Wróć do bloga

Instagram – dla wszystkich czy tylko dla wybranych? (cz.1)

Aleksandra Abramczyk

Instagram to jeden z najszybciej rozwijających się kanałów social media w Polsce, popularny nie tylko wśród blogerów i influencerów. W październiku 2019 korzystało z niego już niemal 7 mln Polaków, w tym prawie 2,5 mln osób w wieku od 18 do 34 lat. Czy wiesz, że statystyczny użytkownik Instagrama spędza średnio 26 minut dziennie na udostępnianiu i przeglądaniu treści? To wystarczająco dużo, żeby marki zainteresowały się, jaki przekaz warto mu w tym czasie zaprezentować.

Instagram – dla wszystkich czy tylko dla wybranych? fot.1

Dlaczego tak kochamy obrazy?

Z czego wynika niezwykła popularność Instagrama? Przede wszystkim pozwala on zarówno markom, jak i użytkownikom serwisu na więcej spontaniczności i humoru w porównaniu z bardziej oficjalnymi Facebookiem czy LinkedInem. Najlepszymi dowodami na „luźny” charakter Instagrama jest zawrotna kariera selfie (każdy z nas zrobił w życiu przynajmniej jedno, prawda?) oraz wzrost znaczenia influencerów (bez obserwowania ich życia wielu internautów nie wyobraża sobie dnia).

Publikacja treści wizualnych ma jeszcze jedną znaczącą zaletę, uwarunkowaną fizjologicznie. Nasz mózg przetwarza obrazy o wiele szybciej niż tekst – zrozumienie tego samego komunikatu w formie wizualnej zajmuje 1/10 sekundy, a w formie tekstu o długości 200-250 znaków – nawet 60 sekund. Dodatkowo, co ważne szczególnie dla profili firmowych, publikacja obrazu znacznie zwiększa zaangażowanie odbiorców w porównaniu do treści zawierających sam tekst – według badań Curata, ciekawa grafika może podwyższyć współczynnik klikalności aż o 47%!

Branża beauty

W świadomości marketerów przyjęło się, że prowadzenie firmowego profilu na Instagramie sprawdza się przede wszystkim w branżach kobiecych, w których już produkt jest atrakcyjny wizualnie i samym wyglądem zachęca do zakupu. Świetnym przykładem takiej dziedziny jest branża beauty, dla której Instagram jest często jednym z najbardziej skutecznych kanałów dotarcia do potencjalnej klientki. Kosmetyki, ubrania, biżuteria – produkty z tych dziedzin kupujemy przede wszystkim wzrokiem, dlatego tak łatwo zaprezentować je na Instagramie. Szczególnie w przypadku kosmetyków ma to duże znaczenie, ponieważ w kontekście wizualnym łatwiej zaprezentować rzeczy, których nie zobaczymy na sklepowej półce – swatche kolorystyczne (spopularyzowane przez influencerkę Kylie Jenner) czy konsystencję produktu.

Instagram – dla wszystkich czy tylko dla wybranych? fot.2

Do szczególnie popularnej na Instagramie branży beauty zaliczyć można również profile marek jubilerskich. Wiele z nich stawia w swoich treściach na szczegółowo zaplanowane kompozycje, prezentujące zarówno detale swoich produktów, jak i biżuterię na modelkach (którymi często są gwiazdy z pierwszych stron gazet). Świetnym przykładem ciekawego wizualnie profilu jest Instagram W.Kruk – dzięki publikowaniu naprzemiennie różnego rodzaju treści, po wejściu na profil odnosi się wrażenie uporządkowania.

Zdj. 3 - profil firmy jubilerskiej W.Kruk

Profile wnętrzarskie

Równie atrakcyjnie jak branża beauty prezentują się na Instagramie profile wnętrzarskie. Często skupiają one społeczność wokół konkretnego stylu lub produktu i stanowią ważne źródło inspiracji dla użytkowników. Tak jest w przypadku prowadzonego przez specjalistów z Bluerank profilu producenta drzwi Porta, dla którego publikujemy przyjemne pod kątem estetycznym treści w pasującej do siebie kolorystyce. Daje to wrażenie uporządkowania i zachęca do zagłębienia się w jego ofertę. W przypadku tego konta to nie produkt znajduje się na pierwszym miejscu, a wizualne inspiracje idealnie pasujące do contentu publikowanego przez użytkowników na Instagramie.

Zdj. 4 - profil producenta drzwi Porta

#Foodporn

Mówiąc o branżach wiodących prym na Instagramie, nie można zapomnieć o jedzeniu – czy ktoś z nas nie widział (lub nie wrzucił na swój profil) przynajmniej jednego posta oznaczonego hashtagiem #foodporn? O ile publikowanie zdjęć swoich posiłków jest oczywiste wśród większości internautów, o tyle problemem może być przygotowanie z nich uporządkowanego feedu przyciągającego użytkowników na dłużej. Dobrym przykładem skutecznego działania w branży jedzenia jest profil Schulstad Bakery Solutions – producenta pieczywa funkcyjnego, który kieruje swoją komunikację do B2B. Dzięki ciemnej kolorystyce wykorzystywanych zdjęć oraz licznym zbliżeniom na detale, profil przywodzi na myśl profesjonalną kuchnię, a dodatkowo działa wyjątkowo zachęcająco na wszystkich miłośników burgerów i hot dogów.

Instagram – dla wszystkich czy tylko dla wybranych? fot.5

 

Bardzo dobry przykład wysokiej jakości contentu w branży gastronomicznej stanowi profil łódzkiej kawiarni The Brick, podczas przeglądania którego od razu nabiera się ochoty na kawę. Jego twórcy za pomocą często kreatywnych zdjęć prezentują nie tylko bogatą ofertę lokalu, ale również wykorzystują w swoim feedzie swój niewątpliwy atut – lokalizację przy Piotrkowskiej – jednej z głównych ulic miasta. Całość feedu utrzymana jest w stonowanej, ciepłej kolorystyce nawiązującej do kawy.

Instagram – dla wszystkich czy tylko dla wybranych? fot. 6

Jak widać na przykładzie wspomnianych profili, nawet w branżach uznawanych za typowo „instagramowe” warto wyróżnić się niebanalnym podejściem i kreatywnością. Co jednak z firmami, które nie mają tak atrakcyjnych wizualnie produktów jak kosmetyki, ubrania czy jedzenie? Jak zawsze – liczy się dobry pomysł! 

W II części tego artykułu zaprezentuję Wam profile z branż, których z pewnością w pierwszym odruchu nie uznalibyście za pasujące do Instagrama. Stay tuned! ☺

Wróć do bloga

Tags: , ,
Dziękujemy za wysłanie wiadomości.

Skontaktuj się z nami

Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak podanie numeru telefonu i adresu e-mail jest niezbędne do udzielenia odpowiedzi. Przysługuje mi prawo dostępu do treści moich danych osobowych oraz ich poprawiania. Dane będą wykorzystane w celu udzielenia odpowiedzi, a w przypadku wyrażenia zgody również w celu marketingowym.


Kto jest administratorem Twoich danych?
Administratorem Twoich danych jest Bluerank sp. z o.o., kliknij i dowiedz się więcej m.in. po co nam Twoje dane i jakie masz prawa..

Nasze akta rejestrowe prowadzi Sąd Rejonowy dla Łodzi-Śródmieścia w Łodzi, XX Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy 100 000 zł, NIP 727-272-57-03.

Jak możesz się z nami skontaktować?
listownie: al. Piłsudskiego 87, 92-332 Łódź,
e-mailem na adres: kontakt@bluerank.pl

Jakie masz prawa?

  1. dostępu do Twoich danych,
  2. ich poprawiania,
  3. żądania ich usunięcia,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. przenoszenia Twoich danych.

Co zrobić gdy uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi?
Możesz wnieść skargę do organu nadzorczego. W Polsce jest to Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych http://www.giodo.gov.pl/

Po co nam Twoje dane, czyli w jakim celu je przetwarzanym?

  1. w celu udzielenia odpowiedzi na zapytanie oferty Bluerank
  2. w celu korespondencji związanej ze złożonym zapytaniem
  3. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Bluerank sp. z o.o. oraz innych wydarzeń organizowanych przez Bluerank sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na Twój adres e-mail lub numer telefonu,
  4. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o.

Czy musisz podawać nam swoje dane?
Jest to dobrowolne. Bez ich podania nie będziemy mogli jednak skontaktować się z Tobą w celu udzielenia Ci odpowiedzi i nie będziemy mogli przesłać Ci oferty

Na jakiej podstawie prawnej przetwarzamy Twoje dane?

  1. Art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli tego rozporządzenia.
  2. Jeżeli wyrazisz zgodę na otrzymywanie komunikatów marketingowych również na Twój adres e-mail i numer telefonu, to podstawą prawną będzie także art. 10 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz art. 172 ustawy Prawo telekomunikacyjne.

Komu przekażemy Twoje dane?

  1. Dostawcom usług związanych z przygotowaniem oferty
  2. Kurierom oraz poczcie.
  3. Operatorom płatności dostępnych na naszej stronie.
  4. Podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) portalu stronie internetowej bluerank.pl oraz danych osobowych dla nas.
  5. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o. w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Prowly.com sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na mój adres e-mail lub numer telefonu. Wówczas administratorem Twoich danych będzie Prowly.com sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, przy ul. Antoniego Józefa Madalińskiego 71 lok. 1, 02-549 Warszawa, (KRS: 0000462787), której akta prowadzi Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy: 15 500 zł, NIP: 5213649218

Jak długo będziemy przetwarzać Twoje dane?
Przez czas:

  1. przygotowywania odpowiedzi na zapytanie ofertowe oraz czas niezbędny do przedawnienia roszczeń związanych z przygotowaniem oferty;
  2. prowadzenia działań marketingowych przez nas albo do czasu odwołania zgody na wysyłanie wiadomości na Twój adres e-mail oraz numer telefonu. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Czy Twoje dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy?
Tak.

Do jakich państw?
Do Stanów Zjednoczonych. Masz prawo otrzymania kopii Twoich danych, które zostaną tam przekazane.
Na jakiej podstawie przekażemy dane?
Decyzji Wykonawczej Komisji Europejskiej z dnia 12.07.2016 r. wprowadzającej Tarczę Prywatności (tzw. Privacy Shield). Dane będą przekazywane tylko do podmiotów certyfikowanych w ramach tej decyzji.

Zwiń

 

Interesuje Cię nasza oferta?
Daj znać, czego potrzebujesz.
WYPEŁNIJ BRIEF