Wróć do bloga

Jaka powinna być dobra oferta SEM/SEO?

Redakcja

Jakiś czas temu pisaliśmy o 5 najważniejszych pytaniach, które trzeba zadać klientowi, aby jak najlepiej poznać stojące przed nim wyzwania i potrzeby. Wiedza na temat celu działań promocyjnych i grupy docelowej, oczekiwanej miary efektów, dotychczasowego doświadczenia klienta oraz wartości zaplanowanego budżetu na działania SEM/SEO to swego rodzaju informacyjny must have, gdy dopiero poznajemy się z klientem. Doświadczony account manager potrafi wykorzystać tę wiedzę, przygotowując ofertę, o której możemy powiedzieć, że jest DOBRA. Dobra oferta SEM/SEO – co to tak naprawdę znaczy?

Mówiąc o ofercie zazwyczaj mamy na myśli konkretny dokument. Format, w jakim jest on przygotowany, jest kwestią raczej drugorzędną. Oczywiście niezmiennie do obróbki i prezentacji dużych zestawień liczbowych najefektywniej wykorzystamy Excel, zaś chcąc zaprezentować dorobek agencji posłużymy się narzędziem Power Point. Możemy również skorzystać z konkurencyjnych aplikacji o analogicznych funkcjonalnościach. Jednak o tym, czy oferta będzie oceniona przez odbiorców jako dobra, zadecydują inne czynniki. Klasyczne, najprostsze i prawdopodobnie najczęstsze skojarzenie , które przychodzi nam do głowy, gdy słyszymy o „dobrej ofercie”, dotyczy atrakcyjnej ceny. To poniekąd prawda – cena ma znaczenie. W przeważającej większości przypadków jest czynnikiem, który istotnie wpływa na finalne decyzje klientów o wyborze partnera do współpracy w branży SEM/SEO. Jednak przemyślana i kompletna propozycja biznesowa oprócz ceny w oczywisty sposób zawiera również szczegółowe opisy dostarczanych rozwiązań, skwantyfikowane cele wraz z harmonogramem ich realizacji, modele rozliczeniowe, listy referencyjne czy informacje opisujące zasoby agencji. Jak podać te informacje, żeby oferta spotkała się z pozytywnym odzewem? Oto kilka kluczowych zasad, o których warto pamiętać przygotowując ofertę na działania SEO, AdWords czy SEM. Są to wytyczne dość uniwersalne i będą miały zastosowanie również w innych branżach, w szczególności usługowych. Jeżeli zaś stajesz w sytuacji, kiedy to Ty jesteś adresatem oferty, spróbuj spojrzeć na zebrane propozycje z proponowanej perspektywy.

1. Oferta szyta na miarę
Jako agencja wyspecjalizowana w dostarczaniu wsparcia SEO oraz SEM nigdy nie mamy do czynienia z dwoma identycznymi przypadkami. Stąd tak wiele pytań, które należy zadać podczas briefingu i mnóstwo informacji, które można w ten sposób uzyskać. Każdy klient to osobna historia, jeśli chodzi o unikalne cele i wyzwania biznesowe, oczekiwania stawiane wobec partnera, historię, możliwości budżetowe, wcześniejsze doświadczenia, zasoby ludzkie i techniczne, itp. Dlatego jednym z najważniejszych czynników, decydujących o unikalnej wartości dobrej oferty, jest przygotowanie propozycji, która stanowi najlepszą możliwą, spersonalizowaną odpowiedź na potrzeby klienta. Jest jak garnitur uszyty na miarę – idealnie pasuje do sylwetki. Fakt, że na propozycję trzeba poczekać kilka dni, świadczy paradoksalnie na korzyść agencji, która po prostu potrzebuje czasu na przeprowadzenie wstępnych analiz i przygotowanie dopasowanej specyfikacji.

2. Jak wyznaczyć cele?
Kiedy już mamy wiedzę o sytuacji i potrzebach klienta, możemy wskazać konkretne cele, które zostaną zrealizowane dzięki współpracy. Cele mogą przyjmować charakter ogólny, jak np. zwiększenie w serwisie klienta liczby wizyt pochodzących z organicznych wyników wyszukiwania oraz szczegółowy – jak zwiększenie liczby wizyt z naturalnych wyników o 100% na przestrzeni 12 miesięcy. W dobrej ofercie wskazanie celów ogólnych jest potrzebne, zaś celów szczegółowych – wręcz niezbędne. Takie podejście gwarantuje, że obydwie strony będą tak samo rozumiały przedstawione propozycje. Potencjalny klient będzie mógł w łatwy sposób ocenić opłacalność współpracy.

3. Narzędzia realizacji celów
Szczególnie w tych przypadkach, gdy mamy do czynienia z co najmniej kilkoma celami działań SEM/SEO, zdecydowanie warto wyraźnie powiązać ze sobą konkretne KPI i dedykowane im narzędzia realizacji. Dobrym przykładem będzie Google AdWords, ponieważ jest platformą dostarczającą różnorodnych narzędzi reklamowych, o częściowo komplementarnym zastosowaniu i zróżnicowanych stawkach CPC. Dywersyfikacja budżetu na konkretne narzędzia ze wskazaniem celów szczegółowych, które będą realizowane za ich pośrednictwem, niewątpliwie czyni ofertę przyjazną dla odbiorcy. Jeśli dodatkowo nie zabraknie w naszej propozycji estymowanych stawek CPC oraz spodziewanych wskaźników konwersji, spełnimy również warunek, o którym mowa w punkcie wcześniejszym.

4. Jaki model wynagrodzenia wybrać?
Zgodnie z tym, co zostało powiedziane na wstępie, cena ma znaczenie, ale równie ważne jest to, w jaki sposób warunki wynagrodzenia są przedstawione w dokumencie ofertowym. Na ile przejrzyście i jednoznacznie w oparciu o przedstawione warunki można planować budżet marketingowy, bez obaw związanych z nieprzewidzianymi kosztami, które mogą pojawić się po kilku miesiącach współpracy. O tym jak rozliczać się z agencją SEO/SEM pisaliśmy tutaj. Zadanie jest ułatwione, gdy wynagrodzenie ustalane jest jako wartość stała w czasie, ewentualnie przypisana do etapów ujętych w konkretny harmonogram, jak np. audyt SEO. Jednak w praktyce bardzo często poszukuje się rozwiązań zawierających większy lub mniejszy komponent efektywnościowy. W takich przypadkach dobra oferta powinna dokładnie opisywać zależność pomiędzy wysokością premii a warunkami jej naliczania przez agencję. Estymacja kwoty przewidywanych premii oraz ocena prawdopodobieństwa przekroczenia pewnych wartości, uznanych za graniczne, na pewno pomoże zyskać pozytywny odbiór po stronie odbiorcy oferty. Każdy z nas docenia oferty, w których nie ma gwiazdek i znaków zapytania.

5. Jak powinna wyglądać idealna oferta?
Ta rekomendacja wydaje się dość oczywista, jednak warto poświęcić kilka słów na temat znaczenia, jakie posiada profesjonalny wygląd propozycji biznesowej. Trudno przytoczyć badania dokumentujące siłę pierwszego wrażenia w kontakcie z ofertą, ale mamy całe mnóstwo dowodów na to, w jakim stopniu wrażenia estetyczne potrafią błyskawicznie zbudować nastawienie w sytuacji interpersonalnej lub kontakcie z marką. Z tych powodów, a także ze strategicznego punktu widzenia, dokument ofertowy powinien stanowić spójną wizualnie całość, możliwie unikalną i łatwą do identyfikacji z naszą marką. Oferta to rozbudowana wizytówka – musi być profesjonalna w każdym punkcie – również od strony wizualnej.

Opisane powyżej cechy, które pozwalają odróżnić dobrą ofertę od tej, która na takie miano nie zasługuje, w oczywisty sposób nie wyczerpują listy możliwych rekomendacji. Z całą pewnością jednak wysiłek włożony w uzyskanie jak najpełniejszej wiedzy na temat sytuacji i potrzeb klienta warto uzupełnić odpowiednim zaangażowaniem w przygotowanie oferty, która wyróżnia się jakością. Jeżeli nawet w danym momencie z jakichś powodów nie dojdzie do współpracy, propozycja przygotowana z zachowaniem opisanych zasad ma szanse zaowocować w przyszłości.

_

Przemek Dębowski

Wróć do bloga

Zobacz także:


Dziękujemy za wysłanie wiadomości.

Skontaktuj się z nami

Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak podanie numeru telefonu i adresu e-mail jest niezbędne do udzielenia odpowiedzi. Przysługuje mi prawo dostępu do treści moich danych osobowych oraz ich poprawiania. Dane będą wykorzystane w celu udzielenia odpowiedzi, a w przypadku wyrażenia zgody również w celu marketingowym.


Kto jest administratorem Twoich danych?
Administratorem Twoich danych jest Bluerank sp. z o.o., kliknij i dowiedz się więcej m.in. po co nam Twoje dane i jakie masz prawa..

Nasze akta rejestrowe prowadzi Sąd Rejonowy dla Łodzi-Śródmieścia w Łodzi, XX Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy 100 000 zł, NIP 727-272-57-03.

Jak możesz się z nami skontaktować?
listownie: ul. ul. Łąkowa 29, 90-554 Łódź,
e-mailem na adres: kontakt@bluerank.pl

Jakie masz prawa?

  1. dostępu do Twoich danych,
  2. ich poprawiania,
  3. żądania ich usunięcia,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. przenoszenia Twoich danych.

Co zrobić gdy uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi?
Możesz wnieść skargę do organu nadzorczego. W Polsce jest to Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych http://www.giodo.gov.pl/

Po co nam Twoje dane, czyli w jakim celu je przetwarzanym?

  1. w celu udzielenia odpowiedzi na zapytanie oferty Bluerank
  2. w celu korespondencji związanej ze złożonym zapytaniem
  3. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Bluerank sp. z o.o. oraz innych wydarzeń organizowanych przez Bluerank sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na Twój adres e-mail lub numer telefonu,
  4. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o.

Czy musisz podawać nam swoje dane?
Jest to dobrowolne. Bez ich podania nie będziemy mogli jednak skontaktować się z Tobą w celu udzielenia Ci odpowiedzi i nie będziemy mogli przesłać Ci oferty

Na jakiej podstawie prawnej przetwarzamy Twoje dane?

  1. Art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli tego rozporządzenia.
  2. Jeżeli wyrazisz zgodę na otrzymywanie komunikatów marketingowych również na Twój adres e-mail i numer telefonu, to podstawą prawną będzie także art. 10 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz art. 172 ustawy Prawo telekomunikacyjne.

Komu przekażemy Twoje dane?

  1. Dostawcom usług związanych z przygotowaniem oferty
  2. Kurierom oraz poczcie.
  3. Operatorom płatności dostępnych na naszej stronie.
  4. Podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) portalu stronie internetowej bluerank.pl oraz danych osobowych dla nas.
  5. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o. w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Prowly.com sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na mój adres e-mail lub numer telefonu. Wówczas administratorem Twoich danych będzie Prowly.com sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, przy ul. Antoniego Józefa Madalińskiego 71 lok. 1, 02-549 Warszawa, (KRS: 0000462787), której akta prowadzi Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy: 15 500 zł, NIP: 5213649218

Jak długo będziemy przetwarzać Twoje dane?
Przez czas:

  1. przygotowywania odpowiedzi na zapytanie ofertowe oraz czas niezbędny do przedawnienia roszczeń związanych z przygotowaniem oferty;
  2. prowadzenia działań marketingowych przez nas albo do czasu odwołania zgody na wysyłanie wiadomości na Twój adres e-mail oraz numer telefonu. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Czy Twoje dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy?
Tak.

Do jakich państw?
Do Stanów Zjednoczonych. Masz prawo otrzymania kopii Twoich danych, które zostaną tam przekazane.
Na jakiej podstawie przekażemy dane?
Decyzji Wykonawczej Komisji Europejskiej z dnia 12.07.2016 r. wprowadzającej Tarczę Prywatności (tzw. Privacy Shield). Dane będą przekazywane tylko do podmiotów certyfikowanych w ramach tej decyzji.

Zwiń

 

Interesuje Cię nasza oferta?
Daj znać, czego potrzebujesz.
WYPEŁNIJ BRIEF