en
pl
wyślij brief
wyślij brief
kontakt

’Upierdliwa personalizacja'

Jeśli skorzystamy z wyszukiwarki Google, gdy będziemy akurat zalogowani do jednej z usług googlowych (np. korzystać będziemy z poczty Gmail) automatycznie zostanie dla nas zastosowane spersonalizowane wyszukiwanie. Oznacza to, że wyszukiwarka wykorzysta informacje zebrane o nas jako użytkowniku i podsunie takie wyniki wyszukiwania, które wg algorytmów Google lepiej odpowiadają naszym oczekiwaniom. Jednym słowem – na to samo zapytanie różni użytkownicy otrzymają zupełnie różne odpowiedzi w postaci innych lub inaczej uszeregowanych odnośników.

Czy nam się to podoba?

Nam średnio, ale zrobiliśmy miniankietę wśród innych użytkowników Sieci i okazało się, że większość uznaje spersonalizowane wyszukiwanie Google jako parametr domyślnie narzucony przez wyszukiwarkę za coś, co tylko utrudnia wygodne przeszukiwanie zasobów Internetu. 80% ankietowanych uznało to za zły pomysł podkreślając, że tego typu 'udogodnienie' tylko utrudni im pracę.

Zastrzeżenia dotyczą nie tylko tego, że np. na różnych komputerach (w domu i w pracy) będziemy widzieć różne wyniki wyszukiwania na to samo hasło, ale również zbierania i wykorzystywania przez Google informacji o nas. 'Ludzie nie chcą, aby smutny pan przy jakiejś okazji zapytał ich – a po co wyszukiwałeś 7 lat temu – 17 kwietnia o 14.09 informacji o Bin Ladenie' – napisał jeden z uczestników badania.

20% badanych, którzy są ZA podkreślają przede wszystkim, że spersonalizowane wyszukiwanie oszczędzi ich czas. Wskazują również na fakt, że jest to w sumie naturalny kierunek rozwoju wyszukiwarek, które powinny – jak mówią – 'uczyć się użytkownika'.

Pomijając kwestie indywidualnych upodobań internautów i ich opinii na temat posunięcia Google, spersonalizowane wyniki wyszukiwania wprowadzą z pewnością także sporo zamieszania do usług pozycjonowania serwisów WWW i sposobu ich mierzenia / rozliczania. Wyszukiwarka zarobi dzięki temu znacznie więcej na linkach sponsorowanych, które staną się w tym momencie jedynym pewnym sposobem znalezienia się na czele wyników wyszukiwania, niezależnie od osobistych upodobań użytkownika wyszukiwarki… chociaż… może kiedyś i płatne odnośniki będą podlegać personalizacji? Kto wie?


Aneta Mitko

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go: