Wróć do bloga

„Narzędzie analityczne jest tak dobre, jak ludzie, którzy z niego korzystają”

Redakcja

Google Analytics – usługa statystyk internetowych, zainstalowana na większości serwisów WWW na świecie, przyciąga właścicieli stron i firmy operujące w Sieci kilkoma istotnymi zaletami…

– daje duże możliwości wyciągnięcia znaczących dla biznesu danych statystycznych,
– łatwo integruje się z kampaniami Google AdWords,
– no i… jest całkowicie darmowa.

Wartość Google Analytics nie tkwi jednak w tym, że system jest darmowy i stosunkowo intuicyjny w obsłudze. Jak w przypadku każdego narzędzia analitycznego, najważniejsze jest tutaj umiejętne wykorzystanie i przetworzenie informacji płynących ze zgromadzonych danych, a następnie zoptymalizowanie dzięki nim działań internetowych i… końcowa poprawa efektów (czyt. zwiększenie zysków).

Instalacja Google Analytics – od tego zależy powodzenie przedsięwzięcia

Proces ten wymaga wiedzy z pogranicza technologii i marketingu. Dzięki tej pierwszej wiadomo, co można zrobić za pomocą Google Analytics (co liczyć, co badać, co obserwować…). Dzięki tej drugiej natomiast mamy świadomość tego, co potrzebujemy zliczyć, zbadać czy zaobserwować, aby informacje te wykorzystać do poprawy efektywności działań marketingowych. Instalacja narzędzia nie ogranicza się więc do prostego wklejenia kawałka kodu w kod źródłowy witryny, a wnioski ze statystyk trzeba umieć wyciągać.

Konfiguracja Google Analytics – właściwa droga do uzyskania odpowiedzi

Faza konfiguracji zainstalowanego już narzędzia obejmuje wiele różnych (zależnych od aktualnych potrzeb firmy czy właściciela strony) działań. Może to być na przykład… śledzenie zapytań wpisywanych przez użytkowników serwisu w wewnętrznej wyszukiwarce (dzięki czemu poznajemy potrzeby informacyjne naszych userów, a także dowiadujemy się, czego nie ma, a powinno być, w serwisie, lub co w nim trudno znaleźć), analiza słów kluczowych, które przywiodły internautów korzystających z wyszukiwarek, lub… pogłębiona obserwacja procesu zakupowego, realizowanego w ramach witryny, co pozwoli ocenić m.in. jak łatwe (lub trudne) jest złożenie zamówienia online, a to z kolei da nam wskazówki dotyczące poprawy efektywności e-sklepu… itd. itd.

Raporty Google Analytics – tu jest rozwiązanie ewentualnych problemów

W Google Analytics dostępnych jest kilkadziesiąt domyślnych raportów, w wielu różnych konfiguracjach. Dodatkowo, każdy raport może być analizowany przez pryzmat wielu segmentów (w tym także takich, które użytkownik zdefiniuje sobie samodzielnie – wedle własnych potrzeb i uznania). Można analizować praktycznie dowolny zestaw danych, a wariantów jest tak dużo, że coraz częściej pojawiają się na rynku narzędzia oferujące predefiniowane raporty Google Analytics – najważniejsze i charakterystyczne dla danego rodzaju biznesu, np. dla e-commerce. Jednym z takich narzędzi jest nasza autorska aplikacja – Bluestat, którą w tym miejscu serdecznie polecamy 🙂

Wykorzystanie Google Analytics w biznesie – gdzie tkwi problem

Wnioski! Okazuje się, że największym problemem dużej części biznesowych użytkowników Google Analytics jest nieumiejętność wykorzystania danych uzyskanych za pomocą tego narzędzia! Sztuką jest bowiem przygotowanie takiej liczby raportów, które zostaną wykorzystane w dalszych działaniach biznesowo – marketingowych i rzeczywiście wpłyną na podejmowane decyzje (np. te związane z wyglądem strony, strukturą formularza, długością procesu rejestracji w serwisie czy – powiedzmy – zakresem realizowanych działań promocyjnych). Proces ten jest niejednokrotnie tak skomplikowany, że firmy chętnie korzystają z usług certyfikowanych konsultantów Google Analytics lub wysyłają swoich pracowników na szkolenia Google Analytics, które – nawiasem mówiąc – nasza agencja również ma przyjemność prowadzić w ramach programu Analytics Seminar Leader.

* * *

Avinash Kaushik, guru Google Analytics, podkreśla często, że „narzędzie analityczne jest tak dobre, jak ludzie, którzy z niego korzystają”. Warto trzymać się tej dobrej zasady i dbać o wysoką jakość każdego z opisanych tu etapów użytkowania Google Analytics, bo podjęcie złej biznesowo decyzji może kosztować dużo – znacznie więcej, niż czas i pieniądze poświęcone na przemyślany proces.


Aneta Mitko

Wróć do bloga

Dziękujemy za wysłanie wiadomości.

Skontaktuj się z nami

Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak podanie numeru telefonu i adresu e-mail jest niezbędne do udzielenia odpowiedzi. Przysługuje mi prawo dostępu do treści moich danych osobowych oraz ich poprawiania. Dane będą wykorzystane w celu udzielenia odpowiedzi, a w przypadku wyrażenia zgody również w celu marketingowym.


Kto jest administratorem Twoich danych?
Administratorem Twoich danych jest Bluerank sp. z o.o., kliknij i dowiedz się więcej m.in. po co nam Twoje dane i jakie masz prawa..

Nasze akta rejestrowe prowadzi Sąd Rejonowy dla Łodzi-Śródmieścia w Łodzi, XX Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy 100 000 zł, NIP 727-272-57-03.

Jak możesz się z nami skontaktować?
listownie: ul. ul. Łąkowa 29, 90-554 Łódź,
e-mailem na adres: [email protected]

Jakie masz prawa?

  1. dostępu do Twoich danych,
  2. ich poprawiania,
  3. żądania ich usunięcia,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. przenoszenia Twoich danych.

Co zrobić gdy uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi?
Możesz wnieść skargę do organu nadzorczego. W Polsce jest to Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych http://www.giodo.gov.pl/

Po co nam Twoje dane, czyli w jakim celu je przetwarzanym?

  1. w celu udzielenia odpowiedzi na zapytanie oferty Bluerank
  2. w celu korespondencji związanej ze złożonym zapytaniem
  3. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Bluerank sp. z o.o. oraz innych wydarzeń organizowanych przez Bluerank sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na Twój adres e-mail lub numer telefonu,
  4. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o.

Czy musisz podawać nam swoje dane?
Jest to dobrowolne. Bez ich podania nie będziemy mogli jednak skontaktować się z Tobą w celu udzielenia Ci odpowiedzi i nie będziemy mogli przesłać Ci oferty

Na jakiej podstawie prawnej przetwarzamy Twoje dane?

  1. Art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli tego rozporządzenia.
  2. Jeżeli wyrazisz zgodę na otrzymywanie komunikatów marketingowych również na Twój adres e-mail i numer telefonu, to podstawą prawną będzie także art. 10 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz art. 172 ustawy Prawo telekomunikacyjne.

Komu przekażemy Twoje dane?

  1. Dostawcom usług związanych z przygotowaniem oferty
  2. Kurierom oraz poczcie.
  3. Operatorom płatności dostępnych na naszej stronie.
  4. Podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) portalu stronie internetowej bluerank.pl oraz danych osobowych dla nas.
  5. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o. w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Prowly.com sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na mój adres e-mail lub numer telefonu. Wówczas administratorem Twoich danych będzie Prowly.com sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, przy ul. Antoniego Józefa Madalińskiego 71 lok. 1, 02-549 Warszawa, (KRS: 0000462787), której akta prowadzi Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy: 15 500 zł, NIP: 5213649218

Jak długo będziemy przetwarzać Twoje dane?
Przez czas:

  1. przygotowywania odpowiedzi na zapytanie ofertowe oraz czas niezbędny do przedawnienia roszczeń związanych z przygotowaniem oferty;
  2. prowadzenia działań marketingowych przez nas albo do czasu odwołania zgody na wysyłanie wiadomości na Twój adres e-mail oraz numer telefonu. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Czy Twoje dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy?
Tak.

Do jakich państw?
Do Stanów Zjednoczonych. Masz prawo otrzymania kopii Twoich danych, które zostaną tam przekazane.
Na jakiej podstawie przekażemy dane?
Decyzji Wykonawczej Komisji Europejskiej z dnia 12.07.2016 r. wprowadzającej Tarczę Prywatności (tzw. Privacy Shield). Dane będą przekazywane tylko do podmiotów certyfikowanych w ramach tej decyzji.

Zwiń

 

Interesuje Cię nasza oferta?
Daj znać, czego potrzebujesz.
WYPEŁNIJ BRIEF