en
pl
wyślij brief
wyślij brief
kontakt

Google Caffeine

Google Caffeine – coś dla kawoszy?

Przez kilka ostatnich lat SEO specjaliści rozgryzali kolejne niuanse SEO – czyli 'przypuszczeń opartych na przypuszczeniach' ; ), wyciągali wnioski, poprawiali pozycje, generowali ruch i zyski… Teraz ma nastąpić przewartościowanie poznanych wartości.
Algorytm Google zmienia się ponoć nawet kilkaset razy w roku. Tym razem ma się zmienić raz, a dobrze – choć… dla jednych będzie to bardziej, dla innych zdecydowanie mniej dobrze 😉 Nie będzie to zwyczajna aktualizacja, ale zupełne nowa odsłona – jak przejście z tabelek na div’y. 😉 To powinno, w prostej linii, prowadzić do postawienia SEO świata w stan najwyższej gotowości i zwiększenia mocy obliczeniowych serwerów forum PiO gdyż działy o filtrach / banach i spadkach powinny przeżyć rozkwit 😉
Nowy silnik wyszukiwarki ma być… oczywiście lepszy 😉 czyli ma zwracać więcej, szybciej i dokładniej – to w największym skrócie. Wyniki mają być spersonalizowane i bez spamu – mają być po prostu lepsze (czego nowemu silnikowi i sobie oczywiście życzymy ;))
Testowa wersja ruszyła 11 sierpnia pod adresem http://www2.sandbox.google.com/ i wszyscy już teraz mogą zobaczyć, jak najprawdopodobniej będą się trzymać ich strony pozycjonowane na wszelkie 'opony', 'bielizny', 'ubezpieczenia' czy 'wypasy owiec w Bieszczadach' 😉
Poniżej kilka naszych pierwszych spostrzeżeń….
Sprawdźmy SERP na frazę 'uzdatnianie wody’…

… na pierwszym miejscu widzimy stronę uzdatnianiewody.com, której zawartość jednak (mowa tu o konkretnej podstronie) średnio traktuje o uzdatnianiu wody… 😉 co pokazuje, że dobrze było mieć frazę kluczową w nazwie domeny 😉 i odpowiednie metatagi.

Zobaczymy, co zwróci Google Caffeine…

Strona uzdatnianiewody.com spadła na 4 pozycję, co pozwala przypuszczać, iż nowy silnik będzie przywiązywał większą wagę do odpowiednich treści zawartych na stronie – w końcu content is the king ;). I tu punkt dla Caffeine! Dalej fraza wyróżniana jest w tytule, opisie oraz nazwie domeny, tak więc można przypuszczać, iż kwestie optymalizacyjne w tej płaszczyźnie ulegną zmianie.

Pozycje w 'starym' Google
  1. uzdatnianiewody.com
  2. erem.com.pl
  3. pl.wikipedia.org
  4. darowoda.republika.pl
  5. proekojp.pl
  6. armar.pl
  7. katalog.trojmiasto.pl
  8. ewoda.pl
  9. arras.com.pl
  10. watersystem.pl
Pozycje w 'nowym' Google
  • uzdatnianiewody.com – 4
  • erem.com.pl – 13
  • pl.wikipedia.org – 3
  • darowoda.republika.pl – 2
  • proekojp.pl – 1
  • armar.pl – 6
  • katalog.trojmiasto.pl – 92!
  • ewoda.pl – 5
  • arras.com.pl – 17
  • watersystem.pl – 18
Tak więc część właścicieli witryn będzie mieć niemiłą niespodziankę… ale jeśli wyniki się komuś nie podobają, można się 'wyżalić'.

Co jeszcze ciekawego…

Brak linków sponsorowanych! Specjaliści PPC drżyjcie bardziej od SEO!
(uprzedzając komentarze – to żart ;)).

Ilość wyników w Google Caffeine jest większa – 350k do 315k (’nowa' / 'stara' wersja). Czas wyszukiwania również jest mniejszy i to znacząco. Przy różnych wpisywanych frazach Google Caffeine radzi sobie nawet dwukrotnie lepiej, choć dla przeciętnego użytkownika są to i tak wartości niezauważalne 😉
Mimo, że odświeżona wersja pokazuje nam, że boty przemierzyły więcej stron w poszukiwaniu tej najbardziej dla nas odpowiedniej, to po przejściu na ostatnią stronę wyników wyszukiwania zobaczymy, że faktycznie Google udostępniło nam zaledwie 640/649 (nowy/stary) wyników (bez supplemental indeks). I tak przecież 'nikt' nie odwiedza drugiej strony wyników wyszukiwania 😉
Dla wielu sprawdzanych fraz w wynikach wyszukiwania rzadziej pojawiają się wyniki graficzne i wideo, niż w obecnej wersji. Oznacza to chyba jednak tylko, że nie mamy jeszcze dostępnej wersji z pełną implementacją wszystkich zmian… choć… znaleźliśmy wyjątek 😉

Czy to, co obserwujemy w wersji testowej to wszystko? Raczej na pewno nie… Tym bardziej oczekujemy kompletnej odsłony, choć mamy wrażenie, że zmiany już mogą następować 😉

Google Caffeine – strach się bać!?
Czy należy się obawiać? No cóż – każda zmiana ma to do siebie, że niesie ze sobą jakieś zmiany 😉 i algorytm na pewno będzie działał inaczej… być może będzie trzeba ciężej popracować nad pozycjami… Jednak jeśli do tej pory ktoś 'trzymał' się zasad (white SEO), to właściciele pozycjonowanych stron nie powinni przeżyć szoku. A czy należy się bać tego, że Google wreszcie poradzi sobie z wycięciem spamu… Jeśli tak rzeczywiście się stanie, nawet tylko częściowo, to na polskim podwórku na pewno może mieć miejsce małe trzęsienie ziemi… I jeżeli ktoś jeszcze nie zdecydował się na przejście na 'jasną stronę mocy', to może być odpowiednia chwila, aby o tym pomyśleć… Bo jeśli nie z własnej woli… to niedługo samo życie może do tego zmusić.

Google Kofeina – Google chce nas jeszcze bardziej od siebie uzależnić?
Podsumowując…
Nowy silnik wydaje się być szybszym, dokładniejszym – Google nie spoczywa na laurach 😉 i chce wieść prym wśród wyszukiwarek – póki co na pewno mu się to udaje. Nie zapominajmy jednak o innych ciekawych projektach – wyszukiwarka faktów 🙂
Życzymy wielu wartościowych linków i wysokich pozycji 😉


Bartek Kołodziejczyk

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go: