en
pl
wyślij brief
wyślij brief
kontakt

Na czym skupiają się badania Google?

Na pytanie to odpowiada Alfred Spector, wiceszef działu badań w Google Inc. w wywiadzie opublikowanym na stronach Computerworld, 23 marca br.

Jednym z ważniejszych projektów jest ciągle ‘wyszukiwanie głosowe’, które Google promuje w kontekście intuicyjnej, szybkiej, wygodnej w użyciu wyszukiwarki mobilnej, reagującej na zapytanie / polecenie głosowe i dającej przy tym trafne, dopasowane do oczekiwań użytkownika wyniki wyszukiwania. Badania prowadzone przez Google skupiają się w tym przypadku na kilku obszarach technologicznych – z jednej strony jest to praca nad rozpoznawaniem mowy ludzkiej przez odpowiednie urządzenia i aplikacje, z drugiej – udoskonalanie metod skorelowania polecenia głosowego z najbardziej prawdopodobnym zapytaniem oraz… ciągłe zwiększanie stopnia trafności podawanych przez wyszukiwarkę wyników.

Z projektów bardziej przyszłościowych i długofalowych, Spector wymienia badania Google prowadzone nad kodyfikowaniem i strukturyzowaniem informacji. Zespół pracujący nad tym zagadnieniem porusza kwestie tego, czy system może ‘nauczyć się’ odpowiednio rozpoznawać zindeksowane informacje, aby tworzyć między nimi odpowiednie związki… aby wyszukiwarka ‘wiedziała’ (mówiąc nieco kolokwialnie), że pies to zwierzę domowe i aby na tej podstawie odpowiednio filtrowała wyniki wyszukiwania. Specjaliści badający ten problem mają nadzieję, że jest to możliwe dzięki olbrzymiej bazie informacji zgromadzanej przez Google i – co ważniejsze – ogromnej ilości odnotowywanych przez wyszukiwarkę interakcji, związanych z tym zbiorem informacji.

Trzecim trendem w rozwoju badań prowadzonych przez Google jest sam wynik wyszukiwania, a raczej jego postać. Badacze Google zastanawiają się, czy na zgłoszone wyszukiwarce zapytanie nie warto przypadkiem zaserwować użytkownikowi odpowiedzi w postaci pliku audio, video, obrazka lub tabeli zestawiającej w locie wyszukane dane związane z zapytaniem. Może uda się kiedyś także doprowadzić do sytuacji odwrotnej i wprowadzić do wyszukiwarki zapytanie w postaci pliku graficznego? To jednak – póki co – dość odległa przyszłość, ze względu na konieczność rozwiązania problemów technicznych dotyczących m.in. kwestii rozpoznawania obrazków.

W wywiadzie mowa także o personalizacji wyników wyszukiwania i nastawianiu się na coraz lepsze ich dopasowanie do indywidualnego użytkownika wyszukiwarki i jego potrzeb, zachowań, zainteresowań etc. Google wskazuje tutaj jednak na pewien problem, podając dość obrazowy przykład – jakie wyniki wyszukiwania (czy raczej w jaki sposób spersonalizowane wyniki) powinien dostać internauta (mężczyzna w średnim wieku) wpisujący w Google zapytanie medyczne. Czy rezultaty wyszukiwania powinny być nastawione na to, czego może się obawiać mężczyzna w średnim wieku czy może na to, że jest on zaniepokojony stanem zdrowia swojej matki.

Alfred Spector opowiada ponadto o komputerowej infrastrukturze Google, ale o tym… to lepiej obejrzeć obejrzeć film 🙂


Aneta Mitko

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go: