en
pl
wyślij brief
wyślij brief
kontakt

Instagram – dla wszystkich czy tylko dla wybranych? (cz.2)

Jak komunikują się marki na Instagramie? Które robią to najlepiej? Wracam do Was z kolejną dawką wiedzy o jednej z najpopularniejszych platform społecznościowych, z której korzysta już 7 milionów Polaków. W pierwszej części swojej instagramowej analizy zaprezentowałam branże oraz przykładowe profile świetnie radzące sobie z komunikacją wizualną. Niestety nie każda firma posiadająca lub dopiero planująca założenie profilu na Instagramie ma piękny produkt, który zachwyci rzeszę internautów. Jak radzić sobie w tej sytuacji i czym zapełnić swój newsfeed?

Branża technologiczna

Nowinki technologiczne mają wielu wielbicieli, więc pozornie powinny stanowić ciekawą przestrzeń do wykorzystania w mediach społecznościowych. Problemem okazuje się często brak pomysłów na pokazanie jednego produktu na wiele różnych sposobów, tak by na przykład wygląd jednego i tego samego smartfona nie zanudził odbiorców.

Istnieją jednak profile, które prezentują własny produkt nie z perspektywy jego wyglądu, ale możliwości. Świetnym przykładem są twórcy Samsung Mobile – próżno szukać na nim zdjęć telefonów. Zamiast niego możemy poznać za pomocą ciekawych, niekiedy artystycznych zdjęć, całą gamę możliwości aparatu, którym dysponuje sprzęt Samsunga. W tym wypadku intensywne kolory, geometryczne wzory czy dynamiczne filmy są najlepszym potwierdzeniem jakości produktu stojącego za nimi.

Pozostając w temacie telefonów, również nasz rodzimy profil Samsung Polska nie skupia się na Instagramie na swoim produkcie – przekonuje za to, że nie trzeba być profesjonalistą, żeby robić świetne zdjęcia. Najlepszym na to dowodem jest feed oparty na materiałach przesyłanych przez użytkowników smartfonów Samsung. Wykorzystanie user generated content to świetna strategia, która pozwala na zwiększenie wiarygodności naszego przekazu – reguła społecznego dowodu słuszności sprawia, że bardziej ufamy innym użytkownikom polecającym dany produkt niż jego twórcom i wystudiowanym przekazom reklamowym.

Inny sposób na ciekawe wykorzystanie Instagrama w branży technologicznej znalazł Lewis Hilsenteger, prowadzący pierwotnie kanał na Youtube. Z czasem oprócz nagrywania filmów z unboxingami produktów technologicznych, zdecydował się na komunikację na Instagramie, również pod nazwą Unboxtherapy. Jego feed to idealny przykład zaprezentowania produktu w nietypowy, a jednocześnie przyciągający wzrok użytkowników sposób. Wysokiej jakości zdjęcia detali wyglądają nieco kosmicznie i na pierwszy rzut oka nie przywołują na myśl smartfonów, które posiada przecież każdy z nas. Miłośników przedstawiania urządzeń elektronicznych w ten sposób jak widać nie brakuje – profil obserwuje aż 2,2 mln użytkowników Instagrama.

Branża motoryzacyjna

Motoryzacja, w porównaniu z branżą technologiczną, jest zdecydowanie bardziej różnorodna pod kątem wizualnym, dlatego też teoretycznie w jej przypadku powinno być łatwiej atrakcyjnie zaprezentować samochody na Instagramie. Niestety ten złudny wniosek zgubił wielu dealerów,
którzy zamiast postawić na niebanalny content, publikują bez pomysłu zdjęcia aut, zazwyczaj wyglądające jak wycięte z katalogu przygotowanego przez globalny koncern. Niewielu twórców ma konkretny, ciekawy koncept, który wyróżni się spośród mnóstwa podobnych zdjęć w newsfeedach użytkowników.

Ciekawym wyjątkiem jest globalny Instagram Audi, którego twórcy postawili na spójność kolorystyczną treści. Posty publikowane są w seriach po 9 zdjęć – wszystkie z nich pochodzą z jednej sesji i prezentują ten samo model samochodu w zbliżonym otoczeniu. Zdjęcia wykorzystują różne perspektywy – uchwycono na nich zarówno detale auta, jak i szerokie kadry. Na poniższym przykładzie widać serię zdjęć z Audi A7 w zielonym otoczeniu – z kolei we wcześniejszych publikacjach nawiązywano stylistyką do motywów egzotycznych, pustynnych, kosmicznych czy komiksowych. Całość daje dzięki temu duże wrażenie spójności i wyróżnia się na tle innych marek.

Inny ciekawy przykład w branży motoryzacyjnej, tym razem z Polski, stanowi oficjalny profil Hyundai Motor Poland. Tworzone przez nich treści składają się każdorazowo z 2 lub 3 elementów, które po wejściu na profil łączą się w spójną całość. Taka forma publikowania na Instagramie nie jest już nowością i bywa często wykorzystywana zarówno przez marki, jak i indywidualnych użytkowników. Zazwyczaj jednak przygotowanie kilkuzdjęciowych serii wygląda dobrze jedynie w momencie jej wrzucenia na profil – po opublikowaniu kolejnych zdjęć newsfeed nie wygląda już tak spójnie. Aby temu zaradzić, prowadzący fanpage Hyundai za każdym razem publikują po 3 zdjęcia, dzięki czemu ich kolejność pozostaje niezmienna i zachowują całkowitą kontrolę
nad wyglądem feedu.

Książki i kultura

Instagram jest pełen miłośników literatury, którzy wypełniają newsfeed książkowym contentem – zazwyczaj pod hashtagami #bookaholic (ponad 5 mln zdjęć) czy #bookstagram (ponad 37 mln zdjęć). Niestety publikowane przez nich treści wyglądają zazwyczaj bardzo podobnie: książka w otoczeniu ciepłego koca i herbaty oraz pasujących dodatków – na próżno jednak szukać oryginalnych profili wydawnictw czy autorów.  Świetnymi przykładami tego, jak w prosty sposób można wyróżnić się w tej pozornie łatwej tematyce, są profile Elizabeth Sagan  oraz jej przyjaciela Jamesa Trevino, którzy na zdjęciach prezentują niemal artystyczne konstrukcje z wykorzystaniem książek. Nawiązania do Harry’ego Pottera, anielskie skrzydła z kartek, półki w kolorach tęczy czy filmy wprowadzające w błąd ludzki wzrok – pomysłowość autorów zgromadziła wokół ich profili dużą publiczność (142 tys. obserwujących u Elizabeth i  232 tys. u Jamesa). Nic dziwnego, że niedawno wykorzystali swoją popularność do otwarcia sklepu z gadżetami.

Jak widać na podstawie przedstawionych przeze mnie przykładów, praktycznie nie istnieje branża, która nie mogłaby wykorzystać potencjału Instagrama do celów promocyjno-biznesowych. Ogranicza nas tylko własna kreatywność – w przypadku contentu wizualnego liczy się przede wszystkim dobry pomysł i jego realizacja na wysokim poziomie. Można do tego celu wykorzystać user generated content, który gwarantuje wiarygodność w oczach odbiorców – można również postawić na influencerów, którzy zdążyli już zbudować wokół siebie zaangażowaną społeczność. Najważniejsze, by nasze zdjęcia i materiały wideo odróżniały się spośród konkurentów w branży – czy to stylistyką, czy też nietypowymi rozwiązaniami. Warto mieć na uwadze również cele sprzedażowe, które z powodzeniem można realizować za pomocą Instagrama – szczególnie w przypadku produktów i usług skierowanych do młodej grupy docelowej. Bądźmy tam, gdzie nasi potencjalni klienci – nawet jeśli oznacza to dla nas podjęcie dużego wysiłku do zagwarantowania im atrakcyjnych wizualnie treści.  

Jeśli po przeczytaniu tego artykułu nadal nie masz pomysłu, jak zaistnieć na Instagramie, wypełnij  brief i skorzystaj z naszego doświadczenia w prowadzeniu komunikacji w social media ?

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go: