en
pl
wyślij brief
wyślij brief
kontakt

Przydatne narzędzia SEO – część 2

poprzednim wpisie opublikowanym na naszym blogu, omówiliśmy cztery narzędzia przydatne w SEO (Open Site Explorer, Narzędzie Propozycji Słów Kluczowych, Quirk SearchStatus oraz FireBug). Pierwsze dwa narzędzia dostarczają informacji dla projektów SEO, natomiast kolejne dwa znacznie przyspieszają pracę. Dziś omówimy narzędzia generujące ciekawe informacje, niezbędne dla SEO specjalistów.

Google Webmasters Tools

Pierwsza aplikacja to Google Webmasters Tools, skrótowo nazywana GWT.  To kopalnia wiedzy dla webmasterów, administratorów i specjalistów SEO, którzy często współpracują z administratorami stron internetowych. GWT daje możliwość nadawania wielu użytkownikom dostępu do danych na temat strony internetowej, co znacznie ułatwia współpracę. Dzięki dostarczaniu dużej liczby użytecznych informacji, GWT daje możliwość diagnostyki i optymalizacji strony WWW. Narzędzia zawarte w GWT zostały podzielone na 5 grup, z których każda dzieli się dalej na podkategorie. Opiszemy tylko te, które niosą ze sobą wartość dla działań SEO.

Pierwsza grupa, czyli „Konfiguracja witryny”, pozwala na zgłoszenie mapy witryn, które poprawiają indeksację w przypadku dużych, dynamicznych serwisów. W dziale tym możemy również podejrzeć, czy nasza witryna posiada plik robots.txt i czy działa on poprawnie. W podkategorii „Zmiana adresu” można poinformować wyszukiwarkę Google o zmianie URL naszej witryny, co może usprawnić proces indeksowania strony internetowej pod nowym adresem oraz ułatwić użytkownikom jej odnalezienie. W podkategorii „Ustawienia” mamy możliwość określenia sposobu wyświetlania w wynikach wyszukiwania adresu strony (z przedrostkiem „www.” lub bez niego), jak również określenia szybkości indeksowania podstron naszego serwisu. Ostatnia podkategoria w tym dziale to „Parametry w adresie URL”. Jest to niedawno wprowadzona funkcjonalność, która pozwala twórcom stron internetowych, poinformować wyszukiwarkę o tym, jakie jest znaczenie parametrów w adresie URL serwisu.

Kolejna grupa narzędzi w Google Webmaster Tools, czyli „Twoja witryna w sieci”, jest bardzo wartościowa dla specjalistów SEO. W kategorii „Wyszukiwane hasła” mamy dostęp do statystyk odwiedzin strony i słów kluczowych, które sprowadziły użytkowników do serwisu. Dodatkowo, dla każdego słowa kluczowego prezentowane są statystyki, takie jak średnia pozycja czy ilość wejść na stronę po danej frazie. W  kategorii „Linki do Twojej witryny” możemy znaleźć źródła największej liczby linków i najczęstsze teksty zakotwiczenia. Bardzo przydatna jest również możliwość wyeksportowania tych danych do arkusza kalkulacyjnego, co ułatwia analizę danych.

Nowość w Google Webmaster Tools to zakładka „Statystyki +1”, która prezentuje informacje dotyczące przycisku +1 i jego wpływu na wyszukiwanie. Kolejną ważną funkcją jest możliwość podglądu błędów indeksacji, która znajduje się w dziale „Diagnostyka”. W tym miejscu mamy dostępną listę adresów URL, które zwracają błędne kody odpowiedzi HTTP. Daje to możliwość rozwiązania tego typu problemów, poprzez naprawienia błędnych adresów URL lub odnośników.

Dobrze skonstruowane tytuły i opisy, stworzone na podstawie właściwie przeprowadzonej analizy fraz, mają duży wpływ na decyzje użytkownika o odwiedzeniu danej strony z wyników wyszukiwania. Niezwykle pomocnym narzędziem są tu „sugestie HTML”, w których możemy znaleźć informacje na temat zbyt krótkich, bądź zbyt długich opisów i tytułów, jak również na temat duplikacji wśród tych elementów stron. Dzięki tej funkcji znajdziemy również informacje o problemach z indeksacją treści w naszym serwisie. Takie dane mogą się wyświetlić, jeśli na naszej stronie duża ilość treści będzie zawarta w postaci np. animacji Flash.

O narzędziu Google Webmaster Tools można pisać naprawdę bardzo długo. W kilku powyższych zdaniach pokazaliśmy jednak, ile można zyskać korzystając z tej aplikacji. Zachęcamy więc do bliższego się z nią zapoznania.

Google – Statystyki wyszukiwarki

Przy okazji prezentowania aplikacji Google Webmaster Tools powinniśmy opisać również Google Analytics. Ze względu na fakt, że temu narzędziu poświęciliśmy już wiele miejsca na naszym blogu, postanowiliśmy przybliżyć statystyki wyszukiwarki, które mogą być uzupełnieniem narzędzia propozycji słów kluczowych.

Jest to bardzo ciekawa aplikacja, która ma zastosowanie zarówno w search engine optimization, jak i w kampaniach linków sponsorowanych. Przydaje się podczas analizy fraz, określania trendów wyszukiwania, jak również lokalizacji potencjalnych klientów, dzięki analizie wyszukiwań w zależności od miejsca.

Dane prezentowane na wykresach można filtrować za pomocą typu wyszukiwarki (wyszukiwarka Google, wyszukiwarka grafik, wyszukiwarka wiadomości oraz wyszukiwarka produktów). Użytkownicy mogą posłużyć się również filtrem ograniczającym wyniki do określonych lokalizacji geograficznych (zarówno świat jak i Polska). Dostępny jest także filtr wykorzystujący ograniczenia czasowe oraz filtr odnoszący się do różnych kategorii tematycznych. Poniżej prezentujemy zastosowanie tego narzędzia na przykładzie statystyk wyszukiwania dla zapytania „seo”, w Polsce, w przeciągu ostatnich 12 miesięcy.

Wykres prezentuje zmiany, jakie zachodziły w ilościach wyszukiwań tej frazy w przeciągu ostatnich 12 miesięcy, jak również popularności tego zapytania w Polsce, w podziale na województwa. Bardzo ciekawą funkcjonalnością  narzędzia są także „Najpopularniejsze wyszukiwania” oraz „Wyszukiwania o rosnącej popularności”, dzięki którym możemy określić inne popularne frazy kluczowe. Za sprawą porównania słów kluczowych, jesteśmy w stanie sprawdzić, które frazy są popularne oraz w jakich okresach roku i w jakich lokalizacjach. Dzięki temu zabiegowi można optymalnie zaplanować strategię marketingową w wyszukiwarce.  Wykres statystyk po wybraniu opcji „Nagłówki wiadomości” może zostać oznaczony wydarzeniami powiązanymi z daną frazą.

Dodatkowe możliwości aplikacji to np. opcja generowania prognozy wyszukiwania. Na stronie pomocy statystyk wyszukiwania znajdziemy informację, że prognozowanie przyszłych wartości, opiera się na ekstrapolacji wartości przeszłych. Google informuje również, że kontekst wyszukiwanej frazy, kategoria i cykle biznesowe nie są brane pod uwagę przy obliczaniu prognozy. Z wymienionych względów do prognoz należy więc podchodzić ostrożnie.

Korzystając z Google Webmaster Tools, Google Analytics oraz narzędzia propozycji słów kluczowych, dopełnionego danymi ze statystyk wyszukiwarki, jesteśmy zaopatrzeni w wiele użytecznych danych na temat naszej witryny, jak również w informacje dotyczące możliwości optymalizacji strony, pod kątem popularnych fraz. Nie pozostaje więc nic innego, jak wykorzystanie tej wiedzy w praktyce.


Redakcja

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go: