Wróć do bloga

Jak AdWords mierzy połączenia telefoniczne?

Weronika Węglewska - Winciałowicz

Śledzenie połączeń telefonicznych to funkcja, która od dłuższego czasu jest dostępna również w Polsce. Wreszcie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na pytanie – jak bardzo kampanie AdWords wpływają na telefoniczne zainteresowanie ofertą promowaną w linkach sponsorowanych.

Co to jest?
Śledzenie połączeń telefonicznych jest możliwe dzięki niepowtarzalnemu numerowi Google, który jest przypisany do naszych reklam. Jest to numer do przekazywania połączeń. Kiedy potencjalny klient dzwoni pod ten numer, system AdWords kieruje połączenie na numer telefonu danej firmy.

Można go ustawić m.in. dla reklam typu „tylko połączenie” (mobile) oraz w rozszerzeniach połączeń. Gdy użytkownik połączy się  z tym numerem (bezpośrednio przez reklamę lub wpisując numer z wyświetlonej reklamy), w statystykach AdWords zliczą się „statystyki połączeń” przypisane do odpowiedniej kampanii, grupy reklam. W ten sposób widzimy, które kampanie są pod względem połączeń telefonicznych najskuteczniejsze i na tej podstawie możemy podejmować decyzje optymalizacyjne.

Numery przekierowań nie są jeszcze dostępne we wszystkich krajach. Nie działają w reklamach kierowanych na sieć reklamową oraz w przypadku grup reklam, które w ciągu czterech tygodni nie wygenerowały wystarczającej liczby kliknięć.

Jak i co wdrożyć?
Numer przekierowania Google można dodać jako nowe rozszerzenie połączeń lub edytując rozszerzenie, które już wcześniej było ustawione. Przy dodawaniu/edycji wystarczy dodać „prawdziwy” numer telefonu oraz  zaznaczyć opcję „Numer Google do przekazywania połączeń”.

Na tym poziomie można również podjąć decyzję o traktowaniu połączenia telefonicznego jako konwersji. Wystarczy kliknąć ustawienia zaawansowane i zaznaczyć opcję „Rejestruj połączenia jako konwersje telefoniczne”:

 

Ustawienie połączenia jako konwersji jest również możliwe w karcie Narzędzia -> Konwersje. Przy źródle konwersji należy wybrać „Połączenie telefoniczne”.
 
Dalej przechodzimy przez cały proces konfigurowania konwersji – wybieramy rodzaj i nazwę. Określamy, jak długie musi być połączenie telefoniczne, żeby Adwords uznał je za konwersję (domyślnie jest to 60 sekund). Należy zwrócić uwagę na pole „Uwzględnij w ”. Jeżeli pozostawimy je zaznaczone, w standardowej kolumnie „Konwersje” będą sumowały się zarówno konwersje, które do tej pory mierzyliśmy (formularz, zakup itp.), jak i połączenia telefoniczne. Bez głębszej analizy może to  wpłynąć na „zacieranie” wyników np. faktycznych kosztów konwersji zakupu. 
Wdrożenie powyższego spowoduje możliwość rejestrowania połączeń z reklamy/rozszerzenia. Google Adwords umożliwia nam mierzenie jeszcze dwóch rodzajów konwersji w ramach połączeń telefonicznych. Oba dotyczą mierzenia połączenia telefonicznego z witryny:
 
Aby móc śledzić połączenie telefoniczne z witryny, należy użyć dynamicznie generowanych numerów przekierowania telefonu Google, które zastępują w witrynie firmowy numer. Numer Google wyświetla się użytkownikowi, który trafił na stronę www z reklamy Adwords. Taka podmiana numeru wymaga nie tylko wygenerowania i wpięcia nowego kodu konwersji, ale również utworzenia i wdrożenia kodu JavaScript.
W przypadku ostatniej opcji mierzymy kliknięcia w numer telefonu w witrynie mobilnej. Konwersją  nie jest połączenie, ale samo kliknięcie w numer telefonu . W tym przypadku numer przekierowania Google nie jest potrzebny –  wystarczy wdrożony kod konwersji.
Dane do analizy 
Wdrożenie numeru Google pozwala nam analizować nowe statystyki, do których wcześniej nie mieliśmy dostępu:
 
– liczba wyświetleń numeru telefonu, czyli liczba wyświetleń numeru Google (nie wliczają się tu wyświetlenia tradycyjnego numeru);
– liczba połączeń telefonicznych z numeru przekierowania Google niezależnie od tego czy są to połączenia z rozszerzenia „click to call”, czy z wybierania ręcznego (użytkownik może spisać numer, który wyświetla się w reklamie/witrynie);
– PTR współczynnik klikalności numeru telefonu, czyli liczba połączeń telefonicznych podzielona przez liczbę wyświetleń numeru telefonu;
– Śr. CPP – średni koszt połączenia z numeru przekierowania Google. Obliczony poprzez podzielenie łącznego kosztu przez liczbę połączeń.
Dokładne informacje na temat połączeń telefonicznych uzyskamy w karcie „Wymiary”-> „Szczegóły połączeń” . Widzimy czy połączenie zostało nawiązane, kiedy się odbyło i jak długo trwało. Dowiemy się również, czy połączenie nastąpiło po ręcznym wpisaniu, za pomocą reklamy „kliknij aby połączyć”, czy może źródłem było połączenie z witryny (jeśli takie mierzymy).
 
Wątpliwości
Wielu reklamodawców ma wątpliwości odnośnie numeru przekierowania Google i, pomimo możliwości pozyskania ogromnej wiedzy, nie decyduje się na jego wprowadzenie. Problemowa pod względem technicznym jest przede wszystkim podmiana numeru w witrynie. Kolejną wątpliwość budzi niekonsekwencja w wyświetlanych numerach telefonów. W reklamie wyświetla się inny numer niż jest w witrynie (chyba, że go dynamicznie podmienimy), co teoretycznie może wprowadzać użytkowników w błąd.
Poza reklamami Google, indywidualnych numerów do przekazywania połączeń nie należy używać do żadnego innego celu. Numery te stanowią własność Google i mogą zostać przypisane do innego reklamodawcy. I tu pojawia się kolejna wątpliwość – użytkownik może zapisać taki numer i próbować się na niego dodzwonić  w innym czasie. Google nie podaje jasno, jak długo numer będzie przypisany do reklam z jednego konta, ale następuje to prawdopodobnie w momencie, gdy z danego numeru przez dłuższy czas nie ma połączenia.
 
Wnioski
Możliwość  śledzenia połączeń telefonicznych w Google pozwala jeszcze dokładniej ocenić skuteczność naszych kampanii. Może się zdarzyć, że kampania, która nie generuje leadów, prowadzi do wielu połączeń telefonicznych. Bez mierzenia statystyk z połączeń nie mielibyśmy takiej wiedzy i prawdopodobnie kampania zostałaby wyłączona.  Pomimo pojawiających się wątpliwości warto włączyć opcję mierzenia połączeń telefonicznych przede wszystkim po to, żeby nie tracić wiedzy o źródle wartościowego ruchu.
 
Wróć do bloga

Dziękujemy za wysłanie wiadomości.

Skontaktuj się z nami

Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak podanie numeru telefonu i adresu e-mail jest niezbędne do udzielenia odpowiedzi. Przysługuje mi prawo dostępu do treści moich danych osobowych oraz ich poprawiania. Dane będą wykorzystane w celu udzielenia odpowiedzi, a w przypadku wyrażenia zgody również w celu marketingowym.


Kto jest administratorem Twoich danych?
Administratorem Twoich danych jest Bluerank sp. z o.o., kliknij i dowiedz się więcej m.in. po co nam Twoje dane i jakie masz prawa..

Nasze akta rejestrowe prowadzi Sąd Rejonowy dla Łodzi-Śródmieścia w Łodzi, XX Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy 100 000 zł, NIP 727-272-57-03.

Jak możesz się z nami skontaktować?
listownie: ul. ul. Łąkowa 29, 90-554 Łódź,
e-mailem na adres: kontakt@bluerank.pl

Jakie masz prawa?

  1. dostępu do Twoich danych,
  2. ich poprawiania,
  3. żądania ich usunięcia,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. przenoszenia Twoich danych.

Co zrobić gdy uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi?
Możesz wnieść skargę do organu nadzorczego. W Polsce jest to Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych http://www.giodo.gov.pl/

Po co nam Twoje dane, czyli w jakim celu je przetwarzanym?

  1. w celu udzielenia odpowiedzi na zapytanie oferty Bluerank
  2. w celu korespondencji związanej ze złożonym zapytaniem
  3. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Bluerank sp. z o.o. oraz innych wydarzeń organizowanych przez Bluerank sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na Twój adres e-mail lub numer telefonu,
  4. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o.

Czy musisz podawać nam swoje dane?
Jest to dobrowolne. Bez ich podania nie będziemy mogli jednak skontaktować się z Tobą w celu udzielenia Ci odpowiedzi i nie będziemy mogli przesłać Ci oferty

Na jakiej podstawie prawnej przetwarzamy Twoje dane?

  1. Art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli tego rozporządzenia.
  2. Jeżeli wyrazisz zgodę na otrzymywanie komunikatów marketingowych również na Twój adres e-mail i numer telefonu, to podstawą prawną będzie także art. 10 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz art. 172 ustawy Prawo telekomunikacyjne.

Komu przekażemy Twoje dane?

  1. Dostawcom usług związanych z przygotowaniem oferty
  2. Kurierom oraz poczcie.
  3. Operatorom płatności dostępnych na naszej stronie.
  4. Podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) portalu stronie internetowej bluerank.pl oraz danych osobowych dla nas.
  5. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o. w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Prowly.com sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na mój adres e-mail lub numer telefonu. Wówczas administratorem Twoich danych będzie Prowly.com sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, przy ul. Antoniego Józefa Madalińskiego 71 lok. 1, 02-549 Warszawa, (KRS: 0000462787), której akta prowadzi Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy: 15 500 zł, NIP: 5213649218

Jak długo będziemy przetwarzać Twoje dane?
Przez czas:

  1. przygotowywania odpowiedzi na zapytanie ofertowe oraz czas niezbędny do przedawnienia roszczeń związanych z przygotowaniem oferty;
  2. prowadzenia działań marketingowych przez nas albo do czasu odwołania zgody na wysyłanie wiadomości na Twój adres e-mail oraz numer telefonu. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Czy Twoje dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy?
Tak.

Do jakich państw?
Do Stanów Zjednoczonych. Masz prawo otrzymania kopii Twoich danych, które zostaną tam przekazane.
Na jakiej podstawie przekażemy dane?
Decyzji Wykonawczej Komisji Europejskiej z dnia 12.07.2016 r. wprowadzającej Tarczę Prywatności (tzw. Privacy Shield). Dane będą przekazywane tylko do podmiotów certyfikowanych w ramach tej decyzji.

Zwiń

 

Interesuje Cię nasza oferta?
Daj znać, czego potrzebujesz.
WYPEŁNIJ BRIEF