Wróć do bloga

Jak mierzyć skuteczność działań komunikacyjnych na Facebooku?

Julia Kałużyńska

Chcąc efektywnie korzystać z prowadzenia komunikacji w social mediach, warto określić sobie tzw. KPI, czyli Key Performance Indicators (kluczowe wskaźniki efektywności). Przykładowo, dane statystyczne Facebooka umożliwią nam śledzenie postępu działań, kontrolę realizacji celów, a także porównanie do innych firm.

10 lat temu, kiedy marki w Polsce rozpoczynały realizację działań komunikacyjnych na Facebooku, podstawowym KPI była liczba fanów. Wynikało to z faktu, iż liczba fanów miała bezpośrednie przełożenie na organiczny zasięg publikowanych postów. Z czasem Facebook zaczął wprowadzać zmiany w algorytmie, znacznie ograniczając widoczność treści. Tym samym, znaczenie wskaźnika „liczba fanów”  zmniejszyło się, utrzymując wyłącznie funkcję reprezentacyjną.

Ustalenie, które wskaźniki efektywności należy mierzyć, zależy od założonych celów działań na Facebooku. Poniżej są przedstawione najważniejsze KPI, dotyczące aktywności komunikacyjnych, w znacznej większości wykorzystujące dane statystyczne Facebooka:

Wizerunkowe:

  • mierzące zasięg np. całkowity, organiczny, wirusowy,
  • mierzące wyświetlenia publikowanych treści, np. w przypadku częstej publikacji materiałów wideo – ThruPlay o długości min. 15 sekund, czy np. ilość 10-sekundowych wyświetleń filmu z dźwiękiem,
  • określające kryteria demograficzne grupy, do której w największym stopniu należy dotrzeć z komunikacją,

Zaangażowania:

  • mierzące zaangażowanie np. Engagement Rate[1], Social Interaction Index[2] czy Interactivity Index[3], ilość aktywnych użytkowników,
  • mierzące sentyment, np. procent pozytywnych reakcji ze wszystkich reakcji z danego okresu,
  • związane z realizowanymi akcjami promocyjnymi, np. w przypadku konkursu – KPI może być ilość zgłoszeń, zasięg czy Engagement Rate postów konkursowych,
  • mierzące aktywność administratora czy moderatora profilu, np. ilość opublikowanych postów czy komentarzy udzielonych przez markę,
  • określające demograficzne kryteria najbardziej zaangażowanej grupy (np. kobiety w wieku 25-34 z Warszawy),

Social media care, czyli związane z obsługą klienta:

  • Response Rate[4] (wskaźnik mierzony w odniesieniu do postów fanów publikowanych na fanpage’u oraz wiadomości prywatnych wysyłanych za pomocą Messengera),
  • Response Time[5],
  • ilość rozwiązanych spraw, zgłoszonych za pomocą Facebooka, bez angażowania innych komórek w firmie, np. call center,

Leadowe:

  • ilość pozyskanych kontaktów (np. za pomocą chatbota lub publikacji wpisu z formularzem kontaktowym),
  • ilość pozyskanych zgłoszeń do pracy (w ramach publikacji ofert pracy),

Sprzedażowe:

  • ilość wejść na stronę sklepu,
  • wskaźnik konwersji,

Ruchu:

  • ilość kliknięć w link,
  • średni czas spędzony na stronie www przez użytkowników, ze źródła “Facebook”,
  • średnia liczba stron wyświetlanych podczas sesji przez użytkowników ze źródła “Facebook”.

 

Większość powyżej zaprezentowanych KPI można mierzyć za pomocą narzędzi natywnych serwisu Facebook, takich jak Statystyki czy Facebook Analytics oraz zewnętrznych (zbierających dane statystyczne Facebooka) np. Sotrender, NapoleonCat, Socialbakers. W przypadku wskaźników sprzedażowych oraz związanych z kierowaniem ruchu na stronę warto również skorzystać z Google Analytics.

Jeśli zastanawiasz się, jakie wyznaczyć KPI dla Twojej marki, albo masz już ustalone i chcesz mieć pewność, że je zrealizujesz, zapraszamy do kontaktu. Zapoznaj się z naszymi usługami Social Media i wypełnij brief!

 


[1] Engagement Rate – pokazuje odsetek osób zaangażowanych spośród wszystkich osób, które zobaczyły post

[2] Social Interaction Index – dedykowany wskaźnik NapoleonCat, pozwala bezpośrednio porównywać strony o różnej wielkości

[3] Interactivity Index – dedykowany wskaźnik Sotrender

[4] Response Rate – pokazuje odsetek postów fanów, na które odpowiedział administrator strony

[5] Response Time – średni czas, jaki potrzebował administrator strony na odpowiedź

Wróć do bloga

Tags: , , ,
Dziękujemy za wysłanie wiadomości.

Skontaktuj się z nami


Więcej informacji o zasadach przetwarzania danych przez Bluerank sp. z o.o. znajdziesz w polityce prywatności.

Kto jest administratorem Twoich danych?
Administratorem Twoich danych jest Bluerank sp. z o.o., kliknij i dowiedz się więcej m.in. po co nam Twoje dane i jakie masz prawa..

Nasze akta rejestrowe prowadzi Sąd Rejonowy dla Łodzi-Śródmieścia w Łodzi, XX Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy 100 000 zł, NIP 727-272-57-03.

Jak możesz się z nami skontaktować?
listownie: al. Piłsudskiego 87, 92-332 Łódź,
e-mailem na adres: [email protected]

Jakie masz prawa?

  1. dostępu do Twoich danych,
  2. ich poprawiania,
  3. żądania ich usunięcia,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. przenoszenia Twoich danych.

Co zrobić gdy uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi?
Możesz wnieść skargę do organu nadzorczego. W Polsce jest to Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych http://www.giodo.gov.pl/

Po co nam Twoje dane, czyli w jakim celu je przetwarzanym?

  1. w celu udzielenia odpowiedzi na zapytanie oferty Bluerank
  2. w celu korespondencji związanej ze złożonym zapytaniem
  3. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Bluerank sp. z o.o. oraz innych wydarzeń organizowanych przez Bluerank sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na Twój adres e-mail lub numer telefonu,
  4. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o.

Czy musisz podawać nam swoje dane?
Jest to dobrowolne. Bez ich podania nie będziemy mogli jednak skontaktować się z Tobą w celu udzielenia Ci odpowiedzi i nie będziemy mogli przesłać Ci oferty

Na jakiej podstawie prawnej przetwarzamy Twoje dane?

  1. Art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli tego rozporządzenia.
  2. Jeżeli wyrazisz zgodę na otrzymywanie komunikatów marketingowych również na Twój adres e-mail i numer telefonu, to podstawą prawną będzie także art. 10 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz art. 172 ustawy Prawo telekomunikacyjne.

Komu przekażemy Twoje dane?

  1. Dostawcom usług związanych z przygotowaniem oferty
  2. Kurierom oraz poczcie.
  3. Operatorom płatności dostępnych na naszej stronie.
  4. Podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) portalu stronie internetowej bluerank.pl oraz danych osobowych dla nas.
  5. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o. w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Prowly.com sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na mój adres e-mail lub numer telefonu. Wówczas administratorem Twoich danych będzie Prowly.com sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, przy ul. Antoniego Józefa Madalińskiego 71 lok. 1, 02-549 Warszawa, (KRS: 0000462787), której akta prowadzi Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy: 15 500 zł, NIP: 5213649218

Jak długo będziemy przetwarzać Twoje dane?
Przez czas:

  1. przygotowywania odpowiedzi na zapytanie ofertowe oraz czas niezbędny do przedawnienia roszczeń związanych z przygotowaniem oferty;
  2. prowadzenia działań marketingowych przez nas albo do czasu odwołania zgody na wysyłanie wiadomości na Twój adres e-mail oraz numer telefonu. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Czy Twoje dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy?
Tak.

Do jakich państw?
Do Stanów Zjednoczonych. Masz prawo otrzymania kopii Twoich danych, które zostaną tam przekazane.
Na jakiej podstawie przekażemy dane?
Decyzji Wykonawczej Komisji Europejskiej z dnia 12.07.2016 r. wprowadzającej Tarczę Prywatności (tzw. Privacy Shield). Dane będą przekazywane tylko do podmiotów certyfikowanych w ramach tej decyzji.

Zwiń

 

Interesuje Cię nasza oferta?
Daj znać, czego potrzebujesz.
WYPEŁNIJ BRIEF