Wróć do bloga

Koronawirus w Internecie. Jak pandemia wpływa na marketing online?

Marta Markowska

Polacy na bieżąco śledzą newsy o chorobie i poszukują informacji o koronawirusie w sieci. Sklepy internetowe z żywnością przeżywają prawdziwe oblężenie, a media społecznościowe zasypały posty o tym, jak myć ręce. Jak koronawirus wpłynie na sprzedaż, trendy i zachowania użytkowników? 

Google o koronawirusie

Wraz z pierwszymi doniesieniami o podejrzeniach koronawirusa w Polsce na początku marca internauci zaczęli poszukiwać informacji o chorobie. To fraza z wyraźnym trendem rosnącym w wyszukiwarkach:

Koronawirus to obecnie temat numer jeden. Skala pandemii, szybkość rozprzestrzenia się oraz podejmowane środki bezpieczeństwa burzą nasz spokój i powodują, że szukamy sposobów na zabezpieczenie się przed chorobą. Trend wzrostowy w wyszukiwarkach zanotowały takie frazy jak „mydło”, „mydło antybakteryjne” i „płyn do dezynfekcji”:

Wiele marek może kusić wykorzystanie popularności fraz związanych z koronawirusem w treściach serwisu, tak aby zwiększyć widoczność w wynikach wyszukiwania. Radzimy podchodzić do tego racjonalnie – użytkownicy poszukują przede wszystkim wiarygodnych informacji. Jeśli trafią na stronę, która wykorzystuje pandemię do własnej reklamy – może to wpłynąć na obniżenia zaufania dla brandumówi Patrycja Tomczak, SEO Director Bluerank

Social Media i sposoby na mycie rąk

Informacje o koronawirusie zasypują feed użytkowników platform społecznościowych takich jak Facebook, Twitter czy nawet Instagram. Najnowsze doniesienia portali informacyjnych godzina po godzinie, a nawet minuta po minucie śledzą rozwój sytuacji epidemiologicznej. Pojawiło się także wiele fake newsów i reklam środków ochronnych, na co zareagowały platformy. Facebook, Twitter i Instagram wprowadził ścisłe regulacje, które zakazują i usuwają reklamy maseczek ochronnych czy innych produktów i usług wykorzystujących sytuację. Monitorowane i usuwane są fałszywe informacje. Wprowadzono ścisłą współpracę z Organizacjami takimi jak WHO, CDC czy UNICEF w zakresie udostępniania prawdziwych informacji.

Panika związana z pandemią wymogła podjęcie zdecydowanych kroków przez dostawców platform społecznościowych. Największe serwisy podjęły walkę z fake newsami związanymi z COVID-19, które negatywnie wpływały na nastroje społeczeństwa. Media społecznościowe z racji swojego masowego zasięgu mogą bowiem sprzyjać ograniczaniu paniki związanej z pandemią albo ją potęgować. Również marki dostrzegają powagę sytuacji i jeżeli nawiązują do tematu koronawirusa – zdają sobie sprawę z wpływu jaki ta komunikacja może mieć na ich odbiorców. Wymagana jest zdecydowana ostrożność i doszacowanie tematów komunikacji, aby nie powodować dezinformacji, zaostrzenia paniki lub ewentualnego kryzysu wizerunkowego brandu. Optymalnym podejściem jest skupienie na wątkach edukacyjnych oraz szerzeniu dobrych praktyk, mających na celu zminimalizowanie zagrożenia – podpowiada Klaudia Włodarczyk, Social Media Specialist Bluerank

Social media rządzą się jednak swoimi prawami, a nawet w sytuacji koronawirusa Real Time Marketing nie śpi:

Zdarzają się jednak przykłady błyskotliwego RTM-u, który zręcznie wykorzystuje Coronawirus i związane z nim zalecenia zdrowotne, w kontekście jak najbardziej właściwym dla swojej swojej branży – zaznacza Dominika Paruszewska, Head od Content Bluerank

Przykładem takich działań jest Pornhub:

Chociaż – z uwagi na zalecaną kwarantannę – branża gastronomiczna zalicza systematyczne spadki sprzedażowe, niektórzy przedsiębiorczy właściciele znaleźli sposób na dotarcie ze swoimi produktami do osób przymusowo uziemionych i uruchomili nowy rodzaj, niedostępnej do tej pory, usługi: serwis door to door.

Wygląda to bardzo zachęcająco, szczególnie w przypadku połączenia jedzenia z dobrym winem:

Korki w sklepach online

Wraz z postępującą skalą zachorowań, zamknięciem szkół, zakazem organizacji imprez i kolejnymi restrykcjami Polacy masowo ruszyli na zakupy żywności i środków higienicznych. 

Jak podaje Rzeczpospolita liczba zamówień na Frisco.pl wzrosła o 160% jeśli chodzi o produkty sypkie, 124% – dania gotowe, 116% – koncentraty i przeciery, 99% oleje i oliwy i 93% – sól.

Dodatkowo Frisco.pl na swojej stronie informuje o wydłużonym terminie dostawy:

W innej sytuacji są sprzedawcy produktów i usług, które nie należą do kategorii pierwszej potrzeby. Z uwagi na dynamikę epidemii oraz jej nieprzewidywalność trudno na tę chwilę przewidzieć konsekwencje dla biznesu marek. Zamknięcie granic państw na pewno wpłynie na turystykę. Odwołano wszystkie imprezy masowe, ale i mniejsze wydarzenia, co odczują firmy z branży eventowej i cateringowej, także restauracje, kina czy teatry. Apele o pozostanie w domach ograniczają zakupy offline produktów luksusowych. Przewidywane spadki dotyczyć będą także usług.

Jak uniknąć kryzysu?

Mckinsey przygotował raport dotyczący oddziaływania koronawirusa na ekonomię, w którym prognozuje trzy możliwe scenariusze: szybkie wyzdrowienie, spowolnienie gospodarcze oraz najbardziej pesymistyczny – globalną pandemię i recesję. 

Wskazał także na 7 działań, które mogą pomóc firmom w ograniczaniu negatywnych konsekwencji epidemii. Jako możliwą szansę autorzy widzą rozwój kanałów online. Podają przykład Chin, gdzie izolowani Chińczycy rekordowo zaczęli robić zakupy w Internecie wszystkich rodzajów produktów. Jak pisze McKinsey, firmy powinny inwestować w Internet w ramach rozwoju dystrybucji Omnichannel uwzględniając bardzo duże prawdopodobieństwo, iż klienci, którzy w ten sposób zmuszeni zostali do zakupów online mogą zacząć korzystać z nich regularnie.

Koronawirus może istotnie wpłynąć na preferencje zakupowe klientów, którzy ograniczając potencjalne ryzyko zakażeń skierują się do Internetu. W ten sposób wyrobione przyzwyczajenia zakupowe mogą z nimi pozostać nawet po wygaśnięciu pandemii. Marki, które przewidzą ten trend i już dziś przygotują odpowiednią strategię obecności w kanałach online mogą ograniczyć spadki sprzedaży, a nawet zyskać przewagę konkurencyjnąkomentuje Jarosław Miszczak, Head of Client Service Bluerank

W Bluerank na bieżąco śledzimy sytuację związaną w koronawirusem. Aktualizujemy strategię działań dla naszych Partnerów, dostosowując ją do sytuacji. W myśl brand safety staramy się chronić marki naszych Partnerów przed negatywnymi konsekwencjami. Jesteśmy z nimi w stałym kontakcie i staramy się być wsparciem w tej wymagającej sytuacji. 

Wróć do bloga

Dziękujemy za wysłanie wiadomości.

Skontaktuj się z nami


Więcej informacji o zasadach przetwarzania danych przez Bluerank sp. z o.o. znajdziesz w polityce prywatności.

Kto jest administratorem Twoich danych?
Administratorem Twoich danych jest Bluerank sp. z o.o., kliknij i dowiedz się więcej m.in. po co nam Twoje dane i jakie masz prawa..

Nasze akta rejestrowe prowadzi Sąd Rejonowy dla Łodzi-Śródmieścia w Łodzi, XX Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy 100 000 zł, NIP 727-272-57-03.

Jak możesz się z nami skontaktować?
listownie: al. Piłsudskiego 87, 92-332 Łódź,
e-mailem na adres: kontakt@bluerank.pl

Jakie masz prawa?

  1. dostępu do Twoich danych,
  2. ich poprawiania,
  3. żądania ich usunięcia,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. przenoszenia Twoich danych.

Co zrobić gdy uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi?
Możesz wnieść skargę do organu nadzorczego. W Polsce jest to Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych http://www.giodo.gov.pl/

Po co nam Twoje dane, czyli w jakim celu je przetwarzanym?

  1. w celu udzielenia odpowiedzi na zapytanie oferty Bluerank
  2. w celu korespondencji związanej ze złożonym zapytaniem
  3. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Bluerank sp. z o.o. oraz innych wydarzeń organizowanych przez Bluerank sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na Twój adres e-mail lub numer telefonu,
  4. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o.

Czy musisz podawać nam swoje dane?
Jest to dobrowolne. Bez ich podania nie będziemy mogli jednak skontaktować się z Tobą w celu udzielenia Ci odpowiedzi i nie będziemy mogli przesłać Ci oferty

Na jakiej podstawie prawnej przetwarzamy Twoje dane?

  1. Art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli tego rozporządzenia.
  2. Jeżeli wyrazisz zgodę na otrzymywanie komunikatów marketingowych również na Twój adres e-mail i numer telefonu, to podstawą prawną będzie także art. 10 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz art. 172 ustawy Prawo telekomunikacyjne.

Komu przekażemy Twoje dane?

  1. Dostawcom usług związanych z przygotowaniem oferty
  2. Kurierom oraz poczcie.
  3. Operatorom płatności dostępnych na naszej stronie.
  4. Podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) portalu stronie internetowej bluerank.pl oraz danych osobowych dla nas.
  5. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o. w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Prowly.com sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na mój adres e-mail lub numer telefonu. Wówczas administratorem Twoich danych będzie Prowly.com sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, przy ul. Antoniego Józefa Madalińskiego 71 lok. 1, 02-549 Warszawa, (KRS: 0000462787), której akta prowadzi Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy: 15 500 zł, NIP: 5213649218

Jak długo będziemy przetwarzać Twoje dane?
Przez czas:

  1. przygotowywania odpowiedzi na zapytanie ofertowe oraz czas niezbędny do przedawnienia roszczeń związanych z przygotowaniem oferty;
  2. prowadzenia działań marketingowych przez nas albo do czasu odwołania zgody na wysyłanie wiadomości na Twój adres e-mail oraz numer telefonu. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Czy Twoje dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy?
Tak.

Do jakich państw?
Do Stanów Zjednoczonych. Masz prawo otrzymania kopii Twoich danych, które zostaną tam przekazane.
Na jakiej podstawie przekażemy dane?
Decyzji Wykonawczej Komisji Europejskiej z dnia 12.07.2016 r. wprowadzającej Tarczę Prywatności (tzw. Privacy Shield). Dane będą przekazywane tylko do podmiotów certyfikowanych w ramach tej decyzji.

Zwiń

 

Interesuje Cię nasza oferta?
Daj znać, czego potrzebujesz.
WYPEŁNIJ BRIEF