en
pl
wyślij brief
wyślij brief
kontakt

Segmentacja w Google Analytics wymyślona na nowo

Jakiś czas temu pisaliśmy o możliwościach Universal Analytics, a Google już prezentuje kolejny zestaw nowych funkcjonalności, który znacznie ułatwi pracę z Analyticsem. Mowa o segmentach, które zostaną całkowicie przebudowane i rozbudowane o funkcje  znane do tej pory tylko z płatnych rozwiązań (nierzadko potrafiących kosztować dziesiątki tysięcy złotych rocznie).

Dlaczego to takie ważne?

Dla wielu użytkowników, ilość danych dostępnych w Google Analytics potrafi być przytłaczająca, a ich opracowanie czasochłonne. Nie wszystkie dane będą jednak równie istotne dla osiągnięcia danego celu. Często kluczem do sukcesu pozostaje wybranie odpowiednich informacji, a dobre zdefiniowanie konkretnych segmentów użytkowników pozwala pozyskać je w najmniejszym szczególe.

Co się zmienia?

Pierwszą nowością jest zmiana rzeczywistego sposobu przeprowadzania segmentacji. Do tej pory działała ona wyłącznie na podstawie wizyt. Mogliśmy więc na przykład sprawdzić jak wyglądają wizyty, które kończą się transakcjami o wartości powyżej 500 zł, ale nie mogliśmy zobaczyć, co dany użytkownik robił podczas kolejnej wizyty na naszej stronie. W wypadku nowych segmentów możliwy będzie wybór, czy dany segment ma operować na wizytach, czy na użytkownikach. W przypadku wybrania drugiej opcji będziemy więc mogli na przykład zobaczyć jak z naszej strony korzystają nasi najbardziej wartościowi użytkownicy, także podczas wielu wizyt. Wszystko to w sposób znacznie prostszy i mniej czasochłonny.

Umożliwi to również wprowadzenie kolejnej ważnej funkcjonalności, jaką jest prosta analiza kohort. Daje ona możliwość obserwacji, jak konkretna grupa  użytkowników, wyodrębniona na podstawie odsłony danej strony czy osiągnięcia   danego celu, zachowuje się w czasie. Na przykład po jakim czasie użytkownicy, którzy weszli na naszą stronę, zdecydowali się z nami rzeczywiście skontaktować. Można wtedy przedstawić to za pomocą wykresu takiego jak poniżej.

Kolejną wprowadzaną nowością jest możliwość tworzenia segmentów użytkowników opartych o filtr sekwencji. Dzięki tej funkcji będzie można tworzyć segmenty w sposób podobny do sposobu, w jaki w chwili obecnej można tworzyć listy remarketingowe. W związku z tym ułatwiony będzie bardziej dokładny pomiar wpływu poszczególnych elementów strony (jak np. banneru na stronie głównej) na ilość konwersji.

W chwili obecnej Google stopniowo wprowadza nową funkcjonalność na wybrane konta GA. Pozostaje więc tylko mieć nadzieję, że zrobią to jak najszybciej!


Maciek Stanasiuk, Junior Web Analyst

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go: