en
pl
wyślij brief
wyślij brief
kontakt

Przewodnik: Jak założyć sklep na Instagramie?

Skróty do poszczególnych sekcji artykułu:

Czym jest funkcja Instagram Shop, a czym nie jest?

Zalety IG Sklepu

Zakładamy sklep

Co jeszcze przed nami?


Intro

Globalna pandemia skomplikowała życie wielu ludzi, spadki zanotowali zarówno giganci, jak i mniejsze, lokalne firmy. W przypadku tych pierwszych sprawy zaczęły stabilizować się szybko, duże budżety pozwoliły rozwinąć struktury e-commerce, wyprowadzić finanse na prostą i po czasie odnotować wzrosty. Z kolei mniejsze biznesy, które w swoich zasobach posiadały tylko sklep stacjonarny oraz profil na Facebooku notowały ciągłe spadki bez możliwości rozwoju i ratunku

Właśnie dlatego pod koniec 2020 roku Facebook postanowił wprowadzić nową funkcję, która dotychczas była dostępna tylko na kilku rynkach (w tym oczywiście USA) – Instagram Sklep.

Zmiana miała na celu ułatwić i upłynnić zakupy w serwisie, w którym wielu konsumentów poszukuje inspiracji oraz coraz częściej podejmuje decyzje zakupowe. Od tego momentu, w myśl portalu należącego do Marka Zuckerberga, dla każdego przedsiębiorcy prowadzenie fanpage’a na Facebooku czy Instagramie powinno stać się również drogą do realizacji celów sprzedażowych.

Czym jest funkcja Instagram Shop, a czym nie jest?

W dużym uproszczeniu Instagram Shop jest dodatkową zakładką na profilu marki, do której przenosimy się za pomocą jednego z funkcyjnych przycisków znajdujących się pod informacjami na temat profilu. W głównym widoku sklepu zobaczymy listę dostępnych produktów ze zdjęciami, ich ceną oraz opisem. Mamy również możliwość wyszukania danego produktu, dodania go do listy życzeń, zadania pytania sprzedającemu oraz ustalenia metody płatności, która w Polsce nie jest jeszcze w pełni dostępna.

Po kliknięciu w dany produkt, panel przedstawi nam komplet informacji dostarczony przez sprzedającego, dodatkowe zdjęcia oraz przycisk przenoszący nas do sklepu na stronie producenta.

Czym więc Sklep na Instagramie nie jest? IG Shop nie jest witryną e-commerce, w której użytkownik mógłby kupować produkty bezpośrednio z profilu marki. Obecnie czekamy, aż Facebook udostępni wszystkie płatnicze funkcje, które już działają na rynku USA. Na ten moment Instagram Shop funkcjonuje jako dodatkowa zakładka profilowa, w której możemy prezentować swoją ofertę i zachęcać użytkowników do zakupów na naszej witrynie.

Zalety IG Sklepu

Wiemy już, że sklep może stanowić dodatkowe miejsce, w którym followersi na Instagramie zyskują nową przestrzeń do zapoznania się z Twoimi produktami bez opuszczania aplikacji.

Facebook postarał się jednak, żeby sklep oferował jeszcze więcej możliwości promocji Twojego asortymentu. Jedną z nich jest oznaczanie produktów w postach. Po konfiguracji sklepu osoba publikująca post na wallu marki lub stories może oznaczyć produkt, wybierając go ze spisu asortymentu, który znajduje się w zakładce sklepowej.

Produkty można oznaczać zarówno w nowych, jak i opublikowanych już postach z poziomu profilu firmowego na Instagramie. Portal pozwala na oznaczenie maksymalnie 5 produktów w poście z pojedynczą grafiką albo 20 produktów w karuzeli. W przypadku relacji istnieje możliwość dodania jednego produktu per plansza.

Tak otagowane posty można również promować w menedżerze reklam (więcej o możliwościach, które oferuje Ci menedżer reklam na Facebooku, znajdziesz w innym moim artykule -> Dlaczego warto korzystać z zaawansowanych opcji reklamowych na Facebooku?). Wystarczy wskazać odpowiedni post na etapie tworzenia reklamy oraz wybrać Instagram feed jako jedyny placement. Jeśli kiedykolwiek zastanawiałeś/łaś się, ile kosztuje reklama na Instagramie, to od razu spieszę z odpowiedzią, że koszty takiej promocji można łatwo zredukować, jeśli post zawierać będzie estetyczne zdjęcie, dobrze wyeksponowany produkt, który oznaczasz oraz adekwatne hasztagi dodane do treści. 

Warto również wspomnieć, że portal nie zaniedbał opcji remarketingowej, dopasowując aktywność użytkownika ze sklepów Facebooka lub Instagrama przy personalizacji i wyświetlaniu bardziej odpowiednich treści, także reklam. 

Zakładamy sklep

Jak zatem stworzyć sklep na Instagramie i posiadać dostęp do wszystkich funkcji, które wypisaliśmy powyżej?

1. ZANIM ZACZNIESZ

Na sam początek musisz upewnić się, że Twoje konto spełnia kilka podstawowych warunków:

  • Dostępność funkcji Zakupy w Twoim kraju.

Nie w każdym kraju Facebook udostępnił funkcje Zakupy. Szczęśliwie Polska znajduje się na liście rynków z możliwością korzystania z tej usługi od 2018 roku, więc tutaj nie powinno być problemów.

  • Aktualizacja aplikacji Instagram.

Warto upewnić się, że posiadamy najnowszą wersję aplikacji w swoim telefonie.

  • Korzystanie z konta firmowego.

Niezbędnym krokiem do konfiguracji sklepu jest posiadanie konta firmy w Facebook Business Menedżerze.

  • Sprzedaż towarów fizycznych.

Twoja firma musi sprzedawać towary materialne. Facebook dopiero testuje możliwość rozszerzenia tej funkcji o np. usługi. 

  • Warunki umowy handlowej i zasad handlowych.

Portal posiada bardzo konkretną politykę handlową. Zapoznaj się z nią, aby mieć pewność, że produkty w Twoim asortymencie są dopuszczone przez Facebooka do sprzedaży. Ten punkt trzeba potraktować bardzo poważnie, ponieważ serwis bardzo gorliwie przestrzega zasad swojej polityki.

Link do umowy handlowej – https://www.facebook.com/legal/commerce_product_merchant_agreement

Link do zasad handlowych – https://www.facebook.com/policies/commerce

  • Połączenie konta firmowego z profilem na Facebooku.

Taką operację możesz łatwo przeprowadzić z poziomu aplikacji, jak i Business Menedżera. Bez tego nie będziesz w stanie w pełni skonfigurować sklepu.

Instrukcję, jak dodać konto na Instagramie do Business Managera, znajdziesz pod tym linkiem – https://www.facebook.com/business/help/1125825714110549?id=420299598837059

  • Konfiguracja katalogu produktów!

Do swojego konta firmowego musisz dodać katalog produktów (tzw. feed).

Korzystasz z platform e-commerce typu Shopify? Znakomicie, będzie Ci jeszcze łatwiej!

Jeśli pomyślnie przeszedłeś przez wszystkie kroki, to na Twojej drodze do aktywowania sklepu na Instagramie stoi tylko rejestracja w facebookowej usłudze Zakupy.  Rejestracji możesz dokonać za pomocą aplikacji lub w Business Menedżerze.

2. APLIKACJA – ŁATWIEJSZA I PODSTAWOWA DROGA

Ustawieniach na swoim Instagramowym profilu znajdziesz funkcję Firma. Po kliknięciu musisz przejść do opcji Zarejestruj się w usłudze Zakupy, a następnie wybrać katalog produktów, który wcześniej zintegrowałeś/łaś z własnym kontem i… Gotowe!

Pamiętaj, że jeśli nie widzisz w opcjach przycisku Zarejestruj się w usłudze Zakupy, to znaczy Twoje konto wciąż jest weryfikowane przez system. Może to potrwać nawet do dwóch tygodni. 

3. BUSINESS MANAGER – ZAAWANSOWANY SPOSÓB Z DODATKOWYMI MOŻLIWOŚCIAMI 

Narzędzi biznesowych musisz wybrać Menedżera sprzedaży, a następnie Dodać sklep. System przeprowadzi Cię przez kilka kroków, weryfikując jednocześnie czy spełniasz wszystkie warunki oraz sprawdzając wcześniej dokonaną konfigurację. 

Jeśli cały proces przeszedł bez problemów, Twój sklep powinien być dostępny w Ustawieniach Menedżera sprzedaży, gdzie możesz edytować widoczność sklepu zarówno na Facebooku, jak i Instagramie. 

W zakładce Sklepy również znajdującej się w menu Menedżera sprzedaży jesteś w stanie modyfikować element sklepu począwszy od koloru, czcionki i przycisków, po listę wyświetlanych produktów w sklepie. Warto zapoznać się ze wszystkimi możliwościami edycji, bo znajdują się tam takie opcje, jak dynamiczne dopasowanie pierwszego wyświetlanego produktu do preferencji użytkownika, co powinno przykuć jego uwagę do oferty już przy pierwszym kontakcie.

Obraz: Modyfikacja sklepu w Menedżerze sprzedaży
Obraz: Modyfikacja sklepu w Menedżerze sprzedaży

Co jeszcze przed nami?

Pomimo wszystkich zalet, jakie oferuje sklep na Instagramie, nie jest on jeszcze w pełni samodzielnym centrum e-commerce. Portal planuje wprowadzić na inne kraje funkcjonujący obecnie w Stanach Zjednoczonych system Facebook Pay, pozwalający na dokonanie uproszczonej i bezpiecznej płatności w serwisie, wybraną metodą płatności. 

Dopiero po wprowadzeniu tej funkcji będziemy mogli traktować profile Instagramowe, jako osobne, samowystarczalne sklepy w przestrzeni internetowej. 

W planach jest również wprowadzenie programu lojalnościowego, dzięki któremu użytkownik zyska możliwość zdobywania nagród oraz zniżek do zrealizowania w sklepach na Facebooku oraz Instagramie. Obecnie trwają testy, ale połączenie systemu e-commerce z gratyfikacją użytkowników za ich aktywność na profilu, otworzy firmom oraz marketerom  nowe perspektywy na silniejsze i bardziej pomysłowe zaangażowanie fanów.

W sieci znajduje się mnóstwo materiałów, szkoleń oraz usług pozwalających na opracowanie strategii oraz wyciśnięcie maksimum możliwości ze sprzedażowych opcji oferowanych przez portal Facebook. Czy to będzie kurs social media, czy Twoimi działaniami zajmie się agencja social media, pamiętaj, żeby zdecydować się na rozwiązanie pozwalające Ci na zoptymalizowany sukces.

Przeczytaj również: 

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go: