en
pl
wyślij brief
wyślij brief
kontakt

Lepsze zarządzanie danymi w Google Analytics dzięki grupowaniu treści

Jeżeli prowadzisz stronę internetową i badasz zachowanie Twoich użytkowników za pomocą Google Analytics, z pewnością nieraz potrzebowałeś danych dotyczących nie całej witryny, ale jej określonych segmentów.  Skuteczność sprzedażowa karty produktu a strony kategorii w sklepie internetowym, poszczególne tagi bloga – warto wiedzieć, który typ podstron najbardziej wpływa na realizację celów. Google Analytics wyszedł tej potrzebie naprzeciw, wprowadzając funkcjonalność grupowania treści.

Co to jest grupowanie treści i komu się przyda?
Odpowiedź jest prosta – grupowanie treści to narzędzie pozwalające na tworzenie zbiorów danych w naszym koncie Google Analytics. Jest warte zastosowania dla każdej witryny, która posiada zróżnicowany content – umożliwia bowiem przyporządkowanie poszczególnych typów stron do grup, które można następnie analizować osobno lub zestawiać i porównywać ze sobą.

Przykład 1 – ocena skuteczności poszczególnych grup treści

Chcemy przeanalizować zawartość bloga kulinarnego i ocenić, które posty najbardziej interesują czytelników. Dzięki tej wiedzy będziemy mogli zdecydować, jakiej tematyki powinno być najwięcej. Badanie odsłon poszczególnych postów lub interakcji dla każdego z nich w postaci komentarzy czy udostępnień w social media zajęłoby mnóstwo czasu. Zamiast tego możemy wydzielić grupy treści odpowiadające poszczególnym etykietom.

Poniżej widzimy wybrane wskaźniki dla uprzednio zdefiniowanych grup treści, widoczne w raporcie Zachowanie/Zawartość witryny/Wszystkie strony. Jak widać, sezon na lody jeszcze w pełni nie nadszedł – ale to z pewnością tylko kwestia czasu 🙂

Przykład 2 – zestawienie różnych grup
Biuro podróży ma na stronie wiele opcji filtrowania zawartości strony. Ich wyodrębnienie w grupowaniu treści pozwala na wyciągnięcie dodatkowych wniosków na temat użytkowników. W przykładzie poniżej, widzimy jak dla poszczególnych destynacji rozkładają się preferencje na temat sposobu dojazdu.

Aż 40% wyjeżdżających do Francji jest zainteresowana przejazdem autokarem – inaczej, niż w przypadku innych krajów, gdzie przeważa samolot.

Z kolei Włochy to jedyny kierunek wyjazdu, dla którego wybór autokaru jest dominujący – warto zestawić tę informację z ilością dostępnych ofert dla tego kraju i ich poziomem cenowym.

Poniższa tabela pokazuje z kolei relację typu wycieczki (Wypoczynek/Objazd) do preferowanej klasy hotelu. W zależności od rodzaju wyjazdu, preferencje rozkładają się inaczej – dla wypoczynku ilość ,,gwiazdek” jest bardziej kluczowym parametrem. To o tyle logiczny wniosek, że podczas wycieczek objazdowych nie nocujemy długo w jednym miejscu.

Dzięki grupowaniu treści możemy także wyciągnąć ciekawe wnioski z zestawienia Kraje-Gwiazdki hotelowe. Dla Włoch przeważają wartości 0, co wraz z dominacją Sposobu dojazdu: Autokar, wskazuje na popularność tanich wycieczek do tego kraju.

W przypadku większości destynacji można zaobserwować następującą prawidłowość: im wyższy standard hotelu, tym mniejsza ilość filtrujących go użytkowników. Ta reguła nie działa jednak dla krajów kojarzonych jako egzotyczne i niezbyt często wybierane jako miejsce urlopu. Należy do nich Wietnam, w którym duża ilość potencjalnych turystów decyduje się na większą ilość ,,gwiazdek”.

 

Jak wyodrębnić grupy treści w koncie Analytics?
Grupowanie treści jest dostępne w karcie Administrator, którą znajdziesz w górnym menu. Masz do dyspozycji  5 grup, a do każdej z nich da się przyporządkować dowolną ilość elementów.

Można to zrobić na 3 sposoby:
1. Poprzez kody śledzące
Na każdej podstronie, którą chcemy zaklasyfikować do danej grupy, musimy zmodyfikować kod śledzący. Zmienia się indeks oraz nazwa grupy.

Przykład 3 – kod śledzący dla Google Analytics i Universal Analytics
Dla Tart i tortów na blogu będzie to odpowiednio:

analytics.js: ga(‚set’, ‚contentGroup1′, ‚Tarty i torty’);
lub
ga.js: _gaq.push([’_setPageGroup', '1′, ' Tarty i torty’]);

UWAGA! Do każdej grupy może być przypisany tylko jeden indeks.

2. Poprzez wyodrębnienie
Ta metoda pozwala na identyfikację i wyodrębnienie adresów URL dla danej grupy za pomocą wyrażeń regularnych.

Przykład 4 – wyrażenie regularne
Wyobraź sobie sklep internetowy z asortymentem RTV i AGD, czyli o bardzo rozbudowanej mapie kategorii. Grupowanie treści dla niego mogłoby wyglądać tak:

Ciąg znaków w nawiasie zostanie automatycznie grupą treści. Korzystając z tej metody definiowania grup, możemy rozpatrywać nie tylko URL, ale też tytuł strony czy nazwę ekranu aplikacji.

3. Poprzez zdefiniowane reguły
Podobnie jak w metodzie 2., możemy  wyodrębniać  grupy w stosunku do adresu strony, tytułu lub nazwy ekranu. Robimy to jednak za pomocą reguł precyzujących wyniki, znanych chociażby z raportów niestandardowych.

Przykład 5 – definiowanie reguł dla grup treści
Gdybyśmy chcieli uzyskać podobny efekt, jak powyżej, musielibyśmy stworzyć reguły dla każdej podkategorii w segmencie AGD. Oczywiście tworzymy je jednak tylko dla tych grup, które chcemy analizować.
Zatem:

Wszystkie z opisanych metod mają swoje wady i zalety:
• metoda 1: pozwala na szybkie reagowanie w razie zmian treści strony, które wpływają na grupowanie ALE wymaga współpracy z programistą lub osobą zajmującą się kodem strony;
• metoda 2: umożliwia szybkie zdefiniowanie potrzebnych grup ALE wymaga znajomości mapy URL naszej strony i wyrażeń regularnych;
• metoda 3: jest zdecydowanie najprostsza ALE wymaga mnóstwa czasu jeśli chcesz utworzyć wiele grup.

O czym jeszcze warto pamiętać?
• Grupowanie nie będzie dotyczyło danych historycznych – jeśli więc wybierzesz raport także za okres wcześniejszy, niż ustawienie grup, zobaczysz część z nich z etykietą (not set).
• Każda podstrona może być tylko w jednej grupie. Znaczenia ma kolejność definiowania grup – w menu możesz je dowolnie przesuwać.
• Możesz zastosować wszystkie trzy metody grupowania, ale Google Analytics będzie je rozpatrywać w ustalonej kolejności: kod śledzący -> wyodrębnienie -> reguły

Logiczne uporządkowanie danych to nie tylko lepsze dopasowanie Google Analytics do potrzeb Twojej strony, ułatwiające analizę i interpretację danych. To przede wszystkim kolejny krok do poznania Twoich użytkowników, który powinien zaowocować konkretnym planem optymalizacji wyglądu, funkcjonalności i/lub zarządzania contentem. Mam nadzieję, że dzięki grupowaniu treści te działania będą dla Ciebie i łatwiejsze, i bardziej skuteczne.

 
Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go: