Wróć do bloga

Popularne platformy testowe: porównanie Google Content Experiments, Optimizely i Visual Website Optimizer

Redakcja

W zeszłym roku na konferencjach branżowych coraz częściej  podejmowano temat optymalizacji konwersji. Zwieńczeniem procesu optymalizacji jest poprawa skuteczności witryny bądź kampanii, ale ścieżek ku niej wiodących jest wiele. W ostatnim tekście na temat optymalizacji przedstawiłem podstawowe kroki, które należy poczynić optymalizując witrynę oraz kilka scenariuszy przebiegu testów A/B. Dziś chciałbym krótko porównać  narzędzia dostępne w dolnym przedziale cenowym.

Google Content Experiments
Od czasu, gdy w 2012 Google integrował Google Content Experiments z Google Analytics, przeprowadzenie testu A/B stało się proste: wystarczy stworzyć alternatywną wersję strony, zaś w kodzie strony oryginalnej umieścić skrypt Content Experiments. Pozostało kliknąć start i test gotowy. Istnieje jednak kilka aspektów darmowego narzędzia od Google, które należy wziąć pod uwagę.

1. Google Content Experiments nie jest stricte platformą do testów A/B. Dlaczego? Dlatego, że wersja aktualnie przodująca w eksperymencie (czyli mogąca pochwalić się lepszymi osiągami jeśli chodzi o sprzedaż, wypełnienia formularza itd.) otrzymuje większą część ruchu, niż pozostałe. Dzięki temu eksperyment może trwać krócej, ale wyniki nie są statystycznie wiążące:

Powyższy eksperyment powtórzony w kolejnych tygodniach zakończył się zupełnie innym rozkładem ruchu, gdyż żadna z wersji wyraźnie nie prowadziła w statystykach. Rezultatem było równe rozłożenie ruchu i co za tym idzie – inne rezultaty testu:

2. Google Content Experiments nie pozwala na ręczne określenie podziału ruchu pomiędzy wersje.
3. Narzędzie wymaga kompletnej wersji alternatywnej optymalizowanej strony, czyli np. testując inny kolor przycisku, musimy stworzyć całą nową stronę (co nie jest może wielkim problemem, ale wymaga dodatkowego zabiegu).

Jakie więc mamy inne opcje, chcąc rozpocząć testy bez wydawania setek dolarów?

Poniższa tabela to zestawienie podstawowych cech i funkcjonalności Google Content Experiments oraz dwóch innych popularnych platform o niskim koszcie wejściowym, wraz z punktacją pozwalającą na proste podsumowanie.

 
 
 

 

 

 

 

 
 
 

Podsumowując:
Google Content Experiments jest wystarczającym narzędziem do rozpoczęcia prac optymalizacyjnych.  Należy pamiętać, że Google nie stworzył tej platformy z myślą o klasycznych testach A/B czy Multivariate. Głównym celem było raczej udostępnienie prostego w obsłudze narzędzia pozwalającego na bieżące działania optymalizacyjne dla witryn o małej liczbie odwiedzających – stąd uproszczony model statystyczny.

Dla poważnych testerów, zarówno Visual Website Optimizer jak i Optimizely,
prezentują szeroką gamę możliwości. VWO oferuje nieco więcej funkcjonalności, zaś Optimizely cechuje prostota testowania przy niskim koszcie wejściowym. Obie platformy są bardzo dobrymi narzędziami do optymalizacji konwersji. Osobiście w codziennej pracy zazwyczaj wybieram Optimizely (między innymi ze względu na oszczędność czasu), ale zachęcam, aby czytelnicy przetestowali wszystkie powyżej opisane platformy i ocenili sami.

Miłego testowania!

_

Florian Pertyński

Wróć do bloga

Dziękujemy za wysłanie wiadomości.

Skontaktuj się z nami

Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak podanie numeru telefonu i adresu e-mail jest niezbędne do udzielenia odpowiedzi. Przysługuje mi prawo dostępu do treści moich danych osobowych oraz ich poprawiania. Dane będą wykorzystane w celu udzielenia odpowiedzi, a w przypadku wyrażenia zgody również w celu marketingowym.


Kto jest administratorem Twoich danych?
Administratorem Twoich danych jest Bluerank sp. z o.o., kliknij i dowiedz się więcej m.in. po co nam Twoje dane i jakie masz prawa..

Nasze akta rejestrowe prowadzi Sąd Rejonowy dla Łodzi-Śródmieścia w Łodzi, XX Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy 100 000 zł, NIP 727-272-57-03.

Jak możesz się z nami skontaktować?
listownie: ul. ul. Łąkowa 29, 90-554 Łódź,
e-mailem na adres: [email protected]

Jakie masz prawa?

  1. dostępu do Twoich danych,
  2. ich poprawiania,
  3. żądania ich usunięcia,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. przenoszenia Twoich danych.

Co zrobić gdy uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi?
Możesz wnieść skargę do organu nadzorczego. W Polsce jest to Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych http://www.giodo.gov.pl/

Po co nam Twoje dane, czyli w jakim celu je przetwarzanym?

  1. w celu udzielenia odpowiedzi na zapytanie oferty Bluerank
  2. w celu korespondencji związanej ze złożonym zapytaniem
  3. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Bluerank sp. z o.o. oraz innych wydarzeń organizowanych przez Bluerank sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na Twój adres e-mail lub numer telefonu,
  4. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o.

Czy musisz podawać nam swoje dane?
Jest to dobrowolne. Bez ich podania nie będziemy mogli jednak skontaktować się z Tobą w celu udzielenia Ci odpowiedzi i nie będziemy mogli przesłać Ci oferty

Na jakiej podstawie prawnej przetwarzamy Twoje dane?

  1. Art. 6 ust. 1 lit. a RODO, czyli tego rozporządzenia.
  2. Jeżeli wyrazisz zgodę na otrzymywanie komunikatów marketingowych również na Twój adres e-mail i numer telefonu, to podstawą prawną będzie także art. 10 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz art. 172 ustawy Prawo telekomunikacyjne.

Komu przekażemy Twoje dane?

  1. Dostawcom usług związanych z przygotowaniem oferty
  2. Kurierom oraz poczcie.
  3. Operatorom płatności dostępnych na naszej stronie.
  4. Podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) portalu stronie internetowej bluerank.pl oraz danych osobowych dla nas.
  5. na podstawie Twojej dodatkowej zgody, przekażemy Twoje dane do naszego Partnera – Prowly.com sp. z o.o. w celu marketingowym polegającym na przesyłaniu ofert usług świadczonych przez Prowly.com sp. z o.o. - za pomocą wiadomości wysyłanych na mój adres e-mail lub numer telefonu. Wówczas administratorem Twoich danych będzie Prowly.com sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, przy ul. Antoniego Józefa Madalińskiego 71 lok. 1, 02-549 Warszawa, (KRS: 0000462787), której akta prowadzi Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy KRS, kapitał zakładowy: 15 500 zł, NIP: 5213649218

Jak długo będziemy przetwarzać Twoje dane?
Przez czas:

  1. przygotowywania odpowiedzi na zapytanie ofertowe oraz czas niezbędny do przedawnienia roszczeń związanych z przygotowaniem oferty;
  2. prowadzenia działań marketingowych przez nas albo do czasu odwołania zgody na wysyłanie wiadomości na Twój adres e-mail oraz numer telefonu. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Czy Twoje dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy?
Tak.

Do jakich państw?
Do Stanów Zjednoczonych. Masz prawo otrzymania kopii Twoich danych, które zostaną tam przekazane.
Na jakiej podstawie przekażemy dane?
Decyzji Wykonawczej Komisji Europejskiej z dnia 12.07.2016 r. wprowadzającej Tarczę Prywatności (tzw. Privacy Shield). Dane będą przekazywane tylko do podmiotów certyfikowanych w ramach tej decyzji.

Zwiń

 

Interesuje Cię nasza oferta?
Daj znać, czego potrzebujesz.
WYPEŁNIJ BRIEF