en
pl
wyślij brief
wyślij brief
kontakt

IAB Update – odsłona czwarta

Kolejne (czwarte już) nieformalne spotkanie branży interaktywnej z marketerami dobiegło końca. Tym razem tematem przewodnim imprezy był „Social networking i social media”. Znakomici prelegenci, specjaliści w tym temacie, chętnie podzielili się swoją wiedzą i spostrzeżeniami.

Słowo wstępu tradycyjnie wygłosił Jarosław Sobolewski. Przyrównał on social networkingsocial media do stojącego przy scenie roll-up`u stwierdzając, że są to zjawiska które – choć łatwo je zaobserwować – to jednak nie tak łatwo zrozumieć i złożyć w całość. Postanowiliśmy podjąć wyzwanie, wytężyliśmy wzrok i… przyznaliśmy mu rację 😉

Cykl prezentacji, również tradycyjnie, rozpoczął dr Andrzej Garapich – prezes PBI. Najpierw przeprosił, że nie przygotował prezentacji „z tzw. jajem” tylko na poważnie, a następnie powiedział kilka słów na temat panoramy społeczności w polskim Internecie. Przytoczył kilka opinii prasy na temat serwisów społecznościowych, podał definicje terminów social networkingsocial media, oraz przedstawił interesujące dane liczbowe i wykresy, mające na celu statystyczne zobrazowanie profilu użytkowników społecznościówek. Wystąpienie przerywał, by uciszyć hałasy z sali obok (gdzie znalazły się osoby bardziej zainteresowane barem, niż prezentacją ;), staczać walki z zacinającym się rzutnikiem oraz podejmować polemikę z Jarkiem Sobolewskim na temat względności czasu.

Kolejni prelegenci to Agnieszka PyrkowskaŁukasz KlikBlomedia, którzy opowiedzieli o trendach na 2009 rok, w kontekście reklamy w social media. Referenci pochwalili się swoimi 14 blogami tematycznymi, 45 bloggerami – ekspertami, oraz wskazali profity wynikające z korzystania z takiej formy promocji. Na koniec zaprezentowali kilka case studies. Najciekawszy opowiadał o tym, jak za sprawą bloga uchroniono przed zamknięciem warszawskie kino Luna… Cóż, w końcu każdy wie, że „Google lubi blogi”.

Właściciel serwisu Fotka.plRafał Agnieszczak uraczył słuchaczy kilkoma anegdotami mającymi na celu zobrazowanie reklamowego potencjału społecznościówki. W czasie wystąpienia szczęśliwie udało mu się uniknąć nadmiernego „gibania” i charakterystycznego, przyspieszonego słowotoku. Ujawnił natomiast, że do kalendarza fotki zgłosiło się, aż 17 tys. dziewcząt! Eh… niektórzy to mają fajną pracę… 😉 Poza przedstawieniem danych liczbowych odnośnie liczby wejść i użytkowników, zaprezentowano także trzy case studies. Pierwszy pokazywał skuteczność oddziaływania fikcyjnego profilu nowej maskotki mediów – sympatycznego Chucka z reklamy lizaków. Drugi dotyczył produktu Axa Jet i fikcyjnego profilu stewardessy (znanej ze spotów TV), który „otrzymał” ponad 100 tys. wiadomości prywatnych (różnej treści, niektórych nie wypada nawet przytaczać 😉 od realnych użytkowników i został skomentowany ponad 4 tys. razy. Na koniec Rafał rzucił rękawicę… Onetowi.

O mechanizmach społecznościowych w komunikacji marketingowej opowiedział zdobywca Webstara w kategorii Człowiek Roku Polskiego Internetu 2008, czyli Dominik Kaznowski. Gdy wszedł na scenę okazało się, że ma na sobie skórzaną kurtkę, a wśród publiczności dało się usłyszeć teatralny szept – „dajcie mu gitarę”. Prelegent opowiadał o bardzo popularnym i często komentowanym przez poprzedników serwisie Nasza-Klasa.pl. Stwierdził, że serwis ma więcej odsłon, niż cały czeski Internet! Na przykładzie case`a „Szkoła Sony”, Dominik przedstawił potencjał marketingu wirusowego w oparciu o społeczność internetową. Zaprezentował też techniki oddziaływania marką poprzez zabawę, sposoby unikania negatywnych skojarzeń ze spamem, oraz spersonalizowane formy reklamowe. Na koniec zadał nieco retoryczne pytanie – jakie jest marzenie każdego marketera? Odpowiedź – by umieścić reklamę w albumie rodzinnym! Cóż takie rzeczy są możliwe tylko na naszej klasie.

Marek Soból z Onet.pl podjął wyzwanie Rafała Agnieszczaka i opowiedział o nowym serwisie społecznościowym – Ludzie Onetu. Przedstawił krótko mocne i słabe strony social mediasocial networking wykazując, iż serwisy społecznościowe są dużo mniej obciążone różnego rodzaju wymaganiami (kontent, usługi, brand) niż portale. Komentując rozrywkowy charakter Fotka.pl, czy też Naszej-Klasy stwierdził żartobliwie, iż są to miejsca, gdzie „ludzie chodzą się poiskać”. Filozofia budowania społeczności według Onetu to działania oparte o kontekst, o tworzenie określonych treści. Trafionym przykładem było tu nawiązanie do zjawiska dziennikarstwa obywatelskiego.

Cykl prezentacji zakończyło wystąpienie (choć termin „pokaz” byłby tu chyba bardziej na miejscu) Daniela Walendziaka – właściciela Poszkole.pl. Najmłodszy prelegent stwierdził, że z powodu niskiej temperatury na sali (co było prawdą) oraz zbliżającej się części nieoficjalnej zaprasza na prezentację „Poznaj ich EMO-cje”, która wprowadzi widzów w klubowy nastrój. Multimedialny pokaz składający się głównie ze zdjęć, haseł i muzyki wywołał mieszane uczucia (nie każdy lubi Rihannę i The Rasmus). Jedni uważali, że przekaz oparty na emocjach i obrazujący jak młodzi ludzie manifestują swoją tożsamość poprzez produkty był bardzo trafiony. Innym zabrakło trochę konkretnych danych – liczb, wykresów, statystyk…

Sam koniec należał do jednego ze sponsorów, czyli Goldenline. Na scenie miało miejsce losowanie wizytówek i wręczanie nagród ufundowanych przez serwis. Nie wiedzieć czemu, nikt nie zgodził się na gratulacyjnego buziaka od urodziwej hostessy. Następnie uczestnicy przenieśli się w stronę baru, bufetu i branżowych dyskusji. Co bardziej fotogeniczni pozwolili sfotografować się polaroidem zorganizowanym przez Fotka.pl. Kolejne minuty wypełnione były machaniem odbitkami (w oczekiwaniu na obraz) oraz konsumpcją kanapek. Powiedzieć o nich, że były wielkości wizytówek byłoby kłamstwem. Były mniejsze 😉


Blueranki na Fotce 🙂

Nasza relacja z poprzedniego – III IAB Update
Relacja Bluerank z II IAB Update


Szymon Pietkiewicz

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go: