Wróć do bloga

Archiwizowanie danych z Search Console

Jacek Tkaczuk

Google Search Console (wcześniej Google Webmaster Tools) może być potężnym narzędziem wspierającym działania SEO. Niestety, jak większość narzędzi, ma swoje wady. Do najważniejszych należy krótki czas dostępu do danych historycznych w Analityce wyszukiwania: tylko 90 dni.

 

 

W rezultacie, wszelkie analizy widoczności SEO oraz ruchu organicznego po frazach kluczowych ograniczają się praktycznie do sytuacji obecnej lub zmiany dla ostatniego miesiąca w porównaniu w poprzednim. Nie ma możliwości porównania na przykład ruchu rok do roku.

Search Console API
Na szczęście w sierpniu 2015 roku Google wprowadził API umożliwiające pobieranie danych z Search Console. Co prawda na początku funkcje tam dostępne były bardzo ograniczone (łącznie z brakiem eksportu dla raportów analityki wyszukiwania), jednak już po kilku miesiącach zostały wprowadzone kolejne funkcjonalności – w tym odpowiednie metody dla Search Analytics.
Metoda związana z eksportem danych jest szczegółowo opisana na stronie Google: https://developers.google.com/webmaster-tools/v3/searchanalytics/query. Dzięki tej metodzie każdy w dosyć łatwy sposób może utworzyć narzędzie zapisujące co miesiąc dane na temat fraz kluczowych, czy stron docelowych generujących widoczność i ruch z wyników wyszukiwania.

Po co to wszystko?
Zalety samego eksportu danych przez API są dwie:
 Po pierwsze, mamy możliwość wyeksportowania do 5000 wierszy (np. fraz kluczowych), podczas gdy w Search Console standardowo eksportujemy tylko 1000 wierszy.
 Podczas eksportu danych możemy dowolnie pogrupować dane. Na przykład, na jednej liście otrzymamy zarówno frazy kluczowe, jak i strony docelowe, które wyświetlają się dla każdej z fraz. Analizy można dokonywać poprzez połączenie frazy, strony docelowej, kraju oraz rodzaju urządzenia. Przykład wyeksportowanej listy:

Zaletą archiwizowania danych jest oczywiście zwiększenie zakresu dat dla analiz w przyszłości. Dzięki zapisowi listy fraz kluczowych miesiąc po miesiącu możemy po roku sprawdzić różnice w pozycjach dla istotnych fraz kluczowych oraz w sytuacji ewentualnego spadku liczby wizyt – dociekać przyczyn. 

Try it!
Dla osób, którzy nie chcą inwestować w mechanizm pobierający dane istnieje też opcja „wypróbowania” eksportu na stronie https://developers.google.com/webmaster-tools/v3/searchanalytics/query. Aby uzyskać dane wystarczy autoryzować profil (połączyć się z kontem Google i potwierdzić wymianę danych) oraz odpowiednio opisać zapytanie.

 
 
Co prawda, dane są w formacie JSON, ale w Sieci dostępnych jest wiele narzędzi konwertujących ten format na przykład do CSV online.
Wróć do bloga

Dziękujemy za wysłanie wiadomości.

Skontaktuj się z nami

Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak podanie numeru telefonu i adresu e-mail jest niezbędne do udzielenia odpowiedzi. Przysługuje mi prawo dostępu do treści moich danych osobowych oraz ich poprawiania. Dane będą wykorzystane w celu udzielenia odpowiedzi, a w przypadku wyrażenia zgody również w celu marketingowym.


Kto jest administratorem Twoich danych?
Administratorem Twoich danych jest Bluerank sp. z o.o., kliknij i dowiedz się więcej m.in. po co nam Twoje dane i jakie masz prawa..

Nasze akta rejestrowe prowadzi Sąd Rejonowy dla Łodzi-Śródmieścia w Łodzi, XX Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy 100 000 zł, NIP 727-272-57-03.

Jak możesz się z nami skontaktować?
listownie: ul. ul. Łąkowa 29, 90-554 Łódź,
e-mailem na adres: [email protected]

Jakie masz prawa?

  1. dostępu do Twoich danych,
  2. ich poprawiania,
  3. żądania ich usunięcia,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. przenoszenia Twoich danych.

Co zrobić gdy uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi?
Możesz wnieść skargę do organu nadzorczego. W Polsce jest to Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych http://www.giodo.gov.pl/

Po co nam Twoje dane, czyli w jakim celu je przetwarzanym?

  1. w celu udzielenia odpowiedzi na zapytanie oferty Bluerank
  2. w celu korespondencji związanej ze złożonym zapytaniem
  3. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Bluerank sp. z o.o. oraz innych wydarzeń organizowanych przez Bluerank sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na Twój adres e-mail lub numer telefonu,
  4. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o.

Czy musisz podawać nam swoje dane?
Jest to dobrowolne. Bez ich podania nie będziemy mogli jednak skontaktować się z Tobą w celu udzielenia Ci odpowiedzi i nie będziemy mogli przesłać Ci oferty

Na jakiej podstawie prawnej przetwarzamy Twoje dane?

  1. Art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli tego rozporządzenia.
  2. Jeżeli wyrazisz zgodę na otrzymywanie komunikatów marketingowych również na Twój adres e-mail i numer telefonu, to podstawą prawną będzie także art. 10 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz art. 172 ustawy Prawo telekomunikacyjne.

Komu przekażemy Twoje dane?

  1. Dostawcom usług związanych z przygotowaniem oferty
  2. Kurierom oraz poczcie.
  3. Operatorom płatności dostępnych na naszej stronie.
  4. Podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) portalu stronie internetowej bluerank.pl oraz danych osobowych dla nas.
  5. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o. w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Prowly.com sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na mój adres e-mail lub numer telefonu. Wówczas administratorem Twoich danych będzie Prowly.com sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, przy ul. Antoniego Józefa Madalińskiego 71 lok. 1, 02-549 Warszawa, (KRS: 0000462787), której akta prowadzi Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy: 15 500 zł, NIP: 5213649218

Jak długo będziemy przetwarzać Twoje dane?
Przez czas:

  1. przygotowywania odpowiedzi na zapytanie ofertowe oraz czas niezbędny do przedawnienia roszczeń związanych z przygotowaniem oferty;
  2. prowadzenia działań marketingowych przez nas albo do czasu odwołania zgody na wysyłanie wiadomości na Twój adres e-mail oraz numer telefonu. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Czy Twoje dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy?
Tak.

Do jakich państw?
Do Stanów Zjednoczonych. Masz prawo otrzymania kopii Twoich danych, które zostaną tam przekazane.
Na jakiej podstawie przekażemy dane?
Decyzji Wykonawczej Komisji Europejskiej z dnia 12.07.2016 r. wprowadzającej Tarczę Prywatności (tzw. Privacy Shield). Dane będą przekazywane tylko do podmiotów certyfikowanych w ramach tej decyzji.

Zwiń

 

Interesuje Cię nasza oferta?
Daj znać, czego potrzebujesz.
WYPEŁNIJ BRIEF