Wróć do bloga

Optymalizacja konwersji: szybkie testy i małe wygrane

Redakcja

Niedawno miałem okazję przeprowadzić kilka prostych i szybkich testów na zaprzyjaźnionej stronie internetowej. Niestety, jeśli mam być szczery, większość z nich zakończyła się niepowodzeniem. Wiele z przeprowadzanych doświadczeń nie skutkuje wzrostem współczynnika konwersji, a często nawet doprowadza do jego spadku. Nie można jednak powiedzieć, że taki test się nie udał – dzięki niemu dowiedzieliśmy się czegoś nowego o naszych użytkownikach i bazując na tej wiedzy, możemy przeprowadzać kolejne testy.

W tym tekście chcę się podzielić wynikiem jednego z takich szybkich testów, który w ostatnim czasie przeprowadziłem.

Mój poprzedni artykuł poruszający kwestię optymalizacji konwersji dotyczył pozyskiwania leadów i pokonywania psychologicznego oporu użytkowników. Tym razem pokażę, w jaki sposób można uzyskać wzrost współczynnika konwersji poprzez zmniejszenie ilości elementów rozpraszających użytkownika.

Od czego zacząć?
Miałem dość ograniczone pole manewru, ponieważ nie mogłem ani zmodyfikować treści oferty, ani też skonstruować i przetestować różnych wariantów value proposition. Do przeprowadzenia testu mogłem natomiast użyć alternatywnej  wersji layoutu strony i tym sposobem uzyskać wzrosty.

Celem mojego  działania było zwiększenie liczby użytkowników przechodzących do kolejnego kroku w lejku konwersji, czyli strony kontaktu.

Która wersja layoutu sprowadzi więcej użytkowników do strony kontaktu? W tym celu wykonaliśmy prosty test A/B przy użyciu narzędzia Visual Website Optimizer.

Wersja oryginalna  strony wygląda tak:

 

Czy mając przed sobą wzór layoutu masz możliwość zidentyfikowania elementów, mogących rozpraszać użytkownika i w ten sposób uniemożliwić mu wykonanie pożądanej akcji? Tymi elementami są: 3 – kolumnowy layout i konkurujące ze sobą CTA.

Przypominam założenia – test nie miał za bardzo ingerować w całość wersji oryginalnej i musiał być przeprowadzony dość sprawnie i szybko. Oczywiście szersza analiza na pewno ujawniłaby więcej elementów, które mogą przeszkadzać użytkownikowi w dokonaniu konwersji, ale w tym przypadku nie było na to czasu.

Elementy znajdujące się w sidebarach odciągały uwagę użytkownika od treści  oferty znajdującej się w środkowej kolumnie. Nie tylko odciągały uwagę od oferty, ale zawierały również linki prowadzące do innych podstron serwisu, umożliwiając łatwe porzucenie celu i przejście do innej podstrony. W przypadku strony ofertowej użytkownik zainteresowany usługą powinien skupić się na głównym celu – kontakcie.  Jeśli chce znaleźć inną, może skorzystać z menu głównego, znajdującego się na górze strony (co też można przetestować). W sidebarze powinny znajdować się elementy wspierające konwersje – informacje dodatkowe, jak na przykład opinie klientów o tej konkretnej usłudze.

Konkurujące ze sobą Call to Action również przeszkadzają w konwersji. Dana podstrona powinna mieć jeden główny cel. Jeśli posiada ich więcej, tylko jeden z nich pozostaje najważniejszy. Kolejny jest celem drugorzędnym, dlatego wizualny nacisk na niego powinien być niższy.

Mając na uwadze powyższe, przy użyciu edytora VWO zmodyfikowałem istniejący layout pozbywając się lewego sidebara i zbyt wielu CTA. Ważne elementy z punktu widzenia konwersji (na przykład social proof, czy gwarancja satysfakcji) oczywiście zostały – przeniosłem je do prawego sidebara. W osobnym teście można sprawdzić, które z nich wspierają konwersje i warto je zostawić, a które nie.

Zmodyfikowany layout wygląda w następujący sposób:

Porównując oba warianty można zobaczyć, w jaki sposób próbowałem prowadzić wzrok  użytkownika po nowej wersji strony.

Wyniki testu
Alternatywna wersja layoutu przyniosła 15% wzrost współczynnika konwersji dla strony ofertowej z 95% pewnością pokonania wersji kontrolnej. Nie jest to główna konwersja, którą w tym przypadku byłoby pozyskanie leada, ale przejście do strony kontaktu. Jest to równie ważne z tego względu, że to dodatkowe 15% sprowadzone do kolejnego kroku w lejku konwersji, przekłada się na ilość klientów, którzy wypełniają formularz kontaktowy.   Może wydawać się, że to niedużo, ale pamiętajmy, że opierając się na zwycięskiej wersji możemy krok po kroku konstruować kolejne testy, dochodząc do coraz wyższego współczynnika konwersji.  Poza tym, samo przygotowanie testu zajęło kilkadziesiąt minut, dlatego wynik wygląda całkiem nieźle, jeśli porównamy go do ilości włożonej pracy.

Czy warto przeprowadzać takie krótkie testy? Jasne. Po pierwsze nie wymagają one poświęcenia dużej ilości czasu ani znacznych nakładów finansowych (można wykorzystać w tym celu darmowe narzędzie Content Experiments od Google, albo wersję testową Visual Website Optimizer). Po drugie można osiągnąć całkiem ciekawe rezultaty, które przełożą się na wzrost konwersji w witrynie i przekonają zarząd do kolejnych testów.

_

Sebastian Baliński 

 
Wróć do bloga

Dziękujemy za wysłanie wiadomości.

Skontaktuj się z nami

Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak podanie numeru telefonu i adresu e-mail jest niezbędne do udzielenia odpowiedzi. Przysługuje mi prawo dostępu do treści moich danych osobowych oraz ich poprawiania. Dane będą wykorzystane w celu udzielenia odpowiedzi, a w przypadku wyrażenia zgody również w celu marketingowym.


Kto jest administratorem Twoich danych?
Administratorem Twoich danych jest Bluerank sp. z o.o., kliknij i dowiedz się więcej m.in. po co nam Twoje dane i jakie masz prawa..

Nasze akta rejestrowe prowadzi Sąd Rejonowy dla Łodzi-Śródmieścia w Łodzi, XX Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy 100 000 zł, NIP 727-272-57-03.

Jak możesz się z nami skontaktować?
listownie: ul. ul. Łąkowa 29, 90-554 Łódź,
e-mailem na adres: [email protected]

Jakie masz prawa?

  1. dostępu do Twoich danych,
  2. ich poprawiania,
  3. żądania ich usunięcia,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. przenoszenia Twoich danych.

Co zrobić gdy uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi?
Możesz wnieść skargę do organu nadzorczego. W Polsce jest to Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych http://www.giodo.gov.pl/

Po co nam Twoje dane, czyli w jakim celu je przetwarzanym?

  1. w celu udzielenia odpowiedzi na zapytanie oferty Bluerank
  2. w celu korespondencji związanej ze złożonym zapytaniem
  3. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Bluerank sp. z o.o. oraz innych wydarzeń organizowanych przez Bluerank sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na Twój adres e-mail lub numer telefonu,
  4. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o.

Czy musisz podawać nam swoje dane?
Jest to dobrowolne. Bez ich podania nie będziemy mogli jednak skontaktować się z Tobą w celu udzielenia Ci odpowiedzi i nie będziemy mogli przesłać Ci oferty

Na jakiej podstawie prawnej przetwarzamy Twoje dane?

  1. Art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli tego rozporządzenia.
  2. Jeżeli wyrazisz zgodę na otrzymywanie komunikatów marketingowych również na Twój adres e-mail i numer telefonu, to podstawą prawną będzie także art. 10 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz art. 172 ustawy Prawo telekomunikacyjne.

Komu przekażemy Twoje dane?

  1. Dostawcom usług związanych z przygotowaniem oferty
  2. Kurierom oraz poczcie.
  3. Operatorom płatności dostępnych na naszej stronie.
  4. Podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) portalu stronie internetowej bluerank.pl oraz danych osobowych dla nas.
  5. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o. w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Prowly.com sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na mój adres e-mail lub numer telefonu. Wówczas administratorem Twoich danych będzie Prowly.com sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, przy ul. Antoniego Józefa Madalińskiego 71 lok. 1, 02-549 Warszawa, (KRS: 0000462787), której akta prowadzi Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy: 15 500 zł, NIP: 5213649218

Jak długo będziemy przetwarzać Twoje dane?
Przez czas:

  1. przygotowywania odpowiedzi na zapytanie ofertowe oraz czas niezbędny do przedawnienia roszczeń związanych z przygotowaniem oferty;
  2. prowadzenia działań marketingowych przez nas albo do czasu odwołania zgody na wysyłanie wiadomości na Twój adres e-mail oraz numer telefonu. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Czy Twoje dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy?
Tak.

Do jakich państw?
Do Stanów Zjednoczonych. Masz prawo otrzymania kopii Twoich danych, które zostaną tam przekazane.
Na jakiej podstawie przekażemy dane?
Decyzji Wykonawczej Komisji Europejskiej z dnia 12.07.2016 r. wprowadzającej Tarczę Prywatności (tzw. Privacy Shield). Dane będą przekazywane tylko do podmiotów certyfikowanych w ramach tej decyzji.

Zwiń

 

Interesuje Cię nasza oferta?
Daj znać, czego potrzebujesz.
WYPEŁNIJ BRIEF