en
pl
wyślij brief
wyślij brief
kontakt

Wykorzystanie filtrów w Google Analytics – poradnik (cz. VI)

Filtry w Google Analytics można wykorzystywać różnych celach. Możemy na przykład skonfigurować filtr, który pozwoli nam wyłączyć ze statystyk tzw. ruch własny, czyli pochodzący z firmowego adresu IP. Interesującym zastosowaniem filtrów jest również ekstrakcja informacji np. zapytań wprowadzanych przez użytkowników…

Zapytania wprowadzane przez użytkowników dla kampanii AdWords

W interfejsie Google Analytics mamy możliwość śledzenia i optymalizacji kampanii Adwords. W panelu możemy identyfikować słowa kluczowe, które uzyskują najlepsza efektywność. Niestety, nie mamy możliwości w sposób bezpośredni sprawdzić, jakie zapytanie / fraza została wprowadzona do wyszukiwarki, a tego typu informacja może być dla nas cenna dla potrzeb optymalizacji kampanii Adwords.

Przeanalizujmy hipotetyczną sytuację

Wyobraźmy sobie, że użytkownik poszukuje usługi / produktu szkoleniowego i wprowadza do wyszukiwarki frazę ‘szkolenie z zarządzania zasobami ludzkimi dla małych firm z dofinansowaniem UE’. Na słowo kluczowe ‘szkolenie z zarządzania zasobami ludzkimi’ wyświetla się nasza reklama AdWords (dopasowanie zbliżone) i użytkownik klikając na link sponsorowany przechodzi do naszego serwisu. W panelu Google Analytics zostanie zarejestrowana wizyta, gdzie odczytamy wyłącznie informację, że użytkownik poszukiwał / wyświetliła mu się nasza reklama na zapytanie ‘szkolenie z zarządzania zasobami ludzkimi’. Wizyta ta jednak nie jest zakończona konwersją w postaci wejścia na stronę z formularzem kontaktowym i złożenia zapytania. Konfigurując odpowiedni filtr możemy odczytywać informacje w pełniejszym zakresie tzn. rejestrować słowo kluczowe, na które nastąpiło wejście wraz z frazą wpisaną przez internautę. Rejestracja tych informacji pozwoli nam zoptymalizować kampanię AdWords oraz interpretować wyniki interakcji i konwersji w pełniejszy sposób.

Przykładowy efekt wykorzystania filtra

W nawiasach znajdują się frazy wpisywane przez internautów, poza nawiasem słowo kluczowe, na które została wyświetlona nasza reklama.

Zainteresowanych szczegółami dot. konfiguracji filtra odsyłamy do artykułu
www.ga-experts.com/blog/2006/11/how-to-get-detailed-ppc-keyword-data-from-google-analytics/

Rejestracja pozycji słowa kluczowego dla wejść z wyników organicznych

W przypadku, kiedy pozycjonujemy serwis, możemy wykorzystać filtr, dzięki któremu będziemy mogli monitorować pozycje słowa kluczowego. Informacja, z której strony wyników wyszukiwania następują przejścia na serwis pomoże nam zoptymalizować nasze działania SEO. Istnieją dwie konfiguracje, z których możemy skorzystać. W pierwszym wariancie, dzięki zastosowaniu filtra, będziemy odczytywać informacje z podziałem na strony wyników wyszukiwania. W drugim wariancie będziemy mieli pogrupowane informacje według słów kluczowych.

Zainteresowanych szczegółami dot. konfiguracji odsyłamy do artykułów
www.distilled.co.uk/blog/seo/tracking-referrals-from-second-page-of-google-in-google-analytics/
http://andrescholten.nl/index.php/seo-rankings-meten-met-google-analytics/

Zastosowanie filtrów do ekstrakcji danych pozwala odczytać dodatkowe informacje, które możemy wykorzystać dla potrzeb optymalizacji naszych działań marketingowych. Działania prowadzone w bardziej optymalny sposób pozwolą zmniejszyć koszty oraz zwiększyć współczynnik konwersji, co bezpośrednio przekłada sie na ROI.


Tomasz Lewandowski – SEM Analyst Bluerank

Zobacz też
Segmentacja użytkowników w Google Analytics – poradnik (cz. V)
Google Analytics – analiza ruchu organicznego – poradnik (cz. IV)
Google Analytics – analiza formularzy – poradnik (cz. III)
Google Analytics – analiza formularzy – poradnik (cz. II)
Google Analytics – poradnik (cz. I)

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go: