Wróć do bloga

Jak mierzyć skuteczność działań reklamowych na Facebooku? Część II.

Anna Kowalczyk

Pomiar procesów reklamowych na Facebooku, jest istotnym elementem działań marketingowych, daje możliwość oceny skuteczności prowadzonych kampanii i szanse na lepszą optymalizację, która pomaga w rozwoju biznesu.

Musimy znać nasz cel, żeby wiedzieć jak go zmierzyć

Efektywność kampanii płatnych na Facebooku w dużej mierze zależy od obranego przez nas celu i odpowiednio dobranych środków reklamowych. Od celu zależy również sposób mierzenia skuteczności naszych działań. Inaczej będziemy analizować wyniki kampanii sprzedażowych od tych, na ruch do strony. Promowanie na Facebooku to nie tylko kreacje z wielkim zasięgiem i mnóstwem komentarzy. Choć robią dobre wrażenie, nie muszą wcale spełniać naszego celu. Dlatego zanim zabierzemy się za jego realizację, powinniśmy zastanowić się jak będziemy mogli go zmierzyć i jakie docelowe wyniki chcemy uzyskać.

Co i jak mierzyć, żeby było efektywnie?

Nieodłącznym elementem analizy skuteczności działań na Facebooku, są mierniki pomiaru stopnia realizacji celów, czyli KPI, które różnią się w zależności od kampanii.

Poniżej przykładowe wskaźniki KPI dla różnych celów działań:

Zasięgowe:

  • zasięg reklamy, to liczba osób, które zobaczyły jakąkolwiek zawartość reklamy,
  • częstotliwość, czyli średnia liczba wyświetleń reklamy na osobę,
  • wyświetlenia reklamy, pokazują liczbę osób, które zobaczyły reklamę,
  • liczba odsłon strony docelowej, to liczba przejść do docelowego adresu URL, w wyniku kliknięcia w reklamę,
  • CMP, koszt 1000 wyświetleń reklamy.

Jeżeli zależy nam na dotarciu do jak największej ilości użytkowników to patrzmy na zasięg i CPM, jeżeli natomiast istotne są wyświetlenia, pamiętajmy, że należy przy nich sprawdzać częstotliwość.

Ruchu do strony:

  • kliknięcia linku,
  • kliknięcia wychodzące, to liczba kliknięć linków do miejsc docelowych poza usługami Facebooka, często pokrywa się z liczbą sesji w Google Analytics,
  • liczba wyświetleń strony docelowej,
  • CPC, koszt kliknięcia linku,
  • CTR, współczynnik kliknięć linku.

Najczęściej raportowanym wskaźnikiem w kampaniach na ruch do strony są kliknięcia linku, jeżeli jednak zależy nam na informacji o pomyślnym przejściu i załadowaniu strony docelowej, warto zwrócić uwagę na liczbę wyświetleń strony docelowej.

Zaangażowania:

  • polubienia posta
  • komentarze
  • udostępnienia
  • reakcje na post
  • polubienia strony

Promując post na Facebooku, mamy do wyboru kilka kampanii, w zależności od celu. Jeżeli zależy nam na jak największej liczbie reakcji, to powinniśmy skupić się na wskaźnikach takich jak reakcje na post, polubienia czy komentarze. Jeżeli jednak chcemy dobrze wypromować post z linkiem, ważne powinny być dla nas kliknięcia i wyświetlenia strony docelowej.

Leadowe:

  • ilość pozyskanych kontaktów, czyli pozostawionych danych w formularzu kontaktowym Facebooka,
  • koszt pozyskania kontaktu.

Przy pozyskiwaniu kontaktów, istotny jest wskaźnik informujący zarówno o ich ilości jak i o koszcie.

Konwersji:

  • liczba konwersji
  • koszt konwersji
  • wartość konwersji
  • średnia wartość zakupów (w kampaniach sprzedażowych)
  • CR, współczynnik konwersji,
  • ROI, zwrot z inwestycji,
  • ROAS, współczynnik zwrotu nakładów na reklamę.

Jeżeli celem jest generowanie jak największej ilości konwersji, istotna będzie wartość CR, która umożliwia określenie, która reklama generuje najwięcej konwersji po kliknięciu przez odbiorców. Natomiast z punktu widzenia zwrotu z inwestycji, ważny będzie także wskaźnik informujący nie tylko o koszcie konwersji ale przede wszystkim o ich wartości.

Mając do dyspozycji określone KPI, mamy możliwość precyzyjnej optymalizacji działań. Tylko analiza oparta na danych umożliwia wzrost i rozwój biznesu, warto więc podejść do niej strategicznie, mając zawsze na uwadze wyznaczony cel i dobór odpowiednich wskaźników pomiarowych. Oprócz standardowych raportów, które można wygenerować w panelu reklamowym, warto również zajrzeć do bardziej zaawansowanych narzędzi, jak np. Facebook Analytics czy Atrybucja. Pozwalają one z większą precyzją na określenie np. udziału Facebooka w lejkach sprzedażowych, czy analizę zachowania użytkowników i tworzenia na jej podstawie ścieżek konwersji.

 

O tym jak efektywnie korzystać z prowadzenia komunikacji w social mediach, dowiesz się z poprzedniego artykułu Julii Kałużyńskiej: tu

A jeżeli ważne są dla Ciebie wyniki w kampaniach płatnych na Facebooku, pomożemy Ci je wygenerować. Zapoznaj się z naszą ofertą Social Ads i wypełnij brief!

Wróć do bloga

Tags: , , , ,

Zobacz także:


Jak mierzyć skuteczność działań komunikacyjnych na Facebooku?

Chcąc efektywnie korzystać z prowadzenia komunikacji w social mediach, warto określić sobie tzw. KPI, czyli Key Performance Indicators (kluczowe wskaźniki efektywności). Przykładowo, dane statystyczne Facebooka umożliwią nam śledzenie postępu działań, kon…

Dziękujemy za wysłanie wiadomości.

Skontaktuj się z nami


Więcej informacji o zasadach przetwarzania danych przez Bluerank sp. z o.o. znajdziesz w polityce prywatności.

Kto jest administratorem Twoich danych?
Administratorem Twoich danych jest Bluerank sp. z o.o., kliknij i dowiedz się więcej m.in. po co nam Twoje dane i jakie masz prawa..

Nasze akta rejestrowe prowadzi Sąd Rejonowy dla Łodzi-Śródmieścia w Łodzi, XX Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy 100 000 zł, NIP 727-272-57-03.

Jak możesz się z nami skontaktować?
listownie: al. Piłsudskiego 87, 92-332 Łódź,
e-mailem na adres: [email protected]

Jakie masz prawa?

  1. dostępu do Twoich danych,
  2. ich poprawiania,
  3. żądania ich usunięcia,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. przenoszenia Twoich danych.

Co zrobić gdy uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi?
Możesz wnieść skargę do organu nadzorczego. W Polsce jest to Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych http://www.giodo.gov.pl/

Po co nam Twoje dane, czyli w jakim celu je przetwarzanym?

  1. w celu udzielenia odpowiedzi na zapytanie oferty Bluerank
  2. w celu korespondencji związanej ze złożonym zapytaniem
  3. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Bluerank sp. z o.o. oraz innych wydarzeń organizowanych przez Bluerank sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na Twój adres e-mail lub numer telefonu,
  4. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o.

Czy musisz podawać nam swoje dane?
Jest to dobrowolne. Bez ich podania nie będziemy mogli jednak skontaktować się z Tobą w celu udzielenia Ci odpowiedzi i nie będziemy mogli przesłać Ci oferty

Na jakiej podstawie prawnej przetwarzamy Twoje dane?

  1. Art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli tego rozporządzenia.
  2. Jeżeli wyrazisz zgodę na otrzymywanie komunikatów marketingowych również na Twój adres e-mail i numer telefonu, to podstawą prawną będzie także art. 10 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz art. 172 ustawy Prawo telekomunikacyjne.

Komu przekażemy Twoje dane?

  1. Dostawcom usług związanych z przygotowaniem oferty
  2. Kurierom oraz poczcie.
  3. Operatorom płatności dostępnych na naszej stronie.
  4. Podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) portalu stronie internetowej bluerank.pl oraz danych osobowych dla nas.
  5. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o. w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Prowly.com sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na mój adres e-mail lub numer telefonu. Wówczas administratorem Twoich danych będzie Prowly.com sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, przy ul. Antoniego Józefa Madalińskiego 71 lok. 1, 02-549 Warszawa, (KRS: 0000462787), której akta prowadzi Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy: 15 500 zł, NIP: 5213649218

Jak długo będziemy przetwarzać Twoje dane?
Przez czas:

  1. przygotowywania odpowiedzi na zapytanie ofertowe oraz czas niezbędny do przedawnienia roszczeń związanych z przygotowaniem oferty;
  2. prowadzenia działań marketingowych przez nas albo do czasu odwołania zgody na wysyłanie wiadomości na Twój adres e-mail oraz numer telefonu. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Czy Twoje dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy?
Tak.

Do jakich państw?
Do Stanów Zjednoczonych. Masz prawo otrzymania kopii Twoich danych, które zostaną tam przekazane.
Na jakiej podstawie przekażemy dane?
Decyzji Wykonawczej Komisji Europejskiej z dnia 12.07.2016 r. wprowadzającej Tarczę Prywatności (tzw. Privacy Shield). Dane będą przekazywane tylko do podmiotów certyfikowanych w ramach tej decyzji.

Zwiń

 

Interesuje Cię nasza oferta?
Daj znać, czego potrzebujesz.
WYPEŁNIJ BRIEF