en
pl
wyślij brief
wyślij brief
kontakt

Google Analytics – analiza formularzy – poradnik (cz. II)

Istotną cześcią każdego serwisu internetowego są formularze. Mogą one pełnić różne funkcje, m.in. sprzedażową czy komunikacyjną. Dobrze zaprojektowany formularz kontaktowy pozwala użytkownikowi w sposób wygodny i bezpośredni złożyć zapytanie, wyrazić swoją opinię itp. Zadaniem przemyślanego, tj. skutecznego formularza sprzedażowego jest przeprowadzenie klienta przez cały proces (składający się zazwyczaj z kliku etapów), który kończy się dokonaniem zakupu produktu lub usługi.

No właśnie, co właściwie oznacza „dobrze zaprojektowany formularz”? Temat jest szeroki 🙂 aczkolwiek w analizie i ocenie tego można wykorzystać pomocne narzędzie, jakim jest Google Analytics.

Weryfikację funkcjonalności formularza przy pomocy Google Analytics możemy przeprowadzić już na etapie beta-testów formularzy występujących w serwisie. Proces ten mógłby wyglądać następująco…

1. Analiza wymagań.
2. Projekt funkcjonalny.
3. Stworzenie makiety, testy prototypu (analiza jakościowa).
4. Uruchomienie wersji beta.
5. Implementacja kodów potrzebnych do analizy w GA.
6. Analiza formularzy przy wykorzystaniu Google Analytics.

W momencie uruchomienia wersji beta serwisu wraz z formularzami, jesteśmy już w stanie skorzystać z Google Analytics i dokonać analizy. Formularz jest testowany przez wybraną grupę testerów, których aktywność rejestrowana jest w Google Analytics. Do testów, w miarę możliwości, wybieramy grupę reprezentatywną dla naszego targetu – jest to najlepsza opcja. Mamy możliwość implementacji odpowiednich skryptów, które pozwolą nam na śledzenie stopnia wypełnienia formularza. Korzystając z Google Anlaytics możemy również dokonać analizy błędów, które są popełniane przez userów.

Analogicznie, możemy uruchomić wymienione analizy w formularzach funkcjonujących w serwisie dostępnym już od jakiegoś czasu w celu dokonania ich optymalizacji.

Proces dla istniejących formularzy mógłby wyglądać w następujący sposób…

1. Wybór formularzy do analizy.
2. Implementacja kodów potrzebnych do analizy.
3. Analiza formularzy przy wykorzystaniu GA.
4. Optymalizacja formularzy.
5. Analiza formularzy przy wykorzystaniu GA.

Analiza (testowanie i wyciąganie wniosków), a następnie optymalizacja jest kluczowym elementem procesu – realizujemy go, aż osiągniemy pożądany / możliwy poziom jakości.

Analizy stopnia wypełnienia formularza

Opis kodów potrzebnych do implementacji znajdziemy w lokalizacji
www.e-nor.com/blog/index.php/web-analytics/optimize-form-length-with-input-analysis/

Analizy błędów popełnianych przez użytkowników

Analiza dotyczy pól objętych walidacją. Dla danego pola wprowadzamy kod błędu, który może być ładowany do adresu URL strony lub możemy skorzystać z kodowania w wirtualnym adresie strony. W przypadku, kiedy użytkownik wprowadzi niepoprawny wpis w walidowane pole, w Google Analytics zostanie zapisana informacja, że pole / pola sprawiły problem użytkownikowi. Jeżeli formularz zostanie przetestowany przez odpowiednio dużą (reprezentatywną) liczbę użytkowników, wtedy otrzymamy statystyczny obraz tego, które pola sprawiają największe trudności użytkownikom. Interpretacja danych i optymalizacja procesu w kierunku user friendly jest następnym krokiem.

Wynik zastosowania tej analizy jest szczególnie interesujący w przypadku rozbudowanych, złożonych formularzy, stosowanych np. w serwisach bankowych (to one najczęściej sprawiają kłopoty internautom). Ilość błędów popełnianych na poszczególnych etapach wypełniania formularza jest dla nas cenną informacją i wymiernie świadczy o jakości i stopniu tzw. user friendly formularzy w serwisie.


Tomasz Lewandowskicertyfikowany analityk Bluerank

[Zobacz także -> Google Analytics – poradnik (cz. I)

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go: