en
pl
wyślij brief
wyślij brief
kontakt

Podsumowanie roku w SEO/SEM i segmencie mobile

Na prośbę WirtualneMedia.pl, Bluerank podsumowuje miniony rok w SEO/SEM i segmencie mobile, analizując najważniejsze wydarzenia, zmiany i trendy minionego roku oraz zastanawia się, co przyniesie 2022 rok.

Spis treści:

  1. Wydarzenie roku
  2. Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022 
  3. Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?
  4. Największe wyzwanie na 2022 rok

Wydarzenie roku

Obszar SEO obfitował w tym roku we wszelkiego rodzaju wydarzenia. Osiem potwierdzonych zmian algorytmicznych, trzy niepotwierdzone i zapewne setki (lub może i tysiące) pomniejszych korekt, których zauważenie wymaga przetworzenia ogromnych ilości danych, BERT, MUM, Core Web Vitals .  

Jeżeli miałbym wskazać jedno wydarzenie roku, to byłoby to zapewne wdrożenie Core Web Vitals. Nie ze względu na to, że była to największa czy najpoważniejsza zmiana, ale dlatego, że hasło stało się drugim rokiem mobile (i nie dziwne, bo globalny ruch mobilny wynosi około 54% całego ruchu w Internecie). O ile Google w sprytny sposób chciał pokazać, by właściciele witryn kładli nacisk na platformy mobilne oraz zwracali większą uwagę na oczekiwania i doświadczenia użytkowników, to komunikacja tej inicjatywy w mediach sugerowała, że może nastać koniec Internetu. Core Web Vitals, które wbrew wielu nie wywróciły naszej branży do góry nogami, ale zdecydowanie wpłynęły na szerokość prowadzonych prac w obszarze SEO oraz SXO.  

Core Web Vitals poszerzyło zakres prac SEO o ważne i wartościowe obszary UX, ale i wyznaczyło pewien kierunek na kolejny rok (a może i lata). Kierunek o jeszcze mocniejszym skupieniu na intencjach, zarządzaniu oczekiwaniami użytkowników, budowaniu długofalowego zaufania oraz monolitycznego autorytetu.  

Trudno się jednak temu dziwić. W końcu ponad 92% ruchu mobilnego generowana jest dzięki platformie Google. 

Źródła danych:  

Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022 

Myślę, że tu dość płynnie wejdziemy w 2022 rok z trendami dominującymi lub rozpoczynającymi swoją dominację w 2021. Jednym tchem: AI, intencje oraz UX. Ilość danych jakie analizujemy oraz konieczność identyfikacji i rozumienia intencji, potrzeb użytkowników wymagają korzystania z narzędzi bazujących na najnowszych rozwiązaniach technologicznych. Dawniej wystarczył nam Excel do analiz danych, dziś kontynuujemy tę drogę z wykorzystaniem AI. I ten trend na pewno nie zwolni. 

Nie zapominajmy również o współpracy. Każdy kolejny rok będzie pogłębiał, by synergia pomiędzy SEO a innymi kanałami jak chociażby PPC czy PR była coraz silniejsza.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?

Najchętniej wylistowałbym całkiem pokaźną liczbę pozycji, bo zmieniła całkiem sporo. I o ile pandemia generuje wiele wyzwań i dodatkowych trudności, to również wymusiła kilka wartościowych zmian. Chociażby wcześniej wspomniany nacisk na UX, który w naszej branży nigdy nie był tak silny jak dziś i dbanie, by użytkownik nie porzucił witryny podczas procesu zakupowego (sam jako użytkownik bardzo doceniam wszelkie zmiany, które ułatwiają mi zakupy). W roku 2020 widzieliśmy w branży znaczne ograniczenie budżetów na działania, był to okres, którego nikomu nie muszę przypominać. Za to 2021 rok pokazuje, że “online” ma się lepiej niż kiedykolwiek. Widzimy niezwykle szybki rozwój całego rynku e-commerce, wzrost inwestycji w nowoczesne rozwiązania oparte o AI, NLP czy po prostu… coraz szybsze zakupy (dostawy pod drzwi nawet po kilku godzinach od złożenia zamówienia!).  

Zwrot wielu firm w stronę silnych i zdecydowanych działań w Sieci zdecydowanie się opłacił (wystarczy spojrzeć na wyniki finansowe spółki LPP), ale jednocześnie pandemia zmusiła wiele firm do dużych inwestycji w kanał sprzedaży internetowej, by walczyć o klienta. W środowisku, gdzie konkurencja staje się coraz silniejsza i jest jej coraz więcej – nie jest to proste.

A jest to o tyle istotne, że według badania przygotowanego przez Gemius aż 77% internautów dokonało zakupów online przynajmniej raz w 2021 roku. 

W tym wszystkim jest też łyżka dziegciu, bo nie można nie wspomnieć o trudnościach w porównywaniu czy prognozowaniu danych ze względu na anomalię poprzedniego roku i nieprzewidywalność zmian trendów czy konieczność bardzo szybkiej adaptacji do zmieniających się warunków. Są to wyzwania, które jeszcze kilka lat temu nie istniały. Z tego powodu Zespoły SEO powinny posiadać w swoich szeregach Specjalistów posiadających kompetencje z obszarów UX, Data Science czy programowania. 

 
LPP: https://retailnet.pl/2021/12/09/92825-przemyslaw-lutkiewicz-lpp-w-ciagu-9-miesiecy-tego-roku-wzrost-sprzedazy-o-ponad-72-proc/

Największe wyzwanie na 2022 rok

Bez wątpienia będzie to porównywanie i prognozowanie danych i budowanie unikalnych kompetencji w Zespołach SEO. Nie mogę nie wspomnieć też o adaptacji do zmienności warunków – przede wszystkim algorytmicznych, ale i sytuacji pandemicznej czy społecznej. Dawniej izolacja zmian wprowadzanych przez Google nie była dość skomplikowana, jednak obecnie skala złożoności systemów Google… jest niewyobrażalna. Będzie to rzutowało na wiele obszarów SEO, ale prawdopodobnie najmocniej na planowanie i tworzenie wartościowych treści. Celowo użyłem słowa przebić, bo wystarczy spojrzeć jak masywna jest konkurencja w każdej branży. Wspomniałem o intencjach? 😊

SEO z roku na rok staje się coraz bardziej złożonym procesem. Konieczność silnego skupienia się na rentowności oraz monetyzacji ze względu na rosnące koszty działań SEO wymuszą zwiększanie efektywności czy poszukiwania głębszego uzasadnienia biznesowego dla proponowanych działań marketingowych.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go: