Wróć do bloga

Dwa proste kroki do rozpoczęcia akcji ,,Personalizacja” w Twoim serwisie

Redakcja

W poniższym artykule, pokażę Ci, jak nieszczególnie skomplikowana implementacja wymiarów niestandardowych umożliwi spojrzenie na zachowania użytkowników z zupełnie nowej, świeższej perspektywy. Słynne „Segment or die” zawsze w modzie, ale warto pójść o krok dalej i zastosować rozwiązanie, które umożliwi śledzenie per użytkownik, w szczególności, gdy myślimy poważnie o personalizacji. W tym celu wykorzystamy dwa wymiary niestandardowe – identyfikator ciasteczka Google Analytics oraz stempel czasu.

#1 wymiar niestandardowy – TimeStamp

Przy pomocy tagu niestandardowego definiujemy funkcję, która finalnie zwraca aktualną datę i godzinę w formacie RRRR-MM-DD GG:MM:SS. Nie jest to format przypadkowy. Stempel czasu w takiej postaci jest rozpoznawalny przez większość systemów. W związku z tym, przy eksporcie danych z Google Analytics do np. R czy Tableau, nie ma potrzeby dodatkowego formatowania daty. Do każdej interakcji użytkownika ‘doklejamy’ informację stempla czasu. Tworząc raport niestandardowy, przy wyborze opcji „tabela kartotekowa” możemy wybrać maksymalnie 5 wymiarów. Miesiąc, dzień, godzina i minuta wyczerpują 4 miejsca, pozostawiając tylko jeden wolny slot. Dzięki time stamp, wręcz przeciwnie, zajmujemy 1 miejsce, a 4 sloty zostają wolne. W konsekwencji, możemy utworzyć bardzo interesujące raporty.

1.

#2 wymiar niestandardowy – GA cookie

Za pomocą kolejnego custom tagu, pobieramy i przekazujemy z każdym hitem niestandardowy wymiar w postaci wartości ciasteczka Google Analytics. W przeciwieństwie do userID, które na ogół definiujemy tylko dla użytkowników zalogowanych, cookie określamy dla każdego użytkownika. Jest to idealne rozwiązanie dla serwisów zorientowanych na zbieranie leadów, gdzie nie ma możliwości utworzenia konta, a zapis na newsletter to iframe. 

Time Stamp + GA cookie = personalizacja

Zdefiniowanie powyższych wymiarów niestandardowych to dopiero przedsmak tego co czeka nas w następnej kolejności. Dzięki zestawieniu ciasteczka i stempla z innymi wymiarami, otrzymujemy dotychczas niemożliwe do uzyskania raporty. Poniżej prezentujemy kilka naszych propozycji. Wymiar #1 -> GA cookie Wymiar #2 -> Time Stamp Wymiar #3 -> Źródło / Medium Metryka #1 -> Sesje Przestrzeń do analizy -> Ilość sesji wygenerowanych przez dane ciastko (czytaj użytkownika) w zestawieniu ze źródłem ruchu. Kolejność i odstępy pomiędzy poszczególnymi sesjami. Jednym słowem raport wszystkich ścieżek (nie tylko ścieżek konwersji).

2

Wymiar #1 -> GA cookie

Wymiar #2 -> Time Stamp

Wymiar #3 -> Strona

Metryka #1 -> Odsłony

Przestrzeń do analizy -> Kolejność odsłanianych stron przez danego użytkownika. Poszukiwanie schematu zachowania. Ocena skuteczności nawigacji w obrębie serwisu. Jeżeli mamy skonfigurowane śledzenie zdarzeń, warto dodać do poniższego, atrybuty zdarzeń tj. kategorię, akcję i etykietę.

3

Wymiar #1 -> GA cookie

Wymiar #2 -> UserId

Metryka #1 -> Użytkownicy

Przestrzeń do analizy -> Ilość ciasteczek przypisanych do jednego userId. Realna ocena liczby użytkowników, którzy odwiedzają nasz serwis. Na poniższym przykładzie, możemy zaobserwować, że do jednego userId zostały przypisane dwa ciastka. Zatem ten konkretny użytkownik, albo korzysta z dwóch urządzeń, albo pozbywa się cookies. Co więcej, przy następnej wizycie w serwisie bez logowania, będziemy mogli (przy pomocy ciasteczka) powiązać  aktywność tego konkretnego użytkownika z wcześniej nadanym userId.

4

Co więcej, czy zastanawialiście się kiedyś ilu użytkowników żegna się z Waszym serwisem? Odpowiedź na to pytanie jest z pewnością twierdząca. Dzięki porównywaniu ciasteczek np. miesiąc do miesiąca jesteśmy w stanie określić ilu (oraz którzy!) użytkownicy do nas nie wrócili. Oczywiście moglibyśmy zastosować odpowiedni segment, ale z pewnością pojawiłby się problem próbkowania. Ponadto, wykorzystując przedstawione wyżej raporty, możemy pokusić się o zdefiniowanie ostatniego kroku przed wspomnianą ‘ucieczką’, czego segment nam nie zapewni.

Oczywiście przedstawione propozycje raportów, to tylko kropla w morzu opcji, jakie się przed nami otwierają. Nieskomplikowana konfiguracja, w szczególności, gdy mamy do dyspozycji menadżera tagów, daje nam wiele możliwości. Moim zdaniem warto 🙂

_

Weronika Kraszula

Wróć do bloga

Zobacz także:


3 rewelacyjne nowości w Google Analytics

Nieco ponad tydzień temu Apple zaprezentował światu kolejną wersję swojego flagowego produktu – iPhone’a 7. Wydarzenie to z pewnością miało sporą wagę i przykuło wzrok wielu miłośników nowych technologii. Tym niemniej kolejne zmiany wprowadzane przez firm…

Dziękujemy za wysłanie wiadomości.

Skontaktuj się z nami

Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak podanie numeru telefonu i adresu e-mail jest niezbędne do udzielenia odpowiedzi. Przysługuje mi prawo dostępu do treści moich danych osobowych oraz ich poprawiania. Dane będą wykorzystane w celu udzielenia odpowiedzi, a w przypadku wyrażenia zgody również w celu marketingowym.


Kto jest administratorem Twoich danych?
Administratorem Twoich danych jest Bluerank sp. z o.o., kliknij i dowiedz się więcej m.in. po co nam Twoje dane i jakie masz prawa..

Nasze akta rejestrowe prowadzi Sąd Rejonowy dla Łodzi-Śródmieścia w Łodzi, XX Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy 100 000 zł, NIP 727-272-57-03.

Jak możesz się z nami skontaktować?
listownie: ul. ul. Łąkowa 29, 90-554 Łódź,
e-mailem na adres: [email protected]

Jakie masz prawa?

  1. dostępu do Twoich danych,
  2. ich poprawiania,
  3. żądania ich usunięcia,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. przenoszenia Twoich danych.

Co zrobić gdy uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi?
Możesz wnieść skargę do organu nadzorczego. W Polsce jest to Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych http://www.giodo.gov.pl/

Po co nam Twoje dane, czyli w jakim celu je przetwarzanym?

  1. w celu udzielenia odpowiedzi na zapytanie oferty Bluerank
  2. w celu korespondencji związanej ze złożonym zapytaniem
  3. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Bluerank sp. z o.o. oraz innych wydarzeń organizowanych przez Bluerank sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na Twój adres e-mail lub numer telefonu,
  4. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o.

Czy musisz podawać nam swoje dane?
Jest to dobrowolne. Bez ich podania nie będziemy mogli jednak skontaktować się z Tobą w celu udzielenia Ci odpowiedzi i nie będziemy mogli przesłać Ci oferty

Na jakiej podstawie prawnej przetwarzamy Twoje dane?

  1. Art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli tego rozporządzenia.
  2. Jeżeli wyrazisz zgodę na otrzymywanie komunikatów marketingowych również na Twój adres e-mail i numer telefonu, to podstawą prawną będzie także art. 10 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz art. 172 ustawy Prawo telekomunikacyjne.

Komu przekażemy Twoje dane?

  1. Dostawcom usług związanych z przygotowaniem oferty
  2. Kurierom oraz poczcie.
  3. Operatorom płatności dostępnych na naszej stronie.
  4. Podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) portalu stronie internetowej bluerank.pl oraz danych osobowych dla nas.
  5. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o. w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Prowly.com sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na mój adres e-mail lub numer telefonu. Wówczas administratorem Twoich danych będzie Prowly.com sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, przy ul. Antoniego Józefa Madalińskiego 71 lok. 1, 02-549 Warszawa, (KRS: 0000462787), której akta prowadzi Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy: 15 500 zł, NIP: 5213649218

Jak długo będziemy przetwarzać Twoje dane?
Przez czas:

  1. przygotowywania odpowiedzi na zapytanie ofertowe oraz czas niezbędny do przedawnienia roszczeń związanych z przygotowaniem oferty;
  2. prowadzenia działań marketingowych przez nas albo do czasu odwołania zgody na wysyłanie wiadomości na Twój adres e-mail oraz numer telefonu. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Czy Twoje dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy?
Tak.

Do jakich państw?
Do Stanów Zjednoczonych. Masz prawo otrzymania kopii Twoich danych, które zostaną tam przekazane.
Na jakiej podstawie przekażemy dane?
Decyzji Wykonawczej Komisji Europejskiej z dnia 12.07.2016 r. wprowadzającej Tarczę Prywatności (tzw. Privacy Shield). Dane będą przekazywane tylko do podmiotów certyfikowanych w ramach tej decyzji.

Zwiń

 

Interesuje Cię nasza oferta?
Daj znać, czego potrzebujesz.
WYPEŁNIJ BRIEF