en
pl
wyślij brief
wyślij brief
kontakt

Porównanie cen z konkurencją, wyniki SEO i inne raporty w Google Merchant Center

Niecały rok temu, na naszym blogu pojawił się artykuł na temat Google Merchant Center, a w szczególności o wykorzystaniu feedów produktowych i synergii działań pomiędzy działaniami PPC a SEO. Tym razem postanowiliśmy, że chcemy jeszcze bardziej przybliżyć Tobie to narzędzie od Google i zachęcić Cię do jego częstego odwiedzania, bo zdecydowanie warto.

W tym artykule opiszemy kilka możliwości wykorzystania GMC w celu usprawnienia swoich działań sprzedażowych w Internecie.

Czym jest Merchant Center?

Na początek kilka słów na temat tego narzędzia. Google Merchant Center to platforma udostępniana przez Google, używana przez sklepy internetowe przy okazji prowadzenia działań w Google Ads. Zazwyczaj jej użycie ogranicza się do rejestracji, powiązania z wybraną stroną www, wgrania feeda i ewentualnie okazjonalnego przeglądania różnego rodzaju błędów w katalogu produktów. Jednakże Merchant Center ma jeszcze wiele innych ciekawych funkcjonalności i jest na bieżąco rozwijane. Warto więc przyjrzeć mu się bliżej.

Błędy w katalogu produktów

Możliwość analizy błędów zawartych w Twoim feedzie produktowym to prawdopodobniej najpopularniejsza funkcjonalność Merchant Center. W tym narzędziu znajdziemy informacje o tym które produkty i które pola w produktach nie zgadzają się z wymaganiami Google. Pisaliśmy już o tym też przy okazji artykułu o feedach dla kampanii produktowych w Google Ads. Wtedy przedstawiliśmy też kilka takich najczęstszych błędów:

  • Nieprawidłowa wartość kategorii Google – kategorie opisane w feedzie muszą odpowiadać liście udostępnionej przez Google, wszystkie odstępstwa od tej listy będą odrzucane,
  • Obrazek reprezentujący produkt jest zbyt mały, zawiera tekst albo inny element wyróżniający produkt,
  • Strona produktu jest zablokowana dla robotów Google – na przykład poprzez plik robots.txt lub tag meta robots,
  • Nieprawidłowa wartość parametrów – niezgodna ze specyfikacją, np nieprawidłowy format kodu gtin lub też zupełny brak jednego z wymaganych parametrów,
  • Nieprawidłowe kodowanie znaków w parametrach, w nazwie artykułu,
  • Niezgodność strony produktu z polityką Google,
  • Cena na stronie jest niezgodna z ceną znajdującą się w feedzie.

Warto tu dosyć często zaglądać, gdyż błędne dane prowadzą do wykluczenia produktów z kampanii, a w ekstremalnych przypadkach mogą doprowadzić do zablokowania konta i całkowitego wstrzymania działań.

Oprócz samych błędów w narzędziu znajdziemy też statystyki dotyczące liczby produktów i błędów za ostatnie 30 dni. Możemy też pobrać listę wszystkich błędów, co zdecydowanie ułatwia pracę nad poprawkami w feedzie produktowym, wykorzystywanym w kampaniach.

Przeglądarka produktów w katalogu

Ciekawą funkcjonalnością, która może nam dodatkowo pomóc w pracach nad optymalizacją feedu produktowego, jest przeglądarka wszystkich produktów. W dość przystępny sposób możemy tu sprawdzić aktywne produkty, filtrować je według dowolnych kryteriów oraz – co jest chyba najciekawsze – uzyskać pogłębione informacje na temat konkretnego produktu.

W tym miejscu, znajdziemy tu między innymi informacje takie jak:

  • Liczba kliknięć i wyświetleń produktu w kampaniach za ostatnie 30 dni;
  • Wszystkie aktualne informacje zawarte w pliku produktowym;
  • Dodatkowe informacje, które nie są wykorzystywane przez Google (jeżeli są zawarte w feedzie docelowym);
  • Ostatni termin porównania danych w feedzie ze stroną (za pomocą robotów Google).

Dowiedz się, jak skutecznie monitorować skuteczność produktów w kampaniach reklamowych!

Wyniki organiczne (SEO)

Kolejną, świetną funkcjonalnością jest też przeglądanie skuteczności produktów w wynikach wyszukiwania produktów w Google.

Użytkownicy korzystający z wyszukiwarki Google, mogą korzystać z funkcjonalności przeglądarki produktów oferowanych przez e-commerce – czyli Zakupy Google, dostępnej jako jedna z zakładek opcji wyszukiwania (obok Grafik, Mapy, czy Wiadomości). Pod koniec 2020 roku Google wprowadził również zmianę dotyczącą karty Zakupy Google, a mianowicie wyświetlanie produktów z organicznych wyników wyszukiwania. Po wpisaniu nazwy w wyszukiwarce, Google wyświetla pasujące produkty – najpierw w ramach reklam płatnych, a później w zakresie wyników darmowych. Więcej informacji na temat tej zmiany znajdziesz we wcześniej już wspomnianym artykule

W Merchant Center możemy sprawdzić jaka jest skuteczność naszych produktów, a dokładniej: które z nich są najczęściej wyświetlane w tej wyszukiwarce Google, ile kliknięć przynoszą oraz jak wygląda łączny ruch z tego źródła.

Dla fanów bardziej rozbudowanych raportów, Google przygotował zaś dosyć rozbudowany edytor raportów i paneli informacyjnych, w których można niemal dowolnie grupować wyniki płatne i bezpłatne na podstawie wybranych danych produktu, takich jak między innymi kategoria czy marka, a także tworzyć własne zestawienia.

Dowiedz się więcej, jak wykorzystać potencjał prezentacji produktów w organicznych wynikach wyszukiwania z pomocą Google Merchant Center!

Konkurencyjność cenowa

Ostatnim raportem, na który chcemy zwrócić uwagę, jest zestawienie cen produktów w porównaniu do konkurencji.

Otrzymujemy tu listę wszystkich produktów w katalogu naszego sklepu, a przy każdym z nich wyświetla się informacja dotycząca ceny, tj. czy dany produkt jest droższy (lub tańszy) niż średnia cena wśród wszystkich reklamodawców w Google. Oprócz bezpośredniego porównania produktowego, możemy również porównać ich aspekt cenowy dla kategorii, marki czy też typu produktu.

Dzięki temu zestawieniu możemy stwierdzić czy produkty w naszym katalogu są konkurencyjne cenowo, czy też są wyraźnie droższe od konkurencji. Taka informacja z kolei może się przydać do wydzielenia z katalogu tych produktów oraz przeniesienia ich do oddzielnych kampanii w ramach reklam produktowych. W rezultacie dla produktów bardziej konkurencyjnych możemy zwiększyć budżet i stawkę za kliknięcie, a na produktach droższych obniżyć widoczność, wychodząc z założenia, że lepiej będą się sprzedawać te produkty, które w porównaniu do konkurencji są bardziej korzystne.

Podsumowanie

Jak widzisz, Google Merchant Center daje użytkownikom wiele możliwości. Dzięki temu narzędziu możesz dowiedzieć się między innymi, które z oferowanych przez Ciebie produktów są najpopularniejsze wśród użytkowników, czy Twoja firma jest konkurencyjna cenowo, a także zapoznać się z personalizowanymi rekomendacjami dotyczącymi Twoich kampanii i plików danych. Jeżeli masz własny sklep internetowy i chcesz skutecznie kierować sprzedawane przez Twój biznes produkty do potencjalnych klientów, to rozważ wykorzystanie tego narzędzia w swoich działaniach marketingowych online.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go: