Wróć do bloga

Nowa wersja Google Search Console już dostępna

Redakcja


Nowa odsłona narzędzia Google Search Console będzie stopniowo udostępniana wszystkim jego użytkownikom. Co się zmieniło w konsoli? W artykule opisaliśmy kilka obserwacji uwzględniających nowe oraz znane już marketerom funkcjonalności Google Search Console Beta.

Kilka miesięcy temu, Google rozpoczęło testy wersji Beta narzędzia dobrze znanego webmasterom – Google Search Console. Wtedy testowana wersja była udostępniona ograniczonej grupie użytkowników, która mogła wyrazić swoje opinie. Na początku 2018 roku Google poinformowało o rozpoczęciu stopniowego udostępniania Google Search Console Beta wszystkim jego użytkownikom. Nowa wersja konsoli została skonstruowana od podstaw. Głównym celem zmian było większe dostosowanie narzędzia do potrzeb użytkowników, które tym samym ma być bardziej intuicyjne. Wersja Beta ma opierać się przede wszystkim na interakcji, a więc na przeprowadzeniu użytkownika przez diagnozę witryny i rekomendacje rozwiązań występujących problemów. Poniżej opiszemy kilka wybranych zmian, które są warte uwagi.

Dłuższy horyzont czasu

Nowa wersja Google Search Console, będzie obejmowała znacznie większy zasięg czasu niż dotychczas. Marketerzy będą mieć teraz znacznie więcej możliwości analizy i porównywania danych. Poprzednia wersja Google Search Console opierała się na danych z ostatnich 90 dni, natomiast obecnie, mamy do dyspozycji raport bazujący na danych z ostatnich 16 miesięcy. Na tej podstawie możemy zauważyć sezonowość naszych wyników, czy długoterminowe trendy. Będziemy mogli także porównywać dane rok do roku w obrębie dostępnego zakresu.

  • Sezonowość witryny:

  • Porównanie rok do roku:

 

Funkcjonalny interfejs

Google Search Console Beta wyróżnia się także nowym, przejrzystym interfejsem, który jest zaprojektowany z uwzględnieniem stylu Material design. Styl graficzny Material design został stworzony przez Google w 2014 roku i wyróżnia się prostotą oraz łatwością dostosowania do różnych płaszczyzn. Jest on także sukcesywnie wdrażany do innych produktów Google – możemy go zobaczyć na przykład w nowym kalendarzu Google.

Transparentność danych

Pomimo tego, że nie wszystkie funkcje nowej wersji narzędzia są jeszcze dostępne, możemy zauważyć, że prezentowane dane są bardziej zintegrowane. Przyjrzyjmy się wybranym raportom.

  • Raport o stanie indeksu (Index Coverage)


Raport dostarcza informacje na temat postępu indeksowania poszczególnych adresów URL w obrębie witryny. Oczywiście w poprzedniej wersji Google Search Console  również otrzymywaliśmy informacje o stanie indeksacji, jednak obecnie uzyskujemy więcej zintegrowanych danych na temat diagnostyki problemów, dzięki czemu można je szybciej zdefiniować i rozwiązać. W obrębie raportu mamy do dyspozycji 4 typy statusów adresów URL: prawidłowe, wykluczono, ostrzeżenie, błąd.

Chcąc szybko zauważyć poprawę widoczności witryny, warto skupić się nad rozwiązaniem najbardziej priorytetowych problemów i zaplanować prace, tak, aby były one rozwiązane jako pierwsze.

W analizowanym przykładzie występują adresy zdiagnozowane jako błąd, wykluczone oraz prawidłowe. W analizie problemów indeksacji to komunikaty błąd i wykluczone będą naszym priorytetem. Wykluczone strony oczywiście nie zawsze muszą być problematyczne, jednak warto je dokładnie sprawdzić, aby przekonać się, czy wszystkie strony są wykluczone prawidłowo.

W nowej wersji konsoli możemy sprawdzić, z jakich przyczyn wybrane adresy URL nie zostały zaindeksowane. Chcąc dowiedzieć się więcej, możemy wybrać jedną z przyczyn i bezpośrednio przejść do szczegółów strony. W raporcie znajdziemy też przykładowe adresy URL, powiązane ze zdefiniowaną przyczyną:

Co ważne, zaraz po wprowadzeniu zmian w naszej witrynie, w celu naprawy problemu, możemy zweryfikować ich poprawność, dzięki czemu szybko dowiemy czy problem został rozwiązany.

Raport skuteczności (Search performance)

Raport skuteczności, to kolejny raport, który obrazuje dane w bardziej przejrzysty sposób, niż w poprzedniej wersji narzędzia.

Raport łączy w sobie dane na temat: liczby kliknięć, liczby wyświetleń, średniego CTR i średniej pozycji. Te dane są już dobrze znane marketerom. Zobaczmy jednak, jak wygląda ich prezentacja w nowej konsoli.

Dla przykładu, porównaliśmy dwie sezonowe frazy: strój kąpielowy oraz kostium kąpielowy. Następnie wybraliśmy, które z dostępnych danych chcielibyśmy zaprezentować (łączna liczba kliknięć) oraz określiliśmy filtry (sieć, cały okres 16 miesięcy, porównanie zapytań).


Po uzyskaniu raportu wybraliśmy sekcję strony, a więc będziemy mogli zobaczyć z jakimi adresami URL powiązane są wybrane frazy.

To tylko przykład jednego z porównań, a danych z nowych raportów skuteczności możemy uzyskać naprawdę wiele. Nasze statystyki możemy także dodatkowo posortować pod kątem przyporządkowania do poszczególnych krajów, czy urządzeń.

 

W Google Search Console Beta mamy również dostęp do innych raportów: raportów o stanie Map witryn, raportów o stanie ofert pracy oraz raportów o stanie stron AMP.

Jak zapewnia Google na swoim blogu, w obrębie narzędzia Google Search Console będą stopniowo implementowane pozostałe funkcjonalności. Będą one korespondowały z danymi z poprzedniej wersji konsoli. Obecnie warto korzystać z obu wersji narzędzia. Bez problemu można przechodzić pomiędzy nimi za pomocą linków wewnętrznych.

 

Wróć do bloga

Dziękujemy za wysłanie wiadomości.

Skontaktuj się z nami

Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak podanie numeru telefonu i adresu e-mail jest niezbędne do udzielenia odpowiedzi. Przysługuje mi prawo dostępu do treści moich danych osobowych oraz ich poprawiania. Dane będą wykorzystane w celu udzielenia odpowiedzi, a w przypadku wyrażenia zgody również w celu marketingowym.


Kto jest administratorem Twoich danych?
Administratorem Twoich danych jest Bluerank sp. z o.o., kliknij i dowiedz się więcej m.in. po co nam Twoje dane i jakie masz prawa..

Nasze akta rejestrowe prowadzi Sąd Rejonowy dla Łodzi-Śródmieścia w Łodzi, XX Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy 100 000 zł, NIP 727-272-57-03.

Jak możesz się z nami skontaktować?
listownie: ul. ul. Łąkowa 29, 90-554 Łódź,
e-mailem na adres: kontakt@bluerank.pl

Jakie masz prawa?

  1. dostępu do Twoich danych,
  2. ich poprawiania,
  3. żądania ich usunięcia,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. przenoszenia Twoich danych.

Co zrobić gdy uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi?
Możesz wnieść skargę do organu nadzorczego. W Polsce jest to Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych http://www.giodo.gov.pl/

Po co nam Twoje dane, czyli w jakim celu je przetwarzanym?

  1. w celu udzielenia odpowiedzi na zapytanie oferty Bluerank
  2. w celu korespondencji związanej ze złożonym zapytaniem
  3. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Bluerank sp. z o.o. oraz innych wydarzeń organizowanych przez Bluerank sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na Twój adres e-mail lub numer telefonu,
  4. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o.

Czy musisz podawać nam swoje dane?
Jest to dobrowolne. Bez ich podania nie będziemy mogli jednak skontaktować się z Tobą w celu udzielenia Ci odpowiedzi i nie będziemy mogli przesłać Ci oferty

Na jakiej podstawie prawnej przetwarzamy Twoje dane?

  1. Art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli tego rozporządzenia.
  2. Jeżeli wyrazisz zgodę na otrzymywanie komunikatów marketingowych również na Twój adres e-mail i numer telefonu, to podstawą prawną będzie także art. 10 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz art. 172 ustawy Prawo telekomunikacyjne.

Komu przekażemy Twoje dane?

  1. Dostawcom usług związanych z przygotowaniem oferty
  2. Kurierom oraz poczcie.
  3. Operatorom płatności dostępnych na naszej stronie.
  4. Podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) portalu stronie internetowej bluerank.pl oraz danych osobowych dla nas.
  5. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o. w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Prowly.com sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na mój adres e-mail lub numer telefonu. Wówczas administratorem Twoich danych będzie Prowly.com sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, przy ul. Antoniego Józefa Madalińskiego 71 lok. 1, 02-549 Warszawa, (KRS: 0000462787), której akta prowadzi Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy: 15 500 zł, NIP: 5213649218

Jak długo będziemy przetwarzać Twoje dane?
Przez czas:

  1. przygotowywania odpowiedzi na zapytanie ofertowe oraz czas niezbędny do przedawnienia roszczeń związanych z przygotowaniem oferty;
  2. prowadzenia działań marketingowych przez nas albo do czasu odwołania zgody na wysyłanie wiadomości na Twój adres e-mail oraz numer telefonu. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Czy Twoje dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy?
Tak.

Do jakich państw?
Do Stanów Zjednoczonych. Masz prawo otrzymania kopii Twoich danych, które zostaną tam przekazane.
Na jakiej podstawie przekażemy dane?
Decyzji Wykonawczej Komisji Europejskiej z dnia 12.07.2016 r. wprowadzającej Tarczę Prywatności (tzw. Privacy Shield). Dane będą przekazywane tylko do podmiotów certyfikowanych w ramach tej decyzji.

Zwiń

 

Interesuje Cię nasza oferta?
Daj znać, czego potrzebujesz.
WYPEŁNIJ BRIEF