en
pl
wyślij brief
wyślij brief
kontakt

Wideo Marketing w strategii marki – opcja czy konieczność?

Myślisz o włączeniu działań wideo do swojej strategii marketingowej? Koniecznie zapoznaj się z artykułem naszych specjalistów.

Rok 2021. Wydawać by się mogło – ostatnia prosta ku ,,nowej rzeczywistości”. Innej niż ta, którą znaliśmy,  bo jak dobrze wiemy: ,,Ale to już było i nie wróci więcej”. Dobra informacja jest taka, że nie musimy zaczynać życia od nowa, a nasze wyblakłe już plany, zakurzone marzenia, odłożone obowiązki mogą opuścić szufladę,, na później”, w której ewidentnie trochę się zasiedziały. Nie czekajmy dłużej na pełnie astrologicznego szczęścia, czy idealny układ planet – zmierzmy się z rzeczywistością.

Czego nauczył nas 2020 – redefinicja czy twardy reset dotychczasowej ,,normalności”?

Kluczowym destylatem słowa ,,sprawdzam”, w minionym roku, była refleksja nad tematem zwinności w czasach niepewności. Pandemia koronawirusa stała się katalizatorem przyśpieszonej cyfryzacji i technologizacji naszego życia. Pewnego dnia zmieniły się nasze priorytety, nawyki oraz sposób konsumpcji dostępnych treści i mediów. Zmianom uległy zachowania konsumentów, których apetyty digitalowe, tylko się zaostrzyły (kosztem mediów nielinearnych). Nie jest to zmiana sezonowa, o krótkim terminie przydatności, a długofalowy trend, który w nadchodzących latach będzie postępował.

Żyjemy w czasach, których immanentną cechą jest niestabilność i zmienność. Po raz kolejny uświadomiliśmy sobie, że są rzeczy constans na tym świecie, nad którymi nie mamy kontroli. Pora zrewidować garderobę.

Zmiana obrazu polskiego tortu reklamowego i nawyków konsumpcji mediów

Rynek reklamy cyfrowej w Polsce zanotował rok do roku wzrost wartości (przede wszystkim za sprawą wydatków na SEM i wideo online). To jednak nie wszystko, samej konkurencji tylko przybyło. Dziś, obecność w Internecie, otworzenie się na nowe media, nie jest już opcją, a koniecznością. 

Wiele przedsiębiorstw z dnia na dzień zostało zmuszonych do przejścia przyśpieszonej lekcji transformacji cyfrowej, zmiany myślenia, aby utrzymać dalszy kontakt z klientem. Dlatego warto zredefiniować swoje persony i jeszcze raz zmapować miejsca, w których koncentrują swoją aktywność. Spersonalizowana ścieżka klienta (ang. customer journey) oparta o aktualne dane, to prawdopodobnie najlepsza inwestycja marketingowa, jaką możesz zrobić dla swojego biznesu.

Pandemia COVID-19 wystawiła na próbę dostępne kanały komunikacji. Wzrost wykorzystania i zaangażowania zanotowały wszystkie główne platformy social media, komunikatory, co więcej, rekordowo wzrosła penetracja rynku aplikacji mobilnych. Znaczący wzrost znaczenia zyskał przede wszystkim content wideo i audio – treści przesyłane strumieniowo stanowią odpowiedź na płynne oczekiwania współczesnego konsumenta, dla którego kluczowa jest decyzyjność i elastyczność w kontekście konsumpcji treści. 

Jak wygląda sytuacja telewizji linearnej, o której zmierzchu ciągle się mówi? Jeśli spojrzymy na ostatnie dane, rok do roku, zanotowaliśmy wzrost jej średniego czasu oglądania – nasuwa się tutaj pytanie: jak ma się to do poprzedniego zdania? Otóż, średni czas oglądania wzrósł, niemniej sam udział telewizji w torcie reklamowym (szczególnie wśród grupy komercyjnej) coraz bardziej traci na znaczeniu.  Rozwój tego trendu możemy obserwować proporcjonalnie wraz z  pogłębianiem się segmentu  widzów  light tv viewers. 

Kim są light tv viewers.? To konsumenci, których średni czas odbioru telewizji wynosi poniżej 1h, a średnio nawet ok. 30 minut – z roku na rok, ta wartość może ulegać zmianie kosztem faworyzacji treści online. Obecnie stanowią ok. 25% ogółu widowni TV w Polsce. Nie należą do niej wyłącznie Z-etki, nowa generacja, a przede wszystkim grupa 25-44 (stanowiąca ok. 38% całości). Jest to segment użytkowników, który wymaga szczególnej uwagi. Wszelkie telewizyjne działania content marketingowe, reklamowe kierowane do tej grupy mogą okazać się ekspozycyjnym strzałem w kolano – nie wykorzystamy optymalnie dostępnego budżetu mediowego. Jak zatem trafić do tej grupy?

YouTube i kolejny rok wideo

YouTube, obecnie najpopularniejsza platforma społecznościowa w Polsce. Biorąc pod uwagę zasięgi dociera do ok. 90% całej populacji internautów. Stanowi centrum aktywności wcześniej wspomnianego segmentu light tv viewers. Jeśli więc nie sprzedajesz nielegalnych substancji, jest to kanał idealny dla Twojego biznesu.

Pandemia, jak nigdy wcześniej, wykrystalizowała, jakie potrzeby współczesnego użytkownika wypełnia format wideo. Najważniejsza, socjalizacja – YouTube to miejsce spotkań, z jednej strony alternatywne, lecz nie zamienne dla wydarzeń na żywo: koncertów, zlotów fanów, festiwali. Dominantę stanowi chęć spędzania wolnego czasu wśród osób podzielających naszą pasję i zainteresowania, abyśmy mogli poczuć się częścią społeczności. Po drugie, YouTube to miejsce wymiany doświadczeń (bardzo szeroko), które pozwala nam wzbogacać się o wiedzę i przeżycia innych osób.

Według najnowszych danych Google, nie jest to kanał komunikacji skierowany tylko do najmłodszej generacji. Bynajmniej, to platforma otwarta na różnorodność (tematów, formatów) oraz na widzów w każdym wieku (jak i twórców). Nie da się ukryć, nie jesteśmy tacy sami, potrzebujemy zróżnicowanego contentu.

Jak włączyć YouTube do strategii marki?

Myślmy o nim, jak o dodatkowym touchpoint’cie w wielokanałowej strategii Customer Journey, którego celem nie będzie stricte dostarczanie ilościowego ruchu na stronę, ale którego zadaniem będzie zwiększanie świadomości klientów, przyśpieszenie ich decyzji zakupowych. 

Jeśli jeszcze zastanawiasz się, jak możesz włączyć ten kanał, wiele marek inwestuje przede wszystkim w stworzenie własnego kanału, która umożliwia nam zwiększenie autentyczności brandu, budowanie własnej społeczności i komunikację w najbardziej przyswajalnej formie – wideo. Poza tym, influencer, content marketing, a także działania reklamowe, które z wykorzystaniem narzędzi Google Ads / Google Display & Wideo 360 pomogą Ci rozbudować i spersonalizować ekspozycję reklamową Twojej marki.

Zainteresował Cię nasz artykuł? Chcesz dowiedzieć się więcej o nas i naszej ofercie lub wypełnij brief.


Źródła:

  • Badanie Mediapanel, Gemius/PBI, czerwiec 2021.
  • Global Ad Trends: COVID-19 One Year On, WARC Data, kwiecień 2021.
  • Digital 2021: Poland, Hootsuite & We Are Social, styczeń 2021.
  • Raport: WWW + TV = Razem lepiej, IAB Polska, grudzień 2020.
  • What the world watched in a day, Think with Google, marzec 2020:  https://www.thinkwithgoogle.com/feature/youtube-wideo-data-watching-habits/
Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go: