Wróć do bloga

Google Data Studio – wejdź na wyższy poziom raportowania

Karolina Kopycka

 

Raportowanie danych z Analytics czy AdWords jeszcze nigdy nie było tak proste. Pożegnajcie szare tabelki, a powitajcie piękne wizualizacje w Google Data Studio.

 


Czy kiedykolwiek przeglądając raporty w panelu Analytics poczuliście, że gubicie się w gąszczu niezliczonej ilości metryk i wymiarów, a szare tabele z licznymi kolumnami nie ułatwiają wam zrozumienia danych? Czy łączenie i prezentowanie danych z waszych działań online w jednym miejscu, jest czasochłonne i wymaga sporo wysiłku?

Jeżeli tak, to powinniście się uważnie przyjrzeć darmowemu narzędziu Google Data Studio (GDS), dostępnemu na polskim rynku od marca tego roku. Przy jego użyciu, w szybki i łatwy sposób, zbudujecie interaktywny raport , zawierający dane z różnych narzędzi Google (ale nie tylko!) i udostępnicie go w waszej organizacji.

Najpotrzebniejsze dane w jednym miejscu

Do tej pory sam proces łączenia danych z różnych źródeł wymagał dostępu do wielu, często płatnych, programów, specjalistycznej wiedzy, i co najgorsze, zabierał mnóstwo czasu. Teraz logując się w panelu GDS, mamy od razu dostęp do danych ze wszystkich usług, do których logujemy się tym samym mailem.

Łącząc dane o ruchu na stronie z Google Analytics z danymi z AdWords, Search Console, DoubleClick i YouTube, tworzymy raport, który, jak soczewka, skupia całą niezbędną wiedzę o naszych działaniach online. Co więcej, do raportu możemy dołączyć również dane pochodzące z plików csv i baz danych, uzupełniając go tym samym o dodatkowe informacje, które mogą nadać zupełnie nowy wymiar prezentowanym wskaźnikom. Listę wszystkich źródeł danych, które możemy dołączyć do GDS można znaleźć tutaj:

https://support.google.com/datastudio/topic/6370347?hl=en&ref_topic=7441382
Dzięki ostatnio wprowadzonej zmianie (6 września), mamy możliwość budowania własnych konektorów do GDS, jak i  korzystania z tych zbudowanych przez społeczność. Znajdziemy wśród nich takie, które umożliwiają  połączenia z Facebookiem, Twitterem, Vimeo oraz wieloma innymi mediami. Pełną listę możecie znaleźć pod tym adresem:

https://developers.google.com/datastudio/connector/gallery/

Odświeżanie raportu za pomocą jednego kliknięcia

Zapomnijcie o statycznych raportach w Excelu, których jedynym zadaniem jest podsumowanie minionego miesiąca. W GDS dzięki dynamicznym filtrom dat możemy oglądać informacje dla dowolnie wybranego okresu. Co więcej, po odświeżeniu raportu mamy dostęp do najnowszych danych. Wyposażeni w tę wiedzę, możemy reagować na bieżąco na trendy występujące w ruchu w witrynie.

Kolejnym elementem, który pozwala na dynamicznie zmiany w raporcie, jest data control. Dzięki niemu nie musimy tworzyć oddzielnych raportów dla różnych widoków – wystarczy jeden, w którym z listy rozwijanej wybieramy widok nas interesujący. Mamy do wyboru wszystkie dostępne dla nas widoki z Analytics oraz, po ostatniej aktualizacji, również widoki z  AdWords, Search Console, YouTube i DoubleClick.

 

Wizualizacje dopasowane do twojego biznesu

GDS to narzędzie, dzięki któremu możemy przedstawiać kluczowe dla naszych działań informacje w estetyczny i czytelny sposób. Ułatwia nam to bogata galeria różnych wykresów, które, nawet przy domyślnych ustawieniach, prezentują się wyjątkowo dobrze. W prosty sposób możemy zmienić kolor, font i rozmiar każdego z elementów – dostosowując tym samym raport do wymagań wizualnych klienta.

Szukając inspiracji do tworzenia dashboardów, posiłkować się można przykładowymi raportami stworzonymi przez zespół Google. Dostępne są one pod adresem: https://datastudiogallery.appspot.com/

 

Standard współdzielenia plików znany z Google Docs

Dzięki GDS możemy precyzyjnie zaplanować, kto i w jaki sposób będzie wyświetlał raporty zawierające często poufne dane. Mamy do dyspozycji dwie opcje udostępniania raportu: do edycji, który pozwala na wspólną pracę kilku osób nad jednym raportem i dostęp tylko do wyświetlania. Ponadto, dla każdego źródła danych, mamy możliwość skonfigurowania, czyje dane logowania będą używane do dostępu do niego, właściciela, czy osoby przeglądającej. Korzystając z danych logowania właściciela, możemy partnerowi, który nie ma bezpośredniego dostępu do danych, umożliwić pracę na nich (przy pozwoleniu na edycję), lub wyświetlanie. Jest to bardzo wygodny sposób, aby udostępnić np. firmom zewnętrznym tylko interesujący ich wycinek danych, bez nadawania im dostępu do całego widoku.

Przy wybraniu drugiej opcji (dane logowania osoby przeglądającej) mamy pewność, że osoba, która nie ma dostępu do danego widoku, nie zobaczy wykresów i tabel zawierających z niego dane. Wyświetli się jej poniższy komunikat:

W ten sposób zyskujemy czas, tworząc jeden zbiorczy raport, zamiast wielu, które są dedykowanym poszczególnym osobom.

Google Data Studio – narzędzie bez wad?

Pomimo wszystkich wymienionych zalet GDS, nie można jeszcze porównywać go do innych narzędzi typu Business Intelligence, takich jak Tableau, PowerBI czy Spotfire. Ponieważ brakuje w nim wielu podstawowych funkcjonalności np. eksportu do pdf, przekształcania zbiorów danych w swobodny sposób (łączenia, grupowania, przetwarzania) czy tworzenia tabel przestawnych i innych typów wykresów. Największym problemem GDS jest jednak brak informacji o próbkowaniu, nie wiemy z jakiej dokładnie części danych korzystamy. Nie mamy też możliwości kontrolowania próbkowania tak jak w Google Analytics (większa precyzja/krótszy czas reakcji). Warto jednak pamiętać, że GDS jest wciąż w fazie bety i cyklicznie, z każdą kolejną aktualizacją, dodawane są nowe funkcjonalności. Aktualizacje można śledzić pod tym linkiem:

https://support.google.com/datastudio/answer/6311467?hl=en

Google Data Studio z pewnością zasługuje na waszą uwagę. Jest to darmowe i ogólnodostępne narzędzie. Praca w nim nie wymaga programistycznych umiejętności ani wielogodzinnej nauki. Dodawanie do raportów nowych wykresów, filtrów i segmentów jest intuicyjne dla użytkowników również innych narzędzi Google. Łatwość w dodawaniu źródeł danych i nadawaniu dostępów innym użytkownikom z pewnością pozwoli wam na zaoszczędzenie kilku godzin pracy przy tworzeniu raportów podsumowujących działania online. Dane prezentowane w przystępnej i łatwo dostępnej formie, mogą być świetną podstawą do podejmowania decyzji biznesowych.

 
 
 
 
 
Wróć do bloga

Dziękujemy za wysłanie wiadomości.

Skontaktuj się z nami

Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak podanie numeru telefonu i adresu e-mail jest niezbędne do udzielenia odpowiedzi. Przysługuje mi prawo dostępu do treści moich danych osobowych oraz ich poprawiania. Dane będą wykorzystane w celu udzielenia odpowiedzi, a w przypadku wyrażenia zgody również w celu marketingowym.


Kto jest administratorem Twoich danych?
Administratorem Twoich danych jest Bluerank sp. z o.o., kliknij i dowiedz się więcej m.in. po co nam Twoje dane i jakie masz prawa..

Nasze akta rejestrowe prowadzi Sąd Rejonowy dla Łodzi-Śródmieścia w Łodzi, XX Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy 100 000 zł, NIP 727-272-57-03.

Jak możesz się z nami skontaktować?
listownie: ul. ul. Łąkowa 29, 90-554 Łódź,
e-mailem na adres: kontakt@bluerank.pl

Jakie masz prawa?

  1. dostępu do Twoich danych,
  2. ich poprawiania,
  3. żądania ich usunięcia,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. przenoszenia Twoich danych.

Co zrobić gdy uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi?
Możesz wnieść skargę do organu nadzorczego. W Polsce jest to Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych http://www.giodo.gov.pl/

Po co nam Twoje dane, czyli w jakim celu je przetwarzanym?

  1. w celu udzielenia odpowiedzi na zapytanie oferty Bluerank
  2. w celu korespondencji związanej ze złożonym zapytaniem
  3. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Bluerank sp. z o.o. oraz innych wydarzeń organizowanych przez Bluerank sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na Twój adres e-mail lub numer telefonu,
  4. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o.

Czy musisz podawać nam swoje dane?
Jest to dobrowolne. Bez ich podania nie będziemy mogli jednak skontaktować się z Tobą w celu udzielenia Ci odpowiedzi i nie będziemy mogli przesłać Ci oferty

Na jakiej podstawie prawnej przetwarzamy Twoje dane?

  1. Art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli tego rozporządzenia.
  2. Jeżeli wyrazisz zgodę na otrzymywanie komunikatów marketingowych również na Twój adres e-mail i numer telefonu, to podstawą prawną będzie także art. 10 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz art. 172 ustawy Prawo telekomunikacyjne.

Komu przekażemy Twoje dane?

  1. Dostawcom usług związanych z przygotowaniem oferty
  2. Kurierom oraz poczcie.
  3. Operatorom płatności dostępnych na naszej stronie.
  4. Podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) portalu stronie internetowej bluerank.pl oraz danych osobowych dla nas.
  5. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o. w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Prowly.com sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na mój adres e-mail lub numer telefonu. Wówczas administratorem Twoich danych będzie Prowly.com sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, przy ul. Antoniego Józefa Madalińskiego 71 lok. 1, 02-549 Warszawa, (KRS: 0000462787), której akta prowadzi Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy: 15 500 zł, NIP: 5213649218

Jak długo będziemy przetwarzać Twoje dane?
Przez czas:

  1. przygotowywania odpowiedzi na zapytanie ofertowe oraz czas niezbędny do przedawnienia roszczeń związanych z przygotowaniem oferty;
  2. prowadzenia działań marketingowych przez nas albo do czasu odwołania zgody na wysyłanie wiadomości na Twój adres e-mail oraz numer telefonu. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Czy Twoje dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy?
Tak.

Do jakich państw?
Do Stanów Zjednoczonych. Masz prawo otrzymania kopii Twoich danych, które zostaną tam przekazane.
Na jakiej podstawie przekażemy dane?
Decyzji Wykonawczej Komisji Europejskiej z dnia 12.07.2016 r. wprowadzającej Tarczę Prywatności (tzw. Privacy Shield). Dane będą przekazywane tylko do podmiotów certyfikowanych w ramach tej decyzji.

Zwiń

 

Interesuje Cię nasza oferta?
Daj znać, czego potrzebujesz.
WYPEŁNIJ BRIEF