Wróć do bloga

Indeksacja stron w AJAX

Redakcja

Wstęp
Od początku pojawienia się technologii AJAX wyszukiwarki internetowe miały problemy z indeksowaniem serwisów opartych na dynamicznym ładowaniu treści. Najpierw, roboty wyszukiwarek nie brały pod uwagę kodu JavaScript, później – nawet mimo ich ciągłego rozwoju i możliwości odnajdywania linków zaszytych w kodzie – problem dynamicznej zmiany poszczególnych elementów strony nie został rozwiązany. W październiku ubiegłego roku Google zaproponował nowy standard tworzenia zapytań AJAX, który umożliwiłby wyszukiwarkom indeksowanie tego typu treści.

Nowy standard obsługi zapytań AJAX
Zapytania wykonywane w AJAX’ie polegają na wywoływaniu funkcji JavaScript dynamicznie zmieniającej określone warstwy lub elementy strony bez konieczności przeładowania całego dokumentu. Często przy dynamicznych zmianach (po kliknięciu użytkownika) w URLu strony pojawiały się ciągi tekstu umieszczane po # (na przykład www.serwis.pl/#strona_glowna) – po to, by użytkownicy mogli później wrócić do określonej konfiguracji strony. Google zaproponował zmianę tego typu adresów poprzez dodanie wykrzyknika tuż po haszu (na przykład www.serwis.pl/#!strona_glowna) oraz wprowadzenie obsługi statycznych stron, w których hasz i wykrzyknik byłyby zamieniane na _escaped_fragment_ (na przykład www.serwis.pl/?_escaped_fragment_=strona_glowna). Te ostatnie URLe miały być przeznaczone tylko dla robotów wyszukiwarek i miały w sposób statyczny prezentować treści, które dla użytkowników widoczne były w AJAX’ie.
Pod koniec stycznia na blogu Search Engine Land pojawiła się informacja, jakoby nowe standardy zostały już wdrożone. Postanowiliśmy to sprawdzić.

Badanie indeksacji stron w AJAX
Badanie zostało przeprowadzone na serwisie ogłoszeniowym http://www.morusek.pl/. Na potrzeby badania został wprowadzony nowy rodzaj stron – formularz z zapytaniem do ogłoszeniodawcy. Link do formularza był umieszczony na każdej podstronie z ogłoszeniem. Każde ogłoszenie miało swoją unikalną stronę formularza, przy czym zadbaliśmy o to, żeby treści tych stron wyraźnie różniły się między sobą, co miało usprawnić proces indeksacji. Połowa ogłoszeń zawierała linki do formularza wywoływanego przez standardowe polecenie a href w HTMLu, druga połowa to były dynamicznie generowane treści w AJAX. W skrócie:

Formularze zostały wdrożone i udostępnione robotom wyszukiwarek 6 lutego 2010 r. Pierwsze podstrony zaindeksowały się już tego samego dnia. Liczbę zaindeksowanych stron przedstawia poniższy wykres.

Badanie zostało przeprowadzone poprzez zapytania typu „site:” w Google (http://www.google.com/search?q=site%3Awww.morusek.pl+inurl%3Aformularz , http://www.google.com/search?q=site%3Awww.morusek.pl%2Fkontakt). Jak widać, oba typy podstron zaczęły sie indeksować w podobnym tempie, oba pojawiają się w wynikach wyszukiwania dla swoich fraz kluczowych, tak więc nowy standard indeksacji jest już wdrożony, a skuteczność odnajdywania linków i stron jest na takim samym poziomie, jak w przypadku standardowych, statycznych odnośników.
Ponadto, zgodnie z zapowiedziami Google, w wynikach wyszukiwania pojawiają się adresy URL zawierające zmienne AJAXowe (na przykład: www.serwis.pl/#!formularz), a nie statyczne zamienniki stron do indeksacji (www.serwis.pl/?_escaped_fragment_=formularz).

Wątpliwości
Właśnie ta ostatnia informacja budzi największe wątpliwości. Po pierwsze, jest ona sprzeczna z wcześniej opisanym przez Google zakazem stosowania cloakingu, czyli prezentacji innej treści dla użytkowników, innej dla wyszukiwarek. Po drugie, daje webmasterom ‚spod znaku czarnego SEO’ duże pole do popisu poprzez delikatne, czy nawet diametralne różnice w treści prezentowanej wyszukiwarce (poprzez _escaped_fragment_) w porównaniu z treścią widoczną dla użytkownika (przy prezentowanych URLach z #!). Z tego też powodu uważamy, że Google nadal będzie raczej sceptycznie podchodzić do podstron ładowanych przez AJAX, mimo, iż z przedstawionego badania wynika, że traktuje strony na podobnym poziomie (przynajmniej jeżeli chodzi o szybkość indeksacji).


Jacek Tkaczuk

Wróć do bloga

Dziękujemy za wysłanie wiadomości.

Skontaktuj się z nami

Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak podanie numeru telefonu i adresu e-mail jest niezbędne do udzielenia odpowiedzi. Przysługuje mi prawo dostępu do treści moich danych osobowych oraz ich poprawiania. Dane będą wykorzystane w celu udzielenia odpowiedzi, a w przypadku wyrażenia zgody również w celu marketingowym.


Więcej informacji o zasadach przetwarzania danych przez Bluerank sp. z o.o. znajdziesz w polityce prywatności.

Kto jest administratorem Twoich danych?
Administratorem Twoich danych jest Bluerank sp. z o.o., kliknij i dowiedz się więcej m.in. po co nam Twoje dane i jakie masz prawa..

Nasze akta rejestrowe prowadzi Sąd Rejonowy dla Łodzi-Śródmieścia w Łodzi, XX Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy 100 000 zł, NIP 727-272-57-03.

Jak możesz się z nami skontaktować?
listownie: al. Piłsudskiego 87, 92-332 Łódź,
e-mailem na adres: [email protected]

Jakie masz prawa?

  1. dostępu do Twoich danych,
  2. ich poprawiania,
  3. żądania ich usunięcia,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. przenoszenia Twoich danych.

Co zrobić gdy uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi?
Możesz wnieść skargę do organu nadzorczego. W Polsce jest to Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych http://www.giodo.gov.pl/

Po co nam Twoje dane, czyli w jakim celu je przetwarzanym?

  1. w celu udzielenia odpowiedzi na zapytanie oferty Bluerank
  2. w celu korespondencji związanej ze złożonym zapytaniem
  3. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Bluerank sp. z o.o. oraz innych wydarzeń organizowanych przez Bluerank sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na Twój adres e-mail lub numer telefonu,
  4. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o.

Czy musisz podawać nam swoje dane?
Jest to dobrowolne. Bez ich podania nie będziemy mogli jednak skontaktować się z Tobą w celu udzielenia Ci odpowiedzi i nie będziemy mogli przesłać Ci oferty

Na jakiej podstawie prawnej przetwarzamy Twoje dane?

  1. Art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli tego rozporządzenia.
  2. Jeżeli wyrazisz zgodę na otrzymywanie komunikatów marketingowych również na Twój adres e-mail i numer telefonu, to podstawą prawną będzie także art. 10 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz art. 172 ustawy Prawo telekomunikacyjne.

Komu przekażemy Twoje dane?

  1. Dostawcom usług związanych z przygotowaniem oferty
  2. Kurierom oraz poczcie.
  3. Operatorom płatności dostępnych na naszej stronie.
  4. Podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) portalu stronie internetowej bluerank.pl oraz danych osobowych dla nas.
  5. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o. w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Prowly.com sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na mój adres e-mail lub numer telefonu. Wówczas administratorem Twoich danych będzie Prowly.com sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, przy ul. Antoniego Józefa Madalińskiego 71 lok. 1, 02-549 Warszawa, (KRS: 0000462787), której akta prowadzi Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy: 15 500 zł, NIP: 5213649218

Jak długo będziemy przetwarzać Twoje dane?
Przez czas:

  1. przygotowywania odpowiedzi na zapytanie ofertowe oraz czas niezbędny do przedawnienia roszczeń związanych z przygotowaniem oferty;
  2. prowadzenia działań marketingowych przez nas albo do czasu odwołania zgody na wysyłanie wiadomości na Twój adres e-mail oraz numer telefonu. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Czy Twoje dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy?
Tak.

Do jakich państw?
Do Stanów Zjednoczonych. Masz prawo otrzymania kopii Twoich danych, które zostaną tam przekazane.
Na jakiej podstawie przekażemy dane?
Decyzji Wykonawczej Komisji Europejskiej z dnia 12.07.2016 r. wprowadzającej Tarczę Prywatności (tzw. Privacy Shield). Dane będą przekazywane tylko do podmiotów certyfikowanych w ramach tej decyzji.

Zwiń

 

Interesuje Cię nasza oferta?
Daj znać, czego potrzebujesz.
WYPEŁNIJ BRIEF