en
pl
wyślij brief
wyślij brief
kontakt

Jak mierzyć skuteczność działań reklamowych na Facebooku? Część II.

Pomiar procesów reklamowych na Facebooku, jest istotnym elementem działań marketingowych, daje możliwość oceny skuteczności prowadzonych kampanii i szanse na lepszą optymalizację, która pomaga w rozwoju biznesu.

Musimy znać nasz cel, żeby wiedzieć jak go zmierzyć

Efektywność kampanii płatnych na Facebooku w dużej mierze zależy od obranego przez nas celu i odpowiednio dobranych środków reklamowych. Od celu zależy również sposób mierzenia skuteczności naszych działań. Inaczej będziemy analizować wyniki kampanii sprzedażowych od tych, na ruch do strony. Promowanie na Facebooku to nie tylko kreacje z wielkim zasięgiem i mnóstwem komentarzy. Choć robią dobre wrażenie, nie muszą wcale spełniać naszego celu. Dlatego zanim zabierzemy się za jego realizację, powinniśmy zastanowić się jak będziemy mogli go zmierzyć i jakie docelowe wyniki chcemy uzyskać.

Co i jak mierzyć, żeby było efektywnie?

Nieodłącznym elementem analizy skuteczności działań na Facebooku, są mierniki pomiaru stopnia realizacji celów, czyli KPI, które różnią się w zależności od kampanii.

Poniżej przykładowe wskaźniki KPI dla różnych celów działań:

Zasięgowe:

  • zasięg reklamy, to liczba osób, które zobaczyły jakąkolwiek zawartość reklamy,
  • częstotliwość, czyli średnia liczba wyświetleń reklamy na osobę,
  • wyświetlenia reklamy, pokazują liczbę osób, które zobaczyły reklamę,
  • liczba odsłon strony docelowej, to liczba przejść do docelowego adresu URL, w wyniku kliknięcia w reklamę,
  • CMP, koszt 1000 wyświetleń reklamy.

Jeżeli zależy nam na dotarciu do jak największej ilości użytkowników to patrzmy na zasięg i CPM, jeżeli natomiast istotne są wyświetlenia, pamiętajmy, że należy przy nich sprawdzać częstotliwość.

Ruchu do strony:

  • kliknięcia linku,
  • kliknięcia wychodzące, to liczba kliknięć linków do miejsc docelowych poza usługami Facebooka, często pokrywa się z liczbą sesji w Google Analytics,
  • liczba wyświetleń strony docelowej,
  • CPC, koszt kliknięcia linku,
  • CTR, współczynnik kliknięć linku.

Najczęściej raportowanym wskaźnikiem w kampaniach na ruch do strony są kliknięcia linku, jeżeli jednak zależy nam na informacji o pomyślnym przejściu i załadowaniu strony docelowej, warto zwrócić uwagę na liczbę wyświetleń strony docelowej.

Zaangażowania:

  • polubienia posta
  • komentarze
  • udostępnienia
  • reakcje na post
  • polubienia strony

Promując post na Facebooku, mamy do wyboru kilka kampanii, w zależności od celu. Jeżeli zależy nam na jak największej liczbie reakcji, to powinniśmy skupić się na wskaźnikach takich jak reakcje na post, polubienia czy komentarze. Jeżeli jednak chcemy dobrze wypromować post z linkiem, ważne powinny być dla nas kliknięcia i wyświetlenia strony docelowej.

Leadowe:

  • ilość pozyskanych kontaktów, czyli pozostawionych danych w formularzu kontaktowym Facebooka,
  • koszt pozyskania kontaktu.

Przy pozyskiwaniu kontaktów, istotny jest wskaźnik informujący zarówno o ich ilości jak i o koszcie.

Konwersji:

  • liczba konwersji
  • koszt konwersji
  • wartość konwersji
  • średnia wartość zakupów (w kampaniach sprzedażowych)
  • CR, współczynnik konwersji,
  • ROI, zwrot z inwestycji,
  • ROAS, współczynnik zwrotu nakładów na reklamę.

Jeżeli celem jest generowanie jak największej ilości konwersji, istotna będzie wartość CR, która umożliwia określenie, która reklama generuje najwięcej konwersji po kliknięciu przez odbiorców. Natomiast z punktu widzenia zwrotu z inwestycji, ważny będzie także wskaźnik informujący nie tylko o koszcie konwersji ale przede wszystkim o ich wartości.

Mając do dyspozycji określone KPI, mamy możliwość precyzyjnej optymalizacji działań. Tylko analiza oparta na danych umożliwia wzrost i rozwój biznesu, warto więc podejść do niej strategicznie, mając zawsze na uwadze wyznaczony cel i dobór odpowiednich wskaźników pomiarowych. Oprócz standardowych raportów, które można wygenerować w panelu reklamowym, warto również zajrzeć do bardziej zaawansowanych narzędzi, jak np. Facebook Analytics czy Atrybucja. Pozwalają one z większą precyzją na określenie np. udziału Facebooka w lejkach sprzedażowych, czy analizę zachowania użytkowników i tworzenia na jej podstawie ścieżek konwersji.

 

O tym jak efektywnie korzystać z prowadzenia komunikacji w social mediach, dowiesz się z poprzedniego artykułu Julii Kałużyńskiej: tu

A jeżeli ważne są dla Ciebie wyniki w kampaniach płatnych na Facebooku, pomożemy Ci je wygenerować. Zapoznaj się z naszą ofertą Social Ads i wypełnij brief!

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go: