Wróć do bloga

Jak powinien wyglądać dobry konkurs na Facebooku i Instagramie?

Aleksandra Abramczyk

Zorganizowanie konkursu w social mediach to jeden z najskuteczniejszych sposobów na zwiększenie zaangażowania fanów na profilu. Warto jednak zadbać, żeby nasza zabawa z nagrodami była nie tylko ciekawa, ale również zgodna z prawem. Jak powinien zatem wyglądać dobry konkurs na Facebooku i Instagramie?

Konkurs zgodny z prawem

Zanim zorganizujemy swój pierwszy konkurs na Facebooku lub Instagramie, warto dokładnie zapoznać się przede wszystkim z regulaminem obu serwisów. Zgodnie z punktem 3 w części opisującej zasady dotyczące stron, grup i wydarzeń, organizator odpowiada za zgodną z prawem obsługę konkursu, w tym za oficjalny regulamin, wymagania wstępne (np. ograniczenia wiekowe wobec uczestników) oraz uzyskanie wszystkich koniecznych zezwoleń. Dodatkowo w tej części znajdziemy informację o obowiązku umieszczenia w regulaminie zapisu, że „promocja nie jest w żaden sposób sponsorowana, popierana ani przeprowadzana przez serwis Facebook ani z nim związana”.

W kolejnym podpunkcie znajdziemy też regulacje, które niestety bardzo często są łamane przez administratorów wielu fanpage’y. Są one związane z zakazem wykorzystywania w konkursach prywatnych osi czasu oraz połączeń ze znajomymi. Co to oznacza? Niedozwolone są zapisy typu „udostępnij post konkursowy na swoim profilu” lub „oznacz znajomych w komentarzu pod postem konkursowym”. W rzeczywistości zarówno na Facebooku, jak i na Instagramie każdego dnia znaleźć można wiele akcji, które wymagają od uczestników właśnie tego typu aktywności.

Inną regulacją, której nie możemy pominąć przed rozpoczęciem organizacji konkursu, jest Ustawa o grach hazardowych, zgodnie z którą w przypadku organizacji loterii konieczne jest uzyskanie zezwolenia od dyrektora izby administracji skarbowej (art. 32 ust.3). Dlaczego to takie ważne? Ponieważ w wielu przypadkach konkursy i rozdania na Facebooku noszą wszelkie znamiona loterii, czyli organizator spośród uczestników losuje zwycięzcę. Niedotrzymanie obowiązku uzyskania zezwolenia na przeprowadzenie loterii może skutkować karą nie tylko wobec organizatora, ale nawet wobec uczestników konkursu. Za nielegalne losowanie nagród organizatorowi grozi grzywna w wysokości do 240 stawek dziennych (maksymalnie prawie 6 mln zł), a uczestnikowi – do 120 stawek dziennych lub grzywna za wykroczenia skarbowe (w przypadku uczestnika, do pociągnięcia do odpowiedzialności konieczne jest, żeby miał on świadomość brania udziału w nielegalnej loterii).

Czy wszystkie te reguły są czystą teorią, którą można zlekceważyć? Absolutnie nie – urzędy celne i skarbowe kontrolują również internet, dlatego nigdy nie możemy mieć pewności, że po przeprowadzeniu nielegalnej loterii na Facebooku nie otrzymamy kilkutysięcznego mandatu. 

Co powinno znaleźć się w regulaminie?

Jak już wiecie, każdy konkurs organizowany na Facebooku i Instagramie obowiązkowo powinien mieć regulamin. Możemy zamieścić go w samym poście konkursowym (jednak wtedy niepotrzebnie go wydłużamy), w notatce na profilu lub na naszej stronie internetowej – tak, żeby każda zainteresowana osoba miała do niego wygodny dostęp.

W dobrze skonstruowanym regulaminie konkursu powinny się znaleźć następujące elementy:

  • Informacja, kto jest organizatorem konkursu (szczegółowe dane firmy);
  • Klauzula, że konkurs nie jest organizowany lub sponsorowany przez Facebook;
  • Warunki uczestnictwa w konkursie (kto może brać w nim udział);
  • Przebieg konkursu (czas jego trwania, opis zadania konkursowego i nagrody);
  • Klauzula dotycząca prawa autorskiego (zobowiązanie, że uczestnicy konkursu dysponują prawami autorskimi do swoich zgłoszeń);
  • Dane osobowe (kto jest ich administratorem oraz jaka jest podstawa prawna do ich przetwarzania);
  • Informacja o możliwości reklamacji.

Jaka powinna być nagroda?

Nagroda w konkursie powinna być przede wszystkim atrakcyjna dla fanów profilu – może to być np. Wasz produkt (o ile jest on przystępny cenowo – nikt nie oczekuje wygrania luksusowego samochodu w konkursie na profilu dealera). Ważne, żeby nagroda była w jakiś sposób powiązana z tematyką profilu lub samego konkursu. Nie zawsze dobrym wyborem jest nagradzanie zwycięzców zestawami gadżetów z logiem firmy (koszulek, kubków czy długopisów). Takie konkursy często niosą ze sobą ryzyko, że wezmą w nich udział tzw. „konkursowicze”, czyli osoby, które zaangażują się w każde możliwe rozdanie, byle tylko wygrać cokolwiek. Z założenia konkurs powinien być atrakcyjny dla naszych fanów (nowych lub potencjalnych), dlatego wolimy „konkursowiczów” unikać 🙂

W przypadku nagrody warto zwrócić uwagę na jeszcze jedną ważną kwestię, czyli podatek od niej. Teoretycznie powinien go zapłacić zwycięzca, jednak w dobrym tonie jest, żeby to organizator wziął na siebie ten dodatkowy koszt. Zazwyczaj przyjmuje się, że laureat oprócz nagrody rzeczowej otrzymuje od organizatora również nagrodę pieniężną w wysokości 11,11% wartości nagrody, która nie trafia jednak do niego, ale jest przeznaczona na opłacenie podatku. Taki zryczałtowany podatek organizator opłaca w swoim Urzędzie Skarbowym do 20. dnia następnego miesiąca, a podczas składania rocznego rozliczenia zamieszcza go w PIT 8AR.

Za przykład do obliczenia wspomnianego podatku przyjmijmy nagrodę w postaci blendera o wartości 200 zł. 11,11% wartości nagrody to 22,22 zł, które należy doliczyć do kosztu blendera, czyli w sumie organizator ponosi wydatek 222,22 zł.

W pewnych dziedzinach przysługuje jednak zwolnienie z podatku – ma to zastosowanie w przypadku konkursów z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa czy sportu (zgodnie z art. 21 ust.1 pkt 68 Ustawy o PIT), jeżeli wartość nagród nie przekracza 2000 zł.

Zadanie konkursowe

Zadanie konkursowe, na podstawie którego wybierzemy zwycięzcę, jest najważniejszym elementem naszego konkursu. Przede wszystkim powinno być ciekawe i związane z tematyką fanpage’a. Niezwykle istotną kwestią jest, żeby zadanie do wykonania nie było zbyt trudne i wymagające dla użytkowników – wysoki próg wejścia często odstrasza, dlatego nie wymagajmy od naszych fanów np. nagrania długiego filmu, ponieważ wielu z nich po prostu zrezygnuje z udziału. Wyjątkiem jest sytuacja, w której nagroda jest naprawdę atrakcyjna (np. sprzęt multimedialny czy zagraniczna wycieczka) – wtedy odbiorcy są gotowi włożyć naprawdę wiele wysiłku w swoje zgłoszenie.

Zadania konkursowe mogą różnić się na Facebooku i Instagramie. W pierwszym z serwisów z reguły wykorzystuje się pytania konkursowe, na które użytkownicy odpowiadają w komentarzach – można również poprosić ich o wstawienie w komentarzu pod postem konkursowym zdjęcia, jednak należy wtedy pamiętać o uruchomieniu takiej możliwości w ustawieniach profilu. W przypadku konkursu organizowanego na Facebooku można również wykorzystać możliwości oferowane przez chatbota. Jeśli chcemy, żeby uczestnicy zabawy nie widzieli nawzajem swoich odpowiedzi w komentarzach, możemy wykorzystać funkcję Acquire From Comments w poście konkursowym. Dzięki niej osoba, która skomentuje post, otrzyma od chatbota wiadomość z zadaniem, które ma wykonać w celu zdobycia nagrody. Zdecydowaną zaletą tej formuły jest również szansa na zgromadzenie wszystkich odpowiedzi w jednym pliku, dzięki czemu łatwiej będzie wybrać zwycięzców w przypadku dużej liczby zgłoszeń.

Na Instagramie z kolei najczęściej zadanie zachęca do wrzucenia na profil użytkownika zdjęcia oznaczonego hashtagiem konkursowym. Warto jednak uważać, ponieważ część użytkowników nie wstawia zupełnie nowego zdjęcia, ale jedynie oznacza hashtagiem konkursowym posty, które udostępnili na swoim profilu już jakiś czas temu. Z tego powodu zawsze warto weryfikować takie zgłoszenia. Dodatkowo należy również sprawdzać, czy zdjęcia ze zgłoszeń konkursowych nie są bezprawnie pobrane z internetu – do tego przyda się zwykła opcja wyszukiwania grafik w Google.

Oczywiście możliwości Facebooka i Instagrama nie ograniczają się wyłącznie do prostych konkursów w formie udzielenia odpowiedzi na pytanie. Możemy również zaproponować naszym fanom konkursy z wykorzystaniem Facebook lub Instagram Stories czy ciekawą formę grywalizacji. Świetnym przykładem może być konkurs zorganizowany przez @devmtn, który w swoim poście zaprosił uczestników na wycieczkę z użyciem Google Maps. W jej ramach użytkownicy Instagrama mieli znaleźć ukryte w kampusie w Dallas elementy, a następnie wysłać screena prezentującego je w prywatnej wiadomości do profilu.

konkursy na Facebooku

Dlaczego jeszcze warto postawić przed użytkownikami zadanie konkursowe, a następnie samodzielnie wybrać najlepsze zgłoszenia? Niestety na Facebooku spotkacie mnóstwo grup o tematyce konkursów, w których „nałogowi konkursowicze” informują się nawzajem o wszystkich możliwych rozdaniach. Takie osoby najczęściej nie są fanami danego profilu ani nawet nie chcą nimi zostać – zależy im jedynie na zdobyciu jakiejkolwiek nagrody. W tej sytuacji już na etapie zadania konkursowego mogą zniechęcić się do udziału w organizowanej przez nasz profil zabawie.

konkursy na Facebooku

W przypadku konkursów warto unikać także mechanizmów „komentarz lub zdjęcie, które zbierze najwięcej polubień, wygrywa”. Grupy konkursowiczów chętnie wspierają się w takich przypadkach, dlatego najczęściej nie wygrywają osoby, które rzeczywiście na to zasługują, ale osoby najbardziej popularne na takich społecznościach.

Kilka złotych zasad na koniec

Zanim decydujesz się na organizację konkursu na Facebooku lub Instagramie, poświęć chwilę czasu na zastanowienie się, jaki jest Twój główny cel – zaangażowanie użytkowników, zwiększenie zasięgów, promocja nowego produktu czy może uzyskanie user generated content. Zastanów się nad koncepcją i zadaniem konkursowym, a następnie zaplanuj harmonogram działania – od trwania konkursu przez ogłoszenie jego wyników po wysyłkę nagród. Starannie przygotuj też regulamin konkursu, żeby wszystko odbyło się zgodnie zarówno z prawem, jak i regulaminem Facebooka.

A jeśli nadal nie masz pomysłu na konkurs w social mediach, skontaktuj się z nami 🙂

Wróć do bloga

Tags: , , , , ,

Zobacz także:


Jak pozyskać followersów na Instagramie? Część I.

Jak pozyskać followersów? Na to pytanie, wcześniej czy później próbuje odpowiedzieć sobie każdy posiadacz konta na Instagramie. Dla marki – im więcej obserwatorów, tym większa skuteczność działań i szansa dotarcia z naszymi treściami oraz produktami. Dla …

Dziękujemy za wysłanie wiadomości.

Skontaktuj się z nami

Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak podanie numeru telefonu i adresu e-mail jest niezbędne do udzielenia odpowiedzi. Przysługuje mi prawo dostępu do treści moich danych osobowych oraz ich poprawiania. Dane będą wykorzystane w celu udzielenia odpowiedzi, a w przypadku wyrażenia zgody również w celu marketingowym.


Kto jest administratorem Twoich danych?
Administratorem Twoich danych jest Bluerank sp. z o.o., kliknij i dowiedz się więcej m.in. po co nam Twoje dane i jakie masz prawa..

Nasze akta rejestrowe prowadzi Sąd Rejonowy dla Łodzi-Śródmieścia w Łodzi, XX Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy 100 000 zł, NIP 727-272-57-03.

Jak możesz się z nami skontaktować?
listownie: al. Piłsudskiego 87, 92-332 Łódź,
e-mailem na adres: kontakt@bluerank.pl

Jakie masz prawa?

  1. dostępu do Twoich danych,
  2. ich poprawiania,
  3. żądania ich usunięcia,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. przenoszenia Twoich danych.

Co zrobić gdy uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi?
Możesz wnieść skargę do organu nadzorczego. W Polsce jest to Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych http://www.giodo.gov.pl/

Po co nam Twoje dane, czyli w jakim celu je przetwarzanym?

  1. w celu udzielenia odpowiedzi na zapytanie oferty Bluerank
  2. w celu korespondencji związanej ze złożonym zapytaniem
  3. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Bluerank sp. z o.o. oraz innych wydarzeń organizowanych przez Bluerank sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na Twój adres e-mail lub numer telefonu,
  4. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o.

Czy musisz podawać nam swoje dane?
Jest to dobrowolne. Bez ich podania nie będziemy mogli jednak skontaktować się z Tobą w celu udzielenia Ci odpowiedzi i nie będziemy mogli przesłać Ci oferty

Na jakiej podstawie prawnej przetwarzamy Twoje dane?

  1. Art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli tego rozporządzenia.
  2. Jeżeli wyrazisz zgodę na otrzymywanie komunikatów marketingowych również na Twój adres e-mail i numer telefonu, to podstawą prawną będzie także art. 10 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz art. 172 ustawy Prawo telekomunikacyjne.

Komu przekażemy Twoje dane?

  1. Dostawcom usług związanych z przygotowaniem oferty
  2. Kurierom oraz poczcie.
  3. Operatorom płatności dostępnych na naszej stronie.
  4. Podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) portalu stronie internetowej bluerank.pl oraz danych osobowych dla nas.
  5. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o. w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Prowly.com sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na mój adres e-mail lub numer telefonu. Wówczas administratorem Twoich danych będzie Prowly.com sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, przy ul. Antoniego Józefa Madalińskiego 71 lok. 1, 02-549 Warszawa, (KRS: 0000462787), której akta prowadzi Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy: 15 500 zł, NIP: 5213649218

Jak długo będziemy przetwarzać Twoje dane?
Przez czas:

  1. przygotowywania odpowiedzi na zapytanie ofertowe oraz czas niezbędny do przedawnienia roszczeń związanych z przygotowaniem oferty;
  2. prowadzenia działań marketingowych przez nas albo do czasu odwołania zgody na wysyłanie wiadomości na Twój adres e-mail oraz numer telefonu. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Czy Twoje dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy?
Tak.

Do jakich państw?
Do Stanów Zjednoczonych. Masz prawo otrzymania kopii Twoich danych, które zostaną tam przekazane.
Na jakiej podstawie przekażemy dane?
Decyzji Wykonawczej Komisji Europejskiej z dnia 12.07.2016 r. wprowadzającej Tarczę Prywatności (tzw. Privacy Shield). Dane będą przekazywane tylko do podmiotów certyfikowanych w ramach tej decyzji.

Zwiń

 

Interesuje Cię nasza oferta?
Daj znać, czego potrzebujesz.
WYPEŁNIJ BRIEF