en
pl
wyślij brief
wyślij brief
kontakt

Smartfon, kamera, akcja! Jak tworzyć Instagram Reels i dlaczego potrzebujesz ich dla swojej marki?

Podstawą dobrego filmu jest dobry scenariusz i to nie tylko w przypadku kinowych hitów. Wyjątkowy pomysł to również klucz do sukcesu w mediach społecznościowych. Treści video triumfują dziś w Internecie – vlogi zastąpiły blogi, a posty ze zdjęciami przegrywają z angażującymi filmikami. Content video to już must-have w biznesie. Zastanów się jednak, gdzie Twoim treściom łatwiej będzie o oscarową rolę – na Tiktoku czy na Instagramie? 

Spis treści:

  1. Mamy to! Instagram Reels w Polsce
  2. Instagram vs TikTok: Być albo nie być?
  3. Pół żartem, pół serio, a najlepiej półamatorsko
  4. Scena po napisach…

Mamy to! Instagram Reels w Polsce

Instagram Reels (zamiennie Rolki) to najnowszy typ treści video na Instagramie. Są to krótkie (do 60 sekund) klipy, w których można użyć różnych efektów specjalnych, m.in. muzyki, płynnych przejść czy filtrów. I wiem – w tym momencie, ale to już było mimowolnie może rozbrzmieć w naszej głowie. W końcu trudno nie dostrzec łudzącego podobieństwa do TikToka. Ale moim zdaniem nie jest to powód do sceptyzmu. Na przykładzie Stories wzorowanych Snapchatem (czy ktoś pamięta jeszcze o tej aplikacji z białym duszkiem na żółtym tle?) wiemy, że takie inspirowanie wychodzi Markowi Zuckerbergowi doskonale. 

Światowa premiera Instagram Reels odbyła się 5 sierpnia 2020 r., ale dotyczyła jedynie 50 krajów. W Polsce rolki pojawiły się dopiero w październiku 2021 r. i  to nie u wszystkich użytkowników równocześnie. Ale to właśnie świeżość tego formatu na polskim Instagramie jest największą szansą dla Twojego biznesu. Mniejsza ilość treści to większa szansa na wybicie się Twoich rolek. Nie rekomendowałabym jednak jak najszybszych publikacji kosztem jakości. To ważne, aby od początku dodawać angażujące materiały video, bo liczba wyświetleń pierwszych rolek przełoży się na lepszą widoczność kolejnych. 

Instagram vs TikTok: Być albo nie być? 

Jeśli zastanawiasz, czy lepiej nagrywać na TikToku czy na Instagramie – to niestety trochę Cię rozczaruję, bo odpowiedź brzmi: to zależy. Pomimo, że i tu, i tu mogą być publikowane podobne treści – wybór platformy nie powinien opierać się wyłącznie na jego popularności. A przynajmniej nie w tej chwili. Sytuacja może ulec zmianie, jeśli jednym z tych formatów użytkownicy wyraźnie stracą zainteresowanie (patrz: Snapchat). Ale pomimo dynamiki zmian w social mediach, obecnie nie prognozowałabym takiego zwrotu. 

Dlatego zamiast skupiać się na popularności, zastanów się nad 3 kwestiami: 

  1. Do kogo chcesz dotrzeć filmikami? Do obecnych odbiorców czy może zupełnie nowej grupy docelowej?  
  1. Co wiesz o tej grupie docelowej? W jakim jest wieku, na której platformie jest obecna, jakie treści lubi? 
  1. Jaki masz pomysł na treści video? Co chcesz powiedzieć? Czy filmiki będą spójne z profilem na Instagramie? 

Jeśli chcesz komunikować się z pokoleniem Z to TikTok może okazać się lepszym wyborem. O tym, dlaczego stał się głosem młodego pokolenia pisaliśmy tutaj. Tymczasem Instagram to bardziej zróżnicowana baza użytkowników. Przeważają tu dwie grupy wiekowe: 18-24 oraz 25-34, ale swoją reprezentację mają też kolejne starsze grupy, w tym grupa 65+ (według: Statysta, Instagram global age group). 

Rolki to również ciekawsze możliwości dla marek, które mają już zbudowaną grupę obserwujących i pozycję na Instagramie. Zamiast tworzyć od zera nowy profil na TikToku – sięgasz jedynie po nowe narzędzie. Nie musisz walczyć o pierwszych odbiorców, bo ich już masz. Za to w łatwiejszy sposób trafiasz do nowych, bo Reelsy pojawiają się na karcie Exploruj, gdzie wyświetlają się treści mogące zainteresować odbiorców (w oparciu o zainteresowania obserwujących oraz popularność video). Dzięki temu masz szansę zostać odkrytym przez osoby, które jeszcze Cię nie obserwują i w ten sposób intensywniej rozwijać swój profil. Rolki sprawiły, że większa niż dotychczas społeczność Instagrama znalazła się w zasięgu Twojego telefonu teraz pozostaje tylko stworzyć treść, która faktycznie te osoby zaangażuje. 

Pół żartem, pół serio, a najlepiej półamatorsko 

Reelsy można nagrywać bezpośrednio w aplikacji Instagram – opcję Rolki znajdziesz bezpośrednio po kliknięciu plusika

Instagram oferuje m.in. wybór muzyki (Audio), efekt przyspieszenia lub zwolnienia (Szybkość), liczne filtry (Efekty), wybór długości filmiku (Czasomierz) oraz efekt płynnego przejścia między kilkoma nagraniami (Wyrównaj). Większe możliwości dają jednak dedykowane aplikacje do montażu video. Przy tym warto pamiętać, że Instagram za złe praktyki przy udostępnianiu Reelsów uznaje m.in. video niskiej jakości oraz znaki wodne, która wskazują na przetworzenie treści z innej aplikacji – co skutkuje gorszymi zasięgami. 

Jak tworzyć reelsy? Myśl o Rolkach jako o narzędziu, które daje Ci mniej niż minutę na pokazanie kwintesencji Twojego biznesu. Możesz pokazać produkt, backstage firmy czy wartości marki. Inspirować i skłaniać do refleksji. A także rozśmieszać humor dobrze się sprawdza w Reelsach. O ile na TokToku dobrze sprawdzają się spontanicznie nagrane i amatorskie materiały – Instagram docenia estetykę. Jeśli chcesz jednak zmniejszyć dystans z odbiorcą, dobrym kierunkiem mogą być filmy lo-fi (low production video). Takie treści, wyglądające na półamatorskie produkcje, są przystępne i na pewno sprawdzą się w przypadku marek, którym zależy na tworzeniu bliskich i koleżeńskich relacji z odbiorcami. Przykładem jest np. Dunkin:

Profesjonalne materiały, przypominające małe dzieła filmowe, to dobry kierunek dla marek premium oraz branży modowej. Oprócz zaawansowanego montażu – pamiętaj jednak o wyrazistym pomyśle:

Rolki to również świetny sposób na skuteczny Influencer Marketing. Reelsy pozwalają oznaczyć treść jako sponsorowaną oraz oznaczać konta, dzięki czemu takie reklamy są bardziej przyjazne i czytelne dla odbiorców. Rolki we współpracy z Influencerami, publikowane na ich profilach, to sposób na dotarcie do zupełnie nowej grupy odbiorców. A także sposób na pokazanie marki w luźniejszy sposób lub z innej perspektywy:

Scena po napisach… 

… czyli podsumowanie. Instagram Reels mają duży potencjał biznesowy dla marek – zwłaszcza tych, które chcą komunikować się ze starszymi odbiorcami lub którym zależy na dynamicznym rozwoju profilu na Instagramie. Warto zacząć tworzyć Rolki już teraz, by łatwiej się wybić i zbudować wysokie wyświetlenia. Pomimo, że dają podobne możliwości jak TikTok – trafiają do innej grupy odbiorców. A jeśli wahasz się czy postawić na TikTok, Instagram, czy obie platformy równocześnie – to dobry moment, by być może na nowo zdefiniować grupę odbiorców i strategię działania w social mediach.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go: