en
pl
wyślij brief
wyślij brief
kontakt

Segmentacja użytkowników w Google Analytics – poradnik (cz. V)

Wybrane możliwości segmentacji użytkowników w GA

Użytkownicy odwiedzający nas serwis są zróżnicowani pod wieloma względami i dlatego warto podzielić ich na określone segmenty, aby prowadzić analizę interakcji dla każdej grupy osobno.
Kryteria segmentacji mogą być różne, a dodatkowo – samą analizę wybranych segmentów możemy prowadzić korzystając z różnych raportów (widoków).

Użytkownicy nowi, a powracający – widok standardowy

Jest to klasyczny podział na dwa segmenty, które są interesujące do analizy w przypadku większości typów serwisów internetowych. Możliwość analizy jest standardowo dostępna w panelu nawigacyjnym GA. Wystarczy w zakładce „Użytkownicy witryny” wybrać odnośnik „Nowi a powracający„, a uzyskamy dostęp do raportu, w którym jest możliwość odczytania parametrów dla tych dwóch segmentów.

Użytkownicy nowi, a powracający – widok „Zaawansowane segmenty”

Idąc krok dalej, możemy chcieć zobaczyć na wykresie, jak kształtowały się odwiedziny dla każdej z grup. Wtedy warto skorzystać z możliwości, jakie oferuje nam funkcja „Segmentacja zaawansowana”. Podział na użytkowników nowych i powracających jest standardowo zdefiniowany w „Segmenty domyślne”. Wystarczy zaznaczyć segmenty, które nas interesują i wtedy uzyskamy rozkład danych na wykresie.

„Zaawansowane segmenty” – inne kryteria segmentacji

Funkcja „Zaawansowane segmenty” oferuje nam możliwość skorzystania z „Segmentów domyślnych” (użytkownicy nowi, użytkownicy powracający…) oraz to, że możemy zdefiniować własny segment w oparciu o wybrane kryteria. W przypadku zdefiniowania własnego segmentu, będzie on dostępny do wybrania na liście „Segmenty niestandardowe”.

Przykładem niestandardowego segmentu będzie wyodrębnienie grupy użytkowników, którzy spędzili więcej niż 5 sekund na naszej witrynie. Zainteresowanych, dlaczego akurat została przyjęta wartość 5 sekund, odsyłam do artykułu ewangelisty analityki internetowej:
http://www.kaushik.net/avinash/2006/05/excellent-analytics-tip2-segment-absolutely-everything.html
Korzystając z „Zaawansowane segmenty” możemy definiować grupy użytkowników spełniające kilka kryteriów. Funkcjonalność ta daje nam bardzo duże możliwości segmentacji.

Segmentacja – użytkownicy zalogowani, a niezalogowani

Innym podziałem, który może być dla nas interesujący, jest analiza użytkowników podzielonych na dwie grupy – użytkownicy zalogowani i użytkownicy niezalogowani. W celu zdefiniowania tego typu podziału, skorzystamy z funkcji „setVar”. Informacja o statusie użytkownika jest wprowadzana do ciastka (tzw. coockie) za pomocą wywołania w kodzie strony funkcji „setVar”, gdzie przypisujemy jej odpowiednią wartość. Gdy użytkownik powraca na serwis i zainicjowana zostaje nowa sesja, możemy analizować jego interakcje, jako użytkownika przypisanego do wybranego segmentu.

Segmentacja w oparciu o dane z formularza rejestracji

Możliwość segmentacji opartej o wykorzystanie funkcji „setVar” jest szczególnie interesująca, jeżeli na naszej witrynie zbieramy dane o użytkownikach korzystając z formularzy rejestracji lub innych. W tym przypadku możemy np. podzielić naszych użytkowników na podstawie informacji, które wprowadzają oni do formularza. Przykładem tego będzie zdefiniowanie podziału w oparciu o płeć użytkownika, jeżeli w formularzu zbieramy tego typu informacje.

Segmenty jednoosobowe

Istnieje również możliwość zdefiniowania segmentów jednoosobowych, w oparciu o login użytkownika. Oczywiście tego typu podział ma sens, jeżeli nasza witryna jest adresowana do wąskiej, niezbyt licznej grupy odbiorców. Segmentacja jednoosobowa może być zrealizowana, np. dla serwisu medycznego przeznaczonego dla lekarzy specjalistów, gdzie liczba użytkowników witryny jest na poziomie dwucyfrowym. Serwis może oferować użytkownikom materiały informacyjne, możliwość wymiany informacji, oraz dostęp do specjalistycznych publikacji do pobrania. Osobiście 🙂 znam tego typu serwis i jak się okazuje, GA jest w stanie realizować wartościowe wsparcie dla rozwoju jakości i użyteczności tego portalu. Możliwość wykorzystania segmentacji jest jedną z bardziej interesujących funkcji GA i warto z niej korzystać.


Tomasz Lewandowski – SEM Analyst Bluerank

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go: