en
pl
wyślij brief
wyślij brief
kontakt

Nowa wersja Google Search Console już dostępna


Nowa odsłona narzędzia Google Search Console będzie stopniowo udostępniana wszystkim jego użytkownikom. Co się zmieniło w konsoli? W artykule opisaliśmy kilka obserwacji uwzględniających nowe oraz znane już marketerom funkcjonalności Google Search Console Beta.

Kilka miesięcy temu, Google rozpoczęło testy wersji Beta narzędzia dobrze znanego webmasterom – Google Search Console. Wtedy testowana wersja była udostępniona ograniczonej grupie użytkowników, która mogła wyrazić swoje opinie. Na początku 2018 roku Google poinformowało o rozpoczęciu stopniowego udostępniania Google Search Console Beta wszystkim jego użytkownikom. Nowa wersja konsoli została skonstruowana od podstaw. Głównym celem zmian było większe dostosowanie narzędzia do potrzeb użytkowników, które tym samym ma być bardziej intuicyjne. Wersja Beta ma opierać się przede wszystkim na interakcji, a więc na przeprowadzeniu użytkownika przez diagnozę witryny i rekomendacje rozwiązań występujących problemów. Poniżej opiszemy kilka wybranych zmian, które są warte uwagi.

Dłuższy horyzont czasu

Nowa wersja Google Search Console, będzie obejmowała znacznie większy zasięg czasu niż dotychczas. Marketerzy będą mieć teraz znacznie więcej możliwości analizy i porównywania danych. Poprzednia wersja Google Search Console opierała się na danych z ostatnich 90 dni, natomiast obecnie, mamy do dyspozycji raport bazujący na danych z ostatnich 16 miesięcy. Na tej podstawie możemy zauważyć sezonowość naszych wyników, czy długoterminowe trendy. Będziemy mogli także porównywać dane rok do roku w obrębie dostępnego zakresu.

  • Sezonowość witryny:

  • Porównanie rok do roku:

 

Funkcjonalny interfejs

Google Search Console Beta wyróżnia się także nowym, przejrzystym interfejsem, który jest zaprojektowany z uwzględnieniem stylu Material design. Styl graficzny Material design został stworzony przez Google w 2014 roku i wyróżnia się prostotą oraz łatwością dostosowania do różnych płaszczyzn. Jest on także sukcesywnie wdrażany do innych produktów Google – możemy go zobaczyć na przykład w nowym kalendarzu Google.

Transparentność danych

Pomimo tego, że nie wszystkie funkcje nowej wersji narzędzia są jeszcze dostępne, możemy zauważyć, że prezentowane dane są bardziej zintegrowane. Przyjrzyjmy się wybranym raportom.

  • Raport o stanie indeksu (Index Coverage)


Raport dostarcza informacje na temat postępu indeksowania poszczególnych adresów URL w obrębie witryny. Oczywiście w poprzedniej wersji Google Search Console  również otrzymywaliśmy informacje o stanie indeksacji, jednak obecnie uzyskujemy więcej zintegrowanych danych na temat diagnostyki problemów, dzięki czemu można je szybciej zdefiniować i rozwiązać. W obrębie raportu mamy do dyspozycji 4 typy statusów adresów URL: prawidłowe, wykluczono, ostrzeżenie, błąd.

Chcąc szybko zauważyć poprawę widoczności witryny, warto skupić się nad rozwiązaniem najbardziej priorytetowych problemów i zaplanować prace, tak, aby były one rozwiązane jako pierwsze.

W analizowanym przykładzie występują adresy zdiagnozowane jako błąd, wykluczone oraz prawidłowe. W analizie problemów indeksacji to komunikaty błąd i wykluczone będą naszym priorytetem. Wykluczone strony oczywiście nie zawsze muszą być problematyczne, jednak warto je dokładnie sprawdzić, aby przekonać się, czy wszystkie strony są wykluczone prawidłowo.

W nowej wersji konsoli możemy sprawdzić, z jakich przyczyn wybrane adresy URL nie zostały zaindeksowane. Chcąc dowiedzieć się więcej, możemy wybrać jedną z przyczyn i bezpośrednio przejść do szczegółów strony. W raporcie znajdziemy też przykładowe adresy URL, powiązane ze zdefiniowaną przyczyną:

Co ważne, zaraz po wprowadzeniu zmian w naszej witrynie, w celu naprawy problemu, możemy zweryfikować ich poprawność, dzięki czemu szybko dowiemy czy problem został rozwiązany.

Raport skuteczności (Search performance)

Raport skuteczności, to kolejny raport, który obrazuje dane w bardziej przejrzysty sposób, niż w poprzedniej wersji narzędzia.

Raport łączy w sobie dane na temat: liczby kliknięć, liczby wyświetleń, średniego CTR i średniej pozycji. Te dane są już dobrze znane marketerom. Zobaczmy jednak, jak wygląda ich prezentacja w nowej konsoli.

Dla przykładu, porównaliśmy dwie sezonowe frazy: strój kąpielowy oraz kostium kąpielowy. Następnie wybraliśmy, które z dostępnych danych chcielibyśmy zaprezentować (łączna liczba kliknięć) oraz określiliśmy filtry (sieć, cały okres 16 miesięcy, porównanie zapytań).


Po uzyskaniu raportu wybraliśmy sekcję strony, a więc będziemy mogli zobaczyć z jakimi adresami URL powiązane są wybrane frazy.

To tylko przykład jednego z porównań, a danych z nowych raportów skuteczności możemy uzyskać naprawdę wiele. Nasze statystyki możemy także dodatkowo posortować pod kątem przyporządkowania do poszczególnych krajów, czy urządzeń.

 

W Google Search Console Beta mamy również dostęp do innych raportów: raportów o stanie Map witryn, raportów o stanie ofert pracy oraz raportów o stanie stron AMP.

Jak zapewnia Google na swoim blogu, w obrębie narzędzia Google Search Console będą stopniowo implementowane pozostałe funkcjonalności. Będą one korespondowały z danymi z poprzedniej wersji konsoli. Obecnie warto korzystać z obu wersji narzędzia. Bez problemu można przechodzić pomiędzy nimi za pomocą linków wewnętrznych.

 

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go: