en
pl
wyślij brief
wyślij brief
kontakt

Podsumowanie i trendy social media 2020/2021. Komentarz eksperta Bluerank

Komentarz na temat najważniejszych wydarzeń social media w 2020 roku oraz wyzwań na 2021 rok, dla portalu nowymarketing.pl przygotowała Julia Kałużyńska, Head of Social Media Bluerank. Aby zapoznać się z opiniami innych ekspertów branżowych kliknij TUTAJ

3 najciekawsze akcje/kampanie w social mediach z 2020 roku w Polsce

#Hot16challenge

Zdecydowanie numerem jeden na tej liście jest #Hot16challenge, czyli akcja rozpoczęta w social mediach przez polskich hiphopowców, której celem była zbiórka funduszy dla personelu medycznego walczącego z koronawirusem. Uczestnicy nominowali kolejne osoby do wzięcia udziału w wyzwaniu. Akcja szybko rozprzestrzeniła się poza środowisko artystów – włączyli się w nią również m.in. politycy, urzędnicy państwowi, a także marki. Efektem jest zebranie ponad 3,5 mln złotych, a także wiele utworów “perełek”.

Święta z Apartem

Ciekawym zjawiskiem jest również świąteczna reklama Apartu i jej prześmiewcza parodia autorstwa Klubu Komediowego. Oryginalna wersja udowodniła, że nawet 3 znane twarze nie wystarczą do zrobienia dobrego spotu, kiedy nie ma w nim żadnego storytellingu. Parodia stała się hitem Internetów, ilością wyświetleń znacznie przegoniła oryginał i dzięki niej marka Apart wróciła z tarczą. Należy jednak tu zaznaczyć, że parodia nie była świadomym elementem kampanii Apartu.

Król mycia rączek feat. Kotlin

I na deser keczup Kotlin. Dokładniej, ostatnia produkcja video z Piotrem Cyrwusem, wcielającym się w rolę króla mycia rączek, opublikowana na Facebooku i YouTube. Dowcipnie, z przesłaniem, w ciekawej aranżacji – ja jestem zdecydowanie na tak, a komentarze fanów również potwierdzają, że film bardzo przypadł odbiorcom do gustu.

3 wydarzenia z 2020 roku najmocniej wpływające na social media

Pandemia

W 2020 r. zdecydowanie największy wpływ na social media miała pandemia. Po pierwsze, w jej wyniku internauci zaczęli spędzać coraz więcej czasu w social mediach. Po drugie, media społecznościowe zaczęły dostosowywać się do nowych wyzwań i oczekiwań, np. w trakcie społecznej izolacji, kiedy spotkania na żywo zamieniły się w spotkania online, Facebook wprowadził Messenger Rooms, czyli Pokoje na Facebooku. Po trzecie i moim zdaniem najważniejsze, w związku z wybuchem pandemii mogliśmy zobaczyć, ile dobrego można zrobić dzięki social mediom, zarówno pod względem edukacji i uświadamiania, jak i realnej pomocy, o czym świadczy popularność takich akcji czy hashtagów jak np. #zostańwdomu, #gastronomiarazem, etc.

Strajk Kobiet

Od strony social mediowej pokazał, jak efektywnie poprzez media społecznościowe – walcząc o prawa kobiet –  można zorganizować masowe protesty na ogólnopolską skalę. Strajk odbywał się równolegle w dwóch przestrzeniach – na ulicach miast i w social mediach. Do protestów włączyło się wielu twórców internetowych i influencerów. Uczestnicy strajku chętnie publikowali relacje z hashtagiem #strajkobiet (na Instagramie prawie 240 tys.). Warto również zwrócić uwagę, że zjawiska związane z internetem i social mediami miały duży wpływ na treść transparentów, które trzymali protestujący.

Polityka

Ostatnim zjawiskiem, na które chcę zwrócić uwagę, jest mieszanie się polityki do społecznościowych aplikacji mobilnych. Mam tutaj na myśli groźby blokad (przez USA) lub realne blokady (np. Indie) chińskiej aplikacji społecznościowej, czyli TikToka.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed social media marketingiem w 2021 roku. Z jakimi problemami i zagadnieniami będziemy musieli się zmierzyć w 2021 roku?

Jak sprzedawać w social media?

Wyzwanie, jak po wybuchu pandemii, kiedy bardzo wzrosła ilość klientów ecommerce, w optymalny sposób wykorzystać pełen potencjał możliwości mediów społecznościowych (komunikacyjnych i reklamowych), biorąc pod uwagę np. mnogość kanałów i funkcjonalności wspierających ecommerce, czy różnice między pokoleniami w konsumpcji social mediów.

Jak angażować?

Na początku drugiego dziesięciolecia działań marketingowych marek w mediach społecznościowych wyzwaniem jest również tworzenie unikalnych i angażujących treści, wyróżniających markę z tłumu (konkurując nie tylko z markami, ale również z twórcami internetowymi o uwagę odbiorców), bez efektu “ale to już było”.

Bezpieczeństwo

Wyzwania związane ze złymi aspektami social mediów, czyli np. efektem FOMO (fear of missing out), dalszym rozprzestrzenianiem się fake newsów czy poczuciem ingerencji w prywatność.

Jakie nowinki technologiczne, trendy będą miały istotny wpływ na social media marketing w Polsce w 2021 roku?

Social Commerce

To aktualnie rynek o wartości 89,4 miliarda dolarów. Przewiduje się, że w ciągu następnych siedmiu lat wzrośnie do 604,5 mld dolarów. Warto być na bieżąco ze wszystkimi możliwościami ecommercowymi, oferowanymi przez social media, jak np. Facebook Shops i obserwować kolejne nowości w tym temacie.

Social gaming

W związku z tym, że rynek gier video rośnie w siłę – według raportu “Digital in 2020” (autorstwa Hootsuite i We Are Social) podsumowującego Q3, średnio 87 % internautów deklaruje, że gra w gry, a 81% w Polsce – należy dobrze przyglądać się możliwościom oferowanym przez wszystkie społecznościowe serwisy gamingowe, jak np. należący do Amazona Twitch, YouTube Gaming czy Facebook Gaming (Facebook w zeszłym roku uruchomił platformę Facebook Gaming, a w tym roku poszerzył ofertę gier i wypuścił aplikację mobilną).

Rosnąca rola podcastów i ich twórców

Według danych Spotify, w pierwszym półroczu 2020 wysłuchano ponad 300 %.więcej godzin podcastów niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

 

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go: