en
pl
wyślij brief
wyślij brief
kontakt

8 błędów, których należy unikać przy projektowaniu stron WWW

Internet stał się naturalnym miejscem promowania produktów, wyrażania poglądów, kontaktowania z innymi ludźmi. Oferuje również wiele narzędzi, dzięki którym możemy zadbać o odpowiednią ekspozycję naszych produktów i usług w sieci. Codziennie w Internecie przybywa kolejnych stron, na których możemy coś kupić/sprzedać, czegoś się dowiedzieć, a także skontaktować z innymi. Czy na pewno spełniają one swoje cele? Okazuje się, że projektanci stron WWW nadal borykają się z problemami, przez które strony internetowe nie są atrakcyjne ani dla użytkowników, ani wyszukiwarek. Poznaj 8 najczęściej popełnianych błędów przy projektowaniu serwisów internetowych.

 

1. Nieodpowiednie wykorzystanie bannerów lub sliderów

Obraz przyciąga naszą uwagę, zdecydowanie bardziej niż tekst. Najczęściej to właśnie grafiki na stronie decydują o pierwszym wrażeniu, jakie zrobimy na użytkowniku. Powinny być one zatem przemyślane, czytelne oraz spójne z całym layoutem. Banner/slider, który wyświetla się na każdej z podstron serwisu powinien mieć określony cel, np.: zainteresować użytkownika daną ofertą, przedstawić firmę jako lidera w swojej branży lub informować o najważniejszych aktualnościach związanych z firmą. Pamiętajmy, że bannery/slidery znajdują się na pierwszym planie (treść oraz obrazy umieszczone ponad linią Above the Fold) i są widoczne dla użytkownika zaraz po załadowaniu strony. Mamy tylko kilka sekund, by zainteresować użytkownika naszą ofertą. Dlatego to banner/slider powinien być pierwszym wyraźnym elementem, który przyciągnie uwagę odbiorcy. Pamiętaj o zdjęciach – w wielu branżach, jak np. modowej, działają mocno perswazyjnie i to one zachęcają użytkownika do zapoznania się z ofertą.

 

2. Niska jakość treści na stronie

Opis na stronie jest kolejnym, po grafikach, wyróżnikiem, który wpływa na użytkowników odwiedzających dany serwis. W przypadku braku jakiejkolwiek treści (lub treści słabej jakości), strona przestaje mieć dla użytkownika jakąkolwiek wartość merytoryczną. Jasny przekaz, dobranie odpowiedniego stylu języka do grupy docelowej oraz wykorzystanie formatowania (nagłówki, śródtytuły, cytowanie) jest kluczem do uzyskania dobrze przygotowanej treści na stronę. Koniecznie należy zadbać o odpowiednią optymalizację treści. O tym przeczytacie tutaj

 

3. Nachalne wyświetlanie pop-upów i komunikatów

Strona internetowa daje nam dużo możliwości w kontekście zachęcenia użytkowników do wykonania określonych akcji. Można to zrobić na różne sposoby – najbardziej popularne w tym momencie są wyskakujące okienka z określonymi komunikatami. Należy jednak pamiętać, że zbyt nachalne wyświetlanie reklam lub pop-upów na stronie może przyczynić się do porzucenia naszej strony. Bardzo dobrą praktyką przy wykorzystaniu pop-upów będzie wyświetlenie ich nie częściej niż 1 raz na stronie. Użytkownicy nie będą wtedy osaczeni dużą liczbą okien, które będą rozpraszać ich uwagę.

 

4. Brak responsywnej wersji serwisu

Nowoczesne strony internetowe muszą być przystosowane do wyświetlania treści również na urządzeniach mobilnych. Ruch pochodzący z wyszukiwarki Google na urządzeniach mobilnych jest już większy niż na desktopach, więc dostosowanie wyglądu pod urządzenia mobilnego jest konieczne przy projektowaniu strony WWW. O tym nie można zapomnieć. O tym, jak sprawdzić, czy strona jest mobilna, pisaliśmy tutaj.

 

5. Brak konsekwencji w ustalaniu layoutu

Layout strony oraz odpowiednia forma prezentacji treści na niej zawartej to bardzo ważne elementy. Dobrze zaprojektowany layout strony z odpowiednio dobraną kreacją uwzględniającą identyfikację wizualną firmy, powinien cechować się lekkością, i przejrzystością. Schemat każdej z podstron serwisu musi być podobny, aby użytkownicy, który weszli na stronę, mogli w pełni z niej korzystać bez jakichkolwiek przeszkód. Idealną sytuacją, która pozwala na zachowanie spójnego layoutu strony, jest obranie tylko jednego układu np. GridLayout. Dzięki temu elementy na stronie będą występować według uporządkowanego schematu.

 

6. Brak przycisków CTA

Podczas projektowania serwisu warto zadać sobie pytanie – co użytkownik ma zrobić na naszej stronie? Użycie przycisków CTA (Call to Action) pomoże wymusić na użytkowniku dokonanie zaplanowanych akcji na stronie WWW. Call to Action nie musi być tylko w formie przycisku, może przybrać formę sloganu czy też grafiki. Ważne, żeby pod CTA był zawarty link przekierowujący do określonej podstrony. Brak wykorzystania CTA może skutkować bardzo słabym współczynnikiem konwersji na stronie, przez co użytkownicy trafiający na stronę nie dokonają akcji, czyli np. nie zapiszą się do newslettera, nie skontaktują za pośrednictwem emaila, nie polubią naszej strony na Facebooku, ponieważ zwyczajnie nie będą wiedzieli, co powinni zrobić.

 

7. Brak celu na stronie głównej

Każda z podstron ma określoną rolę w całej strukturze serwisu. Warto ten cel eksponować, zwłaszcza przy okazji dużych serwisów. Strona główna ma przede wszystkim w bardzo prostej formie zaprezentować najważniejsze cechy usługi czy produktu. W zależności od celu, który ma spełniać strona WWW, warto wyróżnić na niej podstrony, które mają przybliżyć użytkownika do dokonania akcji. Jeśli chcemy, by użytkownik kontaktował się z nami, trzeba mu to umożliwić i zadbać o to podczas projektowania. W tym przypadku eksponujemy zakładkę kontakt i wszystkie inne możliwości, które przybliżą użytkownika do realizacji celu – chat, numer telefonu, zapis na newsletter. Wszystko po to, by dać użytkownikowi możliwość łatwego dotarcia do treści, na której nam i jemu zależy.

 

8. Brak transparentności

Bardzo często pomijanym aspektem podczas projektowania strony jest brak budowania zaufania odbiorców. Użytkownik nie wie kim jesteśmy, nie może w łatwy sposób dowiedzieć się ze strony WWW, kto jest naszym klientem, musi długo szukać referencji, czy innych elementów, które wzbudziłyby jego zaufanie do firmy. Budowanie zaufania powinno się rozpocząć już na etapie tworzenia strony głównej. Warto umieścić na niej opinie klientów, którzy współpracują z firmą, czyli osób, które jej zaufały. Trzeba dać użytkownikom jak najwięcej informacji o produktach czy prowadzonej działalności. Zrobić wszystko, by proces zakupowy był prosty i zrozumiały. Zaufanie do firmy budujemy małymi krokami i prostymi metodami. Użytkownicy są dzisiaj bardzo wymagający, jeśli chodzi o szybkość i intuicyjność w kontekście korzystania ze stron internetowych. Im łatwiej i lepiej przedstawiona będzie na stronie WWW oferta, tym większa szansa na pozyskanie kolejnego klienta.

Te 8 kroków to jedynie kropla w morzu wymagań, jakie dziś stawiane są przed projektantami stron. W artykule pominęliśmy wszystkie kwestie związane z optymalizacją strony, przepływem ścieżki zakupowej, elementami analitycznymi, które również stanowią fundamentalny aspekt funkcjonowania strony w środowisku wyszukiwarki Google.

Temat potraktowaliśmy z punktu widzenia użytkownika i jego komfortu korzystania ze strony. W świecie setek witryn internetowych konkurencja jest ogromna, a szansa na pozyskanie klienta często jest tylko jedna. Warto z niej skorzystać.

Dominik Kamocki, Cezary Ciechanowski

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go: