrzebujesz.
WYPEŁNIJ BRIEF