en
pl
wyślij brief
wyślij brief
kontakt

Aktywowanie bazy obecnych klientów przez Facebook Custom Audiences

Czy wiesz, że kampanie kierowane do tzw. Custom Audiences mogą być nawet o kilkadziesiąt procent bardziej skuteczne od tych opartych na remarketingu? Kierowanie komunikacji marketingowej do bazy obecnych klientów jest niezwykle skuteczne, bo przecież łatwiej zachęcić do powrotu klientów, niż zdobyć nowych.

W tekście przedstawimy pomysły na to, w jaki sposób można lepiej wykorzystać mechanizm Custom Audiences oraz własne bazy danych na Facebooku. Mamy też dla Ciebie bonus — na końcu znajdziesz darmowe narzędzie do szyfrowania danych pod listy odbiorców w Facebooku czy Google Ads. Miłej lektury!

Czym są Custom Audiences?

Niestandardowe listy odbiorców na Facebooku pojawiły się już kilka lat temu, nie są więc niczym nowym. Taki sposób targetowania polega na zaimportowaniu do panelu FB własnej listy kontaktów — adresów e-mail, numerów telefonów, a ostatnio także wartości LTV (Lifetime Value) klienta — i utworzeniu przy ich pomocy listy odbiorców dla kampanii.

Formularz do uploadu listy odbiorców w Facebook Ads

Dzięki temu można wykorzystać własną bazę klientów czy subskrybentów newslettera do utworzenia odrębnych grup użytkowników, na których mogą być kierowane wybrana komunikacja reklamowa.

Listy odbiorców a “zwykły” newsletter

Z jednej strony można powiedzieć, że Custom Audiences to nic innego, jak tylko przeniesienie funkcjonalności newslettera na grunt Facebooka, a skoro mamy bazę adresów e-mail, to równie dobrze wysłać możemy wiadomości e-mail zamiast reklamy. Jest to tylko częściowa prawda. Faktycznie, posiadając odpowiednią bazę można zacząć wysłać newsletter z daną promocją, jednak Custom Audiences w praktyce ma kilka dodatkowych przewag nad zwykłą wysyłką:

  1. Dublując komunikację z newslettera w reklamie, zwiększamy jej skuteczność poprzez docieranie do użytkowników, którzy nie widzieli maila
  2. Nawet, jeżeli użytkownik zobaczył maila, powtórzenie komunikacji w kilku mediach zwiększa jej wiarygodność i przypomina o ofercie
  3. Własne listy odbiorców możemy tworzyć nie tylko na podstawie adresów e-mail, ale też po numerach telefonów, a to poszerza zasięg kampanii także o klientów niezapisanych na newsletter

I na koniec, rzecz chyba najważniejsza: Custom Audiences możemy używać nie tylko w czasie tworzenia list odbiorców, do których chcemy wysłać komunikację. Możemy też, po pierwsze, na ich podstawie tworzyć dodatkowe listy podobnych odbiorców (tzw. lookalikes). Na przykład, niezwykle skuteczne jest tu wybieranie tych klientów, którzy kupują najwięcej lub interesują się daną kategorią. Po utworzeniu listy, system Facebooka sam dobierze innych użytkowników najbardziej podobnych do wcześniej zaimportowanych. Kampanie oparte na tej nowej grupie są niemalże tak samo skuteczne, jak te skierowane do obecnych klientów, a w praktyce stanowią prospecting.

Po drugie, listy odbiorców można używać w ramach “list negatywnych”. Posiadając biznes, w którym sprzedaż odbywa się cyklicznie lub jednorazowo (raz na dłuższy okres), można wykluczyć z kampanii tych klientów, którzy już dokonali zakupu. Pozwala to oszczędzać budżet i zwiększa jakość kampanii. Nie mówiąc już o braku irytacji klientów, którzy nie widzą ciągle kupionego przed chwilą produktu.

Koncepcje tworzenia list odbiorców na podstawie Custom Audiences

Liczbę potencjalnych możliwości i rodzajów list, utworzonych na podstawie Custom Audiences, ograniczają właściwie wyłącznie rodzaje danych, którymi dysponujemy oraz nasza wyobraźnia. Poniżej prezentujemy kilka pomysłów wykorzystujących funkcjonalności. Pamiętaj jednak, że to wyliczenie z pewnością nie wyczerpuje wszystkich możliwości:

  • Lista najbardziej pożądanych klientów — czy to po liczbie, czy kwocie zakupów — i na jej podstawie utworzenie list typu lookalike
  • Lista klientów, korzystających z narzędzia typu Saas, które oferujemy — wykluczenie tej listy z działań reklamowych na równi z listą remarketingową, tworzoną po zdarzeniu zakupu na stronie
  • Klienci, którzy kupili produkt z danej kategorii w okresie, na przykład, od miesiąca do 6 miesięcy temu — kierowanie do nich aktualnych bestsellerów lub promocji z odpowiedniej kategorii
  • Klienci, którzy w danym miesiącu mają urodziny — np. oferowanie zniżki z tej okazji
  • Klienci, którzy kupowali produkty w poprzednim roku, ale w tym jeszcze nie dokonali zakupu — aktywowanie ich poprzez komunikowanie aktualnych przecen, bestsellerów lub personalizowanej promocji
  • Dedykowane kampanie, uruchamiane jeden czy dwa dni przed szerszą komunikacją marketingową — kierowane do klientów lojalnych, na przykład tych, biorących udział w programie lojalnościowym
  • Przypomnienie klientom powracającym, którzy w przeszłości często robili zakupy na święta albo z okazji Black Friday, o promocji również w tym roku

Jak widzisz, możliwości jest bardzo dużo, a to zdecydowanie nie wszystkie z używanych w prowadzonych przez nas kampaniach. Zdarzają się i takie projekty, w których liczba realizowanych przy użyciu niestandardowych liczb odbiorców kampanii przekracza 30 sztuk, a budżety przeznaczane na dany kanał, osiągają kilkadziesiąt procent.

Audiences.automated — narzędzie do automatyzacji tworzenia i aktualizacji list

Niestandardowe listy odbiorców są tak skuteczne, że już prawie rok temu stworzyliśmy w Bluerank Audiences.automated — autorskie narzędzie do tworzenia i aktualizacji baz. Wystarczy je zintegrować z systemem CRM, określić kryteria tworzenia list, a narzędzie nie tylko samo utworzy listy typu Custom Audiences na potrzeby Facebooka i w Google Ads, ale też będzie je aktualizować cyklicznie (nawet raz dziennie) po to, by baza odbiorców była zawsze najświeższa. Oszczędza to mnóstwo pracy.

Więcej informacji na temat Audiences znajdziesz stronie narzędzi marketingowych Bluerank.

Zgody marketingowe

Pamiętaj o tym, że podstawa prawna, czyli zgoda na przetwarzanie danych w celach marketingowych, jest konieczna, żeby móc przesyłać dane osobowe do systemów reklamowych. Wymóg ten narzucany jest przez ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych (RODO). Więcej na ten temat możesz znaleźć np. w publikacji Facebooka.

Bonus — narzędzie do szyfrowania danych

Czas na obiecany bonus: korzystając z tego linku, możesz pobrać narzędzie, dzięki któremu zaszyfrujesz dane i wygenerujesz gotowy plik CSV do zaimportowania w Google lub Facebook Ads. Dzięki niemu możesz przygotować listę i wysłać ją w bezpiecznej formie do specjalisty, obsługującego kampanię. 

Jak korzystać z narzędzia? Wystarczy wyeksportować dane z systemu transakcyjnego lub CRM-u, wkleić je w odpowiedniej formie w pole po lewej i pobrać gotową listę zaszyfrowanych danych w polu po prawej (w formacie CSV). Co ważne, jeden kontakt musi być w jednej linii, a numery telefonów powinny być oddzielone od adresów e-mail przecinkami.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go: