Wróć do bloga

Funkcja User Id – poznaj lepiej zachowania swoich użytkowników!

Redakcja

Funkcja User Id

Rozważmy sytuację, w której użytkownik po raz pierwszy zapoznaje się z ofertą sklepu korzystając ze smartfona. Tego samego dnia wieczorem, dokonuje zakupu na laptopie, a tydzień później powraca do naszej witryny korzystając z tabletu. Google Analytics potraktuje naszego (jednego) użytkownika, jako trzech unikalnych. Mimo, że działań dokonała jedna osoba, zinterpretuje je, jako trzy niezależne od siebie punkty w czasie. Możemy, zatem wnioskować, że liczba użytkowników, która wynika z raportów Google Analytics nie jest liczbą wiarygodną. Z pomocą przychodzi nam funkcja User ID, dzięki której możemy przypisać wiele sesji (w tym całokształt aktywności, jaka w nich nastąpiła) do niepowtarzalnego, unikalnego identyfikatora.

UWAGA: Identyfikatory User Id nie są generowane przez Google Analytics! Najbardziej typowa implementacja to:

  • generowanie identyfikatorów przez własny system uwierzytelniania;
  • przypisania identyfikatora do użytkownika podczas logowania;
  • przesłania identyfikatora do GA.

Dzięki funkcji User Id, w przytoczonym wyżej przykładzie, działania naszego użytkownika zostaną zinterpretowane, jako trzy aktywności na różnych rodzajach urządzeń, przypisane do jednej osoby. Łatwo zauważyć, że dzięki temu zyskujemy wiarygodniejsze dane o liczbie użytkowników wchodzących w interakcje z treściami naszej witryny. Ponadto możemy zacząć analizować działania użytkowników w kontekście jak zostali pozyskani, jakie działania podejmują na konkretnych urządzeniach oraz ile sesji generują przed konwersją. W celu skonfigurowania funkcji User Id należy uaktywnić ją na koncie GA, a następnie zmodyfikować kod śledzący.

Widok User Id

Widok User Id to specjalny widok raportowania, dostępny tylko dla usług Universal Analytics (z włączona funkcją User Id). Wyświetla tylko i wyłącznie dane z sesji, z których unikalne identyfikatory i całość powiązanych z nimi danych jest przesyłana do GA.

RAPORT: Różne urządzenia

W widoku User Id, w sekcji Odbiorcy mamy dostępny nowy raport „Różne urządzenia”, dzięki któremu możemy w logiczny i spójny sposób analizować dane dotyczące zachowań użytkowników oddzielnie np. na smartfonach, tabletach czy laptopach. Potencjalnie możemy wychwycić ciekawe zależności. Jaka część użytkowników zapoznaje się z naszą ofertą na smartfonie, by później dokonać konwersji na laptopie (ile czasu przy tym upływa?)?

 
 
RAPORT: Pokrywanie się urządzeń
 
Dzięki raportowi „Pokrywanie się urządzeń” możemy dowiedzieć się z ilu i jakich rodzajów urządzeń korzystają użytkownicy by wchodzić w interakcję z naszą witryną.  Możemy tworzyć ciekawe segmenty użytkowników np. korzystający z jednego urządzenia v korzystający z wielu urządzeń, a następnie porównywać ich zaangażowanie. Dostępny diagram umożliwia jednoczesne wyświetlanie maksymalnie trzech kategorii urządzeń. Domyślnie są to: Komputer, Telefon, Tablet.
 
 
RAPORT: Ścieżki urządzeń
 
Raport „Ścieżki urządzeń” obrazuje kolejność, w jakiej nasi użytkownicy korzystają z różnej kategorii urządzeń podczas interakcji z witryną. Otrzymujemy przejrzysty obraz tego jak na drodze do konwersji przechodzą pomiędzy urządzeniami. Ponadto możemy określić np. ile razy w ramach danej ścieżki zachodzą interakcje za smartfonów. Jeżeli następują wiele razy, należałoby zastanowić się nad wprowadzeniem bądź udoskonaleniem strategii mobilnej. 
 
 
RAPORT: Urządzenie pozyskania
 
Raport „Urządzenie pozyskania”  łączy dane o atrybucji i ruchu, dzięki czemu możemy obserwować zależności pomiędzy pozyskaniem a konwersją. Dzięki niemu możemy stwierdzić ilu użytkowników dokonuje konwersji na urządzeniu, na którym zostali pozyskani, ilu na innym urządzeniu, a ilu wcale nie konwertuje.
 
 
Podsumowanie
 
Wspominaliśmy już wcześniej wielokrotnie, że istotność ruchu z urządzeń mobilnych, w szczególności ze smartfonów w ogólnym ruchu, rośnie z miesiąca na miesiąc. W celu uzyskania pełnego obrazu zachowań i preferencji użytkowników należy rzetelnie śledzić ich zachowania. Na szczęście, Google Analytics wychodzi z nowymi raportami na przeciw potrzebom analityków, którym nowocześni użytkownicy stawiają coraz wyższe wymagania.
 
__
Weronika Kraszula
Wróć do bloga

Dziękujemy za wysłanie wiadomości.

Skontaktuj się z nami

Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak podanie numeru telefonu i adresu e-mail jest niezbędne do udzielenia odpowiedzi. Przysługuje mi prawo dostępu do treści moich danych osobowych oraz ich poprawiania. Dane będą wykorzystane w celu udzielenia odpowiedzi, a w przypadku wyrażenia zgody również w celu marketingowym.


Kto jest administratorem Twoich danych?
Administratorem Twoich danych jest Bluerank sp. z o.o., kliknij i dowiedz się więcej m.in. po co nam Twoje dane i jakie masz prawa..

Nasze akta rejestrowe prowadzi Sąd Rejonowy dla Łodzi-Śródmieścia w Łodzi, XX Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy 100 000 zł, NIP 727-272-57-03.

Jak możesz się z nami skontaktować?
listownie: ul. ul. Łąkowa 29, 90-554 Łódź,
e-mailem na adres: [email protected]

Jakie masz prawa?

  1. dostępu do Twoich danych,
  2. ich poprawiania,
  3. żądania ich usunięcia,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. przenoszenia Twoich danych.

Co zrobić gdy uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi?
Możesz wnieść skargę do organu nadzorczego. W Polsce jest to Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych http://www.giodo.gov.pl/

Po co nam Twoje dane, czyli w jakim celu je przetwarzanym?

  1. w celu udzielenia odpowiedzi na zapytanie oferty Bluerank
  2. w celu korespondencji związanej ze złożonym zapytaniem
  3. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Bluerank sp. z o.o. oraz innych wydarzeń organizowanych przez Bluerank sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na Twój adres e-mail lub numer telefonu,
  4. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o.

Czy musisz podawać nam swoje dane?
Jest to dobrowolne. Bez ich podania nie będziemy mogli jednak skontaktować się z Tobą w celu udzielenia Ci odpowiedzi i nie będziemy mogli przesłać Ci oferty

Na jakiej podstawie prawnej przetwarzamy Twoje dane?

  1. Art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli tego rozporządzenia.
  2. Jeżeli wyrazisz zgodę na otrzymywanie komunikatów marketingowych również na Twój adres e-mail i numer telefonu, to podstawą prawną będzie także art. 10 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz art. 172 ustawy Prawo telekomunikacyjne.

Komu przekażemy Twoje dane?

  1. Dostawcom usług związanych z przygotowaniem oferty
  2. Kurierom oraz poczcie.
  3. Operatorom płatności dostępnych na naszej stronie.
  4. Podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) portalu stronie internetowej bluerank.pl oraz danych osobowych dla nas.
  5. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o. w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Prowly.com sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na mój adres e-mail lub numer telefonu. Wówczas administratorem Twoich danych będzie Prowly.com sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, przy ul. Antoniego Józefa Madalińskiego 71 lok. 1, 02-549 Warszawa, (KRS: 0000462787), której akta prowadzi Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy: 15 500 zł, NIP: 5213649218

Jak długo będziemy przetwarzać Twoje dane?
Przez czas:

  1. przygotowywania odpowiedzi na zapytanie ofertowe oraz czas niezbędny do przedawnienia roszczeń związanych z przygotowaniem oferty;
  2. prowadzenia działań marketingowych przez nas albo do czasu odwołania zgody na wysyłanie wiadomości na Twój adres e-mail oraz numer telefonu. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Czy Twoje dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy?
Tak.

Do jakich państw?
Do Stanów Zjednoczonych. Masz prawo otrzymania kopii Twoich danych, które zostaną tam przekazane.
Na jakiej podstawie przekażemy dane?
Decyzji Wykonawczej Komisji Europejskiej z dnia 12.07.2016 r. wprowadzającej Tarczę Prywatności (tzw. Privacy Shield). Dane będą przekazywane tylko do podmiotów certyfikowanych w ramach tej decyzji.

Zwiń

 

Interesuje Cię nasza oferta?
Daj znać, czego potrzebujesz.
WYPEŁNIJ BRIEF