Wróć do bloga

Od czego zacząć employer branding w social mediach? Poznaj 5 wskazówek

Julia Kałużyńska

Coraz częściej słyszy się, że „rynek pracodawcy” jest zastępowany przez „rynek pracownika”. Jednoprocentowa stopa bezrobocia (według danych GUS – 8,2 % w 11.2016), stałe zapotrzebowanie na pracowników z branż: IT, technologicznej, handlowej i przemysłowej, pokolenie millenialsów oraz generacji Z, wkraczające na rynek pracy – to wyzwania stojące przed pracodawcami. Wśród wielu rozwiązań, które firmy zaczynają wdrażać, żeby przystosować się do nowej sytuacji, są działania employer brandingowe w social mediach.


96,5 proc. kandydatów do pracy szuka dodatkowych informacji o firmie, do której chce aplikować – wynika z badania MonsterPolska.pl, przeprowadzonego w sierpniu i wrześniu 2016 r. Większość z nich korzysta z Internetu – zagląda na stronę internetową, sprawdza opinie na forach, a także przegląda profile w mediach społecznościowych. Ten trend rozumie już wielu pracodawców – 72% dużych firm planuje zwiększyć wydatki na działania employer brandingowe w social mediach ze szczególnych uwzględnieniem takich serwisów jak: LinkedIn, Facebook oraz YouTube (Raport „Employer Branding Now”, Universum, 2016). Budowanie wizerunku dobrego pracodawcy w sieci przestaje być wyróżnikiem, a staje się wymogiem obecnych czasów. Jeśli jeszcze Twoja firma nie wdrożyła strategii employer brandingowej w social mediach, poniżej prezentujemy kilka wskazówek.

#1 Zdefiniuj swoją grupę docelową i wybierz kanały komunikacji

Stwórz kilka person swoich idealnych pracowników. Zastanów się, z jakich serwisów społecznościowych korzystają najczęściej. Jednocześnie, dowiedz się, na jakich portalach społecznościowych są aktywni Twoi obecni pracownicy. Jeśli planujesz prowadzić ekspercką komunikację do specjalistów i managerów dobrym rozwiązaniem będzie LinkedIn, myślisz o komunikacji bardziej otwartej? Wybierz serwis Facebook. A może chcesz dotrzeć do studentów? Warto wówczas pomyśleć o Instagramie albo Snapchatcie.

#2 Przygotuj strategię komunikacji

Jeśli serwisy społecznościowe zostały już wybrane, zaplanuj obszary tematyczne wokół których komunikacja Twojej marki będzie się koncentrować. Pamiętaj, żeby starać się nie duplikować treści na poszczególnych portalach. Po pierwsze, każdy serwis charakteryzuje się odmiennym językiem, po drugie – różni się grupą użytkowników, a po trzecie – dla osób, które posiadają profile na wybranych serwisach, powielająca się treść sprawi, że śledzenie Twojej marki nie będzie atrakcyjne. Planując język komunikacji zadbaj o jej „ludzki” charakter. Otwarta i bezpośrednia komunikacja, odpowiednio dopasowana do grupy docelowej, sprawi, że więcej osób będzie chciało się identyfikować z Twoją marką. Za przykład może posłużyć case firmy Cisco. Prowadząc „suchą”, bezosobową komunikację w mediach społecznościowych, wskaźniki zaangażowania były bardzo niskie. Kiedy jednak firma postanowiła zmienić nazwę profilu z @CiscoCareer na @WeAreCisco zamieszczać treści autorstwa swoich pracowników oraz ukazujące życie firmy „od środka” – w przeciągu 6 miesięcy odnotowała 400 % przyrost obserwujących na swoim profilu na Twitterze.

#3 Wyróżnij swoją markę

Realizując działania w mediach społecznościowych pokaż indywidualny charakter Twojej organizacji. Zadbaj o unikalną identyfikację graficzną oraz komunikację uwzględniającą wartości, którymi kieruje się Twoja firma. Pamiętaj, że warto korzystać z najnowszych funkcjonalności, oferowanych przez serwisy społecznościowe. Może to być np. transmisja na żywo, video 360 stopni czy ankieta z wykorzystaniem hashtagów. Urozmaicenie komunikacji niestandardowymi działaniami zwiększy zainteresowanie Twojej grupy docelowej. Realizacja transmisji live z drzwi otwartych odbywających się w Twojej firmie, webinaru, czy krótkiego, przyciągającego uwagę materiału video, ukazującego firmowe życie od innej strony na pewno przyniesie wymierne korzyści. Świadczą o tym chociażby działania na naszym własnym, bluerankowym podwórku – organiczna ilość wyświetleń świątecznego filmu, zamieszczonego na Facebooku wyniosła prawie 3 tys.

Media społecznościowe można również wykorzystać do niestandardowej akcji rekrutacyjnej. Kreatywny pomysł, odpowiedni wybór grupy docelowej i okazuje się, że nawet Tinder może być narzędziem do poszukiwania nowych pracowników

#4 Pamiętaj o zarządzaniu kryzysowym w social mediach

Prowadząc komunikację w mediach społecznościowych trzeba być przygotowanym na sytuacje kryzysowe. Nieprzychylne komentarze autorstwa byłych pracowników czy niezadowolonych klientów nie powinny pozostać bez odpowiedzi. Zaleca się również włączenie filtru wulgaryzmów na Facebooku – zapobiegnie to publikacji niecenzuralnych komentarzy na fanpage’u Twojej firmy. Negatywne wpisy zawierające subiektywne odczucia dotyczące zamieszczanych treści można obrócić w żart albo w ogóle nie wchodzić w polemikę, jeśli uznamy, że autor lubi zwracać na siebie uwagę kłótliwymi i agresywnymi komunikatami. Dobrze więc, jeśli zawczasu stworzysz sobie dokument uwzględniający potencjalne zagrożenia oraz sposoby reakcji. Jednocześnie warto wdrożyć w firmie social media policy – kodeks dobrych praktyk w mediach społecznościowych. Pomoże on zapobiec potencjalnym zagrożeniom ze strony pracowników firmy.

#5 Korzystaj z płatnej formy reklamy w social mediach

Aby w pełni wykorzystać potencjał mediów społecznościowych, wspieraj działania komunikacyjne reklamą. Chcesz dotrzeć do specjalistów czy managerów ze średniego lub wyższego szczebla? Zastanów się nad reklamą na LinkedIn, np. w formie Direct Mail (średni open rate w Polsce – ok. 50 %). A może chcesz przypomnieć się osobom, które odwiedziły zakładkę kariera na Twojej stronie internetowej? Facebookowy piksel konwersji umożliwi Ci realizację reklamy do takiej grupy docelowej. Sposobów płatnej promocji jest naprawdę wiele.

Planując komunikację warto pamiętać, żeby nie koncentrować się wyłącznie na employer brandingu zewnętrznym (działania skierowane do potencjalnych pracowników), ale również uwzględnić wewnętrzny (działania skierowane do obecnych pracowników). To pracownicy są najlepszymi i najbardziej wiarygodnymi ambasadorami Twojej firmy. Warto włączyć ich w tworzenie treści – dzięki temu będą bardziej identyfikować się z organizacją, w której pracują, a jednocześnie przyczynią się do budowania wizerunku dobrego pracodawcy w sieci. W końcu kto lepiej, jak nie oni, opowie innym, że Twoja firma jest świetnym miejscem pracy i będzie w tym najbardziej przekonywujący? Może jedynie mupety 😉 

 

Wróć do bloga

Zobacz także:


Dziękujemy za wysłanie wiadomości.

Skontaktuj się z nami

Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak podanie numeru telefonu i adresu e-mail jest niezbędne do udzielenia odpowiedzi. Przysługuje mi prawo dostępu do treści moich danych osobowych oraz ich poprawiania. Dane będą wykorzystane w celu udzielenia odpowiedzi, a w przypadku wyrażenia zgody również w celu marketingowym.


Kto jest administratorem Twoich danych?
Administratorem Twoich danych jest Bluerank sp. z o.o., kliknij i dowiedz się więcej m.in. po co nam Twoje dane i jakie masz prawa..

Nasze akta rejestrowe prowadzi Sąd Rejonowy dla Łodzi-Śródmieścia w Łodzi, XX Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy 100 000 zł, NIP 727-272-57-03.

Jak możesz się z nami skontaktować?
listownie: ul. ul. Łąkowa 29, 90-554 Łódź,
e-mailem na adres: kontakt@bluerank.pl

Jakie masz prawa?

  1. dostępu do Twoich danych,
  2. ich poprawiania,
  3. żądania ich usunięcia,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. przenoszenia Twoich danych.

Co zrobić gdy uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi?
Możesz wnieść skargę do organu nadzorczego. W Polsce jest to Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych http://www.giodo.gov.pl/

Po co nam Twoje dane, czyli w jakim celu je przetwarzanym?

  1. w celu udzielenia odpowiedzi na zapytanie oferty Bluerank
  2. w celu korespondencji związanej ze złożonym zapytaniem
  3. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Bluerank sp. z o.o. oraz innych wydarzeń organizowanych przez Bluerank sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na Twój adres e-mail lub numer telefonu,
  4. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o.

Czy musisz podawać nam swoje dane?
Jest to dobrowolne. Bez ich podania nie będziemy mogli jednak skontaktować się z Tobą w celu udzielenia Ci odpowiedzi i nie będziemy mogli przesłać Ci oferty

Na jakiej podstawie prawnej przetwarzamy Twoje dane?

  1. Art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli tego rozporządzenia.
  2. Jeżeli wyrazisz zgodę na otrzymywanie komunikatów marketingowych również na Twój adres e-mail i numer telefonu, to podstawą prawną będzie także art. 10 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz art. 172 ustawy Prawo telekomunikacyjne.

Komu przekażemy Twoje dane?

  1. Dostawcom usług związanych z przygotowaniem oferty
  2. Kurierom oraz poczcie.
  3. Operatorom płatności dostępnych na naszej stronie.
  4. Podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) portalu stronie internetowej bluerank.pl oraz danych osobowych dla nas.
  5. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o. w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Prowly.com sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na mój adres e-mail lub numer telefonu. Wówczas administratorem Twoich danych będzie Prowly.com sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, przy ul. Antoniego Józefa Madalińskiego 71 lok. 1, 02-549 Warszawa, (KRS: 0000462787), której akta prowadzi Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy: 15 500 zł, NIP: 5213649218

Jak długo będziemy przetwarzać Twoje dane?
Przez czas:

  1. przygotowywania odpowiedzi na zapytanie ofertowe oraz czas niezbędny do przedawnienia roszczeń związanych z przygotowaniem oferty;
  2. prowadzenia działań marketingowych przez nas albo do czasu odwołania zgody na wysyłanie wiadomości na Twój adres e-mail oraz numer telefonu. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Czy Twoje dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy?
Tak.

Do jakich państw?
Do Stanów Zjednoczonych. Masz prawo otrzymania kopii Twoich danych, które zostaną tam przekazane.
Na jakiej podstawie przekażemy dane?
Decyzji Wykonawczej Komisji Europejskiej z dnia 12.07.2016 r. wprowadzającej Tarczę Prywatności (tzw. Privacy Shield). Dane będą przekazywane tylko do podmiotów certyfikowanych w ramach tej decyzji.

Zwiń

 

Interesuje Cię nasza oferta?
Daj znać, czego potrzebujesz.
WYPEŁNIJ BRIEF