Wróć do bloga

Majestic SEO – wsparcie dla SEO specjalisty część 1/3

Mateusz Kicki

Co to jest Trust Flow i Citation Flow, i jak mają się do Page Ranku? Czym się różnią dane w zależności od wyboru dopasowania: root domain, subdomain, path (URL*), URL? Jak czytać poszczególne zakładki po wpisaniu domeny w narzędziu Site Explorer? Na te pytania odpowiem w pierwszej z trzech części mojego artykułu.

W tym artykule skupię się na analizie linków zwrotnych, a przede wszystkim, na ich ocenie ilościowej i jakościowej za pomocą jednego z najpopularniejszych w branży SEO narzędzi do analizy linków – Majestic SEO. Taka ocena jest kluczowa przy:
• diagnozowaniu ewentualnych kar, które zostały nałożone na stronę przez Google;
• monitorowaniu jakości i ilości linków zwrotnych;
• monitorowaniu czy konkurencja nie próbuje depozycjonować naszej strony;
• analizie konkurencji i technik pozyskiwania linków zwrotnych;
• porównaniu naszej strony ze stronami konkurencji;
• poszukiwaniu nowych źródeł linków zwrotnych.

1. Co to jest Trust Flow i Citation Flow i jak się mają do Page Ranku?

 
 

Najprościej: Trust Flow to współczynnik określający jakość linków, natomiast Citation Flow – ilość.
Im więcej wartościowych linków kieruje do strony, tym większy TF, a im mniej jest wartościowych linków na rzecz ich ilości (np. linki z SWLi), tym TF niższy, a CF wyższy.

Przy ocenie tych parametrów najważniejsza jest równowaga między nimi – im wartości są bardziej do siebie zbliżone, tym lepiej. Najgorsza sytuacja dla strony występuje wtedy, gdy CF jest bardzo wysoki natomiast TF jest bardzo niski.

Trust Flow i Citation Flow znacząco różnią się od Page Rank’u, który jest bardzo mało precyzyjny i aktualnie nie niesie ze sobą zbyt wielu wartościowych informacji. 23 kwietnia 2014 Majestic SEO wprowadził nową funkcjonalność, która oprócz tego, że pokazuje ogólne parametry TF i CF, pokazuje także wartości dla kategorii tematycznych, do których strona została przypisana przez narzędzie. Przypisanie odbywa się na podstawie tematyki linków zwrotnych. Więcej informacji znajdziecie na stronie Majestic SEO.

2. Czym różnią się dane w zależności od wyboru dopasowania: root domain, subdomain, path (URL*), URL?

• Root domain – dopasowanie pokazujące wszystkie linki dla domeny łącznie z subdomenami, czyli np. www.bajceps.pl, obiady.bajceps.pl, bajceps.pl, http://bajceps.pl itd. Jest to  najbardziej szerokie  dopasowanie, które pokaże wszystkie linki.
• Subdomain – dopasowanie pokazujące linki kierujące tylko do konkretnej subdomeny (i podstron na tej subdomenie) domyślnie www.bajceps.pl (chyba, że wpiszemy konkretnie np. obiady.bajceps.pl, wtedy nie pokaże linków do www.bajceps.pl). Warto pamiętać, że WWW, to jest subdomena domeny bajceps.pl. W tej opcji nie zobaczymy linków kierujących do bajceps.pl.
• Path (URL*) – dopasowanie pokazujące linki dla konkretnego adresu URL oraz podstron w obrębie tego adresu, czyli np. głębsze kategorie, jeśli np. sprawdzany stronę kategorii w serwisie.
• URL – dopasowanie prezentujące linki dla konkretnego adresu URL. Bardzo często nie ma różnicy między Path (URL*) a URL. Ja najczęściej używam tego drugiego.

3. Czym się różnią dane fresh index od historic index oraz czym jest opcja hide deleted links w zakładce backlinks

• Fresh index – zawiera tylko linki, odnalezione z okresu od teraz do 90 dni wstecz. Są to najświeższe linki i w większości przypadków warto operować na tym indeksie.
• Historic index – zawiera wszystkie linki, odkryte przez Majestic SEO. Przydatne w przypadku analizy strony pod kątem kar z Google. Podczas zgłaszania pliku z prośbą o ponowne rozpatrzenia witryny poprzez narzędzie Disavow Tool, warto zgłosić również linki, które już nie istnieją, bo Google mógł jeszcze nie dotrzeć do tej informacji. Mimo, że nie istnieją mogą być przyczyną nałożenia filtru.
• Hide deleted links – pokazuje w tabeli tylko linki, które aktualnie istnieją. Domyślnie korzystam z tej opcji.

4. Jak czytać poszczególne zakładki po wpisaniu domeny w narzędziu Site Explorer – Summary, Ref Domains, Backlinks, Link Profile, Anchor Text, Pages, New/Lost.

• Summary – pokazuje wycinki informacji ze wszystkich pozostałych zakładek. Warto od niej zacząć, bo najczęściej zawiera większość interesujących informacji potrzebnych do szybkiej oceny jakości serwisu pod kątem SEO.
• Ref Domains – pokazuje listę domen, które linkują do analizowanej strony. Tę tabelę można sortować dwupoziomowo po wszystkich parametrach.
• Backlinks – pokazuje wszystkie linki zwrotne, posortowane domyślnie po TF. Na początku widzimy najbardziej wartościowe linki oraz ich parametry, jak również to, czy link jest follow czy nofollow oraz czy jest obrazkiem. Możemy tutaj oglądać wszystkie linki łącznie z usuniętymi, wtedy zobaczymy datę usunięcia, lub tylko te, które istnieją.
• Link profile – ta zakładka pokazuje rozkład linków oraz domen linkujących w zależności od TF i  CF. Jak czytać te wykresy ? Strona ma dobry profil linków, jeśli sporo punktów jest nad ukośną linią możliwie daleko od początku układu współrzędnych.  Naturalnie, gorsze linki też się pojawiają.

Przykład amazon.com po lewej i serwisu o złym rozkładzie TF(CF) po prawej:

 

• Anchor text – pokazuje liczbę linków oraz ich parametry z podziałem na różne teksty zakotwiczenia. Pozwala dość szybko zauważyć niekorzystne rozkłady anchor tekstów i zdiagnozować potencjalne problemy – filtry w Google. W widoku możemy klikać też w liczby w kolumnach referring domain i total external backlinks. Dostaniemy wtedy listę domen lub konkretnych adresów URL, które linkując, używają danego tekstu zakotwiczenia.
• Pages – pokazuje listę podstron analizowanego serwisu posortowaną po ilości linkujących domen, a następnie po liczbie linków. Sposób sortowania można zmienić w ustawieniach.
• Zakładka New/Lost – pokazuje nowe linki w okresie 90 dni lub w konkretnym dniu, który wybraliśmy na wykresie. Podobnie Lost pokazuje linki usunięte. Dane o dacie dodania lub usunięcia linków znajdują się też w zaawansowanych raportach, dlatego ja nie korzystam z tych zakładek.
W kolejnej części opiszę jak tworzyć raporty zaawansowane oraz przedstawię najważniejsze narzędzia, które ułatwiają analizę linków.
W drugiej części cyklu (2/3) opiszę:
• Czym się różnią raporty standardowe, zaawansowane oraz co to jest tracking report i czemu warto go stosować.
• Jak wyeksportować do pliku CSV dane o linkach – na podstawie bieżącego widoku np. ref domain, backlinks, ale i kompleksowy dokument, który będzie zawierał wszystkie kluczowe parametry tj. linki zwrotne, anchor teksty, domeny, parametry adresów URL – CT, TF itd.
• Jak zweryfikować domenę w Majestic SEO, aby móc korzystać z pełnej funkcjonalności narzędzia bez konieczności wykupywania abonamentu miesięcznego.
• Jak możecie dostosować wygląd narzędzia i zakładek czy sposobów sortowań do własnych potrzeb.
 

 

 
 
Wróć do bloga

Zobacz także:


SEO specjalista XXI wieku. 44 narzędzia usprawniające pracę w SEO

Analiza linków zwrotnych, ruchu, linków follow i nofollow, audyty SEO, analiza domen linkujących, szukanie inspiracji contentowych, analiza spadków i wzrostów popularności fraz kluczowych danej witryny, analiza błędów 404, przekierowań i ich rodzajów… to …

Dziękujemy za wysłanie wiadomości.

Skontaktuj się z nami

Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak podanie numeru telefonu i adresu e-mail jest niezbędne do udzielenia odpowiedzi. Przysługuje mi prawo dostępu do treści moich danych osobowych oraz ich poprawiania. Dane będą wykorzystane w celu udzielenia odpowiedzi, a w przypadku wyrażenia zgody również w celu marketingowym.


Kto jest administratorem Twoich danych?
Administratorem Twoich danych jest Bluerank sp. z o.o., kliknij i dowiedz się więcej m.in. po co nam Twoje dane i jakie masz prawa..

Nasze akta rejestrowe prowadzi Sąd Rejonowy dla Łodzi-Śródmieścia w Łodzi, XX Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy 100 000 zł, NIP 727-272-57-03.

Jak możesz się z nami skontaktować?
listownie: ul. ul. Łąkowa 29, 90-554 Łódź,
e-mailem na adres: kontakt@bluerank.pl

Jakie masz prawa?

  1. dostępu do Twoich danych,
  2. ich poprawiania,
  3. żądania ich usunięcia,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. przenoszenia Twoich danych.

Co zrobić gdy uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi?
Możesz wnieść skargę do organu nadzorczego. W Polsce jest to Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych http://www.giodo.gov.pl/

Po co nam Twoje dane, czyli w jakim celu je przetwarzanym?

  1. w celu udzielenia odpowiedzi na zapytanie oferty Bluerank
  2. w celu korespondencji związanej ze złożonym zapytaniem
  3. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Bluerank sp. z o.o. oraz innych wydarzeń organizowanych przez Bluerank sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na Twój adres e-mail lub numer telefonu,
  4. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o.

Czy musisz podawać nam swoje dane?
Jest to dobrowolne. Bez ich podania nie będziemy mogli jednak skontaktować się z Tobą w celu udzielenia Ci odpowiedzi i nie będziemy mogli przesłać Ci oferty

Na jakiej podstawie prawnej przetwarzamy Twoje dane?

  1. Art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli tego rozporządzenia.
  2. Jeżeli wyrazisz zgodę na otrzymywanie komunikatów marketingowych również na Twój adres e-mail i numer telefonu, to podstawą prawną będzie także art. 10 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz art. 172 ustawy Prawo telekomunikacyjne.

Komu przekażemy Twoje dane?

  1. Dostawcom usług związanych z przygotowaniem oferty
  2. Kurierom oraz poczcie.
  3. Operatorom płatności dostępnych na naszej stronie.
  4. Podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) portalu stronie internetowej bluerank.pl oraz danych osobowych dla nas.
  5. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o. w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Prowly.com sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na mój adres e-mail lub numer telefonu. Wówczas administratorem Twoich danych będzie Prowly.com sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, przy ul. Antoniego Józefa Madalińskiego 71 lok. 1, 02-549 Warszawa, (KRS: 0000462787), której akta prowadzi Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy: 15 500 zł, NIP: 5213649218

Jak długo będziemy przetwarzać Twoje dane?
Przez czas:

  1. przygotowywania odpowiedzi na zapytanie ofertowe oraz czas niezbędny do przedawnienia roszczeń związanych z przygotowaniem oferty;
  2. prowadzenia działań marketingowych przez nas albo do czasu odwołania zgody na wysyłanie wiadomości na Twój adres e-mail oraz numer telefonu. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Czy Twoje dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy?
Tak.

Do jakich państw?
Do Stanów Zjednoczonych. Masz prawo otrzymania kopii Twoich danych, które zostaną tam przekazane.
Na jakiej podstawie przekażemy dane?
Decyzji Wykonawczej Komisji Europejskiej z dnia 12.07.2016 r. wprowadzającej Tarczę Prywatności (tzw. Privacy Shield). Dane będą przekazywane tylko do podmiotów certyfikowanych w ramach tej decyzji.

Zwiń

 

Interesuje Cię nasza oferta?
Daj znać, czego potrzebujesz.
WYPEŁNIJ BRIEF