en
pl
wyślij brief
wyślij brief
kontakt

12 narzędzi, które warto wykorzystać do zmierzenia efektywności działań content marketingowych

Zmierzenie skuteczności działań content marketingowych nie jest prostym zadaniem. Jednak, jeśli zależy nam na sprawdzeniu czy to, co robimy, przynosi efekty oraz czy realizujemy założone cele warto poświęcić na to czas. Zyskuje się wiele – cenne informacje, m.in. na temat zainteresowania odbiorców naszymi treściami, a dobre efekty już zrealizowanych kampanii z pewnością zachęcą potencjalnych klientów do współpracy właśnie z nami. Z jakich narzędzi warto w takim razie skorzystać?

 

Google Analytics prawdę ci powie
To popularne narzędzie analityczne pozwala na uzyskanie wielu informacji. Za jego pomocą można sprawdzić przede wszystkim:

liczbę unikalnych użytkowników – aby uzyskać informację, czy dana treść jest interesująca dla odbiorcy, przy analizie należy uwzględnić też średni czas spędzony na stronie/wpisie oraz wskaźnik odrzuceń – jeżeli są niskie oznacza to, że nie budzą zainteresowania;
liczbę odwiedzin/odbiorców – dzięki temu dowiemy się na przykład czy to, co robimy jest potrzebne i czy właściwie dystrybuujemy przygotowane treści i materiały.
skąd przybywają do nas użytkownicy i ilość linków przychodzących – w ten sposób zyska się informację gdzie i jak szybko ukazują się nasze treści, jakie serwisy do nas linkują i wzmacniają naszą pozycję w wynikach wyszukiwania.
częstotliwość wizyt – częste odwiedzanie świadczy o tym, że mamy wiernych odbiorców, którzy do nas wracają.
zaangażowanie odbiorców – gdy użytkownik wykazuje zaangażowanie oznacza to, że odpowiedzieliśmy na jego potrzeby.
które podstrony są odwiedzane – dowiemy się co wymaga poprawy, innego podejścia, albo co lub nie należy zmienić.

Analizę powyższych elementów należy wykonywać systematycznie. W ten sposób dokładnie możemy przeanalizować działania i uzyskać wiedzę na temat tego, w jakim kierunku podążać. Jeśli możemy porównać efekty działań, bo realizowaliśmy już działania danego typu, a cele są podobne, warto je zestawiać i sprawdzać czy osiągnęło się lepsze wyniki. Szczególnie ważne w przypadku tworzenia raportów, e-booków, aplikacji lub widżetów jest ilość pobrań. Za ich pomocą, zmierzy się popularność i wartości materiału oraz sprawdzi czy to, co oferujemy jest wartościowe dla odbiorcy.

GA staty

Dane z Google Analytics

 

Analizuj dane z kanałów, w których dystrybuujesz treści

#4 najpopularniejsze kanały społecznościowe
Jeśli do naszych działań wykorzystujemy social media warto skorzystać ze statystyk, które oferują. Z Facebooka, Instagrama, Twittera czy LinkedIna bez trudu dowiemy się, które zaproponowane przez nas treści wzbudziły zainteresowanie, jaki miały zasięg, czy pozyskaliśmy dodatkowych obserwujących nasze profile w social media etc. Zaangażowanie i jakość aktywności sprawdzi się śledząc liczbę polubień, udostępnień czy tweetów.

Im chętniej użytkownicy wchodzą w interakcję i wyrażają swoje zdanie tym bardziej możemy mieć pewność, że nasze działania są skuteczne. Udostępnianie treści innym i ich komentowanie to znak, że odpowiadamy na potrzeby obiorców oraz wzbudzamy nimi zainteresowanie. Dzięki analizie tych drobnych elementów łatwiej określić, jakie kroki podjąć w przyszłości. Dowiemy się również czy nie zmodyfikować naszych planów na przykład, gdy traci się fanów lub obserwatorów. Warto korzystać z niezwykle rozbudowanych statystyk, które oferuje Facebook i które w celu dokładnej analizy można w dowolnym momencie wyeksportować do pliku Excel. Na przykład jeśli dystrybuujemy przez Facebooka filmik wideo, możemy łatwo sprawdzić liczbę wyświetleń, zasięg publikacji, ile razy wideo było widziane przez 30 sekund, etc.

FB staty 1

FB staty 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przykładowe dane ze statystyk z Facebooka

 

Trzymaj rękę na pulsie – wykorzystuj monitoring mediów

#4 narzędzia do monitoringu mediów
Narzędzia do monitoringu Internetu takie jak SentiOne, Brand24, Newspoint czy IMM dają obraz tego, jak i czy mówi się o naszym brandzie lub działaniach. Dzięki nim łatwiej zarządza się treściami i można szybciej na nie reagować. Zignorowanie wzmianek o firmie czy prowadzanych przez nią akcjach może doprowadzić do tego, że w porę nie wycofamy się z nieprzynoszących skutku działań. W ten sposób można również zaprzepaścić szansę na osiągnięcie lepszych wyników. Dzięki wymienionym narzędziom zobaczymy, w których portalach, mediach czy sieciach społecznościowych pojawiły się wzmianki o naszej firmie czy publikacji, sprawdzimy sentyment wypowiedzi (czy były pozytywne, negatywne czy neutralne), influencer score, który przedstawia w jednolitej formie zestawienie analiz zasięgu, popularności, interaktywności i aktywności badanego źródła oraz sprawdzimy, kto udostępnił nasze treści. W przypadku IMM można też badać także wartość ekwiwalentu reklamowego oraz porównać się z najbliższymi konkurentami za pomocą kilku kliknięć.

 

Programy do wysyłki newsletterów – czego się z nich dowiemy?

#3 narzędzia do wysyłki mailingów
Newsletter, który zawiera unikalne, użyteczne i ciekawe treści, które angażują odbiorców oraz jest przedstawiony w odpowiednim formacie to doskonałe narzędzie do dystrybucji treści content marketingowych. Za jego pomocą bez problemu nawiąże się relacje z odbiorcą, wzmocni swoją pozycję oraz zbuduje wizerunek eksperta. Wykorzystując dostępne programy można uzyskać wiele przydatnych informacji. Wystarczy przeanalizować wszystkie dane, które oferuje. Zwykle są to dane dotyczące ilości otwartych maili, ilości osób, do których doszła wiadomość, ilości rezygnacji z subskrypcji itp. Dowiemy się z kim i w jaki sposób należy się komunikować, jak zbudować swoją społeczność albo zwiększyć sprzedaż. Warto więc docenić to narzędzie i nauczyć się nim dobrze posługiwać.

GetResponseFreshmail – dzięki tym narzędziom można szybko i sprawnie przeprowadzić wysyłkę newslettera i dokładnie prześledzić statystyki. Raporty pokazują liczbę otwarć newslettera, wskaźniki kliknięć oraz które wiadomości w newsletterze były najchętniej czytane. Dodatkowo GetResponse oferuje tzw. perfect timing – czas wysyłki można dostosować do preferencji odbiorców – system sam sprawdza, kiedy odbiorcy najchętniej odczytywali wiadomość i na tej podstawie wysyła do nich kolejne. Dzięki temu np. dyrektor marketingu czy prezes firmy dostają nasze treści w najbardziej odpowiednim momencie – jest więc szansa, że zostaną one otwarte i docenione przez odbiorców. Możemy dzięki temu mierzyć, kiedy warto wysłać wiadomości, by osiągnąć jak najlepsze efekty.

Get Response staty

Statystyki z GetResponse

 

Prowly – dzięki temu narzędziu można szybko i łatwo zaplanować wysyłkę do wybranej grupy dziennikarzy i później mierzyć skuteczność działań za pomocą statystyk. PR-owcy coraz częściej używają Prowly do dystrybuowania treści content marketingowych wśród dziennikarzy, np. informacje na temat tego jak działa nowy produkt, infografiki czy też raporty o trendach w branży. Narzędzie prezentuje liczbę otwarć, kliknięć i przejść do wiadomości, dzięki czemu możemy sprawdzić, wśród których mediów nasze działania cieszą się największą popularnością.

Prowly staty

Statystyki z Prowly

Planując jakiekolwiek działania nie zapomnijmy o tym, aby dostosować wskaźniki efektywności (tzw. KPI) do celów. Jeśli jest nim wzrost rozpoznawalności marki można skupić się na sprawdzeniu, ile osób i poprzez jakie kanały szukane są informacji o naszym brandzie. Uzyskaniu informacji na temat liczby odwiedzin strony czy ilości linków wychodzących. Gdy założone cele zostaną spełnione wtedy możemy powiedzieć, że nasze działania przyniosły skutek. Nie zapomnijmy o tym, aby wykorzystywać takie narzędzia, które umożliwiają szybkie i precyzyjne pomiary, a także zestawienie i porównanie wyników. Działania content marketingowe, jeśli to tylko możliwe, powinny być długofalowe i przynosić efekty także po upływie czasu. Najlepiej zestawiać ze sobą wszystkie dane ze statystyk z różnych źródeł i oceniać efektywność działań content marketingowych całościowo. A Wy z jakich narzędzi do mierzenia skuteczności content marketingu korzystacie?

_

 Iwona Michalec

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go: