Wróć do bloga

Czy i dlaczego warto prowadzić bloga firmowego?

Oliwia Urban

Wielu właścicieli serwisów internetowych coraz częściej zdaje sobie sprawę z faktu, że ważnym czynnikiem w biznesie jest nie tylko posiadanie strony, ale również wyróżnienie jej na tle konkurencji.  Jednym z wyróżników może być prowadzenie bloga firmowego. Jest to jednak aktywność, która wymaga zaangażowania oraz odpowiedniego zaplanowania – jaki cel ma mieć blog, co chcemy osiągnąć tworząc wpisy, w jaki sposób chcemy rozwijać content i dzielić się wiedzą? W poniższym artykule opowiemy nieco więcej, czy i dlaczego warto prowadzić bloga firmowego, także w perspektywie SEO.

Blog dla marki Wittchen jest integralną i ważną częścią serwisu

 

Blog jest doskonałym miejscem łączącym potencjalnego i obecnego klienta z marką

Decyzja inwestycji w prowadzenie wartościowego bloga firmowego może przynieść wiele korzyści. Jest to przede wszystkim doskonała platforma do komunikacji z istniejącymi i potencjalnymi klientami. Blog stanowi zaufane źródło informacji, dzięki któremu dotrzeć można do obranej grupy odbiorców. Poprzez publikacje wpisów można poinformować klientów o ważnych wydarzeniach, oferowanych produktach czy dostarczenie odpowiedzi na dręczące problemy.

Różnorodna tematyka artykułów, od nowości, przez inspiracje do porad stylistycznych pozwala jednocześnie budować eksperckość marki i w sposób nie narzucający się komunikować swoją ofertę.

Umiejętnie zarządzany blog może przełożyć się także na zwiększenie sprzedaży. Wiele osób decyduje się na zakup produktu po tym jak przeczytało poświęcony mu artykuł w internecie. Dzieje się tak, ponieważ artykuł na bloga rozwija temat produktu znacznie bardziej niż inne formy reklamy. Atrakcyjny dla użytkownika artykuł posiada moc przekonywania klienta do zakupu usługi lub produktu, a sama sekcja blogowa stanowić może kompendium wiedzy na temat zagadnień związanych z serwisem. 

Co więcej, systematyczne dodawanie treści powoduje, że serwis zaczyna pojawiać się na nowe, tematycznie powiązane frazy kluczowe. Przekłada się to później na większe szanse, że potencjalny klient szukający w sieci czegoś z naszego asortymentu, poprzez wyniki wyszukiwania trafi akurat na naszą stronę i zakupi poszukiwany produkt lub usługę.

Wyniki potwierdzające wzrost ruchu i sprzedaży do czego przyczyniło się utworzenie sekcji blogowej.

Tutaj pojawia się okazja do pisania artykułów na temat często występujących problemów i jak sobie z nimi radzić za pomocą produktów lub usług oferowanych przez serwis. 

  • Blog jest doskonałym miejscem, aby w przemyślany i dobrany do grupy odbiorców sposób przedstawić wartości, jakimi kieruje się marka;
  • Stanowi wsparcie dla sprzedaży – dobrze prowadzony blog będzie nie tylko źródłem informacji o marce, ale również pozwoli rozwiać wątpliwości potencjalnego klienta i przekonać go do skorzystania z usługi lub produktu;
  • Stanowi źródło wiedzy na temat problemów, jakie mogliby mieć potencjalni klienci z wykorzystaniem zasobów dostarczanych przez przedsiębiorstwo

 

Blog firmowy jako jeden ze sposobów na zwiększenie widoczności i ruchu organicznego w witrynie

Prowadzenie bloga daje możliwość dotarcia do wielu nowych, potencjalnie zainteresowanych naszymi usługami lub produktami klientów. Tutaj ważne jest wyodrębnienie i zastosowanych słów kluczowych, które będą stanowiły esencję dla publikowanego artykułu. 

Dlaczego jednak zastosowanie odpowiednich fraz kluczowych jest tak ważne pod kątem SEO? Dobór odpowiednich słów, które zastosujemy w tekście może pozytywnie wpłynąć na widoczność serwisu w wynikach wyszukiwania. Poprzez widoczność rozumiemy na jaką ilość i jakie frazy kluczowe strona wyświetla się w wynikach wyszukiwania w danym zakresie pozycji (np. TOP10 co najczęściej oznacza pierwszą stronę wyników bezpłatnych). Nam oczywiście w działaniach SEO zależy najbardziej na tym, aby nasza strona wyświetlała się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania – to te generują najwięcej kliknięć – ruchu na stronie. Ważne jest, aby dobrać odpowiednie frazy kluczowe do tematyki danej treści oraz takie, które są popularne wśród użytkowników – zwiększa to nasze szanse na częste pojawianie się w wynikach wyszukiwania. 

Prowadzenie bloga daje okazję do wprowadzania fraz kluczowych tzw. long-tail, których nie wykorzystuje się w innych sekcjach serwisu. Frazy long-tail, inaczej mówiąc „frazy długiego ogona” to te, które stanowią rozbudowane, rzadko powtarzalne, długie frazy zbudowane zazwyczaj z więcej niż dwóch słów. Zdarza się, że użytkownicy wpisują swoje zapytanie w formie pełnego zdania, zaczynającego się od „Jak..”, „W jaki sposób…”, „Dlaczego…”.  Frazy te mają duże znaczenie, ponieważ przyciągają potencjalnych klientów. Są to frazy wyszukiwane znacznie rzadziej, aczkolwiek stosują je użytkownicy o wiele bardziej zdecydowani. Taki użytkownik jest bardziej skłonny do konwersji, ponieważ proces poszukiwania informacji ma często już za sobą i w tym momencie szuka już konkretów. Dzięki zastosowaniu w artykułach fraz long-tail, serwis pojawiać się będzie na szerszą pulę fraz, co z kolei zaważy na wzroście widoczności i zwiększonym ruchu na stronie.

Stale zmieniające się algorytmy Google oceniają serwisy m.in., pod kątem treściowym, patrząc na unikalność treści, częstotliwość ich publikacji, rozwój serwisu o nowe podstrony i inne czynniki. Blog firmowy jest idealnym miejscem do tworzenia świeżego content, który jest doceniany przez Google.

Przykłady organicznych fraz kluczowych związanych z zapytaniami poradnikowymi efektywnie zagospodarowanymi w sekcji blogowej witryny Orange.

 

Artykuły blogowe i okazja do linkowania wewnętrznego

Prowadzenie bloga jest jedną z lepszych sekcji dla efektywnych działań SEO. Blog firmowy zazwyczaj posiada artykuły w konkretnej tematyce, co oznacza możliwość dodania odnośników do poprzednich artykułów czy stron kategorii. Tworzenie sieci tematycznych powiązań poprzez linkowanie wewnętrzne sprzyja użytkownikowi podczas odwiedzania serwisu. Dzięki temu może on przechodzić do kolejnych stron bloga powiązanych z tematem bądź kierować się już bezpośrednio do stron kategorii. Jest to okazja do tego, żeby użytkownik zaciekawiony tekstem mógł zapoznać się z ofertą produktów związanych z tematem i być może dokonać zakupu. Zachęcanie użytkownika do odwiedzania większej ilości podstron posiada również zaletę zmniejszania współczynnika odrzuceń.

Linkowanie wewnętrzne posiada jeszcze jedną bardzo ważną z punktu optymalizacji treści zaletę. Wspomaga ono roboty wyszukiwarek, które mogą przenikać przez różne strony serwisu. Umożliwia im to dotarcie do wszystkich podstron oraz ich indeksowanie. Robot skuteczniej porusza się między stronami oraz promuje te, które są dla nas ważne.

Przykład linkowania wewnętrznego do rożnych sekcji serwisu z poziomu artykułu w witrynie Orange

Co więcej, stosowanie odpowiednich anchor tekstów podczas linkowania wewnętrznego stanowi dodatkową informację dla wyszukiwarki Google na temat fraz kluczowych związanych z przeznaczeniem danej podstrony. 

Blog daje możliwość wykorzystania:

    • Fraz, których nie można przypisać do stron kategorii, podkategorii lub innych;
    • Fraz o mniejszej popularności, ale dokładniejsze – dzięki czemu trafić można w konkretne potrzeby użytkownika, poprzez konkretne zapytania, jakie wpisuje do wyszukiwarki;
    • Szerszej pula fraz kluczowych, na jakie serwis może zacząć się pojawiać
    • Linkowania wewnętrznego 
    • Publikowania nowych treści poprzez nowe zapytania, co przekłada się na większą widoczność oraz większy ruch na stronie

 

Blog firmowy – miejsce interakcji z odbiorcami

Blog sklepu internetowego stanowić może również pole dyskusyjne dla użytkowników. Jest to doskonałe narzędzie do zwiększenia zaufania w oczach obecnych oraz nowych klientów. Dobrze prowadzony blog sprawia wrażenie, że jesteś nowoczesnym i świadomym swojego asortymentu przedsiębiorcą, a twoja firma budzi większe zaufanie. Dzięki temu stwarza się okazję do kreowania nowego wizerunku firmy oraz wyróżnienia w internetowym tłumie. Wszystko to wpływa na podnoszenie wiarygodności witryny.

Przykład naturalnej treści dostarczonej przez użytkowników za pośrednictwem komentarzy, przy okazji potwierdzenie jakości artykułu.

Jeśli treści na bloga tworzone są w systematyczny sposób, kontakt z klientem jest stale utrzymywany. Dzięki publikacjom dajesz się poznać większemu gronu klientów, a dzięki zwiększeniu widoczności twoja firma staje się bardziej rozpoznawalna. Użytkownicy korzystający z sekcji bloga mają okazję dowiedzieć się więcej na temat twojej działalności, a ty masz okazję przedstawić im pełną ofertę swoich usług czy produktów. 

Posiadanie włączonej opcji komentowania wpisów daje możliwość użytkownikom pozostawienia swojej opinii na dany temat. Użytkownicy często wypowiadają się w pochwałach bądź krytyce, lecz jest to możliwość zobaczenia czy dane artykuły są dla nich ciekawe oraz co należałoby zmienić. Klienci mają również okazję do tego, aby wypowiedzieć się na jakiś temat bądź zadać pytanie. To z kolei kreować może pomysły na kolejne tematy

Aktywność użytkowników w postaci komentarzy daje też szanse na pozyskanie nowej treści i większej ilości słów kluczowych dla danej podstrony. Dodanie możliwości komentowania uświadamia klientów o tym, że nie boisz się krytyki oraz że jesteś otwarty na opinie. 

 

  • Systematyczne tworzenie treści daje możliwość utrzymania stałej komunikacji;
  • Klienci mają możliwość wypowiedzenia się w temacie, zadania pytania albo przekazania swojej opinii;
  • Firma ma możliwość odpowiedzieć na opinie swoich użytkowników, rozwiać wątpliwości i pokazania „ludzkiej twarzy”. 
  • Blog daje szansę na budowanie wiarygodności marki

 

Blog kreuje pozycję eksperta w danej dziedzinie

Blog daje również możliwość wykreowania pozycji marki w roli eksperta w danej dziedzinie czy branży. Poprzez tworzenie zróżnicowanych treści, jak recenzje produktów, poradniki czy wypowiedzi ekspertów, można zwiększyć zaufanie wśród klientów czy czytelników bloga do marki i produktów. Wpływa to pozytywnie na odbiór marki oraz jest doskonałym narzędziem z perspektywy aktywności marketingowych. Prowadzenie bloga witryny internetowej kreuje możliwość tworzenia treści, które przedstawiają ciekawe informacje oraz zachęcają użytkowników do dalszego zagłębiania się w tematykę. Warto nadmienić, że blog nie musi zawierać tylko i wyłącznie ciągu tekstu pokazanego w artykule. Blog daje wiele możliwości zaciekawienia użytkownika danym zagadnieniem.

Warto pamiętać więc o tym, że czytelnik nie chce przewijać ciągu tekstu bez końca. Aby przyciągnąć jego uwagę pleć w tekst ciekawe grafiki oraz dodaj materiały video. Blog ma za zadanie stanowić interesujące źródło wiedzy, do którego użytkownicy będą chętnie wracali. 

 

  • Możliwość tworzenia rzetelnych treści, bogatych w ciekawe informacje, zachęcające na spojrzenie na dane zagadnienia/tematy z innej strony; 
  • Artykuły/materiały video/wywiady stawiają twórców bloga w roli specjalistów;
  • Blog jako źródło wiedzy, inspiracji, forma doradcza i zachęcenie do dalszego czytania i śledzenia nowych treści.

 

O czym warto pamiętać prowadząc bloga firmowego?

Żeby pozyskać szeroką widownię, zamieszczane materiały muszą być ciekawe i podane w przystępnej formie. 

Aby to zrobić, spełnione musi być kilka warunków:

    1. Publikacje powinny odbywać się regularnie. Nowe wpisy będą przyciągały użytkowników oraz skłaniały ich do interakcji. Poprawi się widoczność serwisu, który pojawiać się będzie na coraz to szerszą pulę fraz kluczowych.
    2. Angażujące teksty to odpowiednio długie teksty. Temat powinien być opisywany w prosty i wyczerpujący sposób. Jego długość ma jednak zachęcać do czytania, dlatego przesadne elaboraty mogą nie spełnić wymogów czytelników.
    3. Należy stosować wcześniej opisane linkowanie wewnętrzne, aby zachęcić użytkowników oraz skłonić roboty Google do przechodzenia pomiędzy podstronami. 
    4. Warto umieszczać ciekawe i przyjemne dla wzroku grafiki. Ich obecność urozmaici tekst i są fajnym, wizualnym dodatkiem do publikowanego artykułu.
    5. Oprócz grafik, można wzbogacić tekst o dodatkowe bonusy, czyli pliki pdf, raporty czy infografiki.
    6. Aby tekst był łatwy w odbiorze, dobrze jest korzystać z dodatkowych narzędzi. Chodzi tutaj o wyróżnianie akapitów poprzez wypunktowania, tabele czy dodawanie cytatów.

Należy pamiętać, że blog powinien być tworzony przede wszystkim dla użytkowników. Tutaj warto jest zastanowić się nad tym kto jest klientem naszego sklepu i jakich informacji może poszukiwać. Jeśli pozyskasz wiedzę na temat problemów z jakimi najczęściej spotykają się użytkownicy twojego marki, dostarczyć możesz wysokiej jakości treści, które będą odpowiedzią na nie. Dzięki temu użytkownicy, do których trafia treść bloga będą wdzięczni za odpowiedzi oraz będą skłonni dzielić się tymi rozwiązaniami z innymi, co będzie szerzyć pozytywną opinię o marce.

 

Jak mierzyć efekty prowadzenia bloga? (i nie tylko)

Jeśli blog ma stanowić formę komunikacji z użytkownikami sklepów oraz ma za zadanie angażować ich w aktywność na witrynie, to te rezultaty powinny być w jakiś sposób analizowane. Dzięki przeróżnym narzędziom, m.in. Google Analytics można śledzić ruch w witrynie, a dostarczane statystyki mogą powiedzieć wiele o czytelnikach bloga. Tutaj dowiedzieć się można skąd pochodzą użytkownicy, ile czasu spędzają na danych stronach, jakie interakcje wykonują oraz z jakiego źródła trafili na bloga.

https://analytics.google.com/

Kolejnym narzędziem jest Senuto, czyli polski produkt, który dostarczy ci niezbędnych informacji dotyczących pozycjonowania. Zobaczysz tutaj m.in. wykres widoczności, który podpowie ci, ile fraz kluczowych posiadasz w top 3, top 10 i top 50 wynikach wyszukiwań.

https://www.senuto.com/pl/

Dzięki analizie narzędzia Google Trends rozpoznać można zachodzące trendy i lepiej zrozumieć potrzeby użytkowników sklepu. Narzędzie to pozwala na analizę fraz kluczowych wobec panujących trendów. Informacje, które przekazuje Google Trends przydatne są do opracowywania strategii marketingowych na podstawie zależności zachodzących pomiędzy użytkownikami i wykorzystywanymi przez nich frazami wyszukiwania. W przypadku bloga, Google Trends dostarczyć może pomysłów na nowe artykuły. Analiza sezonowości fraz kluczowych wykorzystana może być podczas planowania publikacji. Działania w Google Trends znajdą również zastosowanie w dostosowaniu oferty produktów do docelowej grupy odbiorców.

https://trends.google.pl/

Warto również wspomnieć o narzędziu Ahrefs, które posiada opcję „content explorer”. Okazać się ono może bardzo pomocne, ponieważ content explorer pomaga znaleźć inspirację do tworzenia nowych artykułów. Wystarczy wpisać dowolną frazę kluczową, a narzędzie pokaże listę najpopularniejszych stron opartych na tej tematyce. Pozwoli ci to na uzyskanie informacji na temat tego, jakie typy treści najlepiej się sprawdzają w obrębie danego zagadnienia. Następnie użyj tej wiedzy, aby odpowiednio dostosować swoją strategię publikacji na blogu.

 

https://ahrefs.com/

Wróć do bloga

Dziękujemy za wysłanie wiadomości.

Skontaktuj się z nami

Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak podanie numeru telefonu i adresu e-mail jest niezbędne do udzielenia odpowiedzi. Przysługuje mi prawo dostępu do treści moich danych osobowych oraz ich poprawiania. Dane będą wykorzystane w celu udzielenia odpowiedzi, a w przypadku wyrażenia zgody również w celu marketingowym.


Kto jest administratorem Twoich danych?
Administratorem Twoich danych jest Bluerank sp. z o.o., kliknij i dowiedz się więcej m.in. po co nam Twoje dane i jakie masz prawa..

Nasze akta rejestrowe prowadzi Sąd Rejonowy dla Łodzi-Śródmieścia w Łodzi, XX Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy 100 000 zł, NIP 727-272-57-03.

Jak możesz się z nami skontaktować?
listownie: al. Piłsudskiego 87, 92-332 Łódź,
e-mailem na adres: kontakt@bluerank.pl

Jakie masz prawa?

  1. dostępu do Twoich danych,
  2. ich poprawiania,
  3. żądania ich usunięcia,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. przenoszenia Twoich danych.

Co zrobić gdy uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi?
Możesz wnieść skargę do organu nadzorczego. W Polsce jest to Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych http://www.giodo.gov.pl/

Po co nam Twoje dane, czyli w jakim celu je przetwarzanym?

  1. w celu udzielenia odpowiedzi na zapytanie oferty Bluerank
  2. w celu korespondencji związanej ze złożonym zapytaniem
  3. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Bluerank sp. z o.o. oraz innych wydarzeń organizowanych przez Bluerank sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na Twój adres e-mail lub numer telefonu,
  4. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o.

Czy musisz podawać nam swoje dane?
Jest to dobrowolne. Bez ich podania nie będziemy mogli jednak skontaktować się z Tobą w celu udzielenia Ci odpowiedzi i nie będziemy mogli przesłać Ci oferty

Na jakiej podstawie prawnej przetwarzamy Twoje dane?

  1. Art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli tego rozporządzenia.
  2. Jeżeli wyrazisz zgodę na otrzymywanie komunikatów marketingowych również na Twój adres e-mail i numer telefonu, to podstawą prawną będzie także art. 10 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz art. 172 ustawy Prawo telekomunikacyjne.

Komu przekażemy Twoje dane?

  1. Dostawcom usług związanych z przygotowaniem oferty
  2. Kurierom oraz poczcie.
  3. Operatorom płatności dostępnych na naszej stronie.
  4. Podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) portalu stronie internetowej bluerank.pl oraz danych osobowych dla nas.
  5. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o. w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Prowly.com sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na mój adres e-mail lub numer telefonu. Wówczas administratorem Twoich danych będzie Prowly.com sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, przy ul. Antoniego Józefa Madalińskiego 71 lok. 1, 02-549 Warszawa, (KRS: 0000462787), której akta prowadzi Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy: 15 500 zł, NIP: 5213649218

Jak długo będziemy przetwarzać Twoje dane?
Przez czas:

  1. przygotowywania odpowiedzi na zapytanie ofertowe oraz czas niezbędny do przedawnienia roszczeń związanych z przygotowaniem oferty;
  2. prowadzenia działań marketingowych przez nas albo do czasu odwołania zgody na wysyłanie wiadomości na Twój adres e-mail oraz numer telefonu. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Czy Twoje dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy?
Tak.

Do jakich państw?
Do Stanów Zjednoczonych. Masz prawo otrzymania kopii Twoich danych, które zostaną tam przekazane.
Na jakiej podstawie przekażemy dane?
Decyzji Wykonawczej Komisji Europejskiej z dnia 12.07.2016 r. wprowadzającej Tarczę Prywatności (tzw. Privacy Shield). Dane będą przekazywane tylko do podmiotów certyfikowanych w ramach tej decyzji.

Zwiń

 

Interesuje Cię nasza oferta?
Daj znać, czego potrzebujesz.
WYPEŁNIJ BRIEF