en
pl
wyślij brief
wyślij brief
kontakt

„Narzędzie analityczne jest tak dobre, jak ludzie, którzy z niego korzystają”

Google Analytics – usługa statystyk internetowych, zainstalowana na większości serwisów WWW na świecie, przyciąga właścicieli stron i firmy operujące w Sieci kilkoma istotnymi zaletami…

– daje duże możliwości wyciągnięcia znaczących dla biznesu danych statystycznych,
– łatwo integruje się z kampaniami Google AdWords,
– no i… jest całkowicie darmowa.

Wartość Google Analytics nie tkwi jednak w tym, że system jest darmowy i stosunkowo intuicyjny w obsłudze. Jak w przypadku każdego narzędzia analitycznego, najważniejsze jest tutaj umiejętne wykorzystanie i przetworzenie informacji płynących ze zgromadzonych danych, a następnie zoptymalizowanie dzięki nim działań internetowych i… końcowa poprawa efektów (czyt. zwiększenie zysków).

Instalacja Google Analytics – od tego zależy powodzenie przedsięwzięcia

Proces ten wymaga wiedzy z pogranicza technologii i marketingu. Dzięki tej pierwszej wiadomo, co można zrobić za pomocą Google Analytics (co liczyć, co badać, co obserwować…). Dzięki tej drugiej natomiast mamy świadomość tego, co potrzebujemy zliczyć, zbadać czy zaobserwować, aby informacje te wykorzystać do poprawy efektywności działań marketingowych. Instalacja narzędzia nie ogranicza się więc do prostego wklejenia kawałka kodu w kod źródłowy witryny, a wnioski ze statystyk trzeba umieć wyciągać.

Konfiguracja Google Analytics – właściwa droga do uzyskania odpowiedzi

Faza konfiguracji zainstalowanego już narzędzia obejmuje wiele różnych (zależnych od aktualnych potrzeb firmy czy właściciela strony) działań. Może to być na przykład… śledzenie zapytań wpisywanych przez użytkowników serwisu w wewnętrznej wyszukiwarce (dzięki czemu poznajemy potrzeby informacyjne naszych userów, a także dowiadujemy się, czego nie ma, a powinno być, w serwisie, lub co w nim trudno znaleźć), analiza słów kluczowych, które przywiodły internautów korzystających z wyszukiwarek, lub… pogłębiona obserwacja procesu zakupowego, realizowanego w ramach witryny, co pozwoli ocenić m.in. jak łatwe (lub trudne) jest złożenie zamówienia online, a to z kolei da nam wskazówki dotyczące poprawy efektywności e-sklepu… itd. itd.

Raporty Google Analytics – tu jest rozwiązanie ewentualnych problemów

W Google Analytics dostępnych jest kilkadziesiąt domyślnych raportów, w wielu różnych konfiguracjach. Dodatkowo, każdy raport może być analizowany przez pryzmat wielu segmentów (w tym także takich, które użytkownik zdefiniuje sobie samodzielnie – wedle własnych potrzeb i uznania). Można analizować praktycznie dowolny zestaw danych, a wariantów jest tak dużo, że coraz częściej pojawiają się na rynku narzędzia oferujące predefiniowane raporty Google Analytics – najważniejsze i charakterystyczne dla danego rodzaju biznesu, np. dla e-commerce. Jednym z takich narzędzi jest nasza autorska aplikacja – Bluestat, którą w tym miejscu serdecznie polecamy 🙂

Wykorzystanie Google Analytics w biznesie – gdzie tkwi problem

Wnioski! Okazuje się, że największym problemem dużej części biznesowych użytkowników Google Analytics jest nieumiejętność wykorzystania danych uzyskanych za pomocą tego narzędzia! Sztuką jest bowiem przygotowanie takiej liczby raportów, które zostaną wykorzystane w dalszych działaniach biznesowo – marketingowych i rzeczywiście wpłyną na podejmowane decyzje (np. te związane z wyglądem strony, strukturą formularza, długością procesu rejestracji w serwisie czy – powiedzmy – zakresem realizowanych działań promocyjnych). Proces ten jest niejednokrotnie tak skomplikowany, że firmy chętnie korzystają z usług certyfikowanych konsultantów Google Analytics lub wysyłają swoich pracowników na szkolenia Google Analytics, które – nawiasem mówiąc – nasza agencja również ma przyjemność prowadzić w ramach programu Analytics Seminar Leader.

* * *

Avinash Kaushik, guru Google Analytics, podkreśla często, że „narzędzie analityczne jest tak dobre, jak ludzie, którzy z niego korzystają”. Warto trzymać się tej dobrej zasady i dbać o wysoką jakość każdego z opisanych tu etapów użytkowania Google Analytics, bo podjęcie złej biznesowo decyzji może kosztować dużo – znacznie więcej, niż czas i pieniądze poświęcone na przemyślany proces.


Aneta Mitko

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go: