Wróć do bloga

Digital marketing – błąd 404 – jak za jego pomocą pozyskać leady?

Tomasz Sąsiadek

Strona informująca o błędzie 404 to jedna z najbardziej rozpoznawalnych wśród użytkowników internetu stron błędu. Wśród odwiedzających nasze witryny osób może powodować dyskomfort i frustrację. Może jednak także budzić pozytywne emocje, odpowiadać na potrzeby użytkowników, a dla marketerów i właścicieli tych stron stanowić źródło wartościowych leadów.

Mam wrażenie, że strony internetowe żyją. Podlegają swoim bardzo indywidualnym cyklom, na które składają się różnego rodzaju zmiany – rozbudowy, uproszczenia, upgrade’y, rebrandingi, aktualizacje. Strony informacyjne zyskują coraz to nowe treści, zaś w przypadku sklepów internetowych zmiany w asortymencie, pojawianie się nowych produktów czy wycofywanie starych, wymuszają mniejsze lub większe, ale jednak ciągłe zmiany na poziomie stron docelowych. W konsekwencji może dojść do sytuacji, w której adres danej strony internetowej przestanie istnieć. Jeśli był on zamieszczony w innym miejscu w sieci lub został gdzieś zapisany i przywołany, otrzymujemy pierwszą kategorię powodów, dla których pojawia się błąd 404, informujący o nieistniejącej stronie. Drugą kategorię powodów stanowią adresy stron błędnie wprowadzone przez użytkownika do przeglądarki – te przyczyny leżą po stronie użytkownika.

W niniejszym artykule postaram się zwrócić uwagę na potencjał drzemiący na stronach błędu 404 i przedstawić działania, które można podjąć, aby wykorzystać ten potencjał, zyskując jak najwięcej dla naszego biznesu.

 

Kody odpowiedzi HTTP

Zacznę od podstaw. Zanim strona internetowa wyświetli się użytkownikowi, jego komputer nawiąże komunikację z serwerem, do którego wyśle żądanie danych. W odpowiedzi zwrócony zostanie mu nagłówek HTTP, zawierający status odpowiadający danej sytuacji. Informacje o sposobie realizacji zapytania po stronie klienta lub jego braku komunikowane są za pomocą kodów odpowiedzi HTTP. Kody te wyrażane są wartościami składającymi się z trzech cyfr (np. 503 – Service Unavailable, czyli usługa niedostępna) i dzielą się na pięć różnych kategorii:

  • kody 1xx – kody informacyjne, np. kod 100 – continue – kontynuuj;
  • kody 2xx – kody powodzenia, np. 200 – OK;
  • kody 3xx – kody przekierowania, np. 300 – multiple choices – wiele możliwości;
  • kody 4xx – kody błędu aplikacji klienta, np. 400 – bad request – nieprawidłowe zapytanie;
  • kody 5xx – kody błędu serwera HTTP – kody internal server error – wewnętrzny błąd serwera.

Najpopularniejszy z rodziny 4xx

Jednym z najczęściej wyświetlających się, a co za tym idzie najbardziej rozpoznawalnych błędów wśród użytkowników internetu, jest błąd 404 – reprezentant rodziny błędów zaczynających się od cyfry 4, oznaczających błędy po stronie użytkownika (z ang. Client Error), nie zaś serwera, jak w przypadku rodziny błędów rozpoczynających się od cyfry 5 (z ang. Server Error).

Słynna „czterysta czwórka” oznacza brak żądanych zasobów (pliku lub strony www) do wyświetlania dla podanego adresu URL. Kod ten pełni jednocześnie bardzo ważną funkcję informacyjną – nie znaleziono tego, o co prosisz, a zatem widzisz komunikat wyświetlany w postaci dedykowanej strony, która pojawia się zawsze w przypadku napotkania na taki właśnie problem. Najczęstszymi przyczynami wystąpienia błędu 404 jest nieprawidłowy lub niepoprawnie wprowadzony do przeglądarki link albo zapytanie o nieistniejące na serwerze dane.

Błąd 404 może powodować frustrację!

Otrzymanie komunikatu o błędzie 404 to żadna przyjemność. W czasach, w których jako użytkownicy internetu oczekujemy jak najszybszego dotarcia do interesujących nas zasobów i treści, może budzić negatywne emocje – zniecierpliwienie, frustrację czy złość. W konsekwencji możemy stracić nie tylko atencję osoby odwiedzającej naszą witrynę czy sklep internetowy, ale i samego użytkownika – potencjalnego klienta, gdy ten postanowi opuścić naszą stronę. Warto więc poświęcić czas i środki na to, aby minimalizować sytuacje, w których błędy 404 mogą się pojawiać oraz dążyć do tego, by problem nieistniejącej strony stał się jej atutem. Kluczem do osiągnięcia sukcesu będzie dialog z naszym użytkownikiem, zaserwowanie mu treści, które go zainteresują i zaangażują, doprowadzą do dalszej eksploracji naszego serwisu i znajdujących się w nim zasobów.

404 – od zagrożenia do szansy

Pragnąc zniwelować zagrożenie związane z opuszczeniem naszej strony przez użytkownika, któremu wyświetlił się błąd 404, warto zwrócić uwagę na kilka kluczowych kwestii. Powalczmy o naszego użytkownika, który na swojej ścieżce zakupowej natrafił na problem. Bądźmy przy nim w tej potencjalnie frustrującej chwili i pomóżmy mu tak, jak potrafimy najlepiej.

Elementem, który bez wątpienia wpływa pozytywnie na odbiór nawet nieistniejącej strony, jest odpowiednia oprawa graficzna – zwłaszcza atrakcyjna, ładna, nowoczesna, przyciągająca wzrok i uwagę użytkownika.

Źródło:http://hugoware.net/404, 08.11.2017

Tu dotykamy jednak obszarów związanych z różnymi kanonami piękna i subiektywnych odczuć, dotyczących wyglądu strony. Te estetyczne aspekty strony 404 pozostawię indywidualnej ocenie. Należy o nich pamiętać, gdyż są istotnym, a w wielu biznesach wręcz kluczowym dopełnieniem perfekcyjnej strony 404. Skupię się na elementach, które mogą mieć (patrząc z nieco bardziej obiektywnej perspektywy) przełożenie na realizowany biznes i skuteczność strony.

Zacznij od poinformowania o sytuacji

Poinformuj użytkowników o napotkanym problemie nieistniejącej strony. Skup się na otwartym, konkretnym, rzeczowym przekazie. „Podana strona nie istnieje”, „Nie ma takiej strony” – to dobry początek komunikacji. Pamiętaj, że nie dla każdej osoby odwiedzającej stronę, oczywistym jest czym jest błąd 404. Dlatego też warto podać informację o możliwych przyczynach błędu.

Źródło: http://www.t-mobile.pl/404, 08.11.2017

Przejmij inicjatywę, pomóż i angażuj

Skoro użytkownik został już poinformowany o braku poszukiwanej przez niego strony, warto podjąć próbę odpowiedzenia na jego potrzebę związaną z poszukiwanymi treściami oraz skupić się na zaangażowaniu go tak, aby nie opuścił naszej strony. Dlatego też zastanów się czego użytkownik może poszukiwać na stronie, jak odpowiedzieć na te potrzeby, co masz mu do zaoferowania i jak możesz połączyć potrzeby klienta z twoimi.

Udostępnij menu nawigacyjne umożliwiające przejście do innych, poszukiwanych czy interesujących treści. Być może ucierpi na tym nieco design strony z błędem 404, ale na pewno zyska użytkownik, który będzie miał szansę od razu przejść do interesujących go kategorii tematycznych.

Zadbaj o dostęp do wewnętrznej wyszukiwarki, która powinna zostać tak umiejscowiona, aby była łatwo dostępna, zwracała na siebie uwagę i skłaniała do skorzystania z niej.

Zaproponuj przejście do strony głównej oraz wartościowych zasobów serwisu. Jeśli prowadzisz serwis o charakterze informacyjnym, zaproponuj zapoznanie się z najświeższymi czy najbardziej popularnymi artykułami, które zwiększą szanse na zainteresowanie użytkownika i zaangażowanie go w treści dostępne w serwisie i dalszą jego eksplorację.

Źródło: http://www.paniswojegoczasu.pl/404, 08.11.2017

Jeśli zaś prowadzisz serwis o charakterze sprzedażowym, pokaż nowości, produkty czy usługi najlepiej sprzedawane lub te w najbardziej atrakcyjnych cenach. Osoba, która trafiła na stronę 404 w serwisie e-commerce’owym to Twój potencjalny Klient, który jest już w trakcie swojej podróży zakupowej. Pamiętaj, aby stale aktualizować swoje najbardziej atrakcyjne propozycje dla osób trafiających na stronę omawianego błędu oraz o odpowiednią oprawę graficzną i ekspozycję produktów, czy usług na które chcesz zwrócić uwagę. Zautomatyzuj cały proces, aby nie martwić się o odświeżanie oferty.

Źródło: https://helion.pl/404, 08.11.2017

Źródło internetowe: https://www.militaria.pl/404, 08.11.2017

Zbieraj adresy e-mail od osób, które trafiły na stronę 404. Dysponujesz szeroką gamą argumentów, które mogą zachęcić użytkownika do pozostawienia informacji na swój temat. W zamian za e-mail, zaproponuj newsletter z ciekawymi, unikalnymi, najświeższymi lub dostępnymi w ograniczonym zakresie materiałami. Rozważ możliwość zaoferowania kuponu rabatowego, możliwość skorzystania z promocji, wyjątkowej okazji, czy podarowania drobnego upominku.

 

Źródło: https://www.zalando.pl/404, 08.11.2017

Źródło: https://www.doz.pl/404, 08.11.2017

Poproś o pozostawienie numeru telefonu. To niepowtarzalna szansa, żeby wykorzystać możliwości Twojego skutecznego call center. Pamiętaj, aby możliwie sprawnie doprowadzić do pierwszego kontaktu naszego gorącego jeszcze leadu.

Źródło: https://www.plushbezlimitu.pl/koniec-swiata, 08.11.2017

Udostępnij informacje umożliwiające skontaktowanie się z Tobą i formularz kontaktowy. Daj szansę na skuteczny kontakt i pomoc w rozwiązaniu problemów klienta. Być może odpowiedź na jego problemy otworzy drogę dla działań upsell’owych. Na pewno zaś będzie budowało pozytywny i profesjonalny wizerunek Twojej marki.

Udoskonalaj to, co dobre, eliminuj to, co nieefektywne

Stale testuj najlepiej konwertujące rozwiązania. Na rynku dostępnych jest wiele narzędzi umożliwiających przeprowadzenie testów A/B (np. Optimizely, czy eksperymenty w Google Analytics), które pozwolą na wyłonienie najskuteczniejszych i najlepiej konwertujących rozwiązań.

Słuchaj swoich użytkowników. Pomocne mogę się tu okazać ankiety badające satysfakcję Klienta, za pośrednictwem których Klient może podzielić się swoimi spostrzeżeniami na temat danej strony czy sytuacji w której się znalazł. Odpowiadając na zidentyfikowane potrzeby osób odwiedzających Twoją witrynę istotnie zwiększasz szanse na dotarcie do Klientów na różnych etapach ich ścieżki zakupowej.

Zadbaj o strony błędu 404

Dostarczaj użytkownikowi jak najlepsze doświadczenia z przebywania na stronie 404. Nie bądź minimalistą. Zainwestuj czas w przygotowanie stron błędu 404 odpowiadających na potrzeby Twoich użytkowników.

Źródło: https://www.google.com/404, 08.11.2017

Nawet największym graczom na rynku zdarzają się błędy nieuwagi. Nie bądź jednym z nich. Sprawdzaj swoje strony 404 regularnie, aktualizuj je, szukaj oryginalnych i atrakcyjnych wizualnie rozwiązań.  Przekuwaj błędy w szanse dla Twojego biznesu. Podejmij dialog z Twoimi użytkownikami i pozyskuj wartościowe leady. Powodzenia.

Źródło: http://www.interia.pl/404, 08.11.2017


Artykuł ukazał się E-commerce & Digital Marketing 4/2018

Wróć do bloga

Dziękujemy za wysłanie wiadomości.

Skontaktuj się z nami

Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak podanie numeru telefonu i adresu e-mail jest niezbędne do udzielenia odpowiedzi. Przysługuje mi prawo dostępu do treści moich danych osobowych oraz ich poprawiania. Dane będą wykorzystane w celu udzielenia odpowiedzi, a w przypadku wyrażenia zgody również w celu marketingowym.


Kto jest administratorem Twoich danych?
Administratorem Twoich danych jest Bluerank sp. z o.o., kliknij i dowiedz się więcej m.in. po co nam Twoje dane i jakie masz prawa..

Nasze akta rejestrowe prowadzi Sąd Rejonowy dla Łodzi-Śródmieścia w Łodzi, XX Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy 100 000 zł, NIP 727-272-57-03.

Jak możesz się z nami skontaktować?
listownie: ul. ul. Łąkowa 29, 90-554 Łódź,
e-mailem na adres: kontakt@bluerank.pl

Jakie masz prawa?

  1. dostępu do Twoich danych,
  2. ich poprawiania,
  3. żądania ich usunięcia,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. przenoszenia Twoich danych.

Co zrobić gdy uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi?
Możesz wnieść skargę do organu nadzorczego. W Polsce jest to Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych http://www.giodo.gov.pl/

Po co nam Twoje dane, czyli w jakim celu je przetwarzanym?

  1. w celu udzielenia odpowiedzi na zapytanie oferty Bluerank
  2. w celu korespondencji związanej ze złożonym zapytaniem
  3. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Bluerank sp. z o.o. oraz innych wydarzeń organizowanych przez Bluerank sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na Twój adres e-mail lub numer telefonu,
  4. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o.

Czy musisz podawać nam swoje dane?
Jest to dobrowolne. Bez ich podania nie będziemy mogli jednak skontaktować się z Tobą w celu udzielenia Ci odpowiedzi i nie będziemy mogli przesłać Ci oferty

Na jakiej podstawie prawnej przetwarzamy Twoje dane?

  1. Art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli tego rozporządzenia.
  2. Jeżeli wyrazisz zgodę na otrzymywanie komunikatów marketingowych również na Twój adres e-mail i numer telefonu, to podstawą prawną będzie także art. 10 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz art. 172 ustawy Prawo telekomunikacyjne.

Komu przekażemy Twoje dane?

  1. Dostawcom usług związanych z przygotowaniem oferty
  2. Kurierom oraz poczcie.
  3. Operatorom płatności dostępnych na naszej stronie.
  4. Podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) portalu stronie internetowej bluerank.pl oraz danych osobowych dla nas.
  5. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o. w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Prowly.com sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na mój adres e-mail lub numer telefonu. Wówczas administratorem Twoich danych będzie Prowly.com sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, przy ul. Antoniego Józefa Madalińskiego 71 lok. 1, 02-549 Warszawa, (KRS: 0000462787), której akta prowadzi Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy: 15 500 zł, NIP: 5213649218

Jak długo będziemy przetwarzać Twoje dane?
Przez czas:

  1. przygotowywania odpowiedzi na zapytanie ofertowe oraz czas niezbędny do przedawnienia roszczeń związanych z przygotowaniem oferty;
  2. prowadzenia działań marketingowych przez nas albo do czasu odwołania zgody na wysyłanie wiadomości na Twój adres e-mail oraz numer telefonu. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Czy Twoje dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy?
Tak.

Do jakich państw?
Do Stanów Zjednoczonych. Masz prawo otrzymania kopii Twoich danych, które zostaną tam przekazane.
Na jakiej podstawie przekażemy dane?
Decyzji Wykonawczej Komisji Europejskiej z dnia 12.07.2016 r. wprowadzającej Tarczę Prywatności (tzw. Privacy Shield). Dane będą przekazywane tylko do podmiotów certyfikowanych w ramach tej decyzji.

Zwiń

 

Interesuje Cię nasza oferta?
Daj znać, czego potrzebujesz.
WYPEŁNIJ BRIEF