en
pl
wyślij brief
wyślij brief
kontakt

Analityka internetowa – jak się za to zabrać i zostać rycerzem Google Analytics?

Dawno, dawno temu w odległej analityce… a może nie tak odległej? Świat Star Wars miał Akademię Jedi, nasz ma Akademię Google. Przekonaj się, że analityka internetowa nie leży gdzieś w odległej galaktyce, a zyski z jej stosowania masz w zasięgu ręki. Może nie jesteś urodzonym analitykiem, ale zawsze możesz nim zostać. Tylko od czego zacząć? Zobacz, jak to było w przypadku młodego, ale już doświadczonego Rycerza Google Analytics, który chętnie udzieli Ci kilku rad.

Jest to pierwszy artykuł z serii: ,,Dawno, dawno temu w odległej analityce…”

 

„Z roku na rok świadomość wśród przedsiębiorców w zakresie prowadzenia biznesu w sieci rośnie. Obecnie w znaczącej większości, bo aż 9 na 10 z nich zdaje sobie sprawę z konieczności analizowania zachowań użytkownika i weryfikowania procesów sprzedażowych” .
Piotr Sobieszczak – Chief Marketing Officer Analyzeo

Analityka internetowa od momentu swojego pojawienia zaczęła odgrywać znaczącą rolę w prowadzeniu biznesu online. Dzięki możliwości poznania zachowań użytkowników na stronie, ich przyzwyczajeń i oczekiwań, firmy zyskały możliwość rozwoju oraz zwiększenia swoich przychodów. Nie można jednak zacząć procesu analitycznego bez wiedzy o tym, dlaczego chce się ją stosować, jak się do tego przygotować i za pomocą jakiego narzędzia.

 

Dlaczego analityka internetowa jest ważna dla biznesu?

Do czego analityka jest nam potrzebna? Po co mamy poświęcać dodatkowy czas na nowe działania i jeszcze za to płacić? Przecież do tej pory szło nam całkiem nieźle. Cóż, w obecnych czasach, jeśli nie stosujesz analityki internetowej równie dobrze możesz zakończyć działalność. Avinash Kaushik (Analytic Evangelist dla Google) napisał kiedyś na swoim blogu: „obecnie nadążanie za rozwojem sieci jest jak zmiana opon w rowerze jadącym 30 km/h, a kiedy Ci się to udaje rower i tak zmienia się w samochód i jedzie jeszcze szybciej”. Z takiego porównania wynika konieczność ciągłego dostosowywania swojej strategii online do pojawiających się nowych rozwiązań.

„No tak, ale co to ma wspólnego ze mną i moją firmą?” Więcej niż Ci się wydaje. Analityka umożliwia zbieranie danych ilościowych i jakościowych o użytkownikach, a następnie dostosowywanie witryny i oferty do ich oczekiwań. Przekłada się to na realizację celów biznesowych i osiąganie korzystnych wyników. Dzięki analityce internetowej jesteś w stanie gromadzić dokładne dane ze stron internetowych, a także aplikacji. Zależy Ci przecież, żeby wiedzieć jak zachowują się Twoi klienci na stronie, co kupują, jak często Cię odwiedzają, co możesz poprawić, aby zwiększyć liczbę konwersji. Na te pytania, i jeszcze wiele innych odpowie analityka internetowa.

 

Jak się do tego przygotować?

Kolejne pytanie, które można napotkać na ścieżce analitycznej brzmi: jak mam się zabrać za zbieranie danych? Szczerze? Sam nie miałem o tym pojęcia. Wszedłem w świat analityki internetowej nie mając żadnych podstaw, nie wiedząc, z czym to się je. Z czasem jednak nabrałem większej pewności, zarówno dzięki pomocy współpracowników, jak i dostępnym materiałom oraz narzędziom. Przedstawię w kilku krótkich krokach ścieżkę do opanowania podstaw analityki internetowej.

Krok 1

Utwórz konto Gmail. Da Ci to dostęp do wielu narzędzi i witryn Google, które będą pomocne na drodze do celu.

Krok 2

Wejdź na tę stronę: https://analyticsacademy.withgoogle.com/. Świat Star Wars miał Akademię Jedi, nasz ma Akademię Google. Pod tym linkiem znajdują się 4 kursy, które sprawią, że opanujesz podstawową wiedzę i narzędzia potrzebne, aby skutecznie rozpocząć wdrożenia analityczne na swoich stronach. Każdy z kursów podzielony został na działy, obejmujące określoną ilość lekcji. Twoimi bliskimi przyjaciółmi staną się Justin Cutroni, Krista Seiden oraz Fontaine Foxworth – instruktorzy pracujący dla Google. Kursy zawierają podstawy analityki internetowej, programów Google Analytics i Google Tag Manager (dostępne w języku polskim), a także 2 kursy dodatkowe (w języku angielskim): Zasady Platformy Google Analytics oraz Analityka Ecommerce: od danych do decyzji. Lekcje dostępne są w formacie wideo, ale posiadają również wersję tekstową.

Krok 3

Zajrzyj tu: https://www.google.com/partners/about/join.html. Pod tym linkiem znajduje się witryna Google Partners, na której m.in. możesz zdobyć certyfikat Analytics i AdWords. Testy zawarte na stronie obejmują podstawowe zagadnienia z Google Analytics oraz podstawowe i zaawansowane zagadnienia z programu AdWords. Polecam jednak rozpoczęcie przygody od Akademii Google. Najpierw nauczmy się chodzić, później przyjdzie czas na bieg.

 

Za pomocą jakiego narzędzia?

Ze względu na fakt, że odpowiedź na poprzednie pytanie obejmowała w głównej mierze analitykę internetową oferowaną przez Google, dlatego też najlepiej zacząć przygodę od Google Analytics. Przede wszystkim jest to narzędzie bezpłatne, łatwe w użyciu i oferujące wiele możliwości młodym analitykom (https://www.google.pl/analytics/). 

Na stronę logujemy się za pomocą adresu Gmail lub zarejestrowanego adresu firmowego. Po zalogowaniu lub zarejestrowaniu należy utworzyć konto. Otrzymamy wówczas unikalny identyfikator (UA-XXXXXXX-XX) i kod śledzący, który należy wkleić na każdą stronę naszego serwisu (po znaczniku <head>), którą chcemy śledzić.

Istnieje również możliwość posłużenia się Google Tag Managerem, aby śledzić strony. Logujemy się wtedy analogicznie na stronie https://www.google.com/intl/pl/tagmanager/, tworzymy kontener itd. Wracając jednak do Google Analytics, gdy już będziemy zalogowani będziemy musieli utworzyć nowego konto, usługę i widok (przygotuje Cię do tego Akademia Google). Po lewej stronie znajduje się pasek Menu, z którego będziemy sterowali naszym krążownikiem Google Analytics mając dostęp do raportów i wszelkich ustawień. To za ich pomocą będziesz w stanie analizować dane i wyciągać wnioski dotyczące zachowań użytkowników, Twojej witryny, realizacji celów oraz przychodów. W zakładce Administracja znajdziemy dostęp do każdego konta, usługi i widoku, jaki w przyszłości utworzymy.

 

Zostań rycerzem Google Analytics!

Pamiętaj, droga do stania się dobrym analitykiem jest długa, ale do przejścia. Możesz napotkać na niej przeciwności i czasami zastanawiać się po co to robisz? Jednak w ostateczności korzystanie z rozwiązań z zakresu analityki internetowej przyniesie Ci zyski w postaci wielu doświadczeń, umiejętności, a także satysfakcji finansowej. Dzięki opanowaniu podstaw będziesz mógł wykorzystać drzemiący w analityce internetowej potencjał dla korzyści Twoich i Twojej firmy, a w konsekwencji sprzedawać więcej. Pozytywne podejście to połowa sukcesu. ,,Cierpliwości. Użyj mocy. Myśl”.

Do dzieła!

 

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go: