Wróć do bloga

Brief szyty na miarę

Kamila Wyligala

Dynamika współczesnego biznesu i rosnąca w lawinowym tempie konkurencja wymaga od właścicieli firm, niezależnie od ich wielkości i potencjału finansowego, prowadzenia działań dostosowanych do celów biznesowych i potrzeb grupy docelowej. Punktem wyjścia i elementem niezbędnym do prowadzenia efektywnej kampanii reklamowej, jest brief wypełniony przez Klienta.

Czym jest brief i jakie elementy powinien zawierać?

Słowo brief pochodzi z języka angielskiego i w dosłownym tłumaczeniu oznacza „krótki”, „zwięzły”. W świecie marketingu briefem nazywamy dokument opisujący i precyzujący obszar działania, informacje o marce oraz oczekiwania Klienta wobec agencji marketingowej lub domu mediowego.

Brief najczęściej przybiera formę ankiety, połączonej z pytaniami otwartymi – ich szczegółowy zakres ustalany jest przez podmiot briefujący Ostateczna forma briefu zależy od specyfiki branży i rodzaju usług, jednak łatwo wskazać kluczowe elementy, jakie powinien zawierać:

  • informacje na temat firmy – charakterystyka, zakres jej działalności, opis produktów i usług;
  • cel prowadzenia działań reklamowych – oprócz najbardziej oczywistych (zwłaszcza
    w branży e-commerce), takich jak sprzedaż, mogą to być – budowanie wizerunku, pozyskiwanie leadów, zwiększenie ruchu w serwisie internetowym, badania rynku, wprowadzenie nowego produktu, czy poszukiwanie perspektyw rozwoju przedsiębiorstwa;
  • obszar w jakim chcemy nawiązać współpracę – zwłaszcza w przypadku firm oferujących szeroki wachlarz usług. Określenie precyzyjnej przestrzeni, która nas interesuje, znacznie przyspieszy proces ofertowy;
  • budżet – to element niezbędny, by ustalić czy strony są gotowe do podjęcia współpracy oraz czy rozumieją i akceptują wzajemne oczekiwania finansowe. Nieprecyzyjne określenie budżetu, to częsty deal-breaker, przekreślający szansę na kooperację;
  • informacje na temat grupy docelowej Klienta – określenie kim są konsumenci pozwoli zidentyfikować ich oczekiwania i wyjść im naprzeciw.
  • szacowany czas prowadzenia działań – ma to znaczenie zarówno w przypadku współpracy długofalowej, jak i działań doraźnych, kiedy określenie deadline`u pozwoli optymalnie zarządzać czasem i zaplanować pracę;
  • informacje na temat konkurencji – krajowej oraz zagranicznej (zwłaszcza
    w przypadku działań ukierunkowanych na arenę międzynarodową); pozwolą poznać mocne i słabe strony marki, znaleźć innowacyjne rozwiązania i budować przewagę konkurencyjną;
  • informacje na temat dotychczasowych doświadczeń w obszarze marketingu – czy były prowadzone, a jeśli tak, to z jakim efektem (pozwoli to uniknąć powielania błędów
    i umożliwia bazowanie na sprawdzonych praktykach
  • informacje istotne z punktu widzenia konkretnego projektu – innych danych będziemy potrzebowali do przygotowania projektu graficznego, a innych w przypadku kampanii social media, o czym należy pamiętać projektując brief;
  • dodatkowe notyfikacje oraz uwagi, które mają znaczenie dla Klienta i które warto uwzględnić w procesie ofertowym/projektowym

 

Prosto, spójnie i do celu

Finalnym, ale mającym duże znaczenie czynnikiem, który należy wziąć pod uwagę projektując brief jest jego spójność i prostota. Wielowątkowy, obszerny dokument, przedstawiony Klientowi będącemu na etapie poszukiwań, może wywołać jego niechęć i zakończyć się „rezygnacją” jeszcze przed przystąpieniem do współpracy.

Kluczem jest przygotowanie maksymalnie prostego i intuicyjnego, a zarazem pozwalającego uzyskać niezbędne wiadomości dokumentu. Warto pamiętać o kilku zasadach, dzięki którym wypełnienie briefu przez Klienta stanie się łatwiejsze i bardziej pewne:

  • uproszczenie pytań – proste, czytelne i zrozumiałe dla Klienta pytania pozwolą na szybką i precyzyjną odpowiedź;
  • wskazanie odpowiedzi – naturalnie naprowadzi Klienta na właściwy trop, oszczędzając czas obu stronom;
  • debriefing – słowo klucz, określające proces następujący po wypełnieniu briefu
    i zapoznaniu się z nim po stronie agencji. To czas, kiedy możemy zadać dodatkowe pytania, doprecyzować niejasności i zmierzyć się z trudnościami, jakie ukazał brief. Na tym etapie nasze pytania, dociekliwość i zainteresowanie Klientem będą dodatkowymi atutami oferty.

Debriefing jest też szansą na doprecyzowanie kwestii trudnych do opisania na etapie wypełniania dokumentu.

 

 Brief jako podstawa udanej współpracy

Odpowiednio przygotowany i rzetelnie wypełniony przez Klienta brief to fundament, który pozwala przygotować optymalną ofertę, skrojoną na miarę potrzeb klienta.. Jego rola sięga jednak dużo dalej – brief wyznacza kierunek współpracy, a także pozwala czuwać nad jej przebiegiem, monitorować poszczególne etapy, kontrolować sposób
i stopień realizacji celów projektowych.

To jednak nie tylko ważne narzędzie w rękach Klienta, które umożliwia egzekwowanie zakresu i jakości pracy wykonawcy, ale  przede wszystkim punkt odniesienia dla obu stron.  W przypadku wystąpienia jakichkolwiek problemów, zmiany celów biznesowych, czy wystąpienia innych nieporozumień na linii Klient – agencja, brief pozwala wrócić do sytuacji początkowej, odnieść się do założeń projektowych i przeanalizować progres, który został osiągnięty.

Wróć do bloga

Dziękujemy za wysłanie wiadomości.

Skontaktuj się z nami

Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak podanie numeru telefonu i adresu e-mail jest niezbędne do udzielenia odpowiedzi. Przysługuje mi prawo dostępu do treści moich danych osobowych oraz ich poprawiania. Dane będą wykorzystane w celu udzielenia odpowiedzi, a w przypadku wyrażenia zgody również w celu marketingowym.


Kto jest administratorem Twoich danych?
Administratorem Twoich danych jest Bluerank sp. z o.o., kliknij i dowiedz się więcej m.in. po co nam Twoje dane i jakie masz prawa..

Nasze akta rejestrowe prowadzi Sąd Rejonowy dla Łodzi-Śródmieścia w Łodzi, XX Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy 100 000 zł, NIP 727-272-57-03.

Jak możesz się z nami skontaktować?
listownie: ul. ul. Łąkowa 29, 90-554 Łódź,
e-mailem na adres: kontakt@bluerank.pl

Jakie masz prawa?

  1. dostępu do Twoich danych,
  2. ich poprawiania,
  3. żądania ich usunięcia,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. przenoszenia Twoich danych.

Co zrobić gdy uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi?
Możesz wnieść skargę do organu nadzorczego. W Polsce jest to Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych http://www.giodo.gov.pl/

Po co nam Twoje dane, czyli w jakim celu je przetwarzanym?

  1. w celu udzielenia odpowiedzi na zapytanie oferty Bluerank
  2. w celu korespondencji związanej ze złożonym zapytaniem
  3. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Bluerank sp. z o.o. oraz innych wydarzeń organizowanych przez Bluerank sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na Twój adres e-mail lub numer telefonu,
  4. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o.

Czy musisz podawać nam swoje dane?
Jest to dobrowolne. Bez ich podania nie będziemy mogli jednak skontaktować się z Tobą w celu udzielenia Ci odpowiedzi i nie będziemy mogli przesłać Ci oferty

Na jakiej podstawie prawnej przetwarzamy Twoje dane?

  1. Art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli tego rozporządzenia.
  2. Jeżeli wyrazisz zgodę na otrzymywanie komunikatów marketingowych również na Twój adres e-mail i numer telefonu, to podstawą prawną będzie także art. 10 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz art. 172 ustawy Prawo telekomunikacyjne.

Komu przekażemy Twoje dane?

  1. Dostawcom usług związanych z przygotowaniem oferty
  2. Kurierom oraz poczcie.
  3. Operatorom płatności dostępnych na naszej stronie.
  4. Podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) portalu stronie internetowej bluerank.pl oraz danych osobowych dla nas.
  5. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o. w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Prowly.com sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na mój adres e-mail lub numer telefonu. Wówczas administratorem Twoich danych będzie Prowly.com sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, przy ul. Antoniego Józefa Madalińskiego 71 lok. 1, 02-549 Warszawa, (KRS: 0000462787), której akta prowadzi Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy: 15 500 zł, NIP: 5213649218

Jak długo będziemy przetwarzać Twoje dane?
Przez czas:

  1. przygotowywania odpowiedzi na zapytanie ofertowe oraz czas niezbędny do przedawnienia roszczeń związanych z przygotowaniem oferty;
  2. prowadzenia działań marketingowych przez nas albo do czasu odwołania zgody na wysyłanie wiadomości na Twój adres e-mail oraz numer telefonu. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Czy Twoje dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy?
Tak.

Do jakich państw?
Do Stanów Zjednoczonych. Masz prawo otrzymania kopii Twoich danych, które zostaną tam przekazane.
Na jakiej podstawie przekażemy dane?
Decyzji Wykonawczej Komisji Europejskiej z dnia 12.07.2016 r. wprowadzającej Tarczę Prywatności (tzw. Privacy Shield). Dane będą przekazywane tylko do podmiotów certyfikowanych w ramach tej decyzji.

Zwiń

 

Interesuje Cię nasza oferta?
Daj znać, czego potrzebujesz.
WYPEŁNIJ BRIEF