en
pl
wyślij brief
wyślij brief
kontakt

Działania SEO i modele rozliczeń

Dziś kilka słów o modelu hybrydowym – z premią za wzrost ruchu i polepszenie jego jakości, a nie za lepsze pozycje… Dlaczego tak? Dla kogo tak?

Szczególnie dla większych serwisów, np. serwisów informacyjnych czy e-commerce, model rozliczeń ‘za pozycję’ jest bardzo nieefektywny w stosunku do rozliczeń opartych o wzrost ruchu. Chodzi o serwisy, gdzie mamy możliwość i potrzebny fundament do tego, aby takie wzrosty budować. Przy niewielkim serwisie firmowym składającym się z kilku podstron można stosować rozliczenie w oparciu o określone frazy kluczowe, jednak np. w przypadku sklepu internetowego bardziej korzystne jest rozliczanie w oparciu o faktyczną liczbę pozyskanych użytkowników (przy dodatkowym wymogu ‘jakości’, np. przy założeniu wskaźnika odrzuceń mniejszego niż X).

Taki model jest bardziej wymagający z punktu widzenia agencji SEM, która będzie przez cały czas dążyła do jak najbardziej optymalnej postaci całego serwisu – a nie tylko poszczególnych podstron – pozycjonowanych w modelu rozliczeń opartym o wzrost pozycji. Agencja będzie się starała sprowadzić ruch tam, gdzie jest on możliwy do pozyskania – nie ograniczając się do kilku produktów czy kategorii, a działając możliwie szeroko wszędzie tam gdzie jest potencjał. Z punktu widzenia klienta jest to najbardziej korzystne.

Mając na względzie takie właśnie podejście do tematu i samą specyfikę działań SEO preferowanym okresem dla kompleksowej realizacji projektu dla dużego portalu jest okres 24 miesięcy.

Dodatkowo, w modelu opartym o wzrost pozycji, rozliczenia mogą być kłopotliwe, z uwagi na wprowadzane w wyszukiwarce Google funkcjonalności, m.in. coraz większą personalizację wyników wyszukiwania – wyniki są dopasowywane do wcześniejszych zachowań / odwiedzonych / wyszukiwanych haseł, a także geolokalizację – wyświetlane strony mogą się różnić w zależności od tego, z jakiego miejsca na świecie korzystamy z wyszukiwarki.

Dlaczego zatem nie stosować tylko modelu bonusowego w rozliczeniu wyłącznie za efekt? Z jednej strony, opłata ‘abonamentowa’ daje agencji komfort działania – nie musi się ‘spieszyć’, starać się jak najszybciej i jak najwięcej ‘wyciągnąć’. W SEO pośpiech jest złym doradcą 😉 Z drugiej, w połączeniu z premią za wzrost ruchu jest odpowiednim bodźcem do działania. Z punktu widzenia agencji SEM oraz jej klientów wydaje się to być optymalnym połączeniem.


Aneta Mitko

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go: