Wróć do bloga

Feed produktowy dla Google Ads – poradnik i przykładowy feed

Jacek Tkaczuk

Feedy produktowe to specjalne dokumenty, które przekazują systemom reklamowym informacje o aktualnie dostępnych produktach w sklepie. Bez nich niemożliwe byłyby kampanie dynamiczne, czyli takie, które prezentują nie bannery, czy konkretny tekst, a produkty, dostosowane często do preferencji odbiorcy. Pliki te, najczęściej wykorzystywane są w systemach reklamowych takich jak Facebook Ads, Criteo czy Ceneo, no i oczywiście w Google Ads. Ta ostatnia platforma ma najbardziej rozbudowany system feedów i kampanii dynamicznych, i to właśnie nią się teraz zajmiemy.

Rodzaje feedów w Google Ads

Google Ads jako platforma jest bardzo rozbudowana i daje możliwości prowadzenia wielu rodzajów kampanii. Właśnie pod te różne kampanie mamy różne rodzaje feedów:

  • “Standardowy” feed produktowy – tylko dla serwisów e-commerce (sklepów internetowych) sprzedających produkty osobom prywatnym. Wymaga konta w Merchant Center. Jest on zdecydowanie najbardziej popularny i jemu poświęcona jest dalsza część artykułu.
  • Feedy niestandardowe – niewymagające konta w Merchant Center. Dają możliwość uruchomienia reklam dynamicznych dla serwisów niebędących sklepami internetowymi – np sieci hoteli, linii lotniczych, czy serwisów ogłoszeniowych. O nich przygotujemy osobny artykuł. Tymczasem ich oficjalna specyfikacja dostępna jest tutaj.
  • Feedy pod DSA – to pliki używane w dynamicznych reklamach w wyszukiwarce (Dynamic Search Ads). Składają się z adresu strony oraz etykiety. Pozwalają one na lepsze dostosowanie reklam w searchu do grup odbiorców. O tym też napiszemy w innym artykule, specyfikacja dostępna jest w tym miejscu na stronie supportu Google.

Sklepy internetowe i Merchant Center

W tym tekście w szczegółach zajmiemy się pierwszym rodzajem z wyżej wymienionych feedów, czyli “standardowymi” plikami produktowymi dla sklepów internetowych. Dzięki nim możemy prowadzić reklamy produktowe w wyszukiwarce Google oraz remarketing dynamiczny w sieci reklamowej.

 

Zarówno same feedy, jak i kampanie na nich oparte dostępne są jedynie dla tych sklepów, które założyły konto w Google Merchant Center. Jest to usługa odrębna od Google Ads, która pozwala na zarządzanie danymi produktów. Rejestracja w MC jest darmowa i niezbyt skomplikowana. Szczegóły na ten temat opisaliśmy już w jednym z poprzednich tekstów na blogu. Pełen poradnik dostępny jest też na stronie Google.\

 

Po rejestracji w Merchant Center otrzymujemy możliwość dodawania plików produktowych i później zarządzania nimi, raportowania oraz analizy błędów. W praktyce to w tym narzędziu, a nie w Google Ads będziemy dalej konfigurować feedy.

 

Przy okazji pracy z Merchant Center warto pamiętać o tym, że:

  • do prowadzenia działań reklamowych konieczne jest powiązanie konta Merchant Center z Google Ads;
  • rejestracja konta w MC wymaga potwierdzenia dostępu do adresu URL sklepu. W tym celu należy wstawić odpowiedni kod na stronie;
  • dane produktów powinny być zgodne z wymaganiami Google, podobnie jak sam sposób funkcjonowania sklepu i poprawność kampanii. Jeżeli tak nie będzie, wtedy konto może zostać zablokowane. Więcej informacji na ten temat znajduje się TUTAJ.

Plik produktowy i Merchant Center w służbie SEO

Przy tej okazji warto wspomnieć o tym, że dane z plików produktowych przesłanych do Merchant Center mogą też wyświetlać się jako linki organiczne (bezpłatne) na kartach produktów w wyszukiwarce Google, co może zwiększyć widoczność serwisu i przynieść dodatkowych użytkowników z SEO. O tej funkcjonalności pisaliśmy już w poprzednim artykule na blogu Bluerank. Opis znajdziesz w sekcji “Nowości na karcie Zakupy Google”.

Jak wygląda feed pod Google Ads – specyfikacja

Zasady tworzenia plików produktowych dla Google Ads są chyba jednymi z najbardziej złożonych. Zarówno jeżeli chodzi o liczbę dostępnych pól, jak i specyficzne wymagania, w tym w wielu przypadkach zależne od rodzaju sprzedawanych produktów czy kraju. Pełna specyfikacja dostępna jest na stronie Google. W tym miejscu przedstawimy kilka najważniejszych zasad tworzenia feedu.

Format pliku i przykładowa zawartość

Google daje możliwość przekazywania danych w dwóch formatach: CSV oraz XML. Przy czym chyba popularniejszym jest format XML, który jest bardziej odporny na potencjalne błędy w zawartości i jest czytelniejszy w odbiorze (przy małych rozmiarach plików).

 

Format XML wymaga odpowiedniego rozpoczęcia i następnie zawiera dwa poziomy zagnieżdżenia – <rss> oraz <channel>. Po kilku polach definiujących cały kanał (title, link i description) następuje wylistowanie wszystkich produktów zawartych w tagach <item>. Poniżej znajduje się przykład feeda zawierającego dwa produkty:

 

Przykładowy feed w formie pliku XML

Każdy produkt (każdy <item>) powinien zawierać pola określone przez Google jako wymagane dla danego kraju i/lub zestawu produktów. Te, które są wymagane zawsze, to:

  • Identyfikator produktu (<g:id>)
  • Nazwa produktu (<title>)
  • Opis produktu (<description>)
  • Link do strony z produktem (<link>)
  • Adres zdjęcia (<g:image_link>)
  • Dostępność produktu (<g:availability>) o wartościach “in stock”, “out of stock” lub “preorder”
  • Cena produktu (<g:price>)
  • Identyfikatory produktu:
    • marka produktu (<g:brand>),
    • numer GTIN (<g:gtin>) lub numer MPN (<g:mpn>); jeżeli produkt takowych nie ma to należy dodać atrybut g:identifier_exists z wartością “no”;

 

Więcej szczegółów dostępnych znajduje się na stronie Google. Przed rozpoczęciem prac nad feedem warto zapoznać się z tą specyfikacją, ponieważ brak niektórych elementów lub nieprawidłowe ich formatowanie może spowodować wykluczenie danego produktu z kampanii reklamowej.

 

W zależności od specyfiki sprzedawanych produktów, w feedzie docelowym może być potrzebne więcej informacji, jak np. w przypadku sprzedaży różnego rodzaju odzieży. W tym przypadku, dodatkowymi wymaganymi informacjami mogą być wzór, kolor, czy też rozmiar. Oprócz tego warto również uzupełnić feed o dodatkowe informacje takie jak typ produktu, kategoria produktu w Google, cena promocyjna czy też dodatkowe etykiety.

Aktualizacja feeda

Feed produktowy powinien prezentować najbardziej aktualne informacje, a co za tym idzie musi być aktualizowany przynajmniej raz dziennie.

 

Jest to ważne zarówno z punktu widzenia użytkownika, jak i w związku z samym działaniem Merchant Center. Po pierwsze użytkownicy, którzy klikają w reklamy produktowe powinni trafiać na strony, które zawierają takie same informacje jak te, które zostały zaprezentowane na reklamie, takie jak cena lub dostępność produktu. Innymi słowy – to co klient zobaczy w komunikacie reklamowym, jak i na stronie musi być spójne. Po drugie, roboty Google też sprawdzają strony prezentowane w feedzie i są w stanie zidentyfikować rozbieżności. Co się dzieje w przypadku takich różnic? Może to skutkować wyłączeniem produktu z kampanii, a nawet – w przypadkach dużej liczby różnego rodzaju błędów – blokadą konta w Merchant Center.

 

W praktyce aktualizacja pliku produktowego polega na takim skonfigurowaniu systemu sklepu, aby plik z danymi o produktach zawierał jak najświeższe dane. System Google automatycznie przeprowadza aktualizacje, pobierając dane ze wskazanego adresu URL.

Najczęstsze problemy z feedem produktowym Google

Po utworzeniu feeda i jego zaimportowaniu do Google warto wytworzyć w sobie nawyk sprawdzania błędów i ostrzeżeń w Google Merchant Center.

 

Jedna z sekcji narzędzia – Diagnostyka – zawiera statystyki importu produktów i informuje między innymi o ich liczbie dzień po dniu, czy o błędach i powodach odrzucenia wybranych produktów.

Narzędzie diagnostyczne feeda w Google Merchant Center

Warto zaglądać do tej sekcji przynajmniej raz w miesiącu i podejmować odpowiednie działania w przypadku wystąpienia problemów.

 

Bazując na naszym doświadczeniu, możemy stwierdzić, że do najczęściej występujących błędów należą:

  • Nieprawidłowa wartość kategorii Google – kategorie opisane w feedzie muszą odpowiadać liście udostępnionej przez Google, wszystkie odstępstwa od tej listy będą odrzucane,
  • Obrazek reprezentujący produkt jest zbyt mały, zawiera tekst albo inny element wyróżniający produkt,
  • Strona produktu jest zablokowana dla robotów Google – na przykład poprzez plik robots.txt lub tag meta robots,
  • Nieprawidłowa wartość parametrów – niezgodna ze specyfikacją, np nieprawidłowy format kodu gtin lub też zupełny brak jednego z wymaganych parametrów,
  • Nieprawidłowe kodowanie znaków w parametrach, np w nazwie artykułu,
  • Niezgodność strony produktu z polityką Google,
  • Cena na stronie jest niezgodna z ceną znajdującą się w feedzie.

 

Błędy widoczne w Merchant Center są zazwyczaj odpowiednio opisane i większość z nich nie powinna sprawiać trudności – przynajmniej w zakresie samego ich zrozumienia. Wdrożenie poprawek wymaga już zaangażowania zespołu IT w zmianę feeda.

Konfiguracja remarketingu dynamicznego

Aby móc w pełni korzystać z reklam dynamicznych – na przykład z remarketingu dynamicznego, oprócz samej konfiguracji pliku produktowego w Merchant Center konieczne jest również odpowiednie otagowanie strony. Jest to temat rozbudowany, bo sposób wdrożenia zależy od rodzaju feeda i narzędzia, z którego korzystamy. Już niebawem planujemy przygotować dla Was odrębny poradnik, w którym dokładnie opiszemy na co warto zwracać uwagę, jak zaimplementować taki kod za pomocą Google Tag Managera i wiele, wiele innych informacji. W obecnej chwili zaś, rekomendujemy zapoznać się w tym temacie z oficjalną dokumentacją znajdującą się na stronie Google.

Podsumowanie

Wdrożenie kampanii dynamicznych w Google Ads jest dosyć skomplikowane i może wymagać trochę pracy, jednak oczywiście jest konieczne, aby móc w pełni korzystać z reklam dynamicznych. Zdecydowanie warto przejść przez cały ten proces, gdyż reklamy dynamiczne są jednymi z bardziej skutecznych reklam sprzedażowych, a jednocześnie wymagają relatywnie mało zaangażowania w późniejszym utrzymaniu.

 

Feedy produktowe są nieodłącznym elementem tych reklam i powinny być przygotowane zgodnie ze specyfikacją Google.

 

Wychodząc naprzeciw problematyce związanej z tworzeniem plików produktowych zespół R&D w Bluerank stworzył narzędzie Feeds.automated, które umożliwia łatwe tworzenie i zarządzanie plikami produktowymi, nie tylko dla Google Ads, ale też dla Facebooka, Criteo, Ceneo i innych platform reklamowych.

 

Dowiedz się więcej o Feeds.automated lub skontaktuj się z nami, a pomożemy Ci przygotować skuteczny feed produktowy.

Wróć do bloga

Dziękujemy za wysłanie wiadomości.

Skontaktuj się z nami


Więcej informacji o zasadach przetwarzania danych przez Bluerank sp. z o.o. znajdziesz w polityce prywatności.

Kto jest administratorem Twoich danych?
Administratorem Twoich danych jest Bluerank sp. z o.o., kliknij i dowiedz się więcej m.in. po co nam Twoje dane i jakie masz prawa..

Nasze akta rejestrowe prowadzi Sąd Rejonowy dla Łodzi-Śródmieścia w Łodzi, XX Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy 100 000 zł, NIP 727-272-57-03.

Jak możesz się z nami skontaktować?
listownie: al. Piłsudskiego 87, 92-332 Łódź,
e-mailem na adres: kontakt@bluerank.pl

Jakie masz prawa?

  1. dostępu do Twoich danych,
  2. ich poprawiania,
  3. żądania ich usunięcia,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. przenoszenia Twoich danych.

Co zrobić gdy uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi?
Możesz wnieść skargę do organu nadzorczego. W Polsce jest to Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych http://www.giodo.gov.pl/

Po co nam Twoje dane, czyli w jakim celu je przetwarzanym?

  1. w celu udzielenia odpowiedzi na zapytanie oferty Bluerank
  2. w celu korespondencji związanej ze złożonym zapytaniem
  3. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Bluerank sp. z o.o. oraz innych wydarzeń organizowanych przez Bluerank sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na Twój adres e-mail lub numer telefonu,
  4. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o.

Czy musisz podawać nam swoje dane?
Jest to dobrowolne. Bez ich podania nie będziemy mogli jednak skontaktować się z Tobą w celu udzielenia Ci odpowiedzi i nie będziemy mogli przesłać Ci oferty

Na jakiej podstawie prawnej przetwarzamy Twoje dane?

  1. Art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli tego rozporządzenia.
  2. Jeżeli wyrazisz zgodę na otrzymywanie komunikatów marketingowych również na Twój adres e-mail i numer telefonu, to podstawą prawną będzie także art. 10 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz art. 172 ustawy Prawo telekomunikacyjne.

Komu przekażemy Twoje dane?

  1. Dostawcom usług związanych z przygotowaniem oferty
  2. Kurierom oraz poczcie.
  3. Operatorom płatności dostępnych na naszej stronie.
  4. Podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) portalu stronie internetowej bluerank.pl oraz danych osobowych dla nas.
  5. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o. w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Prowly.com sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na mój adres e-mail lub numer telefonu. Wówczas administratorem Twoich danych będzie Prowly.com sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, przy ul. Antoniego Józefa Madalińskiego 71 lok. 1, 02-549 Warszawa, (KRS: 0000462787), której akta prowadzi Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy: 15 500 zł, NIP: 5213649218

Jak długo będziemy przetwarzać Twoje dane?
Przez czas:

  1. przygotowywania odpowiedzi na zapytanie ofertowe oraz czas niezbędny do przedawnienia roszczeń związanych z przygotowaniem oferty;
  2. prowadzenia działań marketingowych przez nas albo do czasu odwołania zgody na wysyłanie wiadomości na Twój adres e-mail oraz numer telefonu. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Czy Twoje dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy?
Tak.

Do jakich państw?
Do Stanów Zjednoczonych. Masz prawo otrzymania kopii Twoich danych, które zostaną tam przekazane.
Na jakiej podstawie przekażemy dane?
Decyzji Wykonawczej Komisji Europejskiej z dnia 12.07.2016 r. wprowadzającej Tarczę Prywatności (tzw. Privacy Shield). Dane będą przekazywane tylko do podmiotów certyfikowanych w ramach tej decyzji.

Zwiń

 

Interesuje Cię nasza oferta?
Daj znać, czego potrzebujesz.
WYPEŁNIJ BRIEF