en
pl
wyślij brief
wyślij brief
kontakt

Pozycjonowanie na Facebooku

Można, i wiele firm traktuje Facebook, jako swego rodzaju kolejne narzędzie marketingowe (którym zapewne jest). Wydaje się jednak, że na promocję w tym kanale należy poświęcić więcej 'pracy' i kreatywności, niż przy innych działaniach marketingowych. Również /przede wszystkim dlatego, iż jest to kanał młody, nie do końca rozpoznany i ciągle się rozwijający… kończąc wstęp: jednak coraz bardziej popularny (wg danych z września 2010 – 8 074 148 real users).

Coraz częściej padają także hasła w stylu 'SEO / pozycjonowanie na Facebooku'. Uproszczając – jeżeli w 'klasycznym' pozycjonowaniu chodzi o zdobywanie linków to w pozycjonowaniu na Facebooku będzie chodziło o zdobywanie fanów / 'lajków'. I tak też już się dzieje – tak jak sprzedaje się odnośniki, tak teraz można kupić fanów. Ot, takie to SEO na Facebooku proste. Z tym, że… niekoniecznie 😉 Sprawa wydaje się być bardziej subtelna. Bardziej, niż przy 'pozyskiwaniu' wartościowych linków, będzie się zapewne tutaj liczyła 'jakość' naszych fanów i ich poleceń.

Poza tym – co rozumieć pod pojęciem 'pozycjonowanie na Facebooku'?

… Że treści / strony / cokolwiek z Facebooka będzie się 'wysoko' pojawiało w Google 😉 – raczej nie – Facebook 'dąży' do tego, aby wszystko było 'w nim'. Nie ma potrzeby wychodzić z Facebooka – tam jest wszystko, czego użytkownikowi potrzeba i również sam Facebook nie potrzebuje niczego na zewnątrz udostępniać.

… Że będziemy się wysoko pojawiać w wyszukiwarce facebookowej? Jeśli świat SEO drżał przed personalizacją w Google, to w tym wypadku może się czuć jak siedmiolatka próbująca wyjść nocą z cmentarza 😉
Druga kwestia: ręka do góry, kto korzysta z wyszukiwarki na Facebooku ;)? 'Przepływ' informacji raczej realizuje się tu poprzez znajomych i ich polecenia.

… Że nasz profil będzie popularny? Że będzie miał wielu fanów? OK!

Jak zatem podejść do promocji własnego profilu na Facebooku?

Porównując to do 'klasycznego' SEO i dzieląc na czynniki 'on-site' i 'off-site'

On-site

– Słowa kluczowe w nazwie profilu, adresie url, w treści 'strony' – na tablicy, w zakładce informacje, efektowny i efektywny landing page

Szczególnie warto się zastanowić nad nazwą profilu, której na chwilę obecną nie można zmienić i warto umieścić w niej coś więcej, niż tylko samą nazwę marki. Nie należy oczywiście przesadzać, ale na pewno nie zaszkodzi wizerunkowi firmy jeśli stworzony profil nazwiemy 'Biuro turystyczne X', czy 'Sklep internetowy Y'. Arystotelesowski złoty środek ponownie znajdzie i tutaj zastosowanie 😉

Off-site

– Im więcej 'lajków', tym więcej poleceń / linków wewnętrznych, a zatem… im więcej użytkowników lubi dany profil, tym większa szansa na zwiększanie jego popularności i wartości – nie tylko dla użytkowników, ale także dla facebookowej wyszukiwarki.

– Strona profilowa pojawia się w wynikach wyszukiwania wewnętrznej wyszukiwarki FB wyżej, jeśli osoba zgłaszająca zapytanie (lub ktoś z grona jej znajomych) 'lubi' tę stronę.

– Każdy komentarz zamieszczony przy danym wpisie wzmacnia pozycje profilu budując jego popularność. Pamiętajmy dodatkowo, że informacja o skomentowaniu pojawia się także na tablicy komentującego użytkownika. Warto więc zachęcać użytkowników Facebooka do wypowiedzi publikując treści wywołujące dyskusję… i to w takim czasie, gdy na stronach portalu przebywa możliwie najwięcej osób.

A jak ich 'zmusić' do komentowania… Jak mawia Guglarz: 'Przede wszystkim wartościowy content i kreatywność'. 🙂 Na pewno także odpowiedni styl komunikacji – spójrzmy na popularność profilu Danone. Nie namawiamy oczywiście do 'ożywiania' kolejnego stworka 😉 chodzi bardziej o nieformalny, internetowy język komunikacji z fanami. Często stosowaną metodą do pozyskiwania i aktywizowania fanów są organizowane konkursy. Warto przyjrzeć się np. profilowi YESa – można w nim odnaleźć prawdziwe 'perełki' konkursowe, gromadzące dziesiątki / setki komentarzy.

Wyszukiwarka Facebooka

Wydaje się, że bardziej niż na 'widoczności' w wewnętrznej wyszukiwarce Facebooka należałoby się skupić na zdobywaniu fanów oraz ich aktywności. Z uwagi na silną personalizację samoczynnie będzie to prowadziło do popularności również w wyszukiwarce Facebooka. Niemniej jednak… poniżej kilka czynników, które mogą wpływać na widoczność w wyszukiwarce Facebooka.

– Profil zyskuje na widoczności w wynikach i sugestiach wyszukiwarki, jeśli słowa kluczowe z zapytania znajdują się w nazwie profilu.

– Strona (profilowa, strona z wydarzeniem, aplikacją, etc.) pokazuje się wyżej w wewnętrznych wynikach wyszukiwania, jeśli już kiedyś była przez danego użytkownika odwiedzana i / lub polubiona (’zalajkowana'). Pozycja jest również tym wyższa, im więcej znajomych osoby wpisującej zapytanie lubi daną stronę.

– Wysoko pojawiają się także strony / profile z dużą ilością fanów oraz te, na których w ostatnim czasie udzielali się znajomi użytkownika szukającego.

Reklamy na Facebooku

Warto także zwrócić uwagę na reklamy Facebookowe. Nie tylko przez pryzmat sprowadzania ruchu na strony firmowe (reklamy na Facebooku osiągają obecnie niższe CPC, niż reklamy Adwords), ale również jako sprowadzanie użytkowników na profile facebookowe. Można przypuszczać, że nawet jeśli osoby te nie wykonają żadnej akcji (nie polubią, nie skomentują, etc.) to i tak sama wizyta może wpływać pozytywnie na widoczność strony na Facebooku, właśnie z uwagi na silną personalizację oraz zbieranie danych o każdej aktywności użytkownika.

Na koniec pytanio – odpowiedź

Po co to wszystko? Po co nam profil w serwisie, z którego 'ciężko' jest wyjść – trudno przekierować sprzedaż na stronę firmową, a im bardziej będziemy się reklamować tym bardziej będziemy odstraszać – Facebook to nie reklama na płocie! Oto jedna z możliwych odpowiedzi.


Bartłomiej Kołodziejczyk

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go: