Wróć do bloga

Mobile-First Index dla wszystkich stron w sieci

Oliwia Urban

O Mobile First Index słyszymy nie od dzisiaj. Temat poruszany jest wielokrotnie na forach i stronach poświęconych marketingowi internetowemu czy konferencjach. Po raz pierwszy o Mobile First Index dowiedzieliśmy się jednak w 2016 roku, kiedy to Google przedstawiło światu nową koncepcję, która miała być jeszcze testowana i stopniowo prowadzana. Oficjalnie, Google ogłosiło pierwsze zmiany w marcu 2018 roku.

 

W jakim celu prowadzony został Mobile First Index?

Zmiana Mobile First Index uważana jest za największą od kilku lat, jaką Google wprowadziło do sposobu oceniania i budowania rankingu. Ze względu na stale rosnącą liczbę użytkowników korzystających z urządzeń mobilnych, Google podjęło decyzję o skupieniu się właśnie na tych wersjach stron. Użytkownicy mobilni korzystają z sieci w inny sposób niż podczas gdy przeglądają strony na komputerach. Zmiana urządzenia wprowadza potrzebę modyfikacji stron w taki sposób, aby jak najlepiej odpowiadały oczekiwaniom użytkowników, którzy chcą w pełni korzystać z ich funkcjonalności. Działania, które wprowadza Google mają zatem przekonać możliwie jak największą liczbę właścicieli stron do dostosowania swojej witryny do wymogów urządzeń mobilnych oraz sposobów, w jaki korzystają z nich użytkownicy.

 

Nowe, oficjalne informacje od Google

W czwartek 5 Marca 2020 Google ogłosiło kolejne podejście do Mobile First Indeks, czyli indeksacji za pomocą mobilnego robota Google. Z najnowszych wiadomości prosto ze słonecznej Kalifornii wynika, że od września 2020 Googlebot będzie indeksował wszystkie witryny za pomocą robota mobilnego. Począwszy od września można więc będzie zauważyć wzmożoną częstotliwość indeksowania stron. Tradycyjny Googlebot dedykowany komputerom oczywiście nie znika – od czasu do czasu serwis będzie skanowany również przez niego.

Przed wprowadzeniem Mobile First Index serwis był oceniany przez robota Google, który oceniał głównie stronę desktopową. Obecnie serwis odwiedzany jest głównie przez robota mobilnego, oceniającego stronę pod kątem tego, jak wyświetla się ona na urządzeniach mobilnych. Jeśli więc, na stronie mobilnej pojawiają się krytyczne błędy, zostanie ona oceniona na naszą niekorzyść. Po wrześniu 2020, jeśli serwis nie będzie posiadać wcale wersji mobilnej, wpłynie to na niego zdecydowanie negatywnie.

Trzeba więc przygotować się na tę ewentualność i upewnić się, czy nasza strona jest na pewno dostosowana do urządzeń mobilnych. W narzędziach takich jak np. Google Search Console można to łatwo sprawdzić.

 

Jak przygotować się do zmiany?

W pierwszej kolejności należy upewnić się, czy dana witryna odpowiednio wyświetla się na urządzeniach mobilnych. Jeśli strona nie jest odpowiednio dostosowana, należy niezwłocznie zadbać o jej przygotowanie. Warto również nadmienić, że Google zaleca tworzenie stron responsywnych, niżeli tworzenie osobnych, mobilnych serwisów, które często występują pod adresami typu m.domena.pl. Następnie trzeba upewnić się, czy strona może być swobodnie crawlowana przez Googlebota i czy ważne dla nas strony nie są zablokowane np. w pliku robots.txt. Sprawdź również, czy zawartość wyświetlanych stron jest taka sama na zarówno na komputerze, jak i smartfonie oraz, czy użytkownik może trafić na wszystkie podstrony serwisu. Warto też zweryfikować wyskakujące okienka pop-up – czy nie zasłaniają zbytnio ekranu i czy bez problemu można je wyłączyć. Zwróć również uwagę na to, jak szybko ładuje się strona. Warto zadbać o to, żeby zniecierpliwiony użytkownik nie opuścił przedwcześnie naszej strony.

Wszystkie zmiany, które wprowadza Google, mają na celu dostosowanie sieci do użytkownika i jego oczekiwań. Dzięki stosowaniu się do wszystkich uwag, które nam podpowiada, możemy sukcesywnie poprawić ranking strony w wyszukiwarce, co bezpośrednio przekłada się na wyniki ruchu. Dlatego warto zadbać o mobilną wersję strony, aby być gotowym na wrzesień 2020.

 

Wróć do bloga

Dziękujemy za wysłanie wiadomości.

Skontaktuj się z nami


Więcej informacji o zasadach przetwarzania danych przez Bluerank sp. z o.o. znajdziesz w polityce prywatności.

Kto jest administratorem Twoich danych?
Administratorem Twoich danych jest Bluerank sp. z o.o., kliknij i dowiedz się więcej m.in. po co nam Twoje dane i jakie masz prawa..

Nasze akta rejestrowe prowadzi Sąd Rejonowy dla Łodzi-Śródmieścia w Łodzi, XX Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy 100 000 zł, NIP 727-272-57-03.

Jak możesz się z nami skontaktować?
listownie: al. Piłsudskiego 87, 92-332 Łódź,
e-mailem na adres: kontakt@bluerank.pl

Jakie masz prawa?

  1. dostępu do Twoich danych,
  2. ich poprawiania,
  3. żądania ich usunięcia,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. przenoszenia Twoich danych.

Co zrobić gdy uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi?
Możesz wnieść skargę do organu nadzorczego. W Polsce jest to Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych http://www.giodo.gov.pl/

Po co nam Twoje dane, czyli w jakim celu je przetwarzanym?

  1. w celu udzielenia odpowiedzi na zapytanie oferty Bluerank
  2. w celu korespondencji związanej ze złożonym zapytaniem
  3. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Bluerank sp. z o.o. oraz innych wydarzeń organizowanych przez Bluerank sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na Twój adres e-mail lub numer telefonu,
  4. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o.

Czy musisz podawać nam swoje dane?
Jest to dobrowolne. Bez ich podania nie będziemy mogli jednak skontaktować się z Tobą w celu udzielenia Ci odpowiedzi i nie będziemy mogli przesłać Ci oferty

Na jakiej podstawie prawnej przetwarzamy Twoje dane?

  1. Art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli tego rozporządzenia.
  2. Jeżeli wyrazisz zgodę na otrzymywanie komunikatów marketingowych również na Twój adres e-mail i numer telefonu, to podstawą prawną będzie także art. 10 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz art. 172 ustawy Prawo telekomunikacyjne.

Komu przekażemy Twoje dane?

  1. Dostawcom usług związanych z przygotowaniem oferty
  2. Kurierom oraz poczcie.
  3. Operatorom płatności dostępnych na naszej stronie.
  4. Podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) portalu stronie internetowej bluerank.pl oraz danych osobowych dla nas.
  5. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o. w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Prowly.com sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na mój adres e-mail lub numer telefonu. Wówczas administratorem Twoich danych będzie Prowly.com sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, przy ul. Antoniego Józefa Madalińskiego 71 lok. 1, 02-549 Warszawa, (KRS: 0000462787), której akta prowadzi Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy: 15 500 zł, NIP: 5213649218

Jak długo będziemy przetwarzać Twoje dane?
Przez czas:

  1. przygotowywania odpowiedzi na zapytanie ofertowe oraz czas niezbędny do przedawnienia roszczeń związanych z przygotowaniem oferty;
  2. prowadzenia działań marketingowych przez nas albo do czasu odwołania zgody na wysyłanie wiadomości na Twój adres e-mail oraz numer telefonu. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Czy Twoje dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy?
Tak.

Do jakich państw?
Do Stanów Zjednoczonych. Masz prawo otrzymania kopii Twoich danych, które zostaną tam przekazane.
Na jakiej podstawie przekażemy dane?
Decyzji Wykonawczej Komisji Europejskiej z dnia 12.07.2016 r. wprowadzającej Tarczę Prywatności (tzw. Privacy Shield). Dane będą przekazywane tylko do podmiotów certyfikowanych w ramach tej decyzji.

Zwiń

 

Interesuje Cię nasza oferta?
Daj znać, czego potrzebujesz.
WYPEŁNIJ BRIEF